F1 2011 teszt

  • Írta: zoenn
  • 2011. október 7.
  • f1 2011, teszt, x360
Link másolása
Annak ellenére, hogy néhány éve még imára kulcsoltuk a kezünket egy multiplatform Formula 1-es játékért fohászkodva, manapság inkább vájkálunk a jóban. Sokan a tányér szélére tették tavaly a Codemasters első próbálkozását, de idén változott a helyzet: főfogásként is megállja a helyét az F1 2011. Eljött végre a rajongók ideje!

Az F1 2010 számos gyermekbetegségtől küzdött: az igazi fanok által várt szimulátorosság távolról sem volt jellemző rá, a boxkiállások igazi rémálommá váltak. És ugye ott volt a Safety Car – vagyis nem volt ott, mert kimaradt a szórásból – teljes joggal, elvégre mi abban a jó, hogy unottan vonatozunk egy villogó lámpájú Mercedes előtt. Az utóbbi évek során a Codies kétségkívül kinőtte magát, az angol brigád manapság a versenyjátékok igazi királyává vált: egy futószalagról jönnek a ralis, az utcai tobzódást erőltető címek és ugye a hivatalos Formula 1-es játékok. A tavalyi eljövetel ugyan nem alkotott teljesen maradandót, legalább a fejlesztők számára kitaposta az utat. Pontosan képben lehettek afelől, hogy merre menjen el a széria és közben mereven tudtak alapozni a rajongói visszajelzésekre. Biztosak lehetünk benne, hogy ezúttal sem fog mindenkinek tetszeni az F1 2011, ugyanakkor még az első iterációnál is egy teljesebb, valós körülményekhez jobban hasonlító produktum vált belőle. Az a kis hányad, aki végletekig csiszolt realista hatásokat keresgéli, miközben a házi gyártmányú cockpitjében csücsül - pont az igazi, szerteágazó és adrenalin pumpáló áhítatról marad le. Nagyon sajnáljuk őket!


Mindenki másnak, aki inkább a játékot látja benne – nagyjából ez a gamertársadalom kilencven százaléka – idén is nagyon jót fog mulatni az F1 2011-el. A menürendszer továbbra is telitalálat, s már nem olyan statikus, laborszagú, mint egy évvel ezelőtt, de ismét a szokásos igényesség érhető tetten rajta. Továbbra sem indulhatunk egy Ferrari, vagy egy Red Bull vezetőüléséből a karriermód kezdetén, ismét ránk hárul a dicső feladat, hogy kezdő pilótaként felkapaszkodjunk a ranglétrán. Meg kell barátkoznunk olyan szerény csapatokkal, mint a Lotus, vagy a Virgin – de cserébe nem kell a világbajnoki címért harcolni. Bőven elég a saját profizmusunknak megfelelő időket és helyezéseket elérni, ismerkedni a némileg finomodott irányítással és pályákkal. Az első idényben a fő ellenfelünk saját magunk lesz, már az is szép teljesítmény, ha az első tízben végzünk és az olyan technológiai vívmányokkal, - mint a KERS - nem kell törődnünk, elvégre a kis csapatok nem költenek ilyen fejlesztésekre. A versenyhétvégék a szokásos mederben zajlanak: a riválisok mesterséges intelligenciája félelmetes, a kitűzött cél a rajtrácson mégis könnyedén elérhető, az igazi kihívás a futamokon kezdődik. Ott már meg is kell tartanunk a pozíciót és előrébb kell verekednünk magunkat.


Normál szinten az olyan vad tényezők, mint a gumikopás – 20 százalékos versenytávnál – annyira nem befolyásolja a végeredményt. Normál szinten a többiek túl lassú köröket mennek, féktávjuk hosszú. Szerencsére könnyedén ráérzünk a vezetési modellre, mely sokkal jobban szeretne beférni a valóság keretei közé, s ha távol is marad tőle, inkább hasonlít az autóversenyzéshez, mintsem a korcsolyázáshoz. Szóval, ha okosan fékezünk, tartjuk az ívet, pontosan előzünk, a siker könnyedén megtalál bennünket – érdekes egyveleg ez az F1 2011, teljesen más stratégiát követel meg tőlünk az időmérőn és a futamon. Könnyedén elképzelhető, hogy egy baki miatt az utolsó sorokból rajtolunk, mégis a dobogóra kerülünk, mint Jenson Button az idei évben. Persze hosszabb távon a könnyen jött sikerélmény megbosszulhatja magát, gyakorlott pilótáknak ajánlott eleve durvább nehézségi szinten a lovak közé csapni.  Az egyetlen probléma a Codemastersszel az, hogy nem akarja büntetni a játékost, olykor túl könnyű dolgunk van – oké, hogy kaphatunk boxutca-áthajtásos büntetést, meg hasonlókat, de ha nem adjuk a program tudtára, hogy kihívást szeretnénk, akkor azt magától nem teszi meg az F1 2011.


A játék karriermódjában ezúttal hét idény helyett csupán ötöt izgulhatunk végig – abban már ugye megállapodtunk, az igazi versengés csupán tökösebb nehézségeken érhető tetten? A második idényben jönnek képbe az olyan segédletek, mint a KERS, mely erősen limitált ideig extra lóerőt biztosít autónk számára, valamint a DRS, melynek segítségével a hátsó szárny variálásával minimalizálhatjuk a légellenállást. Okosan használva tényleg jó pár helyezést javíthatunk velük. A KERS főleg akkor jön jól, ha az előttünk haladók szemlátomást elrontottak egy kanyart, mi pedig kihasználhatjuk a keletkezett rést a kigyorsításnál. Beletelik egy kis időbe, míg ráérzünk az ízére. További stratégiai döntéseket hozhatunk az üzemanyag-összetétel változtatásaival és ugye a DRS-sel, mely szinte kulcsfontosságú lehet a hosszú egyenesekben. Ami a legfontosabb, hogy nem csupán esztétikai szerepük van az idei technológiai újdonságoknak, hiszen sikerült a Codiesnak szinte tökéletesen beépíteniük a játékba, megtartva fontosságukat.


Látva a közvetítéseket, józan paraszti ésszel kikövetkeztethetjük, hogy egy nagyobb karambolból adódó Safety Car-bejövetel alaposan összekuszálhatja a sorrendet. A biztonsági autó – mindenki nagy-nagy örömére – végre bekerült a játékba. Ha elég veszélyes törmelék került az aszfaltra, máris pár körös céltalan körözgetésben vehetünk részt. Az igazi móka nem is itt jelentkezik, hanem amikor újra nekilódul a mezőny: ha okosan vesszük az akadályt, akár 5-6 helyet is javíthatunk a pozíciónkon – pont úgy, ahogy ezt a szemfüles pilóták teszik a való életben is. Imáink meghallgatásra találtak – talán túl sokszor is gördül be a Safety Car, esős, kanyargós pályákon szinte mindig. A dolog visszafelé is elsülhet: egy ilyen malőr után nagyon is elképzelhető, hogy a nehezen összekuporgatott előnyünk foszlik semmivé. Nincs probléma – az autósport már csak ilyen (értsd: van restart funkció).


Van egy olyan funkció is, ami teljesen felesleges. Nevezetesen a futamok közti interjúk. Pilótánk sztárimidzsének illúziójához hozzátartozik a riporterek kényes kérdéseire való válaszolgatás, melyek már az elődben is teljesen feleslegessé váltak. Ugyan ki szólna be durván a jobb csapatnak, amikor az a cél, hogy bekerülj oda jövőre? Plusz az is nettó hülye, aki a saját istállóját szidja – mert ki akarna gúnyolt második számú pilóta lenni? Idén se jobb a helyzet túlzottan – első két alkalommal még szórakoztató, de utána inkább idegesítővé válik. Jön a szorgos újságíró, szánkba nyomja a mikrofont. „Mit gondolsz, ki nyeri a futamot?” – szól a kérdést. Hát cseszd meg, naná, hogy én fogom. Gyakorlati értéke nincs, a jobb csapatok előtt inkább a pályán illendő bizonyítanunk.


Tökéletes vezetési modell nincsen, ez igaz az F1 2011-re is, viszont kis korrigálásokra van lehetőségünk, nem találjuk magunkat azonnal a sóderágyban. Érezni az autó súlyát és tehetetlenségét, a sebességérzet fenomenális, s az ebből adódó játékélmény is. A veszély folyton ott lohol a nyomunkban, káromkodunk sokat a játékot tolva, a művészi teljesítmény éppolyan ritka, mint a klasszis pilóták. Azonban rengeteg taktikai lehetőség van a címben; versenygépünk finomhangolására – ésszerű keretek között – nyílik mód, a hardcore kihíváshoz pedig szinte kötelező némi műszaki érzék. Az időjárás ezúttal is teljesen káprázatos, változékony és felborítja az előzetes terveinket, s nem mellesleg bitang jól is néz ki egy esős futam. A fizikát nézve már inkább kinyílik a bicska a zsebünkben, mely még mindig nem tökéletes és talán soha nem is lesz az. A törésmodell elfogadható, viszont olykor nem látjuk a komolyabb koccanások hatását, olykor egy lepkepuszitól is kettétörik a konstrukció. Furmányos tény, hogy vajmi kevés hatása van annak, ha elveszítjük az első szárnyat. Kínos.


Dicsérendő újdonság, hogy a programban helyet kapott egy kétfős kooperatív bajnokság is, melyben egy csapaton belül keseríthetjük, vagy könnyíthetjük meg a barátunk életét; véres harcot vívhatunk az elsőszámú pilóta posztjáért és a jobb helyezésekért, jóízű rivalizálásnak teret engedve. Inkább az agresszívebb hozzáállás jellemzi az F1 2011-et, mintsem az együttműködés, ahol más csapatok ellen kéne összedolgozunk. Erre sajnos nincs mód. Az előző részt számos kritika érte multiplayer fronton, e hibák nagy részét sikerült kigyomlálnia a birminghami stúdiónak, több lehetőséggel és a hálózati kapacitás kitolásával. Ám komolyabb rajongói bajnokságok lebonyolításához kevés eszköz áll rendelkezésünkre, a neten jó pár agyatlan barbár fordul meg, tönkretéve estéinket, összességében viszont a fejlődés egyértelmű.


Határozottan jó úton jár a Codemasters a saját Formula 1-es játékaival, eme lépés ugyan nem akkora mértékű, mint amit tavaly, amit a játék puszta létezése adott - jó hír viszont, hogy pont a rajongók véleménye alapján formálták meg az F1 2011-et. Látvány terén inkább finomodott az összkép, mintsem határozottan javult volna, de eddig is kiemelkedő vizuális megvalósítást kaptunk az arcunkba, a bődületes motorhangokról már nem is beszélve. A recept továbbra is nagyon szórakoztató, s még mindig vannak hibái, az idei újdonságok pont elegendő pluszt nyújtanak ahhoz, hogy beruházzunk a játékba. Inkább a versenyek szimulálásával tört babérokra a Codies, mintsem a földhözragadt és dögunalmas autó-szimulációval. Jó pár olyan TV-ben megirigyelt helyzetet teremt a játék, amit immáron belülről is átélhetünk, a saját bőrünkön tapasztalva. Már ezért megérte az egész.

63.
63.
Red_Pirate
#62: Szerintem óriási a játék. Eddigi legjobb. A kocsik között érzékelhető a különbség. Az első idényben a Williamshez mentem. 4.lettem az idény végén. Túl nagy volt a hév és ahogy jelentkezett a Lotus elfogadtam az ajánlatot. Az idény végén láttam, hogy nem a Lotus-renaulthoz írtam alá, hanem a zöldhöz. Így hogy nincs Kersem, plusz a kocsi jóval lassabb, komoly kihívás a versenyzés. Nagyon érzékelhető a két kocsi közti különbség. Pl. egy Force India, Williams, vagy Merci között nem is mérhető le igazán. Na mindegy ezzel a szar autóval jóval agresszívebbnek kell lennem, a kanyarokban, teljesen mások a féktávok is jóval később kell fékezni a kvalifikáción nem elégedhetek meg 3 körrel, hanem végig kell küzdenem a 12 kört és akkor se biztos, hogy teljesítem az elvárásokat. 3 futam van még hátra az idényből a 9.helyen állok. Ennél többet nem is nagyon tudtam kihozni a kocsiból, jó néhány büntetést is beszedtem, nemúgy, mint a Williamsel. Érdekes, hogy kevésbé jó kocsinál itt nem mindig veszik olyan szigorúan a vágást. Pl. míg a Williamsel egy picit vágtam, már jött a figyelmeztetés, ha a kis Lotussal vágok egy minimálisat még belefér.

Azt nem tudom, meddig jelentkeznek a csapatok az ajánlatokkal, mert jövő idényben el szeretnék igazolni. Sok ajánlatot nem fogadtam el a kedvezőbb reményében. Williams, HRT, Force India jelentkeztek, de már viszamondták...
62.
62.
YourDestiny
Végre egy olyan F1-es játék, amit billentyűzettel is lehet játszani. Szokni kell, de bele lehet jönni. Való igaz, hogy valahol az árkád és szimulátor között kapott helyet a game. Közép nehézségi fokon, alap beállítások mellett is vezethető a bajnokság, ráadásul néhány segítséget ki is lehet lőni. Ez kezdők szemszögéből mégegy plusz pont. Van sajnos negatívum is. Szerintem a grafika 2011-es játék létére igen gyenge, egyes dolgok full grafon is ocsmányan néznek ki. Fel lehetne még sorolni néhány hibát, vagy fogalmazuk úgy: néhány idegesítő dolgot, de mindazoktól függetlenül képes lekötni. Egy erős 6 pontot megér a játék, többet nem.
61.
61.
egy stopliscipő
Nekem nagyon bejön ez a játék! nagyon szupi!
60.
60.
gta king
Kérdésem lenne! A sima spilit screen módban (a 2011ben) lehet időmérőt is menni nem csak versenyt?
59.
59.
szmbotond
#6: Neked valószínűleg a 2010-ás van meg.
58.
58.
szmbotond
#57: Véletlenül nem láttad PC-re?Ha láttad akkor mennyibe került?Mert nekem kéne PC-re.
57.
57.
deatres
A hétvégén vettem meg leárazva a pécsi Media Markt-ban 8990-ért. (XBOX360) Úgy gondolom ez egy kihagyhatatlan ajánlat volt. Főleg miután kipróbáltam! Tény hogy vannak még hibák, de engem leginkább az érdekel hogy képes e lekötni, szórakoztatni az adott játék. Azt kell mondanom hogy IGEN. Ez a játék kikapcsolt és szórakoztatott. Olyan versenyhelyzeteket élhettem át, melyeket eddig egy F1-es játékban sem. Döbbenetes alkotás. Csak gratulálni tudok a készítőknek!
56.
56.
hakydakillah
Sokan azt nem veszik tudomásul, hogy ez a cég 2. próbálkozása, és már most óriásit fejlődött a játék. Ez a játék nálam köröket ver az összes eddigi F1 próbálkozásra, főleg ha azt nézem, hogy mit hiányoltunk, és mennyi minden ebből megvalósult... Ha továbbra is ennyire hallgatni fognak a felhasználókra, akkor jövőre még ennél is jobb F1 játékot kapunk :-)
55.
55.
Samu
A cikk tetszett,elég tárgyilagos mégis kedvet csinált,még nekem F1-gyűlölőnek is a játék kipróbálásához...
Hajjaj,itt a vértengerben félve megkérdezném főként a GK-sokat,hogy lesz ugyanígy teszt a hivatalos WRC 2 játékról is,mert kiváncsi lennék,hogy azzal a licensszel mit tudott másodjára kezdeni a BlacBean... Kösz!
54.
54.
TEEBEEX360
Úristen. Mi megy itt? Most kérdem én gyerekek. Minek okoskodtok itt hogy ez szar meg az szar benne, és nem éri meg megvenni? Mert aztán a FIFA-t meg a PES-t aztán érdemes megvenni minden évben. Ott miért nem megy ez a szar dobálás? Ott aztán meg pláne nem sok változás van, és mégis odáig van érte mindenki. Furák vagytok ti nem mondom. :)
53.
53.
sayainbarni
Nekem nagyon tetszik,megérte megvenni!
52.
52.
rapapa
#51: Ha kiadnának egy F1-es szimulátort konzolra, egy olyan igazit, az hatalmasat bukna. Itt eladásokat kell produkálni, nem sokra mennének a vékonyka szimes réteggel, ezt ne is várd, soha nem lesz ilyen. A F1 2011 ettől függetlenül nagyon jó kis játék, ha nem ízibe játszod akkor van benne kihívás bőven, egyáltalán nem az a árkád autózás, és mivel F1 nálam ez a nyerő
51.
51.
Elegost
#50: igazából nem tartóm magam szimulátorosnak, de a F1 2010 az túl árkádos és ezáltal nem volt benne kihívás.nagyot csalódtam benne. a f1 2012-t talán beszerzem :)
50.
50.
rapapa
#46: A forza ugye 60fps, grafikailag és fizikai szimulációban is messze felülmúlja a F1 2011-et, más kategória. Viszont nagy hátránya, hogy nincsenek benne F1-es autók, és nincsenek benne a F1-es szezon pályái. Ha F1 rajongó vagy akkor ezt vedd meg, ha csak egy jó autós játékot akarsz akkor pedig természetesen az FM4-et
48.
48.
Elegost
#47: nekem is inkább arra fele húzott a szívem. szeretem a f1-et de ez nem győzött meg. a F1 2010 meg megvan, nem kell mégegy...
47.
47.
Yetikee
#46: Forza.bár nem játszottam vele de többre értékelem meg most mindenki isteníti.
46.
46.
Elegost
#45: hagyjad... olvastam a profilját és a véleményem: a föld kerek míg hülye ez a gyerek. :D nekem pontosan egy olyan kérdésem lenne hogy melyik remek művet érdemes megvenni ezt vagy a Forza4-et??
45.
45.
Giggsy
#43: Hát fiam te komolyan beteg vagy... Ebben most mi a jó neked?
44.
44.
gucho
jó volt a tavalyi is, ezt a részt is beszerzem, kipróbáltam és nagyon tetszett...
43.
43.
adriano28
#39: az idő hazudik, én mondok IGAZAT :D
42.
42.
simon 555
#40: szerintem ennyi fizika bőven elég a játékban.ha kikapcsolsz minden segítséget bőven megfelel az elvárt szimulációnak,legalábbis nálam.
ha ennél még jobban szimulátor lenne akkor már több időt kellene eltölteni az autó beállításával mint a pályán versenyközben...
41.
41.
simon 555
#38: de a jobb mod készítők sem tudják,hogy-hogy viselkedik igazából egy F1 autó akkor honnan tudják beállítani úgy mint igazából van?
40.
40.
szennyviz
Az a szörnyű, hogy egy normális autós játék sem jelent meg idén.
Az f1 2011 ~= f1 2011 v2.0.
Az sem volt egy nagy eresztés, és ez sem sikerült.
Ideje lenne némi fizikát is vinni a csillivilli játékokba.
Azzal mindenkinek élvezetesebb lenne a játék.
Kevesebb csillám, több verseny. Én erre szavazok.
39.
39.
csete1
#37: Adriano, az idő megnézése után is te loptad tőle szerintem mert 50 perccel utána írtál :D Már nem azért.. :)

A játék pedig igazán jónak tűnik, és franya lett a teszt is :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...