Lara Croft and the Guardian of Light

  • Írta: zoenn
  • 2010. március 14.
Link másolása
Nehéz olyan régészleányzót találni, kinek domborulatait betéve ismerjük már évek óta, és már az éjszaka közepén felébredve, félálomban is fel tudjuk idézni. Lara Croft, ha a spanyolviaszt nem is, a leplezett erotika térnyerését immáron másfél évtizede a köztudatba helyezi a játékvilágban. Mert, bár hiába neveznek el róla egy utcácskát is, a farpofára koncentráló, külső nézetes akció-platform játékok nagyasszonya ő, több millió, bimbódzó hormon-túltengéses fiatal testnedvektől csöpögő álmaiban tér már vissza.
A Lara Croft and the Guardian of Light szakít a jól bevált alapokkal és a Tomb Raider címmel is, egy merően más megközelítésű és műfajú, kooperatív mókára helyezi a cégért, kizárólag letölthető formában.


Amikor az Uncharteddel, vagy a Prince of Persiával játszunk, ne feledjük el honnan indult a stílus. Ha nem jött volna el Lara a kilencvenes évek közepén, az idővonal felborulna, talán más lenne a trendi, a hegymászás, relikvia-keresgetés, kiszögellések közti egyensúlyozás három dimenzióban, megirigyelve Indiana Jones hímsovinizmusát – másként alakult volna és nélkülük csak félkarú óriások lennének. Ám Croft kisasszony eddig magányos, céltudatos és érintetlen nőként volt ismerős, a világ glóbuszát körülutazva mindig magányosan végezte, segítői is a háttérből látták csak el tanácsokkal. A Legend, az Anniversary és az Underworld után ugyan már készül egy komorabb, sandbox-elemeket magán viselő folytatás is a Crystal Dinamics jóvoltából, ám a készítők most egy arcade mellékággal kedveskednek a nélkülözőknek, minden megszokott normán csavarintva egyet.


A fejlesztők nagy becsben és tiszteletben tartják a retro műfaj sajátosságait, hiszen jelen produktum izometrikus nézetben, fix, madártávlati kamerákkal mutatja be Lara új kalandját, a jelszó pedig a magas pontszámokon és az újrajátszhatósági értékeken van, semmint a TPS akciókon. Bár a műfaj emlékeztet inkább egy Alien Shooter típusú gyilokparádéra, azért a keret, melybe a játék bele van foglalva nem tér el túlzottan Lara misztikus világától: sírokat fosztunk ki, csapdákat kerülgetünk, ősi titkokat hozunk a felszínre. Nem egyedül: Lara társat is kap ezennel, barackot nyomva a szentnek és sérthetetlennek hitt Larában reménykedő rajongók bájos kobakjára. Lara Croft and the Guardian of Light másik főszereplője Totec, egy idegen maja harcos, ki szövetségre lép Crofttal, milyen indíttatásból nem tudni, de neki is szüksége van arra a relikviára, amire régésznőnk hajt. A cselekmény egy giccses hollywoodi kalandfilmben is elmenne. Egy ősi misztikus tárgy, a Mirror of Smoke körül bonyolódik a sztori, mely titokzatos erővel rendelkezik, sok barátságtalan figura és félkatonai szervezet is szeretné azt megkaparintani. Lara és Totec váratlanul Xoxolttal, egy, a kegytárgy által életre keltett gonosz szellemmel veszik fel a harcot, aki minden körülötte léve holt lelket a saját hatalma alá kerít. Így fordulhat elő az, hogy Totec néhai bajtársai immáron élőholt formában törnek az életünkre, az egyéb óriás szalamandrák, pókok és egyéb rémségek mellett.
Lara Croft Way
Derby városa örülhet, hiszen anno a Core Design fejlesztői, mikor megalkották a régészlány karakterét és Lara születési helyének a fenti várost jelölték meg, ahol maga a régi stúdió is székelt, akaratlanul is népszerűsítették a települést. Egy nemrégiben lezajlott online szavazáson, elsöprő, 86 százalékos többséggel szavazták meg az új út nevét a felhasználok Lara Croft Way-re.


Mivel semmi komolyabb és mélyre szántóbb történeti fonállal nem bíbelődtek a Crystal Dinamicsnél, inkább a játékmenetre helyezik a hangsúlyt. Nem is akárhogy, elvégre a leölt ellenségek után járó ponthajhászat sokkal inkább emlékeztet egy durva, a nyolcvanas években virágkorát élő játékokra. Aztán ott van a fix, izometrikus nézőpont, amit közeli, távolabbi és legtávolabbi távolságból követhetjük nyomon. A helyszínek pazarok, henteléseinket Közép-Amerika elfeledett, fülledt dzsungeleiben, valamint ősrégi maja templomok belsejében ejthetjük meg. A kulcs a végig gyors iramban rajzó ellenség likvidálásán lesz, nem túl bonyolult sémák szerint (értsd: mindenre lőj, ami mozog), fontosak a reflexek, mérlegelni nemigen kell, újratöltés, és mehet is a következő sorozat. Ám hiába fedi le a játék tetemes részét a puszta lövöldözés, azért egy co-op stufftól ennél többet várnánk, ám ásításaink megelőzése céljából az amúgy abszolút retro-tűzharcok mellett bizony a gondolkodást sem hagyhatjuk otthon.


Mindegyik karakter egyedi képességekkel és fegyverekkel rendelkezik, és persze speciális mozgásrepertoárral, így egymással összedolgozva térképezhetjük fel a közép-amerikai dzsungelben a romokat. Larának például ott van alapból az ikonikus kettős-pisztoly, természetesen végtelen lőszerrel, míg Totec halálos dárdáit dobálhatja az ellenségek felé. Ám a lándzsát nem pusztán vérontásra lehet alkalmazni, sokkal inkább az akadályok leküzdésére a kérdéses helyeken. Például Totec bele tudja döfni egy málladozó falba, amire Lara így már képes lesz felmászni egy alapból elérhetetlen párkányra. Lara másik kezében ott van a kampós végű csáklya, amit kilőve egyéb akadályokon tud átlengedezni, segítő jobbot is nyújtva az esélytelen maja fickó számára.


Másik co-op trükkhöz tartozik még, hogy Totec feje fölé tartja aranyszínű pajzsát, amire Lara formás lábaival rá tud ugrani és onnan elrugaszkodni egy nehezen elérhető helyre. Másik összedolgozási lehetőség, egy kihegyezett karókkal teli mély csapda felett átdobhatunk Larával egy kötelet, majd kifeszíthetjük azt kezünkkel, míg maja barátunk átegyensúlyoz rajta. Ezen kívül még számtalan hasonló csapatmunka lelhető fel a játékban, ám a klasszikus puzzle feladványokat sem kell nélkülöznünk. Csarnokszerű belső sírokban mehet a ládatologatás és a kapcsolókkal való mizéria, olykor az időzített szerkezetek gyors kijátszása végett, komótosan leereszkedő, masszív kapukon való átjutásért, pontos időzített ugrások végrehajtásán, netán különféle szobrok megfelelő sorrendbe való forgatásán múlik a siker – ám egy adott konkrétum figyelembevételével: mindig két ember szükséges hozzá. Ugyan a cucc végigtolható sima single playerben is, az igazi sava-borsát az osztott képernyős mód és az online co-op adja. Partnereink bármikor becsatlakozhatnak hozzánk a játék folyamán, nem kell az egészet újrakezdeni.


Vizualitást tekintve a Lara Croft and the Guardian Light egy régivonalas akciójáték  és a mai látványos effektek közé helyezi design-ját. Az efféle előhozakodás nem újkeletű, tavaly például az Epic modernizálta a klasszikus elemeket a Shadow Complexben. A növényzetet lengeti a szél, a talajon nyomot hagynak lábaink, az összkép távolról lenyűgöző, közelebbről kicsit fűrészfogas, de nem is technikai prezentációnak gyártják. Az elgondolás egyedülálló, vérbeli fanoknak talán maga az eretnekség, ám a könnyed vérontás és a társunkkal való magasztos összedolgozásnak hála egyedi, ötletes cuccnak néz ki. Még idén nyáron megmártózhatunk Lara történetének mellékszálában, kizárólag XBLA és Playstation Network rendszerének keretein belül megvásárolva.

Kapcsolódó cikk

15.
15.
huskydog
A cikkírónak üzenem, hogy tessék szépen kijavítani a Tomb Raider első részé remakje-jének a címét, vagyis nem az NEM "Aniversity", hanem ANNIVERSARY! És a Legend elé nem "az" névelő kell hanem "a". Alap nyelvtani szabály.
14.
14.
Mortician
#14: Jó lenne ha a reklámot kihagynád a hozzászólásaidból...
13.
13.
TEEBEEX360
Már megijedtem hogy ez a következő igazi Tomb Raider!Bocsánat Lara Croft,nem Tomb Raider!Bár érdekesnek tűnik!
12.
12.
Optimus Prime
Meg kimaradt a két legújabb - nevüket nem tudom, lehet szidni - az Anniversary és az Underworld Larája. Az utolsó a Legendé volt és ha jól gondolom sorrend szerint voltak. Hm, szegény lányokból a játékba olyan kockák lettek. Még AoD is az arc... a Legend volt az első, ami tényleg mutatott valamit.



Ja... izé, akkor ez a játék PC-re nem is jön?
11.
11.
HerodPK
Hát szegény Angieee-t kihagyták pedig ezeket a csajokat oadveri....PP

bár azért 1-2 khhhmmmmm ...........
9.
9.
huszti
úgyértem ,hogy már elég régóta a játékban is róla "mintázzák"
9.
9.
Daks
A filmben jah, ezek a csajok a hivatalos modellek
8.
8.
huszti
nem Angelina Jolie Lara Croft? :S
7.
7.
adriano28
nagyon faxa a trailer :D:D:D

remélem a következő is ilyen élmény dús lesz !!:D
6.
6.
Split
Ez a Lara, már nem az a Lara, amibe egykor "beleszerettem"... :'(
5.
5.
Killerbee
#4: Fene 1 válogatós ízlésed van neked :D Majd az évek során megváltozik :d
4.
4.
Kyuubi
Szerintem mindegyik rusnya, az animált változatok sokkal jobban néznek ki (főleg az elsőben meg az Underworldben).
3.
3.
ez a felvezetés nagyon ütött Zoenn... :D
2.
2.
Daks
Karima Adebibe - messze a legjobb Lara mind közül :)
1.
1.
mnmn1
nem is tudom psn jateknak elmegy...sot talan be is jon csak ne lennenek azok a grafitok
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...