Mass Effect Extended Cut kibeszélő

A kibővített befejezések ismét felkorbácsolták az érzelmeket és újabb vitákra ad okot. Vajon mit tudtunk meg az új DLC-nek köszönhetően? SPOILERES írás.
  • Írta: Scoo

Kommentek

#35
Csak ezért a commentért regisztráltam. Remélem megéri ide beírnom az elképzelésemet és nektek is tetszeni fog.
Természetesen a kaszások megsemmisítését választottam minden alkalommal. Tökéletes befejezés+ Talival 2-ben és a 3-ban is együtt.
Lényegtelen, hogy kit választasz.
DE! Mikor fel lélegzel, megtalálnak téged kutatócsoportok és később felkerülsz egy orvosi hajóra. Ezt jelzik az admirálisnak és amikor teszik fel a dlc szerint a táblát a falra. Jeleznek a Normandiának. Ezután természetesen a csapat meglátogat téged ott ahol vagy, párod akár a nyakadba ugrik te meg szenvedve próbálod elviselni a súlyát vagy bármi más. Fejlődések, javítások videói. ÉS SHEPARD LEZÁRÁS ( Ami természetesen megint kimaradt bármennyi dlc-t is csináltak hozzá )/ Egyszerűen képtelenek lezárni és tökéletesíteni, hogy megnyugodjon minden játékos. Könnyedén pacsikat elképzeltem volna benne gyors villám rövid videók, hogy telik az idő a csapat együtt marad, akár házasság azzal akivel volt románc és gyerek. és ahogy néznek fel az égre a csillagokra. ÍGY TÖKÉLETESEN el lehetne fogadni a lezárást és ahogy láttam a 4 ben ugye más lesz és egy teljesen más történet. De így legalább tökéletesíteni lehetne a történetet
#33
#31: Már bocs, de egyrészt a Mass Effect soha nem volt igazán gondolkodásra kihegyezve. Ez nem egy Agatha Christie regény és nem is egy Asimov féle milliónyi ármánykodással átszőtt sci-fi. A Mass Effect az sokkal inkább Battlestar Galactica, Star Trek, vagy Star Wars, mint Alapítvány.

Amúgy megint sikerült elsiklanod afelett, hogy a Catalyst több szimpla tudatnál, hisz ő alkotta a reaper-öket. Valamilyen szinten léteznie kell, máskülönben hogyan indíthatta volna meg a folyamatot? Még ha azt is vesszük, hogy ő mondjuk egy Skynet, akkor is létező entitásnak kell lennie. A reaper-ök semmiképp sem lehetnek függetlenek a Catalyst-től, amiről Sovereign beszélt az csak a tejút 50.000 éves civilizációja, attól függetlenek. A Catalyst épp azért katalizátor, mert ő indította be az egész folyamatot és nyilván a kaszálásokat is ő indítja be. Amit a Crucible tett, az csak annyi, hogy a Catalyst számára elérhetővé tett új lehetőségeket is, csakhogy ő maga ezzel ugyebár nem tud élni, így a változást illetően ő már nem tekinthető katalizátornak. A Catalyst itt valójában semmit nem tett lehetővé és ezt ő maga fogalmazza meg: "a Crucible megváltoztatott, új lehetőségeket nyitott meg, de én nem tudok ezekkel élni" Ebben a helyzetben a katalizátor az maga Shepard, a Catalyst az inkább csak egy szellemi vezető. Mint mondjuk az öreg mester aki átadja az eddigi szerepét a tanítványának.

Ezt a Sovereign kilőtt volna egy sugarat dolgot viszont nem tudom honnan vetted. A Crucible sugara az kvázi továbbvitte az energiát amivel közvetítette az új megoldást. Ellenben Sovereign-nek csak annyi volt a dolga, hogy megnyissa a relét amin keresztül a reaper-ök megérkezhetnek a mélyűrből. Sovereign energiájára rohadtul semmi szükség nem volt ám ehhez a folyamathoz. Ha a prothean-ok nem basznak keresztbe a reaper-öknek a keeper-ök átprogramozásával, akkor az a relé simán megnyílt volna bármilyen külső beavatkozás nélkül. Csakhogy mivel megtették, így szükség volt a B tervre, amit az itt maradó reaper (ezesetben Sovereign) jelentett.

Amúgy még mindig virtuális intelligenciáról beszélsz, holott az ugyebár teljesen más, mint a mesterséges intelligencia (alatta áll, nem fölötte)

Az igazán nagy bajt az jelenti, hogy a játék világának szabályaival az eredeti lezárás kompletten értelmezhetetlen volt. Szó nincs itt "gondolkodj el rajta" dolgokról, úgy volt értelmezhetetlen ahogy volt. Zokszó nélkül rúgták föl a saját univerzumuk fizikai törvényeit. Zokszó nélkül hagytak figyelmen kívül korábbi történéseket. Hogy így is lehet rá magyarázatot találni? Persze hogy lehet. Megmagyarázni valójában mindent lehet, azonban van egy nem is olyan vékony határ a kényszeredett belemagyarázás, illetve a jótékony homályba rejtett dolgok megfejtése között. Az utóbbira példa mondjuk a Blade Runner, ahol valójában igen kevés infót kapunk és sokszor tényleg nekünk kell összerakni a sztori bizonyos részeit, de nem böszme nagy ellentmondásokat kell ezzel feloldanunk. Vagy ott van mondjuk az Inception záró képsora. Eldől a pörgettyű, vagy nem dől el? Ezek gondolkodásra késztetnek. A Mass Effect végénél sajnos mindenféle nyakatekert magyarázatokat kell előrángatni az eddig logikusnak tűnő dolgok és a vég közti paradoxon megoldására. Kábé olyan ez mint a Kennedy-gyilkosság. Az elején kitalálták, hogy egy merénylő volt és annak ellenére, hogy temérdek bizonyíték van ez ellen, még mindig kitartanak emellett, a bizonyítékokra pedig kitalálnak mindenféle nyakatekert magyarázatot, hogy illeszkedjen az elméletükbe. Pl azt mondják három lövés volt és mind egy helyről és hogy ezt továbbra se kelljen újragondolni megmagyarázzák, hogy a három golyó azért okozott ennyi sérülést, mert egy lövedék oda-vissza pattogott több embert megsebesítve így. A magyarázat megvan, nyakatekert, kurvára valószínűtlen, de attól még magyarázat. Ugyanez a helyzet a Mass Effect-tel. Nem elgondolkodtatnak, hanem arra kényszerítenek, hogy te agyalj ki magyarázatot a józan paraszti ésszel feloldhatatlan kérdésekre. Ezzel az erővel mondjuk Agatha Christie is megtehette volna azt, hogy a regény végén rábökne az egyik karakterre, hogy ő a tettes, még akkor is, ha az ismert információk alapján ő az EGYETLEN aki aztán ezer százalék, hogy nem lehetett, aztán rádhagyná, hogy vajon hogyan is történt az eset, meg miért. Egy történetet nem így kell vezetni, vagy lezárni és különösen nem teheted ezt meg egy olyan sztorival, ahol a készítők ugyan adtak neked egy bizonyos fokú szabadságot és engedték fontos morális és érzelmi kérdések meghozását, de azért közben végig fogták a kezed. Ez egyszerűen nem így működik. Nem teheted meg azt íróként, hogy vezeted az olvasódat (néződet/játékosodat) az utolsó percig, aztán magára hagyod. Ha elkezdesz egy utat valahogy, akkor azt úgy is kell végigvinned. Ez így olyan, mintha a Rómeó és Júlia végén, miután a szerelmesek meghaltak, az utolsó tíz perc arról szólna, hogy zombiként feltámadva kiirtják mindkettejük családját. Egyszerűen az addigi történetvezetésbe ez nem férne bele. És bár a példa sarkos, attól még áll a Mass Effect-re.
#32
Törölt felhasználó
#31: Ezt nagyon rosszul látod!

A Mass Effect pofonegyszerű szabályokra épült, ahogyan a valóság is arra épül! Saren elárulja a tanácsot, utánaküldenek egy másik ügynököt hogy az nyírja ki. Közben kiderül hogy lám, Saren-nek is megvoltak a maga eltorzult elképzelései és motivációja azzal kapcsolatban amit csinál. (Sulykolás*) DE az univerzum szabályait elfogadva ezek az okok érthetőek voltak, nem kellett hozzákölteni semmit. Úgy volt jó, ahogy volt.

A Mass Effect 2-ben faji támadásokkal ritkítják kifejezetten az emberi kolóniák lakosságát, hát Shepard maga is egy szélsőséges csoporttal kezdi összeszűrni a levet, hogy elkenje az idegenek száját. Teljesen érthető és a valóságban is elő-előforduló konfliktus.

Aztán már a Mass Effect 2 végén elkezdődik a baj: annyira gyökér magyarázatot kapunk a Collectorok több hónapja tartó emberrablásaira, hogy én speciel a fejemet fogtam a Human Reapertől.

Mellesleg ha már a Mass Effect 3 akkora lezárás, akkor magyarázd már meg nekem, hogy pontosan mi értelme is volt annak a nyomorultnak a végjátékban? Kapott a pofájába néhány nuke-ot, volt neki egy olyan ijesztgetős zenéje, majd lehullott és mi meg ott maradtunk a kezünkben a döntéssel: használunk reaper technológiát a jövőben, vagy sem.

Újabb halott szálak, mert mindezeknek semmiféle lezárást nem hoz a 3. rész.


Egyébként kevés olyan mainstream sci-fi létezik, amely agyalósabb részeket is megélt volna mint az általam direkt említett Star Trek.

Persze ha nem ismered, akkor neked a mérce eléggé lent van a béka ülepe alatt: az ST mérföldeket ver átgondoltságban, sőt, olykor elvontságban is a Mass Effectre, csak tudod ott tudták ezt ízlésesen csinálni.

Most mondjam azt hogy Karpynshyn nélkül a Mass Effect története már nem éppen egy Ronald D. Moore/Braga vagy Piller féle story?

Tudod, ők azok az idióták akiknek pl. a Best of Both Worlds című kultikus, két részes TNG epizódot köszönhetjük, vagy az Inner Lightot, melyek önmagukban többet mondanak min t az egész ME együttvéve. :)


Nem mindegy, hogy az okos hülyéskedik, vagy a hülye okoskodik.

Az ST gyakran kikacsintgatott a humor irányába is, de annak az is jól állt a sok elgondolkodtató történet mellett.

A Mass Effectnél a második verzió valósult meg. Csak sajnos nem tudom még mindig eldönteni, hogy az ME3 csak egy rossz vicc akar-e lenni, vagy most ezt komolyan fogadjam el ebben a félkésznek se nevezhető stádiumban?

Nagyon félreértettél: marhára nem a bonyolult storyval van bajom, remélem leesett. Nem szeretem ha egy játék vagy film, vagy akár könyv úgy akar okos lenni, hogy valójában nem áll az egész mögött egy erős koncepció. Mikor a készítők folyamatosan újabb és újabb történetszálakat rángatnak elő a semmiből, de még a korábbiak lezárására sem vették a fáradtságot!

Szerencsére még a legrosszabb történetírónak is akadhat elnéző közönsége, aki egy jól bejáratott franchise esetén kiegészíti a kb. 15%-ban átgondolt történetet saját képzelgéseivel. Jó szórakozást ehhez!

Én azért maradnék azoknál a játékoknál, melyek még elsősorban játékok voltak, nem pedig ilyen elvont marhaságok. A játékoknak ez az irányvonal nem áll jól.

A film művészet. Ahogyan Hideo Kojima fogalmazott: a játék nem az!

Ehhez tartsuk már magunkat! Van még hova felnőnie a videojátékok szerkezetének történetmesélést illetően, ilyen leszerepelt bukott banda mint a BW meg ne is álmodjon még Kojima szintjéről sem.

Az ő szintjük valahová a Mass Effect 2 vége és a Dragon Age 2 játék közé lőhető be manapság...
#30
Törölt felhasználó
#28: "De ha fertőzés éri őket akkor elképzelhető, hogy a Keeper-ök megtagadják a Reaper hajók beengedését, mert a Reaper-ök függetlenek a Catalyst-től, ezt maga Sovereign is elmondja: "We are independent.". Sovereign rákapcsolódik a Citadel-re, de csak várakozik, hogy Saren visszaállítsa a rendet."

A Catalyst-ot is valami idióta találta ki az utolsó pillanatban, elejétől fogva rosszul voltam ettől a történeti elemtől! Nagyon olcsó húzás az egész!

Ráadásul hiába mentegeted az írókat, felrúgták a Mass Effect első részének végét, plusz a ME3-nak a Prothean faj mellett a Reaper mítoszt is sikerült tönkretennie!

Még több midikloriánt a népnek!
#29
Törölt felhasználó
#28: Senkinek nem tűnik fel mi történik? Mindenféle elméleteket gyártotok ti is, a játék végének zseniális értői!

Kérdem én: mi szükség erre? Korábban nem ez ment, az biztos! A játék univerzuma egy teljesen következetesen felépített, belemagyarázások nélkül is azonnal érthető és felfogható egységes valami volt. Ez a játék viszont annyira bekavart az egésznek, hogy hirtelen mindenféle hittérítők és messziről jött tudószsenik kezdtek el itt nekünk felbukkanni, hogy minket, hitetleneket és tudatlan ateistákat meggyőzzenek a Child, mint dramaturgiai elem szükségességéről, és az egész végjáték konzisztens egészként való megfelelő működéséről. Természetesen értelmetlen is ezzel próbálkozni, mert mi, ME rajongók éppen azért szerettük ezt a storyt, mert egyszerű és nagyszerű volt! Nem kellett hozzágondolni a story egyharmadát, csak mert az egyszerűen a mi fantáziánkra lett volna bízva!

A Mass Effect maga a Star Trek volt, játékköntösben újragondolva.

Szinte kábítóan sok információ, rettentően részletes jellemrajz a karakterekről, eszméletlen kidolgozottság, nagyon erős logikai alap az egészhez.

A BioWare fogta magát, és csinált belőle egy 2001 Űrodüsszeiát, ami csodálatos film, csak sajnos pontosan arról szól, amit Te, néző (ez esetben játékos) belemagyarázol. Semmi többről. Minden egy fikcióvá válik a fikció alapján.

Nem szeretem az ilyet, mert ennek az univerzumnak pont hogy nem volt erre szüksége, pláne nem így a végére, egy teljesen jól felépített sci-fi világ kellős közepébe. Aki ezt nem érti, az egész egyszerűen nem érti azt sem, hogy milyen emberek játszottak a Mass Effecttel, mielőtt még a BW és az EA a casual játékosoknak kezdte el gyártani ezeket a játékokat.
#27
#26: Valójában a Catalyst irányítja a Reaper-öket. Egészen pontosan úgy fogalmaz, hogy a reaper-ök az ő megoldása a problémára. Na már most, ha mesterséges (és nem virtuális, hisz nagyon nem ugyanaz a kettő) intelligenciaként nem képes működni egy reaper nélkül, akkor eleve hogyan alkotta meg ezt a megoldást? A másik, hogy a Catalyst ugyebár valami nagyobb dolog, hisz szó szerint úgy fogalmaz, hogy a Citadel az ő része. Nem magáról mondja, hogy ő van ott a Citadel-en, tehát mint ilyen mindenképp egy platformok fölött álló entitásnak kell lennie. Mondjuk valahogy úgy, mint ahogy a geth is egyetlen tudatból áll, hiába van többmillió platform.

Amúgy Sovereign nem a Catalyst miatt ment a Citadel-hez, hanem csak hogy kézivezérléssel nyissa ki a relét. A Citadel uralásához önmagában semmi szükségük nem lenne a Catalyst-re. Mivel van önálló tudatuk, ezt a feladatot egy reaper egymaga is el tudná látni és épp ezért semmi értelme nem lenne egy olyan MI-nek, ami csak egy reaperrel együtt képes működni.

Épp ezért is teljesen logikátlan, hogy a Catalyst-nek szüksége lenne egy reaper-re, mint platformra, hogy működhessen. Egyérszt ott van neki ugyebár az egész Citadel, ha már feltétlen szüksége van egy platformra a működéshez, másrészt mint már említettem, hogyan találhatta ki a reaper-öket mint megoldást az organikusok kiirtásának megelőzésére, ha ő maga képtelen működni egy reaper nélkül? Nem kicsit tyúk meg a tojás kérdés.

És itt bukik meg az egész elmélet. A Catalyst ugyebár a reaper-ök vezére, ellenben eddig semmi nem utalt arra, hogy ilyen formában ahogy találkoztunk vele, létezne. Megint csak azt mondom, hogy az organikusok állandó megfigyelése nélkül nem vonhatta volna le azt a következtetést, hogy szükség van a reaper-ökre, akkor viszont miért nem látja, hogy pl a geth képes békét kötni a quarian-okkal? Miért van szüksége a keeper-ökre a relé megnyitásához, mikor ő maga is képes lenne erre? Miért hagyja, hogy a prothean-ok baszakodjanak a rendszerével? Azt se feledjük, hogy ha csak egy reaper az elvárás a működéséhez, ahogy állítottad, hát Sovereign hosszú percekig, vagy még tovább volt rácuppanva a Citadel rendszerére, mégsem láttuk nyomát annak, hogy Catalyst, a mindenható MI működésbe lépett volna. Az a nagy helyzet, hogy valójában nem tudjuk meg mi az a Catalyst. Annyit tudunk róla, amit ő maga elárult, és az alapján elég biztosnak tűnik, hogy egy szimpla MI-nél lényegesen több.
#25
Törölt felhasználó
#24: Ami a szomorú az egészben, hogy az elsőt és a másodikat is 5x játszottam végig, ezt nem fogom többet elővenni. Azóta inkább Terrariazok egyfolytában ! :DDD
Aztán elő fogom venni az első és második részt megint, de a harmadikat biztos, hogy nem ... :(((
#24
Törölt felhasználó
#22: Az a nap legyen az utolsó az életemből, mikor én azt a játékot előveszem!
#23
Törölt felhasználó
#21: "Az ME3 valami egészen új volt. Hogyan készítsünk szemetet mindenféle előre átgondolt koncepció nélkül, és azt adjuk el a hozzád hasonló rajongóknak, akik láthatóan foggal körömmel védeni fogják a fércművünket. :)"

Ja, ehhez még azt akartam hozzáfűzni, hogy az ME3-ba sok tekintetben valóban nem lehet belekötni. Klasszikus sci-fi elemek itt is, a látvány lenyűgözően futurisztikus, ugyanakkor logikusnak tűnik az egész univerzum szerkezete, technológiája átgondolt, a politikai vonal páratlanul erős volt mindig.

Nem hiszem el, hogy valami, ami a felületen ilyen csillogó, villogó, játékmenetében hogyan lehet annyira üres és erőltetett mint az ME befejező része.

(Gondolok itt pl. a Fellegvár 20-30 érdektelen miniküldetésére pl. menj el ide, hozd el ezt= plusz pont a hadsereg készültségéhez... Vicc.)

Én a vége mellett magával a játékkal sem voltam elégedett, mert a végjáték rettentően gyenge volt egyébként is, a közepe egy nagy halott űr, amit töltelékmissziókkal fűztek tele nekünk, csak a játék első 6 órája volt értékelhető, utána semmi. SEMMI.

Gyakorlatilag letudjuk a Turian és Krogan világok ügyeit, megküzdünk a hatalmas féreggel, és ennyi. Teljes fantáziátlanság, ami a készítőkből a játék végén ki is tör, ott aztán kirobbant belőlük minden elfojtott művészi kreativitás, és 10 percbe belesűrítettek minden baromságot ami eddig ki lett hajigálva a storyból.

Az extended cut ebből több.

Mint egy rossz film hosszabb verziója? Pff.
#22
#21: BioWare ezt "szemét" a vonalat kezdte el követni, gondoljunk csak a DA2-re...
#21
Törölt felhasználó
#16: Szánalmas amit művelsz. Fizetnek neked ezért a BW-től?

Másrészt: engem amúgy is sűrűn ér ugyan kritika, mert rettentően bosszant ami itt a játékokkal történik, és ennek általában hangot illetve betűt is adok, nem kertelek ha valami szerintem egész egyszerűen rosszul sikerült játék. A Mass Effect 3 nem egyszerűen rosszul sikerült játék. Az ME3 valami egészen új volt. Hogyan készítsünk szemetet mindenféle előre átgondolt koncepció nélkül, és azt adjuk el a hozzád hasonló rajongóknak, akik láthatóan foggal körömmel védeni fogják a fércművünket. :)

Kissé szomorú hogy egyesek annyira primitívek, hogy képtelenek normális érveket felvonultatni, főleg ha a másik oldalról Giggsy már egyszer, értelmes hangvételű írásban kifejtette mi is a gond a sorozattal kapcsolatban. Hősünk minden Mass Effect cikknél vagy blogbejegyzésnél készséggel megteszi ezt (Giggsy for President :D ), nagyon helyesen!

Legalább okulj, és értékeld!

Szerintem ő jobban átlátja az ME-problémát mint te, vagy akár én. Régebb óta olvasom az írásait, és expert a csávó a témában. :)

Ha véded az ME3 végét, akkor különben is készülhetsz a háborúra: tényleg a fanok 90%-a gyűlölte. Tudod mi a fail a BioWare részéről?

Hogy ez szám most is alig változott, hiába a nevetséges próbálkozásuk.

Kíváncsi leszek az összhatás második végigjátszásra, a DLC-vel tolva vajon milyen lesz... Mondjuk a videókat már az Extended Cut-ból is megnéztem korábban a YouTube-on. Mondhatni felkészültem a csalódásra...
#20
#16: Már bocs, de pont te jöttél azzal, hogy akiknek nem tetszik a vége, az hisztis kis óvodás, aki nem értette a játékot. Én még olyat nem láttam, hogy valakit azért szolnak meg, mert történetesen szerette a játék végét, ellenben tömegével vannak a hozzád hasonlók, akik azzal szítják a flamwart hogy kvázi lehülyézik azokat, akik rámutatnak a lezárás hibáira és kritikát gyakorolnak emiatt. Írhattál volna annyit, hogy neked tetszett a játék vége ahogy volt, de neeem, neked muszáj volt nekimenni a rajongók 90%-ának.
#19
ScooModerátor
Ilyen hepiendre vágytok, igaz? :)

http://c.asset.soup.io/asset/3225/4172_cab3_500.jpeg
#18
#16: Gratulálok. Az ziher biztos, hogy én egy rossz szót sem írtam, sem rád, sem a véleményedre.
#17
#14: Egyetértek.
#16
#15: Ez igen srácok. Innentől kezdve nincs értelme ,,beszélgetni'' a végéről, mert itt már rég nem a játékról van szó. Inkább hirtelen felindulásból elkövetett szőrszálhasogatásról, és az egész univerzum szétcincálásáról. Csináljátok, egészségetekre, de ne szarozzatok le más embereket azért mert esetleg képesek voltak értékelni egy játékot. A számokról lehet vitatkozni, de azok az emberek akik élvezték a Mass Effectet nyilván nem fognak a fórumon hőbörögni. Gratulálok ahhoz a mentalitáshoz, hogyha valakinek pozitív végkicsengése van a játékről (3 részről egyben), az egy hülye köcsög, aki fogja be a száját és örüljön hogy nem cincálják szét. A Bioware hallgatott a gyermeteg hisztitekre, és megpróbálta kijavítani a hibát, de még ezt sem vagytok képesek értékelni, mert nem ad mindenkinek személyre szabott kifejezést. Szánalmas amit műveltek, de egészségetekre.