Gran Turismo 6 demóteszt

  • Írta: Ford Fairlane
  • 2013. július 25.
  • demó, Gran Turismo 6, ps3, teszt
Link másolása
Kigördült PlayStation 3-ra a demó, ami nem csak első nyalintást kínál a Gran Turismo 6-ból, de egyben egy valódi autóversenyzői karrierrel is kecsegteti a tehetségesebb virtuális pilótákat.

A spanyol Lucas Ordóñez kezdetben gokarttal versenyzett, de őt is elérte a technikai sportok egyik legfőbb mumusa: a pénzhiány törte keresztbe az utólag már határozottan ígéretesnek nevezhető karrierjét. Hősünk egyszerű egyetemi diákká vedlett vissza, a sebességszomját pedig videojátékokkal volt kénytelen csillapítani, ahogy az emberek többségénél lenni szokott. A második esélyre nyolc évet kellett várnia, a Gran Turismo 5: Prologue keretében rendezett, Nissan által szponzorált első GT Academy versenyen nyert el magának egy helyet, amivel régi álma, a valódi nemzetközi autóversenyzői karrierje végre kezdetét vehette, mely máig is tart. 2009-ben a FIA GT4 kupát nyomta végig, már az első versenyen dobogós volt, a sorozatot pedig a második helyen zárta. Említést érdemel még, hogy a 2011-es Le Mans-i 24 órás versenyen a csapatával a kategóriájában szintén második lett, illetve 2012-ben a hasonló Nürburgringi 24 órás autóversenyen, ahol a Gran Turismo játékok atyja, Kazunori Yamauchi is a csapattársa volt, a kategóriájukban elsőként értek célba.

Őt emlegetik az első virtuálisból valódivá előlépett autóversenyzőként, és ő a házigazdája a napokban megjelent, Nissan GT Academy 2013 címen is futó Gran Turismo 6 demónak. Üdvözöl és körbevezet minket a menürendszerben, a kezdők számára vázolja az irányítás minden csínját és bínját, sőt vezetési tanácsokat is osztogat bőkezűen, ha úgy kívánjuk, akár magyar felirattal is. Első indításkor mellesleg rögtön a Silverstone pályán találjuk magunkat a mélyvízben, amint a boxutcából kihajt a mesterséges intelligencia, és lassan átadja nekünk a jobb oldalra helyezett volánt. A bemelegítő körnek persze abszolút nincs tétje, ugyanakkor remek ötlet, hogy mire elérjük a főmenüt, már el is sajátítottuk az irányítást, akkor is, ha egy Turismót sem próbáltunk korábban.

A kontroll természetesen faék egyszerűségű: az X megnyomásával gázt adhatunk, a négyzet segítségével pedig a fékbe taposhatunk. Ugyan ezek egyelőre még analóg gombok (a PS4 esetében már digitálissá butulnak, nyilván mert nem igazán vált be a megoldás), azért a rátehénkedés és az alig érintés közötti köztes értékeket nem tudjuk igazán finoman és kellő fokozatban szabályozni, szerencsére a fejlesztők erre is találtak megoldást: a jobb analóg kar előre tolva szintén a gáznak, hátra húzva pedig a féknek parancsol. Kormányozni a bal kar vízszintes döntögetésével tudunk, és itt is akad alternatíva, a régi sulis arcade rajongóknak talán jobban bejönnek a szintén analóg iránygombok. A háromszöggel tolathatunk, ha úgy felkenődünk a falra, hogy kikanyarodni már nem tudunk, a Select segítségével a nézetek között tallózhatunk, az L1-el hátrapillanthatunk, az L2 és R2 a manuális sebességváltó, amennyiben nem automatán vagyunk, a fel iránygombbal pedig a szellemautót kapcsolgathatjuk. Mivel itt csak száraz nappali futamokat kapunk, a fényszóró (R1), az ablaktörlő (R3) és persze az elmaradhatatlan duda (L3) inkább csak jópofa poénnak tekinthető.

Amennyiben úgy tartja úri kedvünk, a gombkiosztást szinte teljesen szabadon át is rendezhetjük, kizárólag az analóg karok esetében figyel be némi megkötés. A két oldalra nézés például alapban nincs definiálva, azokat célszerű a jobb kar két oldalirányához rendelni, már ha valaki szeret nézelődni. Természetesen a játék számos kormánnyal is együttműködik, és ezek is nagyon részletesen konfigurálhatók, persze miután a Sony firmware szinten tiltotta le a licencdíjat nem fizető gyártók kiegészítőit, nyilván néhány eszköz ki is esett a képből. A főleg abszolút kezdőket segítő beállításokkal már a demóban is szinte Dunát lehetne rekeszteni. A legfőbb mankó az opcionálisan bekapcsolható, ideális utat megjelenítő csík, ami kék, szaggatott vonallal azt is jelzi, hogy hol adjunk nagyobb gázt, hasonlóképp vörössel hívja fel a figyelmünket, hogy hol fékezzünk. Emellett a kormányzás rásegítés három, a tapadás szabályozás tíz, a blokkolásgátló rendszer tíz és a vezérlő kormányzási érzékenysége szintén tíz fokozatban hangolható, sőt bekapcsolhatjuk az aktív stabilitásvezérlést és a csúszás visszafogást is.

A főmenüben négy panel között válogathatunk. Az otthonunkban a már megvásárolt autóinkat találjuk, a demóban még minden érdekesség inaktív, a tuning, a gyakorló vezetés, az autóadatok lekérése, a galérianézet és a versenyruházat sem választható, de legalább tudjuk, hogy mikre számíthatunk, ha kigördül majd a végtermék. Ezek egy része az autókereskedésnél is megjelenik, de szintén csupán szürkén illegeti magát, ott csak vásárolhatunk az egyelőre nagyon szűk kínálatból, illetve a jármű színét is kiválaszthatjuk. A kezdők versenyszámai alatt lapul az offline bemelegítés, egy lassabb és egy gyorsabb mini-kupán kell meghatározott pozíciót elérnünk a továbbjutáshoz, mindkettő két-két pályát tartalmaz. Időmérés és hagyományos értelemben vett rajtrács nincs a demóban, mindig repülőrajttal indulunk az utolsó, hatodik helyről, kis automatikus autókázás után adja át a bot a járművünk feletti uralmat. A pénzdíjat fialó győzelemnél és a vásárlásnál már a játék gazdasági részébe is belekóstolhatunk, ugyanakkor nem kell órákat köröznünk a pályákon, hogy megvehessük a következő autót, és itt egyelőre nevezési díj sincs, ami esetleg büntetné azt, aki nagyon nehezen tanulja be a pályákat.

Az utolsó csempe mögött figyelnek a különleges versenyszámok, a nagy GT Academy összecsapás szempontjából igazán lényeges dolgok, melyek már kizárólag internetkapcsolattal, hosszú jogi blabla elfogadása után érhetők el. Az első sorozat öt részből áll, négyben a Silverstone pálya kisebb szakaszait kell időre teljesítenünk, ez is bizonyos tekintetben gyakorlás a nagy megmérettetésre, aztán jön a teljes kör. Noha mindegyiknél versenyezhetünk a globális ranglistákon (Magyarország jelenleg a „Hungray” címke alatt lapul), kizárólag ez utóbbi számít nevezésnek. Aki záráskor, 28-adikán a hazai legjobb négyben lesz, az jut tovább az országos élő döntőbe, onnan a két legjobb meccselhet majd a lengyel, cseh és szlovák bajnokok ellen, végül a területről hatan érkeznek a nagy válogató táborba. Akad még három évfordulós bónuszpálya, ezeket szintén időre kell teljesíteni, és rendelkeznek ranglistával, de tétjük nincs. Egészen pontosan a harmadik e sorok írásakor még ismeretlen, nem érhető el, a nevezések lezárásakor élesedik majd.

A Gran Turismo 6 demó kétségkívül egy tartalmasabb darab, ahogy a vele érkező, immár ötödik tehetségkutató is jó dolog, az anyag azonban valahogy mégsem győzött meg arról, hogy ez a következő szint, köröket fog verni az elődjére, azaz méltó az új verziószámra. A felbontás még mindig felskálázott, nem valódi 1080p, a pályán levő autók száma itt legfeljebb hat, és így is észleltem néha apróbb döccenéseket a képfrissítésben. A járgányok nem sérülnek, nem koszolódnak, ami természetesen a „real driving simulator” szlogennel minél életszerűbb versenyélmény átadására törekvő sorozatnál soha nem volt fontos, a játékmenetet nem befolyásolja lényegesen, roncsderbizésre és dagonyázásra akad jó pár további szimulátor, ugyanakkor azért az ilyen jellegű élethűség sem elhanyagolható tényező sokak szemében. A fények, árnyékok és a grafika egyéb összetevői felettébb meggyőző szinten mozognak, ugyanakkor a motorhangok kapcsán sokan felhörrentek, annyira, hogy Yamauchi-sannak is meg kellett szólalnia: a motorhangok csak átmenetiek, ahogy a grafikus motoron, a fizikán, a szintén nem túl impresszív mesterséges intelligencián és sok további elemen is dolgoznak még, és ezek egy része talán nem is készül el a teljes játék megjelenéséig. (Hozzáteszem, az interjú még június közepén készült az E3-as demó kapcsán, de két hét alatt nyilván nem történt komolyabb áttörés a fejlesztés során.) A lényeg tehát annyi, hogy ez sokkal inkább a GT Academy részről szól, mint a Gran Turismo 6 technológiájának bemutatásáról, ami még jelenleg nagyon képlékeny, sokat fejlődhet, és remélhetően fejlődik is a piacra kerülésig. Persze az is elképzelhető, hogy az sem hozza majd a megszállott maximalista Polyphony-vezér elképzeléseit, talán csak lassan, frissítésekkel alakul ki a végleges forma, illetve majd a még csak óvatosan lebegtetett (nyilván nem jelentik be, egyből rontanák a jelenlegi generációs eladásokat) PS4-es verzióra forrja ki magát.

Kapcsolódó cikk

24.
24.
Csoki80
Úgy imádom, ha egy ilyen exclusive játékról van cikk, mert mindig olyan jól elszórakoztat, hogy vitatkoztok rajta :-)

Szerintem maga a sorozat a második és a negyedik résznél hozta amit kell. A többi, csak töltelék, manylehúzás. Pl a 3 annyira gyorsan kiadták, hogy alig lett benne autó. A GT haverom persze el volt tőle szállva de én mint nem fan nem vettem meg. A négy az nagyon jó lett, nem tudok belekötni. Ötöt is követem, de sajna nézőként, mert nincs ps3 a tulajdonomban nem nagyon tetszik, jó szebb meg minden de olyan gt3 feelingem van.... Remélem a hatost jól kigyúrják majd.

Valaki a kormányról írt.. Én nem szeretek kormánnyal játszani biztos megérdemlem és azok is akik nem azzal játszanak tuti. Lusta vagyok ott kormányozgatni, amikor egy sokkal modernebb módon is irányíthatom bár ez személyes vélemény.

A Grafikán is lovagolt valaki. Egy szutyok 2005 ös gépről beszélünk amit 01-02 már tervezgettek, csodát ne várj tőle. Az évek alatt tudtak csiszolni a grafikán, de ettől nem lesz erősebb a gép... Amikor játszotok a ps4, vagy az one első játékain nagyjából olyan lesz rá az összes game azoktól se várjatok csodát.

Fanboyságról meg annyit akit lefanboyoz valakit az is az.

Ti kis Fanboyok ;-)
23.
23.
trion96
22.
22.
KPCS1975
#18: Ha már ennyire erölteted lehúzni a GT-t,mi a f@sznak kommentelsz?!
21.
21.
Caine
Én is játszottam az 5-el meg kipróbáltam a 6 demoját is de számomra mindkettő hatalmas csalódás volt!
20.
20.
trion96
#18: Már nem azért de ha jól tudom a shift 2 nagy kedvenced. Ahhoz képest a gt5 egy isten :DDDDDD
19.
19.
LAZLOW20
#8: Én meg szégyellem hogy ilyen Ps tulajok vannak mint te.....
18.
18.
Falcon
már nem azért mondom de a gt5 megjelenése napján gt5 hírnél több száz csalódót komment volt!!!! mindenki jobbat várt nem pixeles kocsikat meg papírlap fákat és a hang azt meg még mindig azokat használják amit a legelső részhez rögzítetek akkor mi ez ha nem budget kategória persze az idóták csak a GRAN TURIZMO nevet látják de ez már nem az a csúcskategória mint ps1-2 volt
és igen én nagyon csalódót vagyok de már mindegy mert ingyen sem kéne garan turizmo mert már csak a neve adja el nem a tartalom és erre aztán rá is vannak feküdve rendesen gt6 demoteszt pffffffff.................
17.
17.
tabu3x
#2: Nekem is az jött át, hogy az autók viselkedése sokat fejlődött, mondhatni tényleg realisztikusnak tűnik. Már az első pillanatokban érezni a különbséget az 5-höz képest, persze megfelelő beállítások mellett.
13.
13.
trion96
#8: Én meg miattad szégyenlem néha h ps tulaj vagyok xD
9.
9.
Porcupine Tool
#8: Csúnyán meg vagy zavarodva.
8.
8.
Falcon
#1: emiatt a játék miatt szégyellem hogy playstation tulaj vagyok 5 év után adtak egy feltupírozott granturismo 4 hd verziót és őrüljek neki és most másodjára is megetetnek minket egy ps2-es játékkal
7.
7.
SP4C3F0X
Sose értettem hogy egy játék promó videója miért csak videobejátszásokból áll.
6.
6.
nukebomb
"A járgányok nem sérülnek, nem koszolódnak, ami természetesen a „real driving simulator” szlogennel minél életszerűbb versenyélmény átadására törekvő sorozatnál soha nem volt fontos, a játékmenetet nem befolyásolja lényegesen, roncsderbizésre és dagonyázásra akad jó pár további szimulátor, ugyanakkor azért az ilyen jellegű élethűség sem elhanyagolható tényező sokak szemében." - Ezt pofázom már mióta, de nem hallják meg japánban! :))) Hiányoznak az olajos rongyok, túl steril az egész. Persze ez csak a külcsín, a belbecs az más lapra tartozik.
5.
5.
KPCS1975
Mellesleg aki ezt nem kormánnyal irányítja,az meg is érdemli!
4.
4.
kamgecam
#3: "nem esett benne..."
sorry
3.
3.
kamgecam
#2: Tényleg kár hogy a fizikáról nem benne szó mert szerintem is
hatalmasat változott az elődhöz képest és sokkal
jobb a vezetési élmény.
2.
2.
Porcupine Tool
A sok felesleges,karakterduzzasztó infó-halmozás mellett mintha kimaradt volna egy fejezet, ami többek között választ ad a GT5 és a GT6 közti lényeges különbségekre.
Mert,hogy vannak.Csak nem elsősorban vizuális vonalon kell keresgélni. Megjegyzem: grafikailag is látszik a fejlődés,de a lényeges változás a FIZIKÁBAN leledzik,amiről a cikkben egyetlen szó sem esik. Az autók viselkedése és a vezetési élmény rengeteget fejlődött, hála a teljesen új fizikai motornak.
Bár még csak egy demót láttunk,de már most érezhető,hogy a finoman szólva is felemás 5. rész után kezd visszatalálni a helyes ívre a széria.
1.
1.
ViktorG
Jóféle. :D
Kár, hogy nincs PS3-mam. :S
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...