2012 legfontosabb játékipari történései

  • Írta: fojesz
  • 2013. január 7.
  • 2012 legfontosabb játékipari történései, gamekapocs
Link másolása
Átnyálaztuk a tavalyi év összes hírét és bejelentését, hogy megnézzük, melyek voltak 2012 legfontosabb játékipari történései. Nem érdekelnek a játékbejelentések, trendekre vagyunk kíváncsiak és tabudöntögetést akarunk.

A Gamekapocs idén is összerakta szubjektív toplistáját, amiben arról döntött, melyek voltak az elmúlt év legfontosabb hírei és trendjei, mely történések befolyásolták leginkább a játékipart. Ahogy eddig, most sem a játékbejelentéseket vettük alapul, és ismételni sem akarjuk magunkat, ha nem muszáj: tavaly ugyanígy leírtuk, hogy a PC még létezik, hogy mindenki okostelefonon játszik, nem pedig kézikonzolokon, meg hogy a Nintendo és a Sony ijedten próbál levegő után kapkodni, már ami a pénzügyeit illeti.

2012 a romantika éve volt. Míg a gyártók és a kiadók kivártak a következő konzolgenerációig, és éppen ezért nem is igyekeztek elkápráztatni bennünket, az eseménytelen hónapokat a játékipar mesébe illő, háttérben zajló függetlenedése törte meg. Sosem volt annyira aktuális nyílt platformokról, független fejlesztőkről és használt játékokról beszélni, mint most, olyan világot élünk, mikor a szakmabeliek egyre többet emlegetik a klasszikus AAA-címek halálát. És mi szimbolizálja ezt jobban annál, hogy az év végére a THQ teátrálisan beleállt a földbe? Lássuk a listát!

10. Peter Molyneux és a kapuzárási pánik


A világért sem szeretnénk tiszteletlenek lenni Peter Molyneuxvel, de tényleg nehéz értelmezni a dizájner körül történteket; oké, szeret nagyot mondani, de ő egy meg nem értett zseni, és pont. 52 évesen a saját fiatalságát is meghazudtoló módon döntött úgy, hogy elhagyja az általa alapított Lionheadet és a Microsoft Studios Europe kényelmes bőrkarosszékét, majd minden vagyonát a 22cans nevű független fejlesztőcsapatba ölte, hogy elkezdjen kísérletezni. Első projektjük, a Curiosity már csak az 50 ezer fontba kerülő DLC-je miatt is említésre méltó darab, de mi a Project GODUS-t várjuk inkább, ami a Populous újrateremtése lesz, mégpedig kickstarteres pénzből.

9. Használt játékot mindenkinek!


A hasznát játékok piacának legnagyobb vesztesei valójában a játékújságírók. Nehéz eldönteni, hova álljunk: támogassuk a gamer közösséget, amiért az relatíve olcsón juthat eredeti játékhoz, vagy szóljunk egy-két jó szót a Kapzsi Kiadó érdekében, bizonygatva, hogy „srácok, így maximum a kereskedők járnak jól”. Nos, érdemi előrelépés nem történt a használt játékok piacának rendezése érdekében, pedig mi a világbéke jegyében ezért drukkolunk. Valami azért látszik: az amerikai EKGaming fejese kitalálta, hogy hajlandó lemondani a használt játékok forgalmának egy részéről a kiadók kedvéért, és ha már öt év múlva többet vásárolunk online, mint a boltokban, az Európai Bíróság szerint a letöltött játékok használt árusítására is jogunk van elvileg. Így mindenki jól járt, ezt szeretjük mi a világbékében.

8. Várjuk a next-gen konzolokat


De nem csak mi, a konzolgyártók és a kiadók is, ennek tudható be talán, hogy az idei év dögunalmas E3-at produkált, és a Gamescom sem volt nagy szám – a Sony kivételével nem sokan tették be a lábukat Kölnbe, ha nem volt muszáj. A Wii U megjelent, viszont a hardveres teljesítmény terén az igazi ugrást a PlayStation 3 és az Xbox 360 utódjától várjuk.

A várhatóan az év végén vagy a jövő év elején érkező platformokról csak pletykákat hallottunk, állítólag a PS4 jöhet előbb, de az új Xboxot is gyártják, jóllehet ott nem minden klappol. Az Xbox kódneve Durango, mondták már róla azt is, hogy állandó netkapcsolattal, lemezmeghajtó nélkül, Kinect 2-vel és biometrikus érzékelőkkel szerelt kontrollerrel érkezik. A nyáron egy nagyobb, még 2010-ből származó összefoglaló jelent meg a Microsoft terveiről, amik között szerepel az Xbox TV és az Xbox Surface is. A PlayStation 4-et Orbis néven emlegetik, nem Cell processzor lesz benne, nagyon nem, és akár 4K-felbontásra is képes lehet. Közben a készülnek az első next-gen játékmotorok, jön az Unreal 4, a Square Enix-féle Luminous, a Source 2, de a Ubisoft és a Rockstar is ügyködik hasonlón. Csak John Carmackot nem izgatja ez az egész.

7. Fizessétek ki előre a játékot!


A crowdfunding, vagyis amikor a felhasználók finanszírozhatnak egy-egy projektet, óriási népszerűségnek örvend, nem csak a játékfejlesztés területén, hanem úgy általában a startupoknál. A gamereknek erre alkalmas platformként a Kickstarter neve lehet ismerős: ezen az oldalon kért pénzt az új ötletéhez Peter Molyneux, Tim Schafer, John Romero és Tom Hall, de két Shadowrun (a Returns és az Online), az új Carmageddon, a Broken Sword 5, az új Elite és egy, az Obsidian által hegesztett, klasszikus szerepjáték is kickstarteres pénzből készül. Hardver tekintetében is jó ugródeszka a portál: az Ouya mellett a virtuális valóságot kínáló Oculus Rift is itt kapott támogatást. Persze ezek csak a sikersztorik, valójában csupán minden harmadik játékra gyűlik össze elég pénz, és ugye ez még mindig nem garancia arra, hogy a projekt végül elkészül.

6. Mi a cloud gaming jövője?


A cloud gamingben óriási potenciál rejlik, ezt továbbra is tartjuk, és bár 2012 még mindig nem volt a felhőalapú játék éve, azért történt egy-két számottevő történés ezen a területen. A legnagyobb minden bizonnyal az volt, hogy a cloud gaming egyik jeles képviselőjét, a Gaikai-t potom 380 millió dollárért vásárolta fel a Sony Computer Entertainment, ami még az elemzők szerint is baromi jó húzás volt az egyébként pénzügyi nehézségekkel küszködő cég részéről, sőt a Microsoft is elismerte, hogy a cloudé a jövő. Hogy mire kell a Sonynak a Gaikai, azt nem tudni (a pletykák szerint visszafelé kompatibilitásra is jó lenne), de a szolgáltatás eltűnése miatt nem kell aggódni, ugyanis a Gaikai az OnLive-val együtt új területeken, az okostévékben is megvetette a lábát. Apropó, OnLive: a legígéretesebbnek tartott cloud gaming rendszer pénzügyi krízisen esett át, gyakorlatilag új cég jött létre új tulajdonossal a régi helyén, mindez a korábbi vezérigazgató miatt történt állítólag.

5. Gondokkal tűzdelt volt a Wii U rajtja


A következő generáció első képviselője a Nintendo Wii U, ami november 30-án került a magyar boltokba. Noha a tabletkontrollerrel szállított konzol drágább, mint a Wii, ráadásul a jelenlegi árakat figyelembe véve nincs még egy játékgép, amiért ennyit kérnének, a Wii U összességében mégsem drága. Mindez szerencsére egyáltalán nem érdekelte a játékosokat, talán pont ez volt a gond: noha a konzol szép eladásokkal büszkélkedhetett a megjelenése után, hamar hiánycikk lett, a helyzet pedig kínosan emlékeztetett a Nintendo Wii esetére. Mindezt csak tetézte, hogy a Wii U félkész firmware-rel jelent meg, ezért az első bekapcsolás után óriási update-et kellett leszenvedniük a vásárlóknak, ha teljes egészében akarták élvezni a rendszer által nyújtott szolgáltatásokat, és ez tavaszig így is marad. A koncepció mindenesetre bejött, a szakma is szerette, csoda, hogy már a Microsoft is előállt hasonlóval, és állítólag a Sony is ilyenen dolgozik?

4. Ingyen bármi jöhet


A free-to-play modell jobban virágzik, mint valaha, s bár sok esetben csupán menekülő utat jelent a fejlesztőknek, szerencsére akadnak olyan anyagok is, amiket eleve erre az üzleti modellre építenek fel. Az előbbi kategóriát erősíti a Star Trek Online, az Age of Empires Online, a Gotham City Impostors, a SingStar, sőt a Star Wars: The Old Republic is, míg utóbbihoz a Silent Hunter Online, az új Ultima és az Xbox-exkluzív (!) Happy Wars csatlakozott. Megdöbbentő, de a Crytek a jövőjét már csak így tudja elképzelni, és a Blizzard is eljátszott a free-to-play gondolattal a StarCraft II kapcsán, igaz, erre a váltásra még várni kell. Ettől függetlenül a havidíjas címeknek sem áldozott le, a titok abban rejlik, hogy hagyni kell választási lehetőséget a játékosoknak.

3. Androidos játékkonzol készül


Az Ouyát hajlamosak lebecsülni a grafikabuzik, valójában viszont egyáltalán nincs miért. Igaz, a mindössze 100 dollárba kerülő konzol hardvere eltörpül más gépekéhez képest, viszont cserébe minden eddiginél nagyobb nyíltságot, szabad fejlesztési és bütykölési lehetőségeket kapunk, és a játékok is free-to-play modellben érhetők majd el az androidos platformra. A koncepcióra van igény, ezt bizonyítja az óriási érdeklődés, és már azt is tudjuk, hogy a rendszer OnLive-támogatást élvez majd, és a Final Fantasy III is megjelenik rá. A konzol tavasszal érkezik, a fejlesztők pedig már most nyúzhatják. Alig várjuk!

2. Valamire készül a Valve


Manapság divat szidni Valve-ot, pedig nekünk nagyon tetszett, amit Gabe Newell és a bandája művelt idén. Igen, lehet, hogy a fejlesztőcég elkalandozik más területekre, viszont kétségkívül az a célja, hogy a PC-s játékélményt konzerválja valahogy a játékosok számára. A Steam növekedése csak a kezdet: már okostelefonokon is elérhető a rendszer, lehet rá végigjátszásokat írni, árulhatjuk a játékbeli cuccainkat, vehetünk rajta mindenféle szoftvert, és van hozzá tévés felület is. És persze ott van a Steam Box! A Valve most már hivatalosan is azt kommunikálja, hogy lesz hardvere, a kérdés, hogy mire számíthatunk tőle; a pletykák szerint a PC-kre és a konzolokra egyaránt hajazó gépet kapunk, amit állítólag több gyártó adaptálhat majd a saját kénye-kedve szerint. A Steam fut rajta operációs rendszerként, és természetesen ez is nyílt lesz – csoda, hogy Gabe Newell katasztrófának nevezte a Windows 8-at?

1. Az év lúzere a THQ


A THQ agóniája gyönyörűen rajzolódik ki az elmúlt év eseményeit végignézve. Azt tudtuk korábban is, hogy a kiadónak nem megy jól a szekere, azonban csak 2012-ben kezdett igazán aggasztóvá válni a helyzet. Kezdődött minden azzal a pletykával, mely szerint a THQ törölte a 2014-es terveit, és bár ezt cáfolta, két héttel később átszervezésekről számolt be, ami már nem sok jót sejtetett. A THQ legjobb címe a Saints Row volt az elmúlt időszakban, de így is sokat bukott, a megszorítások jegyében stand nélkül ment ki az E3-ra és a Gamescomra is. Danny Bilson fejes május végén bejelentette, hogy elhagyja a fedélzetet, utána Jason Rubin próbálta menteni a menthetőt. A kiadó egy sor projektet leállított: a Tomonobu Itagaki-féle Devil’s Third kiadásáért már nem ő felel, a UFC-megállapodást átengedte az EA-nek, a Saints Row 3 új kiegészítőjét is elteszik későbbre az új rész kedvéért, és az Insane-nek is kiadták az útját. A tűzoltás jegyében részvényegyesítéssel próbálkozott a cég, eltolt egy csomó megjelenést, de ez sem mentette meg a csődtől. Jelenleg a THQ az eszközeinek eladásáról tárgyal, és az sincs kizárva, hogy egy-két stúdiója vagy játéka más kiadókhoz, például a Ubisofthoz kerüljön. Hogy megmenekül-e a THQ? 2013-ban kiderül!

Kapcsolódó cikkek

25.
25.
BloodyDeath
#23: Perfect. Ez nagyon komoly lett. Be is hugyoztam a röhögéstôl. hehehe XD awesome
24.
24.
ground
,.egy halott mókus egy pc-be és egy halott patkány egy ps3ba nyomva,.,.
huu,.,De jót röhögtem.,.
23.
23.
Sanyeszpaloc$
#2: Dehogynem! De ha véletlenül, nagyon ritka eséllyel, de ha még se rendelkeznek médium képességekkel a gk team tagjai akkor jöhetnek hozzám tanulni 600ft/óra (elég olcsó, máshol 6000ft/félóra)
Helyszín: Bukapest, abajdóc utca 55. kuka/z szárny (a hulladék feldolgozóba kel menni és pista bátyámnak hangosan (mert süket egy kicsit) mondani kell neki hogy Sanyeszkához jöttünk segget nyalni, és ő rögtön fogja tudni hogy miről van szó, aztán végig gyalogoltok 55. kukánal (konténerkuka) a "Z" részében lakok, az "ajtóm" elött van egy halott mókus egy pc-be és egy halott patkány egy ps3ba nyomva, ez az ismertető helye a lakásomnak. A titkos jelszó (három kopogás) 46 seggfej jött nyalni a nyuszi seggedet)
Szerettettel várok mindenkit!!!! :)
22.
22.
p3ti
#12: Én tuti vevő lennék a Dreamcast 2re :)
21.
21.
p3ti
#20: Inkább siralmas , hogy egy egészen jó játékfelhozatallal rendelkező cégnek nem sikerült "túlélnie" ezt a gent ........ El sem tudom képzelni hogy hogy a rákba mentek csődbe , én kb. 5-6 címet is vásároltam tőlük az utóbbi 2-3évben
19.
19.
Jared
Köszi DON GONDOCS
17.
17.
hedzsooo
#5: "vélv"-nek ejted, ennyi.
16.
16.
DON GONDOCS
#15: Mivel eddig a DMC jó értékeléseket kapott és csapat előző címei is jó játékok voltak. Megszavaznám a DMC-nek a bizalmat
15.
15.
Jared
Bocsi tudom nem ide tartozik de szerintetek melyiket vegyem a DMC Devil May Cry-t vagy a Battlefield premiumot úgy hogy már az alap játék megvan vagy a Far Cry 3-at amit már 2 héttel ez előtt megrendeltem de persze még mindíg nincs készleten -.-''' ?
14.
14.
névtelenség
#5: http://translate.google.com/#en/hu/Valve

Ha a dobozban lévő hangtölcsére kattintasz, akkor kimondja a szót.
13.
13.
randall13
#5: Én "velv"-nek ejtem, mert így sokkal menőbb xd
12.
12.
DevilGamer
THQ-t lúzernek nevezni nem szép dolog, kicsit olyan szégyenítő szó, nem? Inkább nevezzük vesztesnek az nem olyan lealázó (habár ugyanazt jelenti, de akkor sem annyira.) Meg hamár a híreknél tartunk. Szerintetek nem lenne szép, ha a SEGA visszaszálna a konzoliparba?
11.
11.
fojesz
#8: Ez egy ilyen év volt, tavaly a Sony volt a lúzer, meg is írtuk.
Hozzáteszem, idén a Sony és a Microsoft sem csinált semmit jóformán, ebből pedig nehéz bármilyen minősítő konklúziót levonni.
9.
9.
névtelenség
Egy lista a gamekapcson, amivel 100%-ban egyetértek. Woáh!

No Offense, de azon külön beröhögtem, hogy a nextgent váró konzolosokhoz egy fogatlan öregembert raktatok be elvakulva a fénytől. Mint említettem tényleg no offense, mi pc-sek is várjuk a nextgent mint a messiást, mert akkor mi is csak többet kaphatunk (több tartalom, jobb grafika modolás nélkül).
8.
8.
jszili32
Nem értem hogy miért mindig a nintendo hibáit emelik ki!
A Sony meg a Microsoft is kurva sok hibát követ el, de azt mégsem emelik ki annyira!
6.
6.
Gu3sT2
#2: Tudtommal a játékokról sem aznap szerzel tudomást amikor megjelennek...
5.
5.
markoci555
szomorú vagyok a THQ-val kapcsolatban, amúgy hogy kell kiejteni a Valve szót? elhagyjuk az e betűt a végéről?
4.
4.
DON GONDOCS
A THQ-nak ott voltak a jó címei és nem tudott vele mit kezdeni.
3.
3.
ground
Jó kis összefoglalás.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...