The Saboteur

  • Írta: fojesz
  • 2009. december 16.
Link másolása
Képzelj el egy olyan GTA-t, amiben a rendet náci katonák próbálják fenntartani, egy olyan Assassin’s Creedet, ahol a 40-es évekbeli Párizsban ellenállóként kell magasrangú tisztekkel végezned, s végül egy olyan Sin City-t, ahol egyszerre minden kiszínesedik, ha az ellenállás kellőképp megerősödött. Igen, a The Saboteur korrekt játék lehetett volna, ha a fejlesztők nem csúsznak el néhány keresetlen banánhéjon.
Sean Devlin a háta közepére sem kívánta a háborút. Autóversenyzésben utazott, ennek a műfajnak pedig csak ártott a politika. Jobb esetben az ír származású fiatalember alighanem némi alkohol és egy-két lengén öltözött hölgyike társaságában töltötte volna a franciaországi Grand Prix utáni éjszakát, ám a náci Németország versenyzője, Kurt Dierker aljas csalása miatt képtelen volt nyugton maradni, s országos cimborájával, Julesszal inkább beosontak a versenyző kúriájára, hogy visszavágjanak a délután történtekért. Az ötlet balul sült el: Dierker járgányát ugyan a folyóba repítették, ők maguk lebuktak, s hamar kiderült, hogy rossz emberrel húztak ujjat. Dierker maga is náci tiszt volt, így Seanék tette is átértékelődött, elvégre, mit keresnének ott, ha nem brit kémek? A kémeket pedig megölik, Jules is az életével fizetett, Sean pedig csupán a szerencsének köszönheti, hogy nem hagyta ott a fogát...


Részben tehát a bosszúvágy hajtotta, mikor a francia ellenálláshoz csatlakozott, hogy ott tegyen keresztbe a náciknak, ahol tud. A célja természetesen Dierker
Zenéből ötös
Kifejezetten tetszett a játék zenéje, mely nem kisebb név, mint a Pókember 3 aláfestéséért is felelős Christopher Young érdeme. Ő szerezte a Saboteur legtöbb betétdalát, illetve neki köszönhető az is, hogy a készítők jó érzékkel válogatták össze soundtrack dalait.
megölése, de addig hosszú az út: több tucatnyi szabotázsakciót kell végrehajtania, hidakat, fegyvereket felrobbantania, tiszteket megölnie és segíteni az ellenállást a reménytelennek tűnő harcban. A The Saboteur sztorija nem túl eredeti, gyakorlatilag háborús játékfilmek kliséinek összeollózása ez, a személyes bosszúvágy, a beépülés mellett áldozatokból, árulásból és szerelemből is jut majd bőven. Rossznak nem nevezném a történetet, még éppen vállalható, azonban látszik, hogy a fejlesztő Pandemic nem erőltette meg magát. Néha érdekesebb volt a mellékszálakat követni (ott még egy agymosással kísérletező kínai pszichiáterrel is összefuthatunk), az ilyen sztorik viszont rövidek, noha maga az elsődleges cselekményi szál sem tart tovább szűk 8-9 óránál. Szerencsére azonban a The Saboteur vérbeli sandbox típusú akciójáték, így a játékórák száma némi nézelődéssel akár a többszörösére is növelhető.


A fejlesztők jó helyről merítettek, a The Sabouteurben a Grand Theft Auto és az Assassin's Creed kulcsfontosságú játékelemei keverednek, kár, hogy a megvalósítás meglehetősen sután sikerült. A játék sok tekintetben a The Godfatherre emlékeztetett: a Keresztapa-feldolgozás jó kis játék lehetett volna, ha a legfontosabb játékelemi tényezőket nem ügyetlenkedik el a fejlesztők, mindazonáltal ha valaki túltette magát a játék hiányosságain, élvezetes órák vártak rá a továbbiakban. Hasonló a helyzet a The Saboteur esetében is: hiába a sok átemelt ötlet, a szabadon bejárható város és a rengeteg tennivaló, csak az fogja élvezni a játékot, aki nem vesz tudomást a játékmenet kiforratlanságáról, a nehézkes irányításról és nem kezdi el szúrni a szemét az elavult grafika.


A játéknak helyszínt adó Párizs gyönyörű és tágas, jobb választást nem is tudtam volna elképzelni. Persze méreteiben nem érhet fel a nagyágyúk több négyzetkilométeren húzódó virtuális városaihoz, felfedeznivaló így is akad bőségesen, sosem érezzük, hogy szűkös lenne a rendelkezésünkre álló terület. Párizs belvárosa mellett, a vidéki elővárosokba és falvakba is ellátogathatunk, sőt Normandiába elautózhatunk majd némi tisztogatásra. Természetesen ez a Párizs más, mint a mai, hiszen a sztori közel 70 évvel ezelőtt játszódik: a macskaköves utakon korabeli autók köröznek, hipermarketek helyett piacokon lehet vásárolni és, hát... az egész város náci megszállás alatt áll. A falakon propaganda-plakátokat látni, az épületek falán horogkeresztes lobogók feszülnek, az utcákon pedig katonák járőröznek, igazoltatnak, a mesterlövészek tornyokból pásztázzák a környéket, az épületek tetején pedig légvédelmi ágyúk kémlelik az eget. Fontos kiemelni, hogy a francia főváros szinte összes jellegzetes épülete és műemléke visszaköszön majd a játék során, igaz, olykor szöges kerítés veszi körül őket és katonák vigyáznak rájuk. Turistalelkűek ellátogathatnak a Diadalívhez, a Notre-Dame-hoz, a Sacré-Coeurhöz, az operához és a Louvre-hoz, végigmehetnek a Champs-Élysées-n és persze közelebbről szemügyre vehetik az Eiffel-tornyot is. Mindezt szabadon, bármikor megtehetik, amennyiben bevállalják a pár perci menekülést a nácik elől, ugyanis a történet későbbi részeiben feltűnő helyszíneket ugyan katonák védik, csak megfelelő papírokkal hajthatunk át az odavezető hidakon. A legjobb viszont mégis az, hogy szinte nem is muszáj az utcákon közlekedni, szinte minden épület tetjére felmászhatunk majd. Igen, akár az Eiffel-torony tetejére is.
 

A készítők szinte teljesen lemásolták az Assassin's Creed falmászós részeit, Sean képregényhősöket meghazudtolva kúszik fel bárhova, és még el sem fárad közben. A
Kizárólag felnőtteknek?
A The Saboteur - papíron - felnőtteknek szóló játék, ez pedig annak is köszönhető, hogy a rengeteg vér és csúnya beszéd mellett lengén öltözött hölgyekből sincs hiány. Sean első rejtekhelye eleve egy kupleráj mélyén található, ahol a hölgyek fedetlen keblekkel várják a játékosokat, amennyiben azok letöltik a megjelenés napja óta elérhető nudi-peccset.
kiálló szegélyeket, sarkokat keresve próbálja felhúzni magát, s a pályatervezőket dícséri, hogy alig akad olyan épület a sok közül, amit ne tudna meghódítani, vagy legalább átugrani rá egy másik ház tetejéről. Mikor üldöznek bennünket, háztetőről-háztetőre ugrálva, telefonzsinórokon átkapaszkodva menekülhetünk úgy, hogy közben nem is kell a lábunkkal érintenünk a talajt. Altair is ezt csinálta, igaz, sokkal rugalmasabban és gördülékenyebben. Seannak, mintha nehézkesen menne néha a mászás, s bár itt is egyetlen gombot kell nyomogatnunk a feljebb jutáshoz, a The Saboteur ezen része nem annyira élvezetes, összességében jobban tetszett a Ubisoft megvalósítása. A játék irányítása egyébként úgy ahogy, rendben van, egy-másfél óra után megszokható annyira, hogy ne legyen zavaró néhány gyengésége ugrálás és verekedés közben.


A játékmenet egyébként a Grand Theft Auto által meghonosított irányelvet követi: noha a játékban azt csinálunk, amit akarunk, s oda megyünk, ahova szeretnénk, ténylegesen előre haladni csak akkor tudunk, ha a számos megbízó egyikénél feladatot vállalunk el. A küldetések alapvetően nem túl változatosak, többnyire kimerülnek annyiban, hogy valakit meg kell ölnünk, ki kell szabadítanunk, vagy egy kulcsfontosságú épületet fel kell robbantanunk. Az viszont már rajtunk múlik, hogyan tesszük meg mindezt, a The Saboteurben ugyanis egy-egy feladatot számtalan különböző módon megoldhatunk. Egyrészt mindig ott van a lehetőség, hogy valahova berombolunk és lövünk mindenre, ami mozog, de lopakodhatunk is, ha úgy tetszik, a Te játékstílusodtól függ. Ezen belül tovább opciók állnak rendelkezésre: leüthetsz egy járőröző katonát, hogy az ő egyenruhájában osonj be az ellenséges területre, vigyázva, hogy ne kelts feltűnést, bombát rejthetsz el egy autóban és nekihajthatsz a felrobbantandó objektumnak vagy beszabadulhatsz egy gépágyú mögé, hogy háromszázméteres körzetben mindent elpusztíts, amire horogkereszt van festve. A lehetőségek adottak, kár, hogy az esetek többségében úgyis vad lövöldözésbe torkollik majd az akció, ugyanis lebukni nem nehéz, ha az őrök rajtakapnak, amint az épületekre mászunk fel, vagy a kezünkben fegyvert tartunk, netán túl közel megyünk hozzájuk, ők tudják, hogy rosszban sántikálunk, s rögtön tüzet nyitnak ránk.


Egyetlen esélyünk van ilyenkor a riadó elkerülésére: megakadályozzuk, hogy a minket lefelülő őr belefújjon a sípjába, s ezzel riasztva a többieket. Amennyiben ez nem jön össze, a környék összes katonája összecsődül, mi pedig szedhetjük a lábunkat, hogy legalább még a teherautókon érkező erősítés elől meglógjunk. Autóban ülve vagy sprintelve, mindegy, a lényeg, hogy GTA-san lerázzuk őket vagy Assassin's Creedesen elbújjunk előlük például egy ólban vagy valamelyik ház padlásán. Vicces alternatíva, hogy lesmárolunk egy éppen ott ácsorgó hölgyeményt, miközben az őrök elfutnak mellettünk – ötven ilyen kaland után achievementtel jutalmazza a játék spontaneitásunkat.


A küldetésekkel viszonylag hamar végezhetünk, viszont tennivaló még bőven akad a játékban. A városban több száz felrobbantható mesterlövésztorony, harckocsi, reflektor, légvédelmi ágyú és más objektum van elszórva, amelyektől lassacskán megtisztíthatjuk Párizst. Hadd ne mondjam, egy idő után a folyamatos szabotázs is unalmassá válik, külön kínos, hogy ezúton az Assassin's Creedre emlékeztetett a játék: ott is utáltam a zászlógyűjtögetést, itt sem tetszik az állandó robbantgatás. Lehet versenyezni is, ám a játék ezen része meglehetősen összecsapott és kiaknázatlan is. Ha mondjuk három-négy versenynél többet kaptunk volna, s az ellenfelek nem csalnak, mint a Need for Speedben, kifejezetten nagy élmény lett volna az Eiffel-torony alatt száguldozni. A fejlesztők viszont megint kapufát lőttek. A játék száz százalékos teljesítéséhez tartozik Sean képességeinek (perkek) maximálisra fejlesztése, amelyet külön feladatok teljesítésével tehetünk meg, illetve azért is jutalom jár, ha összegyűjtjük a játékban előforduló összes járgányt. Ha mindezzel végeztünk, 25-30 órát biztosan beletettünk a játékba, ez pedig manapság jónak mondható, egy GTA-epizóddal viszont messze nem ér fel. Miután a háború miatt a pénz értéktelen, szolgáltatásainkat csempészárúval jutalmazzák megbízóink, amit mi is elkölthetünk. Garázsunkban megjavíttathatjuk belőle a tönkrement autóinkat, a fegyvercsempészeknél pedig fegyverekre, lőszerre és náci célpontokat ábrázoló térképekre költhetjük a fizetségünket.
Búcsúzik a Pandemic
A The Saboteur volt a patinás Pandemic Studios utolsó játéka. A Full Spectrum Warrior, a Star Wars: Battlefront és a Mercenaries fejlesztőinek ausztráliai kollégáit már régen elküldte az Electronic Arts, az ősz végén pedig bezárták az amerikai stúdiót is. A csapat egyébként egy bejelentetlen online Mercenaries-epizódon is dolgozott.


Bár a grafika nem kifejezetten ütős, a nácik uralta területekre jellemző fekete-fehér látványvilág magáért beszél. Utoljára a Sin City-ben és a Sweeney Toddban volt ennyire hatásos ez a depressziós összkép, mikor alapvetően minden feketében és fehérben pompázik, egyedül az ablakokon kiszűrödő sárga fény, a vörös horogkeresztes lobogók és az ellenállást szimbolizáló világoskék karszalagok és kendők színesek. Ha egy adott területen kellőképpen visszaszorítottuk a németeket, egyszerre minden kiszínesedik, s szemünk elé tárul a szomorú valóság: a játék grafikája legfeljebb erős közepesnek minősíthető, a modellek (függetlenül attól, hogy emberekről vagy autókról van szó) elnagyoltak, a textúrák egyáltalán nem élesek, a víz az előző konzolgenerációt idézi. Egyedüli pozitívuma a színes területeknek, hogy színesek, hiszen hiába néz ki baromi jól a feketén-fehéren minden, egy idő után fárasztóan vérszegénnyé válik az összkép.


Nem váltotta be a reményeket a The Saboteur, úgy tűnik, az igazi második világháborús Splinter Cellre még jó ideig várni kell. Alapvetően nem sikerült rosszul a játék, a játékostól függ, mennyire finnyás és érzékeny például a grafikára és az irányításra. Mindent, amit nyújtani tud, már láttuk máshol, itt csupán második világháborús köntösbe bújtatva próbálják meg eladni nekünk mindezt. Aki fogékony a témára, ha teheti, mindenképpen tegyen egy próbát vele, s ha egy-két óra után is úgy érzi, a The Saboteur játszható anyag, akkor jól választott, egyéb esetben keressen más szórakozást az év végére.

Kapcsolódó cikk

71.
71.
crytek
Az EA egy csokor címet tolt fel steam-re. Akit érdekel csekkolja.

C&C Ultimate Collection, Saboteur, Populusok stb

https://store.steampowered.com/bundle/39394/Command__Conquer_The_Ultimate_Collection/
70.
70.
Yanez
Csak most van szerencsém a produktumhoz. Nekem tetszik a grafika, de a játékmenet technikai részlege nagyon egyszerû, még hard-on sincs komolyabb kihívás. Ám egyvalamit elismerek: a hangulata mindent visz! De tényleg, nem lehet letenni, annyira beszippant! Nem is tudom eddig miért maradt ki. Tôlem egy kemény 8 pontot kapna, de nem többet. Az a fajta játék, amelyet legalább egyszer ki kell tolni, de kérdezés nélkül.
69.
69.
sztavrosz
Jó kis gamma, csak ezt tudom mondani.
68.
68.
ernestke
Nekem tetszett a játék.Ki is platináztam,mondjuk szerintem nem volt nehéz,igaz a keresgélésekkel meg a torony robbangatásokkal el is basztam 1hetet.Ettöl függetlenül ajánlom mindenkinek.
67.
67.
Pearson d' Saap
Valahogy kimaradt - nyilván nem kaphatott akkora hírverést mint a GTA 4 - nem is hallottam róla, eddig. Így 2 nap után csak pozitív élményeim vannak.
Amit mindig is furcsának tartottam, az a hasonlítgatások. Értem én hogy az olvasónak segítséget ad ha azt látja hogy ez egy GTA klón, de nem a Rockstar* találta fel a városban való közlekedést és az autólopást, falra mászni sem csak azóta tud az ember hogy az Assasin creedsben bemutatták. Mindegy...azt még soha nem hallottam hogy az Assasin creeds POP, vagy Tenchu klón lenne - pedig mindkettő jóval korábbi darab.
A grafika korrekt - leszámítva a vért, amihez hasonlóan hulladékot sosem láttam.
Összességében viszont nagyon is kellemes a látvány. Megjegyezném, hogy retek játékot még soha nem mentett meg kiváló grafika az uninstalltól, de szerényebb kinézetűt ugyanakkor remek hangulatút igen.
Hatalmas piros pont jár a horogkeresztért, amit eddig kb. minden más csapat elgagyizott. Tetszik, vagy sem, nem a szimpla kereszt volt a hírhedt szimbólum. Aki ezt nem vállalja fel, az ne is kezdjen II. vh-s témát. (csoda hogy az EA kiadta)
A küldetések, mellékágak szimpatikusak, a robbantgatások megadják a kellő partizán feelinget a dolognak. Mindenesetre több értelmét látom mint a GTA sorozat tűzoltó, mentős, rendőr, taxis alküldetéseinek.
Az irányítás kissé nyögvenyelős, de főleg azért, mert hősünk mindenhol meg próbál kapaszkodni, ami kissé nehézkessé teszi az elválást pl.egy peremről...
Ezt leszámítva nincs vele komoly gond. (megjegyezném hogy a játékok nagy része már a kamerakezelésen elbukik)
Külön öröm, hogy a Reich katonái nem kompatibilisek az ólommal - nem kell tárakat szórni rájuk.
A mesterséges intelligencia pont olyan, amilyet ki lehet hozni belőle. Az elképzelések jók, de pl. a "gyanúméter" beindul attól hogy felkapaszkodok két emeletet...ez eddig oké. Megszeppenek, leugrok, és ezzel vége is a gyanús viselkedésemnek - háááát, nem túl hihető.

Összességében oda nem adnám a tesztben említett 2 program egyikéért sem, ez ugyanis hitelesebb, szórakoztatóbb produktum - ez persze csak saját vélemény.
Ideje volt már hogy ne csak FPS szinten találkozzunk 2. vh-s játékkal.
A 7 pont kikezdhetetlenül korrekt értékelés, de aki szereti ezt a stílust, és nem ciki számára ha egy játék nem a legújabb grafikus motor alatt fut, az nyugodtan gondoljon hozzá még két pontot. Ha még egy kicsit políroztak volna rajta, instant klasszikus lehetett volna...
66.
66.
NickyBaby1993
Aki tud nekem ezügyben segíteni az írjon a nickybaby1993@citromail.hu e-mail címemre!Segítsetek hogy én is élvezhessem a 100%-os játékélményt! A videók alapján ez az év legjobb játéka!
65.
65.
NickyBaby1993
Szerintem 0%, valamiért rossz, elindítom a játékot tölti tölti, Ki ír valamit angolul meg feljön a fényesség beállítás, hogy állítsam be milyen fényerősséggel működjön a játék! Aztán be állítom tovább megyek, tölti aztán elfeketedik a képernyő, utánna meg mozgatom az egeret és ilyen zörgő hangot ad mintha már betöltötte volna de én nem látom és mindig kattintok az egérrel a nagy feketeségben + az egér se látszik és hangot ad mert valamire rá mentem de nem tudom mire!
64.
64.
-OWERLORD-
az egyik legjobb gta+ac+cod mix sztem 9,5
63.
63.
xICEMANx
#62: Egyet értek 100%-osan
62.
62.
smash
Nem értem ez hogy lett csak 7.0 pont?! Ez egy mocskosul jó játék! Mindenhol lehúzták, szinte sehol nem kapja meg a neki járó pontszámokat! Akad egy-két jó fej emberke aki szintén jónak tartja és kb kifújt. Így a kevesek lemondhattak a folytatásról! Pedig a megszállt Párizs hangulatát a fekete fehér látvány a folytonos eső és a jazz zene remekül adja. Szerintem király game!
61.
61.
Top Secret
Nekem megvan végig is toltam de ennyi nem fogott meg de elsőre amikor végigvittem és ááá nagyon tetszett de ennyi meg asszem multija sincs szóval egyet értek a kritikával.
60.
60.
PapaCaesar
Az a baj, hogy itt már nem csak a szöveg stílusával, hanem a szerkesztők, moderűtorok hozzáállásával van gond, kértünk egy új cikket, de ha nem teszik meg ezt értünk, akoor kinek írják a cikkeket? Nem az olvasók érdekét kéne figyelembe venni, mindamellett hogy megmarad az oldal mivoltja? A moderátorok viselkedése is ugyanolyan közröhely, ahogy mindenki másé is, de az ő felelőségük az oldal hangulata. Ha ott van előttük a megoldás, hogy másik teszt és mindenki boldog, akkor miért vannak még mindig felháborodva?
59.
59.
demon68
ha csak az olvasottsági mutatókat/ kommentek számát nézzük akkor jó cikk volt:) nekem se tetszett egyébként se az értékelés, se a cikk (kicsit se) de azért mégiscsak próbáljuk már kultúráltabban kifejezni ellenvéleményünket:)
58.
58.
adriano28
én tegnap szereztem be a játékot, már alapbol amikor elindítottam a játékot egy idő után ( még nem kezdődött el a játék) sekép sehang elsötétült minden olyasmi probléma ami a #51 -es gamernek is



eltelt egy este. ma gondoltam megnézem a játékot hátha megy, és ment. nem tom mi a f4szom volt ez hogy tegnap b4szott menni ma meg már qrva jól megy
56.
56.
frankek
55.
55.
frankek
viszont a készítők vétettek 1 hibát: 1940-ben az MP44-et (Stg.44) a német hadsereg nem használta és nem is volt még gyártásban (sőt talán tervező asztalon se!) a fegyvert 1944-től gyártották és használták
54.
54.
frankek
még 1 valamit sajnálok még pedig azt hogy nem készült belőle valamiféle gyűjtői kiadás :( az lett volna a pont az "i" betűn :D:D
53.
53.
frankek
aki játszott már GTA-val, aki játszott már Mercenaries-el, aki játszott már Call of Duty-val annak ez lesz a játékok királya! :D

én a Mercenaries és Star Wars Battlefront-óta képzeltem el egy ilyen játékot és tessék a Pandemic meg is csinálta! éljen :D:D:D:D



Sajnálom a Pandemic-et hogy bezárják őket :( nagyon jó kis játékokat dobtak össze :) De 1 biztos (szerintem) méltó módon búcsúznak :) Ha mást nem a Pandemic iránti tiszteletből muszály megvenni a játékot eredetiben!



És a játék épp attól hangulatos hogy állandóan robbantgatni kell.

(Nézzetek utána hogy a francia ellenállás mást se csinált a háborúban mint a németeket "boldogították" xD)



52.
52.
Davidhux
Videókártya probléma. Vagy kurva lassu a procid és várnod kéne 5 percet
51.
51.
help my
#51: kérlek titeket: SSSSSSSEEEEEGGGGÍÍÍTTTSSSEEETTTEEEKKK!!!

SEGÍTSETEK

50.
50.
help my
heló!lenne egy problémám:a betöltöképkor rögtön az elején egy idő után elsötétül minden,csak hang,és sose tölt be segitsetek kérlek
49.
49.
lacafax
Ha 32 évesen játszottam vele kb. 50 órát eddig és még csak ma tervezem befejezni az összes célpont felrobbantását, akkor az elmond valamit.Imádom, sztem a gta nem jobb.Megvan xboxon a GTA4 és talán 2 órát ha játszottam vele.Fel a nácik ellen megyek játszani.
48.
48.
PaSe3
Az egyik haver gondolkodik rajta, hogy megveszi a saboteurt. Aki játszott vele, milyen véleménnyel van róla? Érdemes megvenni?
47.
47.
jerzsabek
#44: persze h megvettem .akkko nem irnek ilyen kommentet

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...