Forza Motorsport 3 Exkluzív bétateszt

A Microsoft gondoskodik róla, hogy az autóversenyek megszállottjai akkor se unatkozzanak az Xbox előtt, ha már végigjátszották az EA meg a Codemasters évente megjelenő címeit. A Project Gotham Racing az arcade stílus rajongóit kényezteti, míg a szintén belső fejlesztésű Forza Motorsport a szimulátorok palettáját hivatott izgalmasabbá tenni. Idén ősszel ez utóbbi sorozat folytatódik, a Forza Motorsport 3 béta változatát pedig az elsők között próbálhattuk ki a cégóriás budapesti székhelyére látogatva!
Száz pálya, több mint kétszáz verseny, és ötven autógyár legalább négyszáz modellje költözik otthonunkba idén október 23-án. A városi cicamobiloktól és a körutat megtöltő sorozatgyártású ötajtósoktól kezdve a sportterepjárókon és a luxus versenyautókon át egészen a professzionális sportmodellekig a legkülönfélébb járgányok kormánykerekét markolászhatjuk hamarosan, az élménynek pedig néhány kiválasztott újságíró kollégánkkal közösen mi is részesei lehettünk egy délutánra.


A személyes bétateszt során három különböző hegyvidéki pályán, a Camino Viejon, a Laderán és az Iberian Curcuiton ízlelhettük meg azt, hogy a Turn 10 és a Microsoft hogyan is képzeli napjainkban a szimulátor stílust. Autó fronton igencsak el voltunk kényeztetve, ugyanis több mint húsz, teljesen különböző, eltérő osztályt képviselő kocsi állt rendelkezésünkre, úgy mint Shelby Mustang, Mercedes ML AMG, Aston Martin DB5, BMW 135, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer, Nissan 370Z, Lotus, Challenger, Jaguar XKR-S, Cadillac, Alfa Romeo, Aston Martin DBS, Mercedes SL65 AMG, Chevrolet Corvette, Ferrari 599, Ford GT, Audi R8, Lamborghini Murcielago és Porsche 911 GT2. Nem rossz lista, ugye? A technikai részletek után azonban ideje belevetni magunkat a tényleges játékba!


A Forza 3 rendkívül letisztult, átlátható és nagyon jól kezelhető menürendszerében először is egy járgányt kell választanunk, amit mi egyelőre a fentebb említett listából tehettünk meg, ám a végleges verzió több mint hússzor ennyi gépet vonultat majd fel. Elsőre persze a BMW volánja mögé pattantunk be, hiszen azért mégis egy igazi autóval szerettük volna megtenni a nyitó tiszteletkört.


Az autó szelektálása után megválaszthatjuk annak színét is, miközben a kamera folyamatosan pásztázza a kasztnit, megvillantva azt a brutális részletességet és grafikai minőséget, melyet játék közben is várhatunk. Amennyiben ezzel megvagyunk, már csak egy nekünk tetsző pályát kell kiválasztani, mielőtt eljutunk a verseny előtti utolsó képernyőre, ahol a nehézséget tudtuk testre szabni, többféle, versenyjátékoknál szokásos beállítási lehetőségekkel, úgy mint automatikus fékezés, ideális ív megjelenítése, stabilitás kontroll, és hasonlók. A lényeg, hogy mindenki teljes mértékben meg fogja találni a megfelelő szintet ahhoz, hogy remek játékélményben legyen része, és ne szívással teljen el az első pár játékóra.


A verseny egy rövid töltőképernyő után azonnal elénk tárul, de valami olyan félelmetes hangulattal, hogy ilyet még autós játéknál nem tapasztaltam. A járgányunk első kereke begurul a kamera elé, aztán látunk pár felvételt a mezőnyről, közben felbőgnek a motorok, brutális hanggal élednek a lóerők, majd indul a fékevesztett száguldás, nos, ezt az egészet olyan szinten eltalálta a Turn 10, hogy szóhoz sem tudunk jutni. Mennyire lett szimulátoros a Forza3? Pont annyira, hogy hihetetlenül jó vezetési érzést nyújt, mégsem válik idegesítővé.


Nem könnyű játék, az már most látszik, már csak azért sem, mert teljesen kijönnek az autók különbségei és egyediségei, mintha csak a valódi verziójukat vezetnénk. Ennek megfelelően az első próbálkozásunk a hátsókerekes BMW-vel, majd a Porschéval is teljes kudarccal végződött, ugyanis a kigyorsításoknál egyszerűen nem tudtuk kordában tartani az elszabaduló erőt, és folyamatosan járt a drágaságok hátulja, aminek a végeredményeként általában a falban kötöttünk ki. Ezután gondoltam egy nagyot és merészet, és bevágódtam a négykerekes Murcielago kormánya mögé, és láss csodát, rögtön meg is nyertem futamot! Az előző két gépcsodával ellentétben ugyanis ez utóbbi minden kanyar után olyan szépen felfeküdt az útra, hogy öröm volt nézni!


Amellett, hogy a Forza3 nehézségét részletesen beállíthatjuk, és választhatunk könnyebben, vagy nehezebben vezethető kocsikat, a Turn 10 behozott egy fergeteges újítást, mely sokak hitét vissza fogja adni az autós szimulátorokban! Mi volt mindig is a legidegesítőbb dolog a hasonló játékokban, többek között a Gran Turismoban is? Ha kicsúsztunk, ütköztünk, vagy valami súlyosat hibáztunk, akkor már közel semmi esélyünk nem volt arra, hogy megfelelő pozícióban fejezzük be a futamot. Ennek ráadásul itt még nagyobb jelentősége van, hiszen a Forza3-ban minden járgány teljes mértékben törhető és roncsolható, aminek köszönhetően következményekkel jár, ha például közeli barátságba kerülsz a betonfallal.


Mindezeket kiküszöbölendő a fejlesztők beépítették a verseny élő, valós idejű visszapörgetésének lehetőségét, valami olyasmit, mint a Race Driver: GRID-ben is láttunk. Ha valami rosszul sült el, egyszerűen a kormány, vagy a kontroller „back” gombját nyomva tartva azonnal visszaröpíthetjük az eseményeket másodpercekkel korábbra, és élőben láthatjuk, ahogy minden visszacsinálódik, ráadásul külön élményszámba megy, ahogy a játék az eseményeknek megfelelően magától tekergeti a force feedbackes kormányt! Ezzel a Forza3 elérte azt, hogy a nehézség ellenére végre nem szívatja a játékost, hanem arra ösztökéli, hogy próbálja meg az adott szituációt jobban, okosabban, ügyesebben megoldani.


A vezetési élmény tehát 100%-os, és minderre csak rátesz még egy lapáttal a grafika, hiszen azért mégsem mindegy, hogyan is festenek azok a pár milliós autócsodák! A Forza3 valami eszméletlenül néz ki, s habár ez nem túl meglepő az előzetesen kiadott képek után, mégis hatalmas élményt jelentett mindezt mozgás közben is látni! Az egyedüli problémánk egyelőre csak a némileg ingadozó framerate volt, ám mivel a játék jelenleg erősen béta állapotú, és debug Xboxokon futott, így ezt igazából meg sem akartam említeni, mert biztos, hogy a végleges verzió hozni fogja a stabil 60FPS-t.


Az autók ráadásul nem csak kívülről festenek fergetegesen, hanem végre mindegyik (!) rendelkezik igazi belső nézettel is, így aztán semmi sem állhat a valódi szimulátoros játékélmény útjába. Mindezek után talán már természetes is, hogy a hanghatások olyan félelmetesen jól sikerültek, hogy a megfelelő hangrendszer mellett a szomszédok tényleg azt hihetik majd, hogy éppen egy Ford GT-t bőgetünk a nappaliban!


Arra gondoltam, hogy a cikket egy kis „esélylatolgatással” zárom, hiszen most már láttuk a GT5 Prologue-ot, és végre játszottunk az új Forzával is, ráadásul gyakorlatilag ezeken kívül más autós játéknak nincs is köze semmihez. Habár a GK szerkesztőség jelentős része hatalmas Gran Turismo fanatikus, a Prologue egyikünket sem győzte meg igazán, s habár a végleges változatban körülbelül 800-900 járgány kap majd helyet, úgy gondolom nem ez fog dönteni a két rivális között, hanem a vezetési élmény, a karriermód, és az online. Az elsőben egyelőre nálunk a Forza3 viszi a pálmát, utóbbi kettőt pedig majd a végleges verzió megjelenése után meglátjuk. Van azonban egy hatalmas különbség: a GT5 megjelenése továbbra is teljesen bizonytalan, míg a Microsoft üdvöskéje már itt van a nyakunkon!


Amint látjátok, lelkesedésünk kis túlzással szinte határtalan, nagyon nehezen fogjuk kibírni a premierig hátralevő három hónapot. Némileg vigasztaló azonban a tudat, hogy lesz Collector's Edition is a kicsikéből, a csomag pedig tíz exkluzív autót, egy kulcstartót, egy pendrive-ot, és egy Xbox 360 témát tartalmaz majd, ami bizony igen szép ajánlat, tekintve, hogy csak egy ezressel lesz drágább a hagyományos kiadásnál.

50 komment - szólj hozzá!