Grand Theft Auto V előzetes

Elsőként a Game Informer magazin volt abban a szerencsés és kivételes helyzetben, hogy a világ jelenleg legjobban várt játékáról, a Grand Theft Auto V-ról igazán jelentős mennyiségű anyagot publikálhatott. Ebből szemezgetünk most.

Noha a Rockstar Games megtehetné, hogy akár évente piacra dob egy-egy újabb Grand Theft Auto epizódot, minimális technikai változtatással, már kész helyszínekkel, ahogy a Liberty City Stories, Vice City Stories és Episodes of Liberty City esetében tette, így rendszeresen fejhetné a sorozat hű rajongóit, ezúttal inkább hosszas és alapos munkával emelte a tétet. Igaz ugyan, hogy a Grand Theft Auto V visszatér a San Andreasból már ismert, fiktív Los Angelesbe, ráadásul három helyett ezúttal egy nagyvárost kapunk csak (San Francisco és Las Vegas, azaz San Fierro és Las Venturas kimarad), alapterületben és részletességben mégis sokkal többet kínál a produktum.


A bejárható terep konkrétan nagyobb lesz, mint a Grand Theft Auto IV, a Grand Theft Auto: San Andreas és a Red Dead Redemption térképe együttvéve. A fejlesztők emellett nem kevesebbre vállalkoztak, hogy a világ legkiterjedtebb metropoliszát kevés tömörítéssel és némi átalakítással, szinte egy az egyben nyújtsák át nekünk ezüsttálcán. A hatalmas, lüktető, ugyanakkor már alapban is sokszínű nagyvároson, Los Santoson kívül a környéke is rengeteg felfedezni valót tartogat majd számunka. A pályatervezők azért is koncentráltak egyetlen városra, hogy azt a végletekig kidolgozzák, mellé pedig megteremtsenek egy kontrasztos vidéket is, kisebb falvakkal, sivatagokkal, sőt még a Mt. Chiliad hegy is visszaköszön. A világ mellesleg a negyedik fő részhez hasonlóan realisztikusabb lesz, nem a San Andreas „nagyon kicsi, vázlatszerű” Los Santosát fedezhetjük fel újra, azt, sőt az ott élt, ma már túl karikatúra jellegű szereplőket a készítők egy alternatív univerzum részének tekintik, melyből nincs átjárás.

A legjelentősebb, sok mindent befolyásoló újítás mégis az, hogy ezúttal nem egy, hanem három egyenértékű főszereplőt kapunk. Mindhárman nagyon eltérő karakterek, más-más háttérrel, lakhellyel, családdal, baráti körrel, képességekkel és hobbikkal (fejenként egy vagy két exkluzív mini-játék). Küldetéseken kívül bármikor válthatunk közöttük, és ha nem mi irányítjuk őket, akkor is élik a maguk életét, így ne lepődjünk meg, ha egy váltásnál egy jókora balhé kellős közepében találjuk magunkat hirtelen. Váltásra a küldetéseken belül is lehetőségünk lesz, de némileg korlátozottabban, csak az akcióban részt vevők között, és meghatározott pontokon. Ezzel a Rockstar az üresjáratokat szeretné kiküszöbölni, ha például hosszú és unalmas vezetés vagy létramászás következik, ezt rábízhatjuk a gépre, és addig is akciózhatunk egy másik arccal. A három karakter az NPC-k számának csökkenését is magával hozza, nem lesz annyi lényegében csak a figurák beszéltetése céljából behozott külső mellékszereplő, hiszen a trió tagjai amúgy is eleget fárasztják majd egymást. Ettől függetlenül a fejlesztők ígérik, hogy azért az érdekes karakterekben sem lesz hiány, a családok (már akiknél vannak) és egyedi barátok nagyon szórakoztatók lesznek, rajtuk kívül a véletlenszerű figurák is nagyobb hangsúlyt kapnak, könnyebben kiszúrhatóvá válnak, sőt a járókelők szövegein is többet derülhetünk majd.

A központi karakter (ő hozza össze a többieket) a negyedik ikszet taposó, elegáns, gyakran atyáskodó Michael lesz. Ő egy visszavonult, egykor sikeres bankrabló, talán Danny Ocean figurája ihlette, ha külsőre nem is. Látszólag kő gazdag, és idilli életet él a családjával Beverly Hills másában. Valójában azonban egy különleges tanúvédelmi programban vesz részt, és bár a nem éppen törvényes úton felhalmozott vagyonát megtarthatta, még egy privát teniszpálya is befigyel, a vele már csak kölcsönös kutya-macska viszonyban élő felesége, Amanda turbó sebességgel költekezik, ezáltal gyorsvonatként robognak a csőd felé. Michael a tinédzser lányával és fiával, Tracyvel és Jimmyvel sem találja meg a közös hangot, ami szintén sok komikus helyzetet ígér, melyekből már az egyik trailer is megvillantott némi kóstolót. Miután a családja szinte az őrületbe kergeti, és az anyagi problémák is szorongatják, egy nap papucsban felpattan egy biciklire, és kikerekezik a luxusnegyedből, hogy ismét a bűn útjára lépjen – állítólag ez lesz a belépője.

A hasonló korú, rosszarcú, kopaszodó, tetovált, ápolatlan, rendszerint fehér ingben járó Trevor teljesen más figura, egy ön- és közveszélyes, zabolátlan ösztönlény. Egykor az Egyesült Államok hadseregének büszke pilótája volt, ezért a játékban szerencsére nem is kell sokat várnunk, hogy meghódíthassuk az eget. Háborús veteránunk azonban mára meglehetősen lecsúszott, minden balhét és őrültséget bevállal, kiszámíthatatlan, némileg pszichopata, és tudatos drogfüggő, akinek esze ágában sincs leszokni. A múltban volt néhány közös balhéja Michaellel, innen ismerik egymást, és így fonódik össze ismét a sorsuk. Trevor a sivatagos semmi közepén, egy lakókocsiban él, az így szétszórt otthonok mellesleg abban is segítenek minket, hogy gyorsabban megismerkedhessünk a játék világának minden eldugott szegletével. Az árnyékszéken kezdődő belépőjében nagy hanggal könnyít magán, aztán berobog egy közeli kisvárosba, lelocsolja benzinnel a rozoga járgányát, végül látszólag ok nélkül fel is gyújtja. Lételeme a káosz.

Ezúttal Franklin lesz a színes srác, ő a húszas évei közepén vagy végén jár (mindkettőt említik a cikkben), fiatal, ígéretes, sportos, és követi a divatot. Egy örmény luxusautó-kereskedőnek dolgozik behajtóként. Az üzlet talán jogilag még a legalitás határán belülre esik, mindenesetre leginkább olyan vevőkre utaznak, akik garantáltan nem tudnak majd fizetni, így alaposan le lehet őket húzni, és a járgányok is megmaradnak. Franklin figuráját úgy írták körül, hogy egy régimódi svindler, aki nem igazán találja a helyét a mai világban. Természetesen meg akarja csinálni a szerencséjét, mohó, nagyravágyó, de a kiszámíthatatlan és veszélyes barátai gyakran visszahúzzák. Ő a játék során ismeri meg Michaelt és Trevort, és a Venice Beach helyi megfelelőjén köszön be, éppen munka közben: egy Audi R8 kinézetű járgányt lop vissza, majd elhajt vele a messzeségbe.

A visszajelzések alapján a Rockstar azt szűrte le, hogy a játékosok leginkább a több küldetésen keresztül alaposan előkészített bankrablásokat kedvelik, ezért ennek az epizódnak ez lesz a fő témája. Persze nyilván nem csak vaskos mackókat kell fosztogatni, mindenesetre egy nagy rablássorozatra lesz a sztori felfűzve. A cikk szerzője egy neki bemutatott küldetés részletes leírásával érzékeltette is, hogy mikre számíthatunk majd. Egy viszonylag korai küldetésben, ahol Trevor és Franklin bemutatkoznak egymásnak, a triót az FIB (FBI) bízza meg, hogy szabadítson ki egy IAA (CIA) által fogva tartott, és éppen kínvallatás alá vetett embert. Helikopterrel közelítik meg a felhőkarcolót, Trevor vezeti a gépet, Michael ereszkedik le kötélen, majd töri be a megfelelő ablakot, ragadja meg a célszemélyt, és tartja sakkban az őrzőit. Franklinre osztották a mesterlövész szerepét, itt kell besegítenie a takarításba egy másik ház tetejéről, a játékos pedig szabadon választhat, hogy melyik karakter bőrében akar lövöldözni. Miután kitisztul a levegő, Trevor felhúzza Michaelt és a célszemélyt, ekkor azonban ellenséges helikopterek tűnnek fel. Ezen a ponton három szereplő között is ugrálhatunk, kormányozhatjuk a gépet Trevorként, egy támadókarabéllyal durrogtathatunk az üldözőkre Michaelként, vagy távolról, precíz célzással leszedhetjük az ellenséges pilótákat Franklinként.

Természetesen egy Grand Theft Auto epizód sem létezhet mini-játékok és mellékes elfoglaltságok nélkül. Sok visszaköszön az előző vagy korábbi részekből, néhány kimarad, és akadnak olyanok, amikre a cikk nem tért ki, például kérdéses, hogy lesz-e rendőr, mentős, tűzoltó és taxis munka. Ami biztos, hogy jógázhatunk, versenyezhetünk jet-skivel, kipróbálhatjuk magunkat triatlonban, teniszezhetünk, gyakorolhatjuk a bázisugrást, és golfozhatunk is. A Rockstar ezúttal különösen kidolgozott mini-játékokat ígér, a játékon belüli golfozás például fel fogja venni a versenyt a komolyabb önálló golfjátékokkal. Hasonlóra számíthatunk a belső autóversenyek terén, a verdák már nem fognak hajószerűen úszni, olyan élethű fizikát kapnak, amilyet a piacvezető autószimulátorokban megszokhattunk. Visszatér az Ammu-Nation fegyverbolt-hálózat is, feltehetően a lőterekkel együtt. Természetesen ezúttal sem maradnak el a tévés, rádiós és egyéb szórakoztató műsorok, de ezekről még nem árultak el semmit azon kívül, hogy viccesek és szokatlanok lesznek. A küldetések a Red Dead Redemption elvét örökölve dinamikusan jelennek meg, a fegyveres harc pedig alapjaiban változik meg, leginkább a Max Payne 3-ban alkalmazottra emlékeztet majd, sőt a közelharc is fejlődik némileg, bár továbbra sem lesz hangsúlyos.

Biztosan kimarad a súly és erő változtatásának lehetősége, vagyis a fogyás, hízás és gyúrás, ami a San Andreast kicsit The Sims irányba vitte. Egy realisztikusabb játékban túl bizarr lenne a gyors változás, a három karakterrel pedig macerásabb is, de leginkább technikai okok állnak a háttérben. Ruhákat azért cserélgethetünk, valószínűleg vásárolhatunk is, a frizurák, a tetkók és az autótuning témák ugyanakkor nem merültek fel a magazinban. Elmaradnak a barátnők is, egyrészt három figurával zűrös lenne párhuzamosan csajozni, másrészt kettőnek a jelek szerint van valamilyen állandó kapcsolata, még ha harmonikusnak nem is nevezhető, persze pár küldetésbe ágyazott futó kaland talán nem zárható ki. Mobilon sem fognak állandóan hívogatni minket a barátok, ez kicsit bosszantó volt az elődben, hogy mindig a legrosszabbkor csörögtek ránk, a spanokkal folytatott szocializáció a térképre kerül át, a mobillal pedig a modern időkhöz igazodva internetezni fogunk gyakrabban. (Képzelem, hogy mennyi poén céltáblája lesz a Facebook, a Twitter és az Instagram.) Nem lesz Kinect és Move támogatás sem, ugyanakkor számíthatunk majd egy kiegészítő iOS alkalmazásra. Sajnos az ingatlanvásárlás és a bandázás is kimarad, de lesz helyettük multizás, melynek részletei egyelőre a titok homályába burkolóznak.

A játéksorozat korábbi részeibe is kevés ponton lehetett belekötni, és csak akkor, ha nagyon akartunk, a fent leírtak alapján pedig a legjelentéktelenebb hibákat, hiányosságokat, bosszantó apróságokat is kikalapálják ezúttal a Rockstar fejlesztői. Már csak az a kérdés, hogy nem lesz-e zavaró a három élet párhuzamos megélése, illetve az akciók közbeni váltás technikailag és a helyzet gyors kiismerhetősége szempontjából flottul működik-e majd. Én mindenesetre bizakodó vagyok, sőt elvárom a Grand Theft Auto V-től, hogy maga legyen a tökéletes játék.

Cikkünk a Game Informer magazin előzetese alapján készült 

52 komment - szólj hozzá!