Hardver rovat NVidia 3D Vision

Link másolása
Manapság a PC tulajok nincsenek úgy elkényeztetve hardvertámogatás szempontjából, mint régebben. Pedig anno mekkora hatalmas újításnak számított a PhysX, mellyel még realisztikusabb fizikát varázsolhattunk játékainkba, illetve a különböző csatlakoztatható irányítóeszközök, melyek egy-egy szimulátorhoz vagy programhoz lettek fejlesztve...
Ezek többnyire már hétköznapi eszközökké váltak, melyek után jogosan várhatná el az ember, hogy valami igazán ütős dologgal álljanak elő a nagyobb gyártók. Nem is kellett sokáig várnunk, hiszen megérkezett az NVidia és Samsung első nagy dobása, mely gyökeresen megváltoztathatja a szórakozásról idáig kialakult nézeteinket.

Ennek a két hatalmas cégnek közös gyermeke a Samsung 2233RZ és a NVidia 3D Vision szemüveg lett. A cél, hogy a világon elsőként alkalmazzák a mozikban látott 3D hatást otthonunkban, ám nem akármilyen módon, hiszen bármelyik videojáték, melyet elindítunk, azonnal térhatásban fog pompázni számunkra. Természetesen ez mind csak látvány, hiszen a programok nagy része nem erre a két eszközre lett kifejlesztve, így nem kell félnünk attól, hogy egy óvatlan golyó, melyet ellenségeink lőnek ki ránk kedvenc gammánkban, véletlenül ráhozza a nagyira a szívbajt a szoba másik sarkában. Úgy kell elképzelni az élményt, mintha mindennek mélysége lenne az éppen futtatott játékban, ám egy bizonyos „fal" mögül semmi se jut át, ami felénk repül. A szövegek előttünk lebegnek, mintha hősünket elnyelte volna a vékony fekete képernyő, melyet egy nagy fekete dobozhoz lehet hasonlítani a lencsék mögül. Most nézzük technikai szempontból mit tud ez a „varázsdoboz".


A 120-szal száguldó Samsung 2233RZ

A Samsung nem tett nagy újítást, hiszen elődje, a ViewSonic már készített egy 120hz-es képfrissítésre alkalmas készüléket, ám a technológia igazán csak a 2233RZ-ben teljesedett ki. A drága ár, a kijelzőbe beleégő háttérvilágítás, rögzített képernyő beállítások, megannyi negatív visszhangot keltett ez a monitor, mely nem nagyon nyerte el sem a vásárlók, sem a szaksajtó pozitív véleményét.


Mindenki nagy meglepetésére még idén bejelentették a Samsungnál is, hogy hasonló technikai adottságokkal rendelkező monitorcsalád indítását tervezik, mely még élesebb és gyorsabb képi megjelenítést ígért a játékosok számára. Az előd hibáit kijavították, és egyéb extra újdonságokkal vértezték fel a csomagot, melyhez alapból járt az NVidia 3D Vision adaptere is.


De mi is rejtőzik eme szexi kialakítású, 22"-os fekete ördög szívében? Nos, lássuk röviden: az 1680x1050-es maximális felbontásra képes monitor közel 3ms reakcióidőre képes, amihez viszonyítva szerencsétlen képernyőm elbújhat a maga 5ms-es válaszidejével. Habár valóban nagyon elhanyagolhatónak tűnik ez a 2ms különbség, mégis igazán más élményt nyújt szemeink számára.


Lehetőségünk van a beállításokkal játszani, ha képernyőnk oldalán lévő menübe lépünk. Ekkor a megjelenő kis ablakban kiválaszthatjuk a fényerő és kontraszt erősségét, illetve lehetőségünk van még a monitor finomhangolására is. Az extra viszont az, hogy lehetőségünk van úgynevezett „mintákat" beállítanunk. Ezek előre lekódolt sémák (játék, olvasás, internet, film), melyek által a legtöbbet hozhatjuk ki a Samsung 2233RZ-ből, attól függően, hogy éppen mit csinálunk a számítógépen.


Mivel játékosok képernyőjéről van szó, így rengeteg anyagot kipróbáltunk új üdvöskénkkel, az eredmény pedig több mint meglepő volt számunkra. Kezdetben azt hittük, hogy egy monitor csere nem teheti még szebbé a programokat, melyeket sima LCD monitorok is ugyan olyan szépen kezelnek. Tévedtünk, hiszen az új képernyő csatlakoztatása után minden élesebb lett, így a játékok bizonyos betegségei is eltűntek (szellemképek, elmosott textúrák magas beállítások mellett is). Mi a helyzet viszont, ha ezt a technikát kombináljuk az NVidia 3D Visionnel? Képes-e a monitor ugyan azt a minőséget nyújtani ilyen helyzetben is?


Az NVidia TÉRfogata: 3D Vision

Többnyire igen, ám minden játékosnak fel kell kötnie azt a bizonyos nadrágot hardver szempontjából, hiszen elég erőteljesen meg fogja erőltetni kártyánk processzorait az apró fekete doboz. Nem mellékesen szükségünk van még egy USB foglalatra is, melyen keresztül kommunikál az adapter a gépünkkel, és még fontosabb, a videokártyánkkal.


A csomag másik fontos alkotóeleme maga a szemüveg, amihez kapunk három „orrnyerget". Ezek arra valók, hogy a kényelmes viseletet megkönnyítsék pisze, krumpli és egyéb orrtípussal rendelkezők számára. Persze magát a szemüveget technikai bonyolultsága miatt más módon nem alakíthatjuk saját ízlésünk számára, ám már ez is bőven elég, hogy a viselés kényelmét egy fokkal javítsák. A készülék mérete és felszereltsége ellenére elég könnyűre sikerült, így szerencsére viseléséhez nem kell nyaki izmainkat edzenünk. Ez nem jelenti viszont azt, hogy hordása felhőtlen élvezetet nyújt.


A szemüveg nem a hagyományos, moziban ismert piros-kék technológiát alkalmazza (a cikkhez mellékelt képek csak az élmény miatt ilyenek), hanem a lencséket az eszköz külön-külön fel-le kapcsolgatja. Mindezt olyan sebességgel teszi, melyet az emberi szem nem nagyon érzékel, agyunkat pedig az információk tudatában, oly módon képes becsapni, hogy térhatású élményt érzékeljünk. Ennek csupán az a nagy hátránya, hogy maximum háromnegyed órát tudunk folyamatosan játszani a kiválasztott játékkal, mielőtt szemünk erős fájdalom kíséretében egy kis pihenést kérne.


Ez egyes esetekben (többjátékos mód, órákig tartó raid, stb.) elég kellemetlenül esik néhány ember lelki világának, akik számítógépüket hosszabb ideig szeretnék folyamatosan használni. Ha már kellemetlenségeknél járunk, meg kell említenem a szükséges telepítésekkel járó fölösleges köröket. Az NVidia 3D Vision ugyanis nem kompatibilis minden vadonatúj GeForce driverrel, és ezzel eléggé megvágják azokat a felhasználókat, akik szeretnének mindent kipréselni kártyájukból.


Szükségük is van erre, hiszen amint aktiváljuk a térhatást játékainkban, az FPS a felére csökkenhet. Természetesen vannak külön kiemelt programok, melyek az NVidia honlapján megtalálható támogatási listában kiváló értékelésre vizsgáztak, ám ezek csupán látványvilágban nyújtanak többet a felsorolásban szereplőktől. Az értékelésünk során három szoftverrel futtattunk le sebességmérő teszteket: Batman: Arkham Asylum demo, Mirror's Edge és Burnout: Paradise. Ezek közül talán a legjobban a Burnout teljesített, majd ezt követte a másik két program. Ám ahogy említettem, minden esetben jelentős sebességcsökkenésre készüljenek az új tulajdonosok.


Vissza a jövőbe?


Ismételten szerencsésnek mondhatom magam, sokakkal egyetemben, hogy olyan időkbe születtünk, mely nagy befolyással hatott a játékvilágra. Úgy érzem ismételten egy ilyen generációs „lépcsőfok" előtt állunk, hiszen a térhatású megjelenítés már (szinte szó szerint) kézzel fogható. Persze az újításoknak is megvannak a hátrányaik, de úgy hiszem ez is szép kezdeményezés volt a Samsung és az NVidia gyártóitól. Akiknek pénztárcája vastagsága megengedi eme két csodaszerkezet beszerzését, ne habozzanak és tegyék be a kosárba  jövő slágerkellékeinek első darabjait!

Kapcsolódó cikkek

39.
39.
Fiku666
vagy valaki linkelne 1 2 Asus vagy gigabyte videó karit ami jo hozzá? kösszi előreis
38.
38.
Fiku666
szaisztok szerintetek ezen menne a vidion szet? ASUS GeForce ENGTS450
37.
37.
Dagobert_bácsi
#38: ja, főleg hogy a piacon csak egy fajta monitor létezik ami kompatibilis vele! meg a videó kártya se lehet ősrégi!
36.
36.
CD klon
Nekem kell egy ilyen naon jó lhet mongyuk az ára biztos nem olyan jó
35.
35.
Noel Ryyka
hedgehog86:



szerintem teljesen más világ a kettő. shutter-es 3D-t még nem próbáltam, de a kék-piros, zöld-bíborvörös, kék-sárga stb. színszűrős dolog csak az egésznek a legalja. véleményem szerint mérföldekkel jobb a 3DVISION.
34.
34.
Noel Ryyka
abydos:



az IMAX és a 3DVISION nem ugyanazon a technológián alapul. természetesen az alap az ugyanaz, mint minden sztereószkópiás 3D megjelenítési eljárásnál, hogy bal és a jobb szem a két eltérő szögből felvett képet lássa - ez az emberi tér látás működési elve tulajdonképpen. az IMAX mozikban a polarizált szemüveg választja szét a néző számára a két képet, a 3DVISION pedig az úgynevezett shutter-es eljárást alkalmazza, vagyis a két képet egymás után villantja fel, a szemüveg pedig gyorsan elzárja, kinyitja a lencsék előtti "zárat", vagyis egy monokróm kijelzőt.



32.
32.
hedgehog86
Hello!

Én windows 7-en próbáltam a beépített 3d vision progival és a moziban kapott 3d papírszemüveggel a 85 Hz-es LG lcd monitoromon. A Flatout és a Burnout Paradise rendesen működött vele és nagy élmény volt. Mennyivel jobb a gyári Nvidia szemüveg ennél? A videókarim GF 966 GT.
29.
29.
abydos
Értem, érdekes. Amúgy az Imaxnél is az első percekben még valamennyire látod a szellemképet, de hamar hozzászoksz és el fog tűnni, úgy mint a sima kék piros 3D-s szemüvegeknél. Mondjuk ott az a poén, hogyha leveszed egy idő után a szemedről, az egyik szemeddel kéken a másikkal pedig pirosan látsz.



Amúgy nem vagyok benne biztos, hogy egy CRT monitor tökéletes lehet, tudom hogy gyorsabb mint az LCD de azért mégse ugyanaz a technológia.

Amúgy az sincs kizárva, hogy a szemüveged hibás, úgy tudom tápegységgel megy (elemmel) ugye? Mert akkor lehet benne valami kis elektronikai gubanc.
28.
28.
barack1
abydos: természetesen több tesztképet is kipróbáltam, és egy lassú exponálású kamérával le is fotóztam a képet, így útólag 100% precizitással ki is tudtam értékelni. Természetesen a szemüvegen át a kép nem teljesen homogén, így volt olyan terület, ahol kevesebb mint 50% volt a szellemkép volt olyan terület ahol több mint 50 % volt a szellemkép. Egyébként az NVIDIA honlapján levö fórumon mások is ugyan erröl a jelnségröl számoltak be, tehát ez nem csak nálam jöt elö.
27.
27.
barack1
abydos



Egy CRT monitorral teszteltem, mégpedig ojan tipussal, aminek a ki és bekapcsolási ideje végtelennek tekinthetö ( kevesebb mint 1% látszik az elözö képkockábol a jelenlegin ) . Amúgy 150 Hz frissítéssel hibátlanul müködik. A szemüveg hibáját pedig egy egyszerü állóképpel mértem, amit az NVIDIA saját programja meg tud jeleníteni. Az állókép fekete alapon egy függöleges fehér vonal, a bal szembe jutó képen bal oldalon van a vonal, a jobb szembe jutó képen jobb oldalon.
26.
26.
abydos
barack1: Nem tudom hol próbáltad ki és hogyan (pl rossz monitoron? Mert a monitor nem jár hozzá!!!), hogyan volt szellemképed, mert ez ugyanazt a technológiát alkalmazza mint az IMax, aki már volt IMax moziban az tudja milyen tökéletes képet csinál.
25.
25.
kankadi
Na, Mat3rmind, még 1-2 tesztet várunk tőled, nagyon jool fogalmazol, ki tudod fejteni azt amit más nem annyira, és ezért szeretünk! valaki csináljon egy petíciót mert én nem értek csak konzolokhoz és akkor kérjük vissza mast3rmindet! :)
24.
24.
Giga0509
Jah,Grat Mast3rmind.Kár hogy elmész :S
23.
23.
megyesfalvi_2007
#25: Na most ezzel tényleg nagyot nöttél a szemünkben... észrevettél egy még jelentösnek sem mondhato hibát egy nagyon jol összeálitott tartalmas cikben, s ezen hiba miatt már nem tudnak magyarul.Ez ám a logika.

Mast3rmind: Grat. jo kis cikk lett, elismerésem.:)
22.
22.
Celeborn
Nekem is van egy ilyen elven működő szemüvegem, még angliából hozattam annó. Ugyanis ez a technológia már legalább 10 éves, ha nem több. Az enyém mondjuk rendesen elsötétül, szóval nincs gond vele. A nagyobb gond a szemenkénti 60Hz-es villódzás. (de persze ez lehet több is, ha a monitor tud többet) Az borzasztó. Nekem személy szerint már abban a pillanatban fáj a fejem tőle, hogy felteszem a fejemre. Az egy másik dolog, hogy ha egy játék a gépeden fut 40FPS-sel, akkor ezzel majd fut 20FPS-sel, mivel 2-szer kell kiszámolnia mindent. Szóval én igazából 1-szer vettem ki a dobozból a szemcsót. Érdemes volt megvenni... Szerintem egy ilyen megoldásnál azért nem árt a 200Hz, szemenként 100Hz. Ezt DLP projektorokkal meg is lehet oldani, meg talán majd az OLED mutat valamit. De mire ez kiforr, addigra lehet, hogy már lesznek sima 3D-s kijelzők, amihez semmi szemüveg nem kell.
21.
21.
barack1
Én is kipróbáltam ezt az ezközt, és azt mondhatom, hogy nem érdemes megvenni, mert fizikailag hibás. Az elmélet jó, de az Nvidia szemüveg csak kb annyira jó, mint mondjuk egy 2. világháborús rádió zenehalgatásra. Egy második világháborús rádión is lehet zenét hallgatni, de a recsegéstöl nem lehet élvezni. Na ez a szemüveg kb ijen. A szemüveg elvileg felváltva elsötétül, és nem engedi át a fényt. Gyakorlatilag egy napszemüveg jobban el van sötétítve, mint az NVIDIA sötét állapota. Vagyis a bal szem megkapja a bal szem számára szánt képet is és kb 50% ban megkapja a jobb szem számára elöállított képet is. Emiatt teljesen élvezhettelen szellemképes, vagy szétesett képet látunk. Soha sem gondoltam volna, hogy egy ijen nagy nevü cég ekkora szart képes piacra dobni.
20.
20.
Mast3rmind
19: Örülök, hogy tettszenek a cikkeim, de elég furcsa, hogy pont ezt nem olvastad- Ne búsulj! Találkozol még a neten írásaimmal hamarosan. :) Ne offtopikoljunk, ahogy elég rondán elkezdtem.



21: Hidd el, ha előtted lenne a két monitor és azt mondanák:

"-Nah, Knodros fogd és vidd valamelyiket"

Szerintem nem kéne téged sem noszogatni. :P



18: Nah, ehhez hasonló az Nvidia is. Szabad kérdezni, milyen TV van a birtokodban? :)
19.
19.
Knodros
Egy 22-es samunak bőven lehetne nagyobb felbontása is (FullHD).

Nah most meg,hogy 3,vagy 5 millisec. :p

Azon ne múljon a CS-s pályafutásom.
18.
18.
megalonagyix
Jah tényleg jó cikk, csak fogalmam sincs miről szól, de nem is érdekel. Egyébként, miért mész? Rosszak a cikkeid vagy mi? Én szinte csak azokat olvasom el.. :S
17.
17.
kankadi
nekem egy videoszemüvegem van amit ha rákötsz tv-re vagy videojátékra akkor egy nagyon vastag szemüveg van a fejeden és mintha egy kivetitőn néznéd a játékot/filmet... és van benne 3D-s mod, ami nem teljesen olyan mintha egy moziba néznél 3D-s filmet, de látszolag kiemeli az egész késből ami elől van! pl focisnál mintha terepasztalon néznéd, mikor örülnek a golnak és ráközelitenek az emberre akkor olyan minthza kinyulna a képből!!!

a övöldözős játékoknál meg nem olyan mintha kijönne a golyó, mivel oylan gyorsan történik minden, azt sem tudod, mikor kell nézned... és ha kifogsz egy pillanatot, akkorsem elsz olyan mintha kijönne... de nagyon jo!!! nem tökéletes, de rohadt jo!szal ps3on én is 3D-ben játszom :)
16.
16.
klemid
16: Aramisz írjá peticiót! :D
15.
15.
Giga0509
16:MI??? Miért???? nemár :(
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...