Generációt vált a Sony

A jövő elkezdődött. A PlayStation 4 leleplezésével a Sony ténylegesen is elindította a következő generációs konzolok hullámát, mi pedig kielemeztük, mit is láttunk tegnap.

Mit vártunk?

Nagy volt a felhajtás, nagy volt a várakozás, úgyhogy egyértelműen sokat vártunk a Sony tegnapi konferenciájától. A japán cég ugyanis nincs a legjobb helyzetben: nem elég, hogy éppen teljes átalakítás folyik a vállalatnál, és sok, korábban egyértelműen nyereséges és piacvezető részlege jelenleg veszteséges, a konzolháborúban sem állnak úgy, ahogy azt vélhetően szeretnék. A legfrissebb adatok szerint ugyan fej-fej mellett áll a PS3 és az Xbox 360 az eladásokat tekintve, ám előbbi ugyebár később jelent meg, így az adoptálási sebessége is nagyobb. Ettől függetlenül a tény az tény marad. A tény pedig az, hogy míg az előző generációban 150 millió eladott PlayStation 2-vel abszolút piacvezető volt a Sony, egy generációval később évekig a harmadik helyen küzdött, már ami az eladott konzolok darabszámát illeti, és csak a generáció végére tudott felzárkózni. A tegnapi bejelentés tehát több szempontból is fontos volt: egyrészt meg kellett mutatni a részvényeseknek, hogy a cég egyik hagyományosan legsikeresebb részlege képes lépést tartani, másrészt pedig meg kellett mutatni a játékosoknak,  hogy az egykor az innovációiról elhíresült PlayStation igenis képes elhozni a jövőt.


Mit kaptunk?

Nos, sok szempontból egy kicsit félresikerült előadást. Alapvetően nem vagyok az Apple-féle gyógypedagógiás prezentáció híve, de tény, hogy nagyon jól csinálják, amit csinálnak, menet közben teljesen átszellemült állapotba hozzák a közönséget, és úgy hájpolják a termékeiket, mintha Jézus második eljövetelét mutatnák be. A Sonynak most ezt kellett volna tennie, ehelyett azonban kaptunk pár nem túl lelkesnek tűnő, kissé unalmasan beszélő előadót, sok-sok töltelék pr-dumát, ám kevés konkrétumot. Andrew House a Sony előadásain megszokott értelmetlen kamuszövegeket durrogtatott, majd amikor végre a PS4 felirat megjelent a képernyőn, az olyan kevés súllyal történt, mintha azt írták volna ki, hogy leárazás van a sarki tejesnél. A játékipar következő fél évtizedéd meghatározó konzol bejelentése nem ütött akkorát, mint kellett volna.


Szerencsére Mark Cerny, a PlayStation 4 hardveres felépítéséért felelős vezető ennél egy fokkal jobb volt, és elárult néhány részletet is, bár közel sem annyit, mint kellett volna. A korábbi pletykák mindenesetre beigazolódtak: a konzol egy AMD által tervezett 8 magos processzorral jön, melyre ráintegrálták a grafikus magot, melyet szintén az AMD készített a jelenlegi csúcs PC-s GPU-k alapján. Ami igazán meglepetés, az a memória mennyisége és minősége. A korábban kiszivárgott technikai részletek ugyanis azt engedték feltételezni, hogy a Sony 4GB szupergyors GDDR5 memóriát fog használni, és ezzel igazán a játékok teljesítményére koncentrál, míg az új Xbox 8GB-nyi, de lassabb DDR3 memóriát kap, hogy több memória jusson a játékok mellett futó szolgáltatásokra. Abban mindenesetre a legtöbb szakértő egyetértett, hogy 8GB GDDR5 memóriát nem lehet beletenni egy konzolba. Nos, a Sony mindenkire rácáfolt, ugyanis pontosan az utóbbi felállást valósította meg, ami így egy egészen durva hardveres konfigurációt eredményez. Cerny az előadáson kiemelte: a PC-s X86-64 architektúrát használó processzor, és a szintén PC-származék GPU egyértelmű előnyökkel jár, hiszen a legtöbb játékfejlesztő ismeri, és könnyű vele a munka. Összességében ez egy nagyon racionális és átgondolt gép, ami ráadásul költséghatékony is, szó sincs már a PS3-as Cell processzor elmebetegségeiről.


De akadnak még más dolgok is az APU-ban, például a beépített videokódoló egység, aminek a segítségével a játék teljesítményének csökkenése nélkül rögzíthetünk vagy streamelhetünk felvételeket. A Sony azt szeretné, ha a következő generációban a videók megosztása annyira természetes lenne, mint most a screenshotoké. Ezen kívül pedig egy olyan részegységet is kapott a chip, amellyel lehetőségünk van az okostelefonokhoz vagy tabletekhez hasonlóan bármikor alvó módba kapcsolni: ilyenkor nagyon kevés áramot fogyaszt a masina, viszont képes a háttérben letölteni vagy frissíteni, ráadásul egy gombnyomással másodpercek alatt felébred, és rögtön ott folytathatjuk a játékot, ahol abbahagytuk.


Cerny lerántotta még a leplet az új kontrollerről is, melynek neve DualShock 4, és átesetett pár komolyabb átalakításon. Egyrészt a formája némileg ergonomikusabb, erősebb lett a rázómotorja, csökkent a késleltetés közte és a konzol között, ám a bal oldali analóg kar még mindig rossz helyen van, és a ravaszokról továbbra is le fog csúszni az ujjunk. Ezt talán némileg feledteti majd, hogy kapott egy érintőpadot, egy jack csatlakozót, egy Share gombot, egy Options gombot, valamit világít a hátulja. Utóbbi együttműködik az új PlayStation Eye kamerával, és mindenféle bejelentkezési procedúra nélkül felismeri a különböző színű kontrollereket, valamint érzékeli azok távolságát a kamerától. Ez valószínűleg némi előrelépés a Move kissé primitív, de ötletes megoldásához képest, ahol az alapján állapította meg a kamera a Move távolságát, hogy mekkora volt a világító gömb – ha kisebb, akkor nyilván távolabb volt.


Cerny szerint az egész PlayStation 4 lényege, hogy a tartalom mindig ott legyen a játékosok keze alatt, és lehetőleg sose kelljen semmire sem várni. Ezt segíti az alvó állapotból való gyors visszatérés a játékba, de akad itt még egy-két trükk: az online store-ból letölthető játékoknak elég csak egy kis darabját leszedni, és már tolhatjuk is őket, miközben a maradék adat lecsurog a háttérben. Ezek mind-mind dicséretes dolgok. Mint ahogy az is, hogy az új PlayStationben a profilunkon megjelenik majd az igazi nevünk is, és ez az egész megosztós, közösségi dolog egy teljesen új közösségi hálózatban ölt majd testet, melyet kifejezetten a játékosoknak készítenek, és amely elérhető lesz gyakorlatilag minden eszközről.

Az Apple előadásaiban azonban azt is szeretjük, hogy amiről beszélnek, azt rögtön be is mutatják, a gyakorlatban prezentálják, miért lesz mindez jó a vásárlónak. Itt azonban javarészt ez is elmaradt: sem ezeket, sem pedig az új kontroller extra funkcióit (például tapipad) nem láttuk élőben működni, és magából az interface-ből, és annak lehetőségeiből is csak pár apróságot mutattak. Mindez pedig olyan érzést kelt, mintha a konzol még közel sem lenne készen. Ez pedig azért aggasztó, mert legkésőbb heteken belül sorozatgyártásba kell kerülnie.

Gaikai – streamelés és felhős játék ezerrel

Valószínűleg a legtöbben arra voltak kíváncsiak az új hardver mellett, hogy mit kezdett a Sony a tavaly 380 millió dollárért felvásárolt felhős játékszolgáltatóval, a Gaikai-jal. Nos, a bemutató örömteli tanulsága volt, hogy egészen sokat. Dave Perry, a Gaikai alapítója elmondta, a felhős játék segítségével a PS Store-ból azonnal kipróbálhatjuk majd a címeket, hogy sose vásároljunk zsákbamacskát – a demókat tehát nem kell többé letöltögetni, valószínűleg egy kicsit belekóstolhatunk majd mindegyik játékba. Ennél azonban nagyratörőbb célokat dédelgetnek: a következő években az lesz a feladatuk, hogy minden PSOne-os, PS2-es és PS3-as cím játszható legyen gyakorlatilag bármilyen készüléken, ami támogatni tudja a Gaikai-t. Akadnak azonban érdekes szolgáltatások a PlayStation 4-gyel kapcsolatban is: a játékunkat közvetlenül streamelhetjük majd egy barátunknak, aki élőben nézhet minket, mintha csak mellettünk ülne a szobában, sőt, ha engedélyezzük, akkor kommentárokat helyezhet el a képernyőnkön. Feltételezhetően azt, hogy „noob vagy”. Ha pedig tényleg noobok vagyunk, és elakadtunk egy játékban, akkor a rendszer lehetőséget ad arra (ismételten csak a Gaikai fejlett technológiájának köszönhetően), hogy a barátunk a saját nappalijából irányítsa a mi a játékunkat, és segítsen nekünk megoldani a lehetetlennek tűnő kihívást. A következő Demon's Soulsnál még jól jöhet.


Habár a PlayStation Vita alapvetően egy hatalmas melléfogásnak tűnhet a Sony részéről, úgy látszik, a kis masina a PS4 megjelenésével ténylegesen új értelmet nyerhet. Lehetőségünk adódik majd ugyanis a Wii U-hoz hasonlóan a konzolon futtatott játékot egy gombnyomással áthelyezni a Vitára, így ha éppen Kratosszal felszeletelnénk egy főellenséget, miközben kezdődik a Barátok közt, semmi gond, folytathatjuk a Vita képernyőjén. Ha pedig éppen nincs Barátok közt, a Vitát, vagy az androidos és iOS-es eszközöket második képernyőként használhatjuk, melyen olyan dolgok jelenhetnek meg, mint az inventory, a térkép, vagy más, kiegészítő szolgáltatások. A probléma megint annyi, hogy az ebben a fejezetben leírt szolgáltatásokból ismételten csak nem mutattak semmit élőben, gyakorlatban.



Játékfelhozatal, meglepetésekkel

Szerencsére a Sony végre leszokott arról, hogy minden friss hardverére kötelező jelleggel bemutat egy új, kutyát-macskát nem érdeklő Ridge Racer- vagy Wipeout-játékot. A Killzone azonban természetesen nem maradhatott ki: a Shadow Fall alcímet viselő játék közel 8 percen át mozgott in-game, és valami egészen durván néz ki. Örömteli, hogy érkezik az Infamous folytatása is, Second Son alcímmel, melynek mind a hangulata, mind a grafikája ott volt a szeren, a Braid készítői pedig új fejtörős anyaggal készülnek The Witness néven, mely egy bizonyos ideig lesz PS4-exkluzív.


A Sony szerencsére arra is rájött, hogy nem számíthat különösebben a Polyphony Digitalra, a stúdió ugyanis ötévente tud jelentkezni egy-egy Gran Turismóval, míg a konkurens Forza Motorsport kétévente frissül. Ennek áthidalására jött létre valószínűleg a Motorstorm fejlesztőitől érkező DriveClub, mely a mostanában a Forza Horizon és Need for Speed által divatba hozott közösségi versenyzés hullámát igyekszik meglovagolni. A játék egészen odáig nézett ki nagyon ütősen, hogy emberünk odasétált az autóhoz, megtapogatta, beült, becsatolta magát és beröffentette a motort. Onnantól viszont egy arcade rettenetnek tűnt az anyag, reméljük csak azért, mert még a fejlesztés korai fázisában tartanak, vagy csak hülyén vágták össze a demót.


Mivel az összes bejelentett vagy demózott játékról találtok hírt a főoldalon, előzetessel együtt, így itt már csak a fontosabbakra térnék ki. Például arra, hogy Yoshinori Ono, a Street Fighter nagymestere továbbra is rendkívül kínos jelenség a színpadon. Viszont David Cage bemutatója a PlayStation 4-en elérhető karakterek részletességéről egészen durva volt: a demózott öregembernek nem csak a ráncai látszottak részletesen, de mindenféle apró mimikára is képes, a szeme pedig valódi érzelmeket tükröz. Ismét láthattuk mozgásban a Watch Dogs-t, ami még mindig ugyanolyan büntetősen keménynek tűnik, mint tavaly, illetve egy az egyben újra levetítette a Square Enix a szintén tavaly látott Luminous Engine techdemót, azzal az ígérettel, hogy az E3-on bejelentik az új Final Fatasyt is.


A Bungie először dolgozik a Sony konzoljára, rögtön kettőre is: az egyelőre nem különösebben meggyőző Destiny megjelenik PS3-ra és PS4-re is, Jason Jones pedig a kamerák előtt jelent meg – viccelődtek is vele, hogy ez már két héten belül a második ilyen eset, így a következőre biztos megint 10 évet kell várnunk. Az est egyik legnagyobb meglepetése azonban mégis az volt, amikor a színpadra hívták a Blizzard alelnökét, a legendás Chris Metzent. Egyrészt egy ilyen kaliberű istenséget a Sony színpadán látni hatalmas élmény, a Blizzard felirat megjelenésekor valószínűleg sokunkat kirázta a hideg. Másrészt pedig tudtuk, hogy mi követezik: jön a Diablo III egyaránt PS3-ra és PS4-re is. Habár drága főszerkesztőnk szerint semmi jelentősége, hogy egy lassan egyéves játék kijön konzolra is, nem szabad elfelejteni a dolog fontosságát: a Blizzard volt az utolsó nagy PC-exkluzív stúdió, ám ezennel ennek vége.


Ráadásul nem számít, mikori a játék: akinek a konzol mellett nincs gamer PC-je, az úgysem játszott vele korábban. Metzen egy show utáni interjúban elmondta, hogy egyébként egészen más érzés lesz konzolon tolni a Diablo III-at, mint PC-n, hiszen a kontrollerrel a karaktert közvetlenül irányítjuk, nem úgy, mint egérrel. Ez pedig még gyorsabb reakciókra, és még inkább akciódús játékmenetre ad lehetőséget – poénosan meg is jegyezték, hogy a Diablo első részével a Blizzard találta fel az akció-RPG fogalmát, a konzolos Diablo III pedig tényleg visszahozza az akciót a sorozatba. Ami ezen kívül fontos, hogy négyen játszatunk egy konzolról kooperatívban, de nem osztott, hanem ugyanazon a képernyőn! Igazi, hatalmas oldschool móka lesz ebből!

Tehát akkor mit is gondolunk?

Nos, egyfelől a hardver nagyon ütősnek ígérkezik, igazi, fókuszált gamer cucc lesz ez. A Gaikai-jal kialakított szolgáltatások szintén jól hangzanak, mint ahogy az új kontroller is, illetve a tény, hogy nem kell többet órákat letöltögetnünk, vagy éppen megvárnunk, mire bebootol a konzol, hogy tudjuk folytatni a játékot. A játékok frontján vegyes a kép: a Killzone nagyon ütős, néhány másik bemutatott címet azonban egyelőre nem tudunk mire vélni. A Blizzard jelenléte viszont megváltoztatja a játékszabályokat.

Összességében sajnos egy kissé lapos bemutató volt ez, ahol nem sikerült annyira felkelteni az érdeklődést, amennyire kellett volna, ráadásul túl kevés konkrétumot tudtunk meg, és túl kevés új lehetőséget láttunk a gyakorlatban. Elképzelhető, hogy a játékokkal inkább megvárja az E3-at a Sony, de szerintem ez hiba: most kellett volna nagyon nagyot villantani, amíg a Microsoft még sehol nincs. Mindenesetre Los Angelesben valószínűleg minden kiderül, a konzol megjelenése pedig az idei ünnepi szezonra várható.

134 komment - szólj hozzá!