Thief előzetes

Erővel bárki el tud venni bármit. Ölhetsz, lophatsz, rabolhatsz, a legnagyobb fogások azonban nem az utcán várnak rád. Szigorúan őrzött kastélyokba és erődökbe kell behatolnod, rejtőzködve, szellemként osonva.

Garrett sokáig volt távol. A város, melyet egyszerűen úgy ismerünk, hogy City, ez idő alatt megváltozott. A gazdagság és a jólét a régmúlt idők emléke már csupán, vasmarkú hadurak kerültek a politikai elit csúcsára, az utcákat propagandaplakátok csúfítják, a népet zsoldosok sanyargatják. Nem akar ő itt már hős lenni. Meg szeretne viszont gazdagodni, a mai káosszal teli sötét idők pedig jó esélyt biztosítanak neki mindehhez.


Lovaskocsi ponyvája alá bújva érkezik vissza a városba. Begurulva a piacra Garrett azonnal szembesül a várost fojtogató kínnal és szenvedéssel. Pestis áldozatai hevernek halomba stócolva az út szélén, várva elégetésüket, katonák kínoznak ártatlanokat, miközben gazdag nemesek sétálgatnak közöttük, csillogó arannyal a nyakukban, díszes őrséggel a hátuk mögött. Ahány ember, annyi sors és történet. Hősünk szánalommal tekint ki takarója alól az őt körülvevő szörnyűségre, figyelme azonban hamar egyetlen beszélgetésre irányul csak. A társalgás egy Theodore Eastwick nevű férfiről szól, a híres építész a város egyik főtervezője, keze alatt újultak meg az utcák, emelkedtek a hadsereg uralmát szolgáló gyilkos őrtornyok. A katonák szerint a férfi ma a város túlsó részében lévő egyik elit kuplerájba tervez ellátogatni, gazdag kincsekkel vásárolva meg az arra érdemes hölgyek szerelmét.


A vigalmi negyed kapuit őrök védik. Garrett egy hatalmas hordó mögé bújva figyeli járőrözésük útját, a megfelelő pillanatban felvesz maga mellől egy sörösüveget, majd messzire hajítja. A csörömpölésre a katonák egy irányba kezdenek figyelni, hősünk pedig kihasználva az alkalmat, felkapaszkodik az egyik ház ereszcsatornájára, s a tetőkön keresztül folytatja útját. A bordélyház vörös fényei messziről látszódnak, hősünknek sietnie kell azonban, mikor a toronyóra mutatói éjfélt ütnek, több vendéget a ház már nem fogad. Eastwick egy titkos ajtón nyer bebocsátást a szemünk láttára. A sötétben megbújva figyeljük őt, elérkezett a mi időnk, cselekedni kell.


A rövid bevezetés tökéletes képet ad arról, mi vár ránk a Thief teljesen újragondolt legújabb részében. A Ubisoft Montréal emberei nem bíznak semmit a véletlenre, a régi sorozat legjobb elemeit vegyítik a modern játékmechanikával, figyelmük pedig odáig ment, hogy még Garrett ruháját is New York-i divattervezőkkel varratták meg, megfigyelve, hogy a felszerelés mekkora zajt csap a való életben. „Számomra a szabadság nem azt jelenti, hogy csinálunk egy hatalmas várost, melyben a játékos arra megy, amerre akar. Számomra azt jelenti, hogy a játékot olyan stílusban játssza, amiben ő akarja.”  - nyilatkozta Stephane Roy producer a Game Informer újságíróinak. „Szeretnénk biztosak lenni benne, hogy a játékos tényleg szabadnak is érezze magát az új Thiefben. A történetben ezért nincsenek hosszan scriptelt események, az ember egyénileg döntheti el, hogy miként közelíti meg célját, és hogyan használja ki az őt körülvevő környezetet.”


Jó példa erre az a jelenet, melyben Garrett egy kastélyba akar bejutni. A bejáratot őrök védik, mi pedig dönthetünk, hogy mit csináljunk. Megölhetjük őket egyenként, de biztonságos távolból is figyelhetjük járőrözésük útját, hogy aztán kihasználva a réseket, csendben elszaladjunk mellettük. Mindenki a saját stílusában indulhat útnak, a lehetőségek pedig itt nem értek véget, ha ugyanis jobban szétnézünk majd a ház körül, találni fogunk egy őrizetlenül hagyott alagutat, mely a cselédek konyhájába vezet minket. Érdemes lesz tehát lopakodni, figyelni és gondolkozni, nem pedig esztelenül nyomulni előre.


Garrett mestertolvaj, tehetségét pedig különleges látásának köszönheti. A készítők által Focusnak nevezett képesség segít tájékozódni a sötétben, megmutatja nekünk a használható tárgyakat, s az őrök gyenge pontjait. Hősünk új külsejét egyébként az a Nicolas Cantin tervezte, kinek Altair karakterét is köszönhetik az Assassin’s Creed rajongók, s mivel a Tomb Raiderhez hasonlóan a Thief is egy reboot lesz, Garett se a régi már. Míg az előző főszereplőt a Keepers nevű titkos társaság képezte ki, az egyik szeme helyén pedig egy korát megelőző, mechanikus szerkezet volt, addig az új tolvaj múltját, s különleges látását titkok hálózzák be.


A kupleráj főterme ópiummámorban úszik, a kurvák egy szál fehérneműben kelletik magukat borsos árat kérve egy egyszerű flörtért is, hamarosan pedig feltűnik az este házigazdája, a transzvesztita Xiao Xiao is. „Üdvözlök mindenkit ezen a különleges eseményen, átváltozásom évfordulóján” - kezdi meg beszédét. - „Talán észrevettétek, hogy ma megerősített őrség védi a kapukat. A katonák a ti nyugalmatokat szolgálják, ha van nálatok olyan érték, melyet szeretnétek a mulatság alatt biztonságban tudni, adjátok le nálam, s megőrzöm szigorúan védett irodai ládikám mélyén. Uraim, érezzétek jól magatokat, fogyasszatok és ünnepeljetek!”


A népes vendégsereg között nem könnyű észrevételen maradni, Garrett el is veszíti célpontját. Szerencsére a házigazda noteszében nyilván van tartva, hogy melyik vendég melyik hölggyel, hányas szobában szórakozik az este, a könyvet felcsapva hamar a nyomára is bukkanunk majd, előtte azonban hősünk Xiao irodája felé veszi az irányt. A ládika biztosan megtelt már arannyal és ékszerrel, hangtalanul osonunk a sötétben, óvatosan kukucskálva ki minden sarkon, ha az őrök észrevesznek, nekünk annyi. Lopakodás alatt Garett megtapogat mindent, néha szinte mozdulatlan, néha viszont gyors, mint egy macska, hatalmas erővel lökve el magát egyik fedezékről a másikra. Kézfeje döbbenetesen kidolgozott lesz, ráközelítve még ujjlenyomatait is láthatjuk majd. A grafika minőségére nem lehet panasz, nem is csoda, hogy a játék a jelenlegi konzolokra már meg se jelenik, a cél a Playstation 4 és az új Xbox.


Az irodában majdnem lebukunk. Xiao ránk nyit, szerencsénkre azonban pont a szoba másik felében akad dolga, van időnk elbújni. Feszült másodpercek következnek, a sors azonban ad nekünk egy második esélyt, az ajtón egy lány kopogtat, hangos szitkozódásba kezdve az egyik vendég miatt. Xiao kimegy lerendezni a ribancot, Garrett pedig egy pillanat alatt feltöri a ládika lakatját, zsebre vágva a teljes tartalmat. Az arany minden tolvaj szívét megdobogtatja, mi azonban nem csak erre hajtunk. Hősünk értéktelen holmikat is szívesen tulajdonít el, ezekkel díszítve fel a városi óratoronyban berendezett főhadiszállását, egyes tárgyakhoz érzelmileg kötődik, míg mást csak azért visz el, mert megteheti. Ez szimbolizálja függetlenségét, bátorságát. 


A travi madame az ajtó előtt tart fejmosást, Garrettnek ezért más utat kell találnia. Nem telik bele azonban sok idő, hogy felfedezzen egy titkos kijáratot, a könyvespolc gombnyomásra mozdul el, bebocsátást engedve ily módon a vágyak házának szervizfolyosóiba. Következő célunk helyét nyíl mutatja, csak követnünk kell a megadott irányt, a készítők viszont így is sok szabadságot adnak nekünk, minden helyiségnek több bejárata, s kijárata van, rengeteg módon megközelíthetjük azt, melyben Eastwick fajtalankodik éppen.


Az építészt nagy meglepetésünkre egyedül találjuk, felöltözve. A hálószoba falát vizsgálja megszállottan - „ennek kell lennie” - dörmögi az orra alatt, hősünk pedig kihasználva a férfi furcsa viselkedését, beoson a szobába, s elrak egy hatalmas medált az éjjeliszekrényről. Visszahúzódva rejtekébe megvizsgálja az ékszert, ősi jelek díszítik, értékesnek néz ki, sokat kereshet vele. Mielőtt azonban elmennénk, Garrett aktiválja Focus látását, s megnézi, mit kereshet Eastwick a falon. A szoba falán kék energiát árasztó, különleges szimbólumok tűnnek fel, hasonlóak, mint a nyakláncon is vannak, hősünk előveszi az ékszert, hogy összehasonlítsa az írást, ekkor azonban olyan dolog történik, mire álmában se számított. A medál közepe vakító fénnyel kezd izzani, Garrett a szervizfolyosón van már, így nem bukik le, egy valamiben viszont biztos lehet. A szerkezet nem csak, hogy sokat ér, de veszélyes is.


A különleges medállal a zsebében hősünk elindul megkeresni a kiutat, hamarosan azonban hangos üvöltözésekre lesz figyelmes. Eastwick észrevette, hogy kirabolták, Xiao a segítségére sietve pedig azonnal riasztja az őrséget, kutassanak át mindent, s öljék meg a tolvajt, adja parancsba embereinek. Garrett tolvaj, s nem harcos, egy-két zsoldossal elbánik könnyen, nagyobb számú ellenséggel viszont sosem száll szembe, sötétben közlekedik, kerülve minden feltűnést. A játék mesterséges intelligenciáját azonban nem lesz mindig könnyű átverni, az őrök ismernek szinte minden búvóhelyet, s azt riasztásnál szisztematikusan át is vizsgálják majd. Többféle ellenségünk lesz, némelyik komolyabban veszi a feladatát, de sok olyannal is találkozhatunk majd, ki könnyen átejthető, most viszont nem erről van szó. A katonák és a vendégek is minket keresnek, Garrettnek ezért minden erejét be kell vetnie, hogy észrevétlen tudjon maradni, a bordélyház hátsó szobái felé veszi az irányt, arra talán könnyebb lesz lelépni.


Az egyik szobában két örömlány beszélgetésére lesz figyelmes. Azt mondják, legutóbb akkor volt ilyen felfordulás, mikor véletlenül ópium került a ház szellőzőrendszerébe, Garrett keresve se találhatott volna jobb ötletet egy kis bajcsinálásra. Egy drogtanya a ház, hősünk felmarkolva egy nagyobb adagot, meg is kezdi elárasztani a ventillátort kábítószerrel. A terv sikerrel jár. Az emberek sorra esnek össze a folyosókon és a szobákban, gyorsan friss levegőhöz kell jutnunk azonban, ha nem akarjuk úgy végezni, mint a többiek. Garrett lélegzet visszatartva indul a kijárat felé rohanva, egyenesen a vesztébe.


 „Tíz, tizenöt éve, a régi Thief sorozat idején nagy bajba kerültél, ha lebuktál. Volt esélyed a túlélésre, de kezed már a restart gomb fölött remegett, most nincs ez így” - meséli Roy. „A játékosoknak manapság nincs kedve egy veszett küldetést újra és újra elölről kezdeni, s ehhez nekünk is igazodni kellett. Egy olyan rendszert találtunk ki ezért, melyben a legvégső esetnél is menthetjük a menthetőt. Nem kell megküzdenünk mindig az őrökkel, le tudjuk majd őket rázni, a történet egyetlen késszúrás nélkül végigjátszható lesz.” Garrett a kuplerájból kilépve egy nagyobb csapat őr karjaiban köt ki, nagy levegőt véve gondolkodás nélkül lép vissza a droggal átitatott épületbe, s azonnal előkapva nyílpuskáját, egy emeleti szobrot vesz célba. A szobor a lövésből megbillen, majd egyenesen az elénk toppanó két katona fejére esik, a harmadik viszont túléli, s a falhoz szegez minket. Garrett bekapcsolva Focus látását pár pillanat előnyhöz jut támadójával szemben. A képernyőn lehetséges támadási pontok jelennek meg, ellökhetjük magunktól a katonát, szemen szúrhatjuk, vagy ütést mérve a torkára, ártalmatlanná tehetjük.


Egy hosszabb támadást választva Garrett elkapja az őr karját, majd megcsavarva azt kiszabadul a fogásból. A meglepett katona egyetlen reccsenést hall csupán, s már csuklik is össze. Mindkét térdét eltörtük. „Szeretnénk megtalálni az egyensúlyt az izgalmas akciójelenetek, és az erőszakmentes lopakodások között” - folytatja Roy. „Azt akarjuk, hogy mestertolvajként viselkedj, kényszerítve mégse leszel rá, játszhatsz véreskezű gyilkológépként is. De nem lesz könnyű.” A záró jelenetek után hősünk árnyként tűnik el a város csatornájában, a fénylő medál viszont emlékezteti, története még közel se ért véget. Sőt, most kezdődik csak igazán.


Forrás: Game Informer 2013 April Cover Story

33 komment - szólj hozzá!