FIFA 09

Ha sportjáték, akkor EA, s ha EA, akkor konzol. Eddig így vélekedtek a stílus rajongói, hisz a kiadóóriás az utóbbi években sokkalta jobban kényeztette a tévéhuszárokat nálunk, számítógép tulajdonosoknál. Most viszont talán fordul a kocka, hisz nem csak új grafikus motorral, de forradalmasított irányítással is gazdagodik a FIFA!
„Igen István, szép játékot látunk!”

Kezdjük rögvest a leglátványosabb újítással, a grafikával. Emlékszem, 2005 telén egyszer betévedtem az egyik nagyobb bevásárlóközpontba, ahol is egy Xbox 360 volt kiállítva. A HDTV-n térdig érő fűben rohangáló gumiembereket láttam, FIFA ’06 embléma alatt. „Ez minden?”, gondoltam magamban, „Nem egy nagy szám.”. Egy évvel később viszont már látszott a motorban rejlő potencia, s nem kis irigységgel figyeltem a PC-re és a konzolokra szánt változatok közötti különbséget, amit bizony zongorázni lehetett. Most viszont mindennek vége. Az új motor PC-s bemutatkozása remekül sikerült, nem is igen tudok fogást találni rajta. A gépigény nagyon baráti (elég egy ma már bőven elavult shader 2-es kártya, valami el nem égett processzorral) a textúrák és a modellek gyönyörűek (különösen a bőr), hogy a hihetetlenül látványos fényeffektekről már ne is beszéljünk (érdemes csak ezekért éjjeli meccseket játszani). Hasonlóan sok fejlődésen ment keresztül a fizikai engine. Nem tudom, hogy a konzolos változatokban eddig is így volt-e, de nekem öröm volt nézni a labda tiszta röppályáit és reális becsapódásait. Vérfrissülés a javából, tisztelt nézőink!


Ha már újítás, bizony komoly fejlődésen ment át az irányítás is. A korábbi PC-s FIFA részek esetében mindig gond volt, hogy ha nem volt a játékosnak végtelen türelme és minimum tíz keze, csak egy kontroller megvásárlása jelenthette a gyógyszert. Ezt most úgy, ahogy van, elfelejthetjük. Az irányítás a más stílusok tucatjaiban már jól kiérett W-A-S-D + egér kombóból tevődik össze. Azaz miközben játékosunkkal Forrest Gumpot megszégyenítve futunk a gyepen, az egérrel kijelölt irányba lőhetjük a labdát. Ezzel a játék élvezeti faktora akkorára ugrott, mint még soha korábban. Ha pedig ez valakinek még mindig nem okoz kielégülést, simán átkonfigurálhatja a billentyűkiosztást, legyen szó keyboard-ról vagy egérről. Bizony, ma már nem csak az FPS-ekben fogjuk gyűrni a 20 gombos egerünket! A legjobb az egészben, hogy mindez nem csak egy-egy mozdulatra korlátozódik, hanem az egész játékstílusunkra is kiterjed. Kész felállásokat és taktikákat programozhatunk a gombokra, hozzásegítve ezzel a magunkat a teljes beleéléshez.


„Unatkozom Mester, nyomhatok pár fekvőt?”

Nos ez lesz az a mondat, amit a PC-s FIFA rajongó egyszer sem fog kiejteni a száján, ha megvásárolja a FIFA ’09-et. A játék online – és persze offline – módjai ugyanis nagyon hosszú kikapcsolódást ígérnek. A már megszokott kupák és multimódok (karrier, bajnokság, kihívás, stb.) mellett megjelentek az úgynevezett interaktív ligák. Ezek lényege, hogy mikor meccs folyik a való életben, ugyanakkor az EA szerverein is összecsapnak ugyanazok a csapatok. A dolgunk mindössze a csapattagok kiosztása (Ezeket külön meccsenként el is menthetjük!), s máris mehet a küzdelem. Amelyik csapat netes képviselői több pontot szereznek (vagyis többször és többen verik meg a másik csapat játékosait), az fogja nyerni az interaktív ligát. Az ötlet igen pazar, noha nem hiszem, hogy túl sok fociőrült hagyná ott a tévéjét csak azért, hogy FIFA-t toljon a neten.


Ha már játékmódok, dobálózzunk kicsit a számokkal. A programban nem kevesebb, mint 500 csapat és 30 liga kapott helyet, míg a Bundesliga, a Barclays Premier League, a mexikói első osztály és az olasz és a francia liga interaktív módon is képviseltetik magukat. Tekintélyes szám, viszont talán túlzottan is. Mindezt már a játéknak is nehéz fejben tartania, így – kis trükközéssel – megoldható, hogy egyszerre ugyanolyan mezben futkározó játékosok legyenek egy azon meccsen. Persze ez már tényleg szőrszálhasogatás. Ráadásként menti a helyzetet az előző részekben már megszokott módi. Létrehozhatunk saját csapatot, játékost, ligát, akármit – a lehetőségek tárháza szinte végtelen.


Piros lap

Ugyan eddig csupa jót mondtam a játékról, kénytelen vagyok megemlékezni annak hibáiról is. Először is ott a nehézség. Lehet, hogy csak én vagyok béna, de nagyon sokszor jártam úgy, hogy üvöltve csapkodtam a billentyűzetet egy-egy rosszul sikerült passz után. Hogy miért voltam ilyen neurotikus állapotban? A helyzet az, hogy nem is a passzok voltak olyan rosszak, hanem a gép csalt, de nagyon. Az még hagyján, hogy a bíró szinte csak ellenünk fújja a sípját az első meccstől az utolsóig, de ráadásnak az ellenfél SOHA nem hibázik. Ha mégis, akkor az valami ügyes script, hogy a fejlesztők vigyoroghassanak, mondván, „Nincs igazad, senkifirkász!”. Arról persze nincs szó, hogy ez komolyan befolyásolná a játék értékét, de bizony kissé frusztrálóvá teszi a játékmenetet. Talán ez is csak személyes siralmam, de a program menüi között nem nehéz elveszni. A kismillió lehetőség és beállítás még a korábbi részekénél is kaotikusabbá tette az eligazodást e téren.


Mégsem lesz kiállítás

Mindezen nyavalygásaim ellenére ki kell jelentenem, hogy a FIFA sorozat végre PC-n is a régi fényében tündököl. Gyönyörű grafika, remek fizika, hihetetlen sok lehetőség és szinte végtelen játékidő. További jó hír, hogy a magyar változathoz magyar kommentár is jár a már két éve megszokott – és megbecsült – színvonalon. Ha azon gondolkodsz, hogy milyen sportjátékba érdemes beleölnöd féltve őrzött és nehezen összekapargatott pénzecskéd, azt mondom, nem kell tovább keresned. A FIFA ’09 oly sok év után végre tényleg megéri az árát. Már csak azokat sajnálom, akik megvették a tavalyi részt…

9.0

FIFA 09 értékelés 9.0

Pozitívumok:

  • Gyönyörűen néz ki - immáron PC-n is!
  • Baráti gépigény
  • Magyarított
  • Kiváló irányítás
  • Szinte végtelen játékidő

Negatívumok:

  • Idegesítő csalások
  • Néha már „túl sok”...
37 komment - szólj hozzá!