Húsz cím, amivel játszanod kell 2013-ban

Nem árulunk el nagy meglepetést, idén is lesznek játékok, és ami meghökkentőbb, hogy még jó játékok is lesznek. Megnéztük az év termését, és kiválogattunk húsz olyan címet, amivel mindenképpen játszanod kell.

Egyáltalán nem olyan egyszerű feladat ez, mint gondolnád! Mint a mellékelt ábra mutatja, a cikk még a húsz játékos megkötéssel is jócskán megnyúlt, és természetesen a végtelenségig folytathatnánk a listát, csakhogy akkor a legfontosabbra nem jutna idő egyikünknek sem: játszani. Mindenesetre megpróbálkoztunk a lehetetlennel, és húsz olyan címet raktunk be az összeállításba, ami valószínűleg nem okoz majd csalódást 2013-ban. Lássuk!

Aliens: Colonial Marines (PC, PS3, Xbox 360, Wii U – 2013. február 12.)

Igen, tudjuk, hogy minden évben leírjuk, de idén tényleg úgy fest a helyzet, hogy a Gearbox Aliens-játéka végre boltokba kerül. A Colonial Marines a James Cameron-féle Aliens közvetlen folytatása, még a 20th Century Fox is elismeri a sorozat hivatalos részeként, ami azért nem rossz ajánlólevél. Az FPS-ben Christopher Winter tizedest alakítjuk majd, aki a United States Colonial Marines tagjaként Ellen Ripley után kutat, mikor a xenomorfok meglepik a brigádot. Bár a feladataink teljesítésével fejleszthetjük a fegyvereinket, a rohadékok okosak, csapatban támadnak és a sötétben sunyulnak. Ilyen látvány mellett pedig garantáltan fel kell hajtanod néhány guriga puha háromrétegűt!

Amiért kötelező: óriási móka lesz lángszóróval irtani a xenomorfokat.


Beyond: Two Souls (PS3 – 2013)

Finoman szólva is lehengerlő, amit David Cage és a csapata művel, és miután azt hittük, hogy a Heavy Rain a kreativitás csúcsa, a srácok bemutatták a Beyond: Two Soulst, hogy újabb pofont adjanak a szakmának. A Beyond megint PS3-exkluzív lesz, támogatja a PlayStation Move-ot is, és bár koncepciójában sok tekintetben hajaz a Heavy Rainre, maga a körítés minden eddigi próbálkozást felülmúl az iparágban. A kétezer oldalas forgatókönyvre építkező történet nem csak szövevényes, de az érzelmek sem hiányoznak majd belőle, ráadásul a Kara Engine brutális grafikát ígér. Az önmaga után nyomozó Jodie Holmest a gyönyörű Ellen Page alakítja, tessék megnézni a képeket, a végeredmény impozáns.

Amiért kötelező: mindig is Ellen Page bőrébe akartunk bújni.


BioShock Infinite (PC, PS3, Xbox 360 – 2013. március 26.)

Az új BioShock megint Ken Levine és az Irrational Games kezei alatt készül, és az Infinite igyekszik is majd’ minden téren levenni a lábunkról. Félreértés ne essék, a játékmenet alapjait nem éri túl sok változtatás (ismét szerepjátékos elemekkel dúsított FPS-t kapunk, szabadon bejárható játékvilággal és különleges képességekkel), viszont Columbia lebegő városa merőben új színt visz az élménybe. Booker DeWitt azért érkezik a metropoliszba, hogy felkutassa és megmentse a tér-idő kontinuummal játszogató Elizabethet, más kérdés, hogy a „kifelé” vezető út egyáltalán nem lesz zökkenőmentes. Most, hogy nem a víz alatt, hanem egy levegőben úszó városon küzdünk, a harc terén is nagyobb szabadságot kapunk, az épületeket összekapcsoló Skyline hullámvasút pedig a legjobb közlekedési rendszer, amit valaha láttunk, és még ellenőrök sincsenek rajta.

Amiért kötelező: Big Daddy után itt is vár ránk néhány emlékezetes rondaság.


Crysis 3 (PC, PS3, Xbox 360 – 2013. február 22.)

Februárban befejeződik a Crysis-trilógia, Prophet visszatér New Yorkba, hogy bosszút álljon. A Cell Corporation a legutóbbi látogatásunk óta alaposan felforgatta a környéket, Nanodóm alá zárta a várost, amiért a természet elkezdte visszahódítani a terepet az utcáktól és a felhőkarcolóktól. Kitaláltátok, a sorozat végén összefutnak az egyenesek, a Crysis 1 és a Crysis 2 játékmenete elegyedik egymással, az ingerdús környezet és a csilli-villi látvány mellé pedig visszakapjuk a szabadságot is. Prophet üldözöttből vadász lesz: az új részben saját belátásod szerint oldhatod meg a feladataidat – ha lopakodnál, az íjad nyújt majd segítséget benne.

Amiért kötelező: a Crysis 3 az egy év egyik legszebb címe lesz – talán játék, és nem techdemó.


Dead Space 3 (PC, PS3, Xbox 360 – 2013. február 8.)

Újabb harmadik rész, megint Electronic Arts-fronton. A Dead Space 3-mal szemben ugyan általános kritika, hogy kezd inkább akciójáték lenni, mint valódi horror, abban viszont mégis biztosak vagyunk, hogy az élmény így is hatásos lesz. Isaac Clarke ezúttal másodmagával, John Carverrel indul felfedezőútra a Tau Volantis nevű fagyos bolygóra, a hírek szerint ugyanis a planéta rejti a nekromorf-áradat megállításának kulcsát. Carver szerepeltetése nem véletlen, az egyik legnagyobb újdonsága ugyanis a kooperatív mód lesz a Dead Space 3-nak, a barátunk akkor ugrik majd be játszani, amikor csak akar. Érdekesség, hogy más co-op anyagokkal ellentétben Carver nem futkározik folyton velünk, ha egyedül játszunk, ez esetben csak alkalmanként tűnik fel, és nem is tudunk meg mindent róla.

Amiért kötelező: Carver hajlamos bekattanni, kooperatívban a hallucinációit is végigjátszhatjuk.


Gears of War: Judgment (Xbox 360 – 2013. március)

A harmadik rész nem jelentette a Gears of War-sorozat végét, a platform-exkluzív címek nem szoktak csak úgy véget érni, ugye. A Judgment a trilógia előzményeit meséli majd el, közvetlenül az Emergence Day után vesszük fel a fonalat ezúttal Bairddel és Cole-lal a főszerepben, miközben Halvo Bay városát igyekszünk megmenteni. Az ígéretek szerint az Epic Games és a lengyel People Can Fly (hova jutott a lengyel játékipar, látjátok?) az eddigi legintenzívebb Gears of Wart rakta össze, mi sem bizonyítja ezt jobban annál, hogy a multiplayerben megjelenik a Free-for-All játékmód. A többjátékos rész azért okosodik is majd, az OverRun például kasztalapú mód lesz, szóval mindenki ügyeskedhet a játékstílusának megfelelően.

Amiért kötelező: mióta Marcusról minden kiderült (például, hogy van haja), még többet akarunk tudni erről az univerzumról.


God of War: Ascension (PS3 – 2013. március 13.)

A Sony Santa Monica is tágan értelmezte a lezárás fogalmát, a God of War is megkapja a maga előzményét PlayStation 3-on (ugye PSP-n volt már ilyen). Az Ascension tíz évvel játszódik az eredeti PS2-es játék története előtt: hat hónap telt el azóta, hogy Kratos meggyilkolta a feleségét és a gyermekét, és miután Árész volt a ludas ebben, úgy dönt, valahogy visszaszívná a neki tett fogadalmát. Ehhez a három Fúriát kell megölnie (igen, ez kis képzavar, a Fúria kifejezés tényleg római), ők lesznek hát az Ascension főgonoszai. A fejlesztők szerint Kratos emberibb oldalát is megismerhetjük majd a történet során, akit pedig a játékmenet érdekel, az átalakított fegyver- és harcrendszernek örülhet majd. Noha azt gondolnánk, hogy egy hack & slashbe ennél több újdonság nem is kell, a Sony még ezt egy multiplayer móddal is megfejeli, amiben nyolcan mérhetjük össze az erőnket, és különböző bónuszokért még az istenek segítségét is kérhetjük.

Amiért kötelező: nyolc Kratos összezárva, tuti, hogy mi leszünk az Árész B-közép.


Grand Theft Auto V (PS3, Xbox 360 – 2013 tavasz)

A tavalyi év végén megeredt a Rockstar nyelve, oly sok böjtölés után elkezdtek záporozni az első információk a GTA ötödik részéről. De még milyenek! Az új rész fenekestül felforgatja a játékmenetet azzal, hogy három főhőst állít a középpontba, miközben a totális szabadság továbbra is adott. Hőseink, Michael, Trevor és Franklin egymástól függetlenül élik a mindennapjaikat, és szabadon választhatunk közöttük. Mindegyiküknek megvan a maga szokása, hobbija, sőt képességeikben is különböznek, ami akkor válik igazán fontossá, mikor a küldetések között ugrálunk közöttük, hogy mesterlövészpuskával fedezhessük azt a kollégát, akivel éppen az előbb ereszkedtünk le egy épület oldalán. Los Santos és környéke az eddigi legnagyobb Rockstar-játszótér lesz, csak győzzük feldolgozni azt a tartalmat, amit a fejlesztők kínálnak nekünk.

Amiért kötelező: a játékmenet komplexebb, mint valaha, de szerencsére nem lehet elhízni – így is bűntudatunk van a sok mekis kaja miatt.


Metal Gear Rising: Revengeance (PS3, Xbox 360 – 2013. február 22.)

Hogy elkészül-e idén az új Metal Gear Solid, azt még nem tudjuk biztosan, Metal Gear Rising viszont lesz, ráadásul mióta Kojima úgy döntött, hogy a fejlesztésbe bevonja a PlatinumGames csapatát is, a játék jobb formában van, mint valaha. A platinumosok a Bayonettával már megmutatták, hogyan fest szerintük egy hack & slash, és ez alapján joggal bizakodhatunk, hogy a Raident középpontba állító Metal Gear-mellékág is ilyen jó lesz. A fejlesztőváltás óta a játékmenet rendkívül felgyorsult, az akció pedig hangsúlyosabb szerepet kap, mint a sorozat történetében bármikor. Az egykor gyerekkatonaként tevékenykedő kiborg nindzsa katanájával bármit kettészelhetünk, az ellenfeleken kívül a legtöbb tereptárgynak is nekimehetünk, hogy azután a Blade módban centiméteres pontossággal daraboljunk fel mindent. A Kojima Productions sem ül majd tétlen, ők a történetért felelnek.

Amiért kötelező: lássuk be, Fruit Ninjában Raiden a legjobb!


Metro: Last Light (PC, PS3, Xbox 360 – 2013. március)

Éppen a cikk írása közben esett be a nem túl szívderítő hír, miszerint a THQ címeit elárverezik, és bár csak reménykedni tudunk benne, hogy a Metro: Last Light nem késik, és jó helyen köt ki, mindenképpen fenntartjuk a helyét a 2013-as ajánlóban, mert nagyon várjuk az ukránok FPS-ét. A Last Light nem ígér formabontó játékmenetet a Metro 2033-hoz képest, túlélős lövöldözésre számíthatunk a metróalagutakban megint, miközben fent tombol a nukleáris tél. A történet és a tálalás viszont még fontosabb lesz, a munkálatoknál Dmitry Glukhovsky is közreműködik, ami mindenképpen jó hír. Külön érdekesség, hogy a játéknak ugyan a korábbi hírekkel ellentétben nem lesz köze a Metro 2034 című regényhez, mégis a Metro 2033 folytatása lesz, vagyis a történet maximálisan frissnek ígérkezik.

Amiért kötelező: pazar élmény és hangulat, Alstom-kocsik nélkül.


Race Driver: GRID 2 (PC, PS3, Xbox 360 – 2013 nyár)

Szomorú, de a tavalyi év után meg sem lepődünk: egyetlen olyan (bejelentett) versenyjátékot találtunk, ami belefér a 2013-as előzetesünkbe, ráadásul arról is úgy kellett összekaparni az elérhető információkat, de nem bánjuk, elvégre a GRID második részéről van szó. A Codemasters bő két éve fejleszti a játékot, és az ígéretek szerint visszatér minden, ami miatt a játékot szeretjük: egyszerre autózhatunk majd a versenypályákon és az utcán, közben pedig járjuk a világot, elmegyünk Párizsba, Miamiba, Chicagóba és Abu-Dzabiba is többek között, hogy kreditet gyűjtsünk. Bár eddig sem volt rossz, az autók kezelésén javított a Codies, és a saját bejáratú Ego engine-je is visszatér. A fejlesztők azt szeretnék, ha a játékos valódi karakternek, és nem egyszerű pilótának képzelné magát, talán ezért kerül bevezetésre éppen most új fejlődési rendszer a multiban.

Amiért kötelező: az autóverseny, amiért biztos megéri elővenni a kormányodat.


Rayman Legends (Wii U – 2013. február 28.)

Az idei év egyik legígéretesebb Wii U-exkluzívja kétségkívül a Rayman Legends. A Ubisoft Montpellier a Rayman Origins játékmenetét vette alapul, mikor belevágott a folytatás fejlesztésébe, viszont igyekezett azt megbolondítani a Nintendo konzoljának képességeihez mérten. A játékban egyszerre négy játékos irányíthatja a főszereplőket, míg az ötödik a GamePad képernyőjén tapicskolva segítheti őket Murfy bőrébe bújva. Rayman, Globox és a Teensiek visszatérnek, együtt különböző világokon kell átküzdeniük magukat a már megszokott oldalnézetes formában, Murfy pedig mellettük repülve segíti őket: elvág egy-egy kötelet, beindít valamilyen szerkezetet, és persze a Lum-gyűjtésből is kiveszi a részét.

Amiért kötelező: a zenés pályák már most levettek a lábunkról bennünket, szóljon a Black Betty!


SimCity (PC – 2013. március 8.)

Degradáló lett volna az új SimCityre egyszerű folytatásként hivatkozni a Maxis és az Electronic Arts részéről, elvégre a fejlesztők az alapoktól kezdve húzták fel újra a városépítős játékot. Minden esélye megvan arra, hogy egyszerre csavarja el a rajongókat és az újoncok fejét, utóbbiak kedvéért még látványos infografikákat is kapunk majd. A vadonatúj GlassBox engine soha nem látott mélységet ígér, alapvető jellemzője továbbá, hogy más hasonszőrű játékok motorjával ellentétben nem a statisztikákhoz igazítja a látványt, hanem minden egyes lakos önálló egységként jelenik meg, amik valós időben generálnak változásokat: képzeld el, micsoda különbség lesz, mikor a közlekedési torlódás a szemeid előtt alakul ki! És persze ott lesz a multiplayer: a játékosok nem csak egymást segíthetik ki a többjátékos módban, közösen globális kihívásokkal is meg kell küzdeniük, a klímaváltozás például itt is kiemelt szerepet kap.

Amiért kötelező: a SimCity 4 óta ilyen városépítős játékra vártunk.


South Park: The Stick of Truth (PC, PS3, Xbox 360 – 2013. március 5.)

Az év egyik leginkább várt szerepjátéka a South Park alapján készül, ráadásul ez esetben nem pusztán az Obsidian ambiciózus projektjéről van szó, a South Park Digital Studios is közreműködik a munkálatoknál. Grafika egy az egyben a rajzfilmsorozatot idézi, ha valaki ránéz a képekre, nem akarná elhinni, hogy azok játék közben készültek, ráadásul Trey Parknak és Matt Stone-nak hála a forgatókönyv is tökéletesnek ígérkezik. A történet szerint mi egy új srácok alakítunk South Parkban, aki megpróbál beilleszkedni a helyi negyedikesek között. Éppen Stan, Kyle, Cartman és Kenny szerepjátékozásába csöppen, és bár gyermeki játéknak indul mindez, később, miközben kénytelenek leszünk megküzdeni a rákemberekkel, az alsógatya gnómokkal és a hippikkel, a jó és a gonosz összecsapásáig fajul a dolog. Nem tagadjuk, ezt a játékot a South Park-rajongók élvezik majd elsősorban, ők viszont garantáltan jót derülnek majd az ismerős részleteken.

Amiért kötelező: a játékban öt kaszt lesz, a mágus, a harcos, a tolvaj, a pap és a zsidó – szerintünk ez mindent elmond.


Splinter Cell: Blacklist (PC, PS3, Xbox 360 – 2013. augusztus 20.)

A Ubisoft nem csak a Splinter Cellt magát, de a titkos kormányzati szervezeteket is folytatásos kalandként képzeli el: a korrupt Third Echelon már a múlté, de aggodalomra semmi ok, lesz helyette Fourth Echelon, aminek működésében Sam Fisher is részt vesz majd. Ráadásul a frissen alakult ügynökségnek már az első küldetése sem ígérkezik hétvégi kirándulásnak, a tizenkét terroristavezért számláló Blacklistet kell felszámolnia, ami a fejébe vette, hogy megcincálja egy csöppet a világ kétharmadán katonai jelenléttel bíró Egyesült Államokat. A Splinter Cell remek formában van, a szépséges Jade Raymond torontói stúdiója vette át a sorozat munkálatait, s igyekszik azt kellően friss élményként tálalni; a Blacklist akciódúsabb lesz, a „killing in motion” jelenetek alkalmával egy pillanat alatt végezhetünk az ellenfeleinkkel. Michael Ironside nincs többé, de Eric Johnson meglepően jól játssza Fishert, sőt nem csak a hangját, de a mozgását is adta a játék főhőséhez.

Amiért kötelező: „ha elbukunk, milliók halnak meg”, ezt pedig illene komolyan venni, nem?


StarCraft II: Heart of the Swarm (PC – 2013. március 12.)

A Blizzard idén visszasorol az elmúlt két évben némileg megingott megjelenési ütemtervre, már csak egy játékot jelentet meg, az viszont mindjárt a StarCraft II folytatása lesz. A Heart of the Swarm már a kanyarban van, és bár kiegészítőnek nevezik, ez csak az áron fog látszódni, máskülönben egyáltalán nem fogunk tartalomhiányban szenvedni. A fejlesztők körülbelül 20 egyjátékos küldetéssel bővítik a kampányt, a történet pedig két évvel játszódik a Wings of Liberty eseményei után; a főszerepet Sarah Kerrigan és a zergek kapják, tudjuk ezt jól. Természetesen a multiplayer is bővül, a kötelező változtatások mellett új egységekkel is számolhatunk, egy-két korábbitól pedig könnyes búcsút kell vennünk.

Amiért kötelező: akárki akármit mondjon, a Blizzard eddig csak minőségi anyagot tett le az asztalra.


The Last of Us (PS3 – 2013. május 7.)

A Naughty Dog vált a PlayStation 3 elsőszámú exkluzív-beszállítójává, az Uncharted-sorozat után azonban most mással próbálkozik. A The Last of Us hollywoodi filmeket idéző túlélő akciójáték lesz megint természetesen, de nem csak a hatásvadász jelenetek miatt lenne élvezet YouTube-on is végignézni, rengeteget számítanak majd az érzelmek, és kapunk rendes jellemfejlődést is. A posztapokaliptikus történet szerint az emberek túlnyomórésze egy bizonyos gombafajtától bezombult, a túlélők elkeseredetten küzdenek tovább, hogy életben maradhassanak. Hősünk, Joel egy Ellie nevű kislánnyal vág neki a kalandjának, miközben a természet által visszahódított metropolisz nyújtotta nehézségek mellett a fertőzöttekkel és a gátlástalan túlélőkkel is meggyűlik a baja. A játékmenet legfőbb érdekessége, hogy viszonylag nagy szabadságot nyújt, a Naughty Dog célja az, hogy mindenki a saját játékstílusának megfelelően teljesíthesse a rá váró feladatokat.

Amiért kötelező: Ellie az év mellékszereplője lesz, ha épp nem a szája jár, rezzenéstelen arccal szalad neki a rosszarcúaknak egy féltéglával.


Tomb Raider (PC, PS3, Xbox 360 – 2013. március 5.)

Meglátásunk szerint a Crystal Dynamics jó érzékkel csapott rá a reset gombra, a Tomb Raider rebootolása a legjobb dolog, ami történhetett a sorozattal. Ez a Tomb Raider tényleg más lesz, mint az eddigiek, jóformán Lara Croft karaktere, ami megmaradt, ráadásul jellemét tekintve a Camilla Luddington által eljátszott és megszólaltatott hölgyike is megváltozott, fiatalabb, esetlenebb és tapasztalatlanabb lesz. Miután hajótörést szenved egy trópusi szigeten, meg kell tanulnia a túlélés minden csínját-bínját, ételt és vizet kell keresnie, miközben vadállatok és más túlélők törnek az életére. A terep szabadon felfedezhető majd, kapunk mellékküldetéseket is, és némi szerepjátékos alapanyag is került a kotyvalékba. Ha ezek után belegondolunk, hogy multi is lesz, tényleg megfeledkezünk róla, honnan is indult ez a széria.

Amiért kötelező: cicik.


Total War: Rome II (PC – 2013. október)

Noha a Creative Assembly Warhammer-játékon is dolgozik, annak megérkezéséig a Total War: Rome II-vel kell kihúznunk – soha rosszabb időtöltést! Most, hogy a britek visszanyúlnak a gyökerekhez, a Shogun után a Rome-ot is újra előveszik, hogy 2013-as színvonalon tálalják az ókori birodalom történelmét. A valós idejű és a körökre osztott stratégiát vegyítő játékmenet visszatér, a történet pedig a Római Köztársaságra koncentrál, mint alapanyag, de döntéseinknek megfelelően diktátorrá válva a Római Birodalom is megszülethet a játék végére. A kampány nagyobb, mint eddig, az ígéretek szerint keletebbre merészkedhetünk, mint az első részben, a háború emberibb lesz (a katonák berezelnek ostrom előtt, mire a hadvezérek lelkesítő beszédet tartanak), emellett a diplomáciai rendszer is okosabb lesz, így a játékosok előszeretettel fogják ezt az utat választani az állandó háborúzás helyett.

Amiért kötelező: mi is behintjük majd sóval Karthágót, máskülönben később Lucasék nem tudnának tatooine-i jeleneteket forgatni a helyén.


Watch Dogs (PC, PS3, Xbox 360 – 2013.)

A Watch Dogs a kevés új cím egyike, ami meg fog jelenni idén, ráadásul a Ubisoft nyitott világban játszódó fejlesztése rendkívül izgalmasnak tűnik. A játék főszereplője, egy Aiden Pearce nevű hacker, aki minden olyan eszközhöz képes hozzáférni, ami rákapcsolódik a Chicagóra hajazó várost irányító operációs rendszerre. És ez az, amitől a Watch Dogs igazán érdekes: a lövöldözésekkel, autós üldözésekkel, lopakodós és parkourös jelenetekkel tarkított játékmenetet nem csak a szabadság dobja fel, de a hackelés is igen színessé teszi. Zavarhatjuk a mobiltelefonokat, manipulálhatjuk a közlekedési lámpákat és információkat gyűjthetünk. A játékon a Ubisoft montreali stúdiója dolgozik egyébként a driveres srácok közreműködésével - akár indulhattok is előrendelni!

Amiért kötelező: nem licencelt, és nem folytatás, ráadásul jónak is tűnik, érdemes odafigyelni rá!


Mint említettük, a lista a teljesség igénye nélkül készült, magunk is hosszan tudnánk folytatni a sort. Biztosan kimaradt valami, ami szerinted kihagyhatatlan játék lesz 2013-ban, de ne győzködjük feleslegesen egymást: kommentekben várjuk a ti húszas listátokat!

98 komment - szólj hozzá!