ArmA III teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. október 1.
  • arma 3, pc, teszt
Link másolása
„A háborút fegyverekkel vívják, de emberek nyerik meg.” A Bohemia abban a szerencsés helyzetben van, hogy militarista szimulátoruknak nincs konkurenciája, így háborúznia sem kell. Önszívatók és maximalisták előnyben!

A harmadik felvonás tulajdonképpen nem is a harmadik. A cseh fejlesztőknek köszönhetjük a 2001-ben megjelent Operation Flashpointot is, amely pár kiegészítő után igazi kultuszjátékká vedlett azok körében, akik a beleuntak a realizmust megcsúfoló tucat-FPS-ekbe. A Codemastersszel való összebalhézásuk után a srácok már a saját sorozatukat kalapálták, ez lett az ArmA, avagy Armed Assault. Tizenkét hosszú esztendő után nyugodtan kijelenthetjük, hogy a kötött pulcsis csehek szedtek magukra némi tapasztalatot, s az ArmA III az eddig legjobb próbálkozásuk. Autentikus ahogy kell, a hitelessége tényleg mérvadó mindenki számára, nincsenek ezerszer látott akciójelenetei, QTE-szegmensekkel hadilábon áll, a háttérben futó számítások, a tengernyi valós adat, s harci szituációk egy kerek egésszé állnak össze. Itt tényleg más világ vár ránk, egy apró és nélkülözhető fogaskerekek leszünk a gépezetben. Van egy varázsa annak, amikor a sorozatos kudarcok után mégis lábra állsz, gondolkozni kezdesz, gazdálkodsz az erőforrásokkal, okosan helyezkedsz és legyőzöd az ellenséget. Az ArmA III jó tanítód lesz: kezdetben kukoricára térdeltet, körmös ad, ám idővel csábosan az öltözőbe hívat és magadévá teheted önelégült, pattanásos fejjel.


A stílus tehát egészen más, az újoncok számára nem kis időbe telik, míg a tengernyi lehetőség

Hová tűnt a kampány?

Vélhetőleg a kőbe vésett megjelenés miatt a srácoknak nem készültek el időben a történetorientált küldetésfolyammal, melyben egy NATO-parancsnokot irányítunk majd. A kampányt három részletben kapjuk meg egy-egy ingyenes DLC fomájában. Címük Survive, Adapt és Win lesz. Az első felvonást remélhetőleg pár héten belül megkapjuk.

között eligazodnak. Elsősorban az életben maradás a legfontosabb, de ott van a még a parancskiadási rendszer, a különféle harci helyzetekhez való igazodás. Szerencsére a Bohemia fogja a kezünket a betanulási időszakban, számos szórakoztató és informatív oktatóanyag segítségével, a fegyverbeállításoktól kezdve egészen a komplex csapatirányítási módszerekig. A játék menüjében változatos küldetések sora és tréningmissziók várnak ránk. Az egyjátékos lehetőségek egyelőre még nem teljesek: a történetorientált kampányt később, ingyenes DLC-k formájában elérhetővé teszik. Addig viszont jó pár, a lehetőségeinket dióhéjban elmesélő sceranio vár ránk, többféle nehézséggel: gyalogsági feladatok, helikopterek és tankok kezelése, drónok irányítása és víz alatti missziók. A lehetőségeink megdöbbentőek, a modern hadviselés szerteágazó, többféle taktikai mozgás, felderítés, belső helységek megtisztítása, ellenség állásainak bevétele stb. Később úgy is a felhasználók által létrehozott küldetéseken lesz a hangsúly, valamint a multiplayeren. A közösségi felhajtóerő jelentősége nem kérdés, már most is számos móka vár ránk a Steam Workshoppon keresztül.


Persze hiába van ott a 270 négyzetkilométeres terület, amikor elsőre csak pislogni fogunk. Ha vesszük a fáradságot a betanulásra, már nem lesz olyan elviselhetetlenül nehéz az ArmA III. A háborúk legfontosabb kelléke maga a katona, vagyis az ember. A játék számos tényezőt vizsgál az egészségünket tekintve, az újratöltődő életerőcsíkot tessék szépen elfelejteni, ahogyan a többi beidegzést is. Egy túlhajszolt, fáradt katona rosszul céloz, a fedezékben értelemszerűen csökken annak lehetősége, hogy egy kósza golyó eltalál, de ne vegyünk semmit szentírásnak. A sérüléseket komolyan kell venni, egy-két bekapott lövedék egyenlő a harcképtelenséggel. Ha eltalálják a lábunkat, nem halunk meg rögtön, viszont erősen vérzünk és jelentősen lelassulunk, s ha nem találunk gyorsan orvost, előbb-utóbb otthagyjuk a fogunkat. Ha tudatában leszünk annak, hogy saját képességeink határát meddig tolhatjuk ki, hol javíthatunk magunkon, akkor meglehetősen addiktívvá válhat a program. Tényleg elhiteti velünk, hogy egy katona vagyunk egy távoli bevetésen, ahol már nem számít a család és a belső érzelmeink, elvégre parancsot teljesítünk. Az átszellemülés gyakorta visszatérő tényező az ArmA III-ban.


Az irányítás olyan, amit csak PC-n lehet megfelelően kivitelezni, bár még ott sem tökéletesen. Előbb-utóbb hozzászokunk, hogy rengeteg billentyűt kell bemagolnunk az alapvető funkciókhoz. Kapkodásnak persze nincs értelme, főleg a bemutatóküldetések közben. Lesz itt olyan móka, amikor éjjel kell beszivárognunk az ellenség táborába, hogy ott némi zavart okozzunk a fő hadsereg érkezése előtt. A csapatmunka kulcsfontosságú, egyedül szinte semmire nem megyünk, próbálunk emlékezni az oktatóküldetésekben magunkba szívott információkra, megállunk és gondolkodunk, az ereinkben adrenalin csordogál. Kapkodunk és jön a kaszás, de újra és újra nekivágunk, alternatív lehetőségeket keresve, s végül sikerrel járunk. Választott szerepünktől függően nem mindig kell a frontvonalban lennünk, ám a csapatok koordinálása legalább olyan kemény dió, mint kereszttűzben rohangálni. Egy sor parancsot kioszthatunk az adott szituációban, persze a ballépéseket kíméletlenül megtorolja a játék. Könnyen lehet, hogy egy betonbiztosnak vélt pozíció egy halálos katlan. A környezet adottságainak megfelelően kell döntéseket hoznunk. A többit majd a játék kiszámítja: tudja, hogy milyen súlyú a hátizsákunk, kiszámolja a lövedékek röppályáját, a szél irányát, de még a csillagok állását is.


Szerencsére osztagunk tagjai a rádión keresztül folyamatosan kommunikálnak egymással, az

Kémkedtek a fejlesztők Görögországban?

Az ArmA III fejlesztését egy eléggé kényelmetlen és – valljuk be – nonszensz ügy is beárnyékolta. Tavasz szeptemberben tartoztatták le a Bohemia két tagják kémkedés vádjával Görögországban, ahol a vád szerint katonai létesítményeket fotóztak. Erről persze szó sincs, mégis több hónapos huzavona vette kezdetét, melybe még a cseh nagykövetet is bevonták. 120 nap börtön után, Ivan Buchtát and Martin Pezlart ötezer euró óvadék fejében szabadon bocsátották. Tanulság: ha Görögországban nyaralsz, marad távol a laktanyáktól.

ellenség helyzetét megosztják velünk, logikusan haladnak előre az adott terepviszonyoknak szerint. A mesterséges intelligencia bár mutat néha érdekességeket, alapjában véve remekül asszisztál. Persze az olyan helyzetekben, amikor a katona egy helyben áll, nem hajlandó megmozdulni, s még véletlenül se céloz precízen, legszívesebben kettétörnénk a billentyűzetet. Az MI tehát egyelőre felemás, az ellenség persze számtalanszor egyetlen pontos lövéssel osztja a halált két-háromszáz méterről – a realitáson itt azért egy fájó pont esik. Társaink a lopakodásnál lassan, megfontoltan haladnak előre, kiélezett helyzetekben ordibálnak és agresszívan viszonozzák a tüzet, s jobb esetben okosan választják meg a következő lépésüket. Sokan elfelejtik, hogy az ember tűrőképességének is vannak határai, futás után, folyamaton stressz esetében kifulladnak, kezük remegni kezd, nem hajszolhatjuk katonánkat a végtelenségig. Csapatunk tagjai egymásra támaszkodnak, az adott osztálynak megvan a saját feladata, ha megszakad a harmónia, felborul a rend, vigyáznunk kell magunkra és egymásra.


Az ArmA III fegyver és járműkínálata eléggé meggyőző. Minden mordály fejleszthető, nem kell a rendszeresített alapváltozatokra hagyatkoznunk. A motorizált egységek nem csupán páncélosokban, helikopterekben csúcsosodnak ki, találunk olyan járműveket is, mint a quad, vagy éppen a tengeralattjáró. Minden egyedi fizikája, súlya, sebessége és sajátos irányítási rendszere van. Kezdetben ne is vágyjunk arra, hogy tökéletesen elsajátítjuk mindegyik vezérlését, hiszen idő kell hozzá. Ez nem a BF3, ahol minden az első perctő kezdve kézre áll. A javításuk is hosszadalmasabb, mint más játékokban, kifinomult manőverezési képességről ne is álmodjunk. A konfliktus legtöbbször nem az ádáz vérontásról szól. Ne lepődjünk meg azon, hogy az indulás után még 20-30 perc gyaloglás, vagy utazás vár ránk. A terep hatalmas, a távolságok leküzdése pedig a mindennapi teendőkhöz tartozik.


Habár a multiplayerben csak kilenc, előre legyártott móka áll a rendelkezésünkre, a játékosok itt is megoszthatják egymással a könnyen kezelhető küldetésszerkesztőben készített missziókat. Itt már nem tépjük a hajunkat a kissé botor intelligencia miatt, a hús-vér emberek meglehetősen piszok húzásokra képesek. Éppen ezért talán még lassabban haladunk előre, viszont a kooperatív élmény össze sem hasonlítható a single-lel. Már az elődök esetében is masszív közösség állt az ArmA mögött, nincs ez másképp most sem. A fantáziadús feladatok és a modok áradata miatt soha nem fogunk unatkozni, szavatosság tekintetében nem érheti csorba a játékot. Nem csak a lövöldözésről szól az egész, hanem a valóság közel tökéletes visszaadásáról, lehetünk pilóták, parancsnokok, tengeralattjáró személyzet prominens kiválósága, vagy a feltűnésmentesen operáló különleges egység tagjai.


Az ArmA III kétségkívül az egyik leglátványosabb alkotás, ami a témában a kezünk közé került. Ultra részletességen mutatja meg igazi arcát, megdöbbentő, hogy srácok mennyire ügyeltek a részletességre. A vegetáció, a városok, falvak felépítése, a legutolsó csipkebokor is olyan, amilyennek lennie kell. Az animációk tovább öregbítik a vizuális élményt, a katonák lépése, a járművek burkolatának apró repedései, a felszálló füst maga lesz a kánaán a grafikára érzékeny személyeknek. Habár a Bohemia végre gondot fordított az optimalizálásra is: ha nincs sok egység a pályán simán hozza a 60 fps-t is, ám tömegtumultusnál már alulról nyaldossa a 20-at is. Zene az nem sok van, cserébe viszont a legapróbb hanghatásoktól is becsinálunk, a süvítő és betonba csapódó lövedékek, a tücskök ciripelése, a robbanások és az elszabaduló energiák egyedi zajai még a vájt fülűeket is könnyedén meggyőzik. Elképesztő a tartalom puszta mennyisége.

A frakciók

A játék mediterrán világában három frakció között tehetjük le a voksunkat, s mindegyikük játszható. A jófiúk a NATO katonái, akik a helyi konfliktusba avatkoznak be a béke fenntartása érdekében. A második az irániak, akik a rosszfiúk (Iránban egyébként betiltották az ArmA III-at), végül ott vannak az Independentek, soraiba a helyi ellenállás tagjai és a civilek tartoznak.



Nem nehéz észrevenni, hogy az ArmA III fejlesztése még korántsem ért véget. Az időhiány miatt a kampányt csak három részletben kapjuk meg, de ezen kívül számos hibajavítás vár még a játékra. Azt viszont már most leszögezhetjük, hogy a komolyabb élményre vágyók számára a produktum maga megváltás, ahogy ezt már a Bohemiától már megszoktuk. S persze legalább akkora feladat hárul a közösségre is, bár őket nem kell bíztatni a minőségi és élvezetes tartalmak készítése miatt. E szempontból totálisan megbízható az ArmA III. Bevalljuk, egy kis hiányérzetünk azért van: a csehek a fantáziadús missziókkal hadilábon állnak, ugyanazokat a dogmákat ismételgetik újra és újra, az igazán ötletes elfoglaltságokat nekünk kell legyártatunk hozzá. Az eszközök már a rendelkezésünkre állnak, adott a hatalmas játszótér, élettel mi fogjuk megtölteni.

28.
28.
Scal
#24: ott a pont, amikor elindult a játék nem akartam elhinni, hogy ez alapbeállításokkal ennyire 2004-es, vagy még korábbi szint, felhúzva tényleg szép, de azért láttam már gyönyörűbbet

a játékmenet, hát nem tudom, alapjában véve nem szeretem az ennyire komoly harci játékokat (ennyi erővel holnap jelentkeznék a seregbe) de a mentés abszolút hiánya, mármint miért nem enged menteni, amikor egyetlen kibaszott golyóval is leszednek, és ez az első küldetés, vagy tízszer döglöttem meg ugyanazon a helyen, mert mesterlövész jön, én nekem meg van egy karabélyom, tényleg bazmeg... köszi szépen

szóval most kipróbáltam az ingyenes hétvégén, de nekem ez ennyi volt asszem, ennyire azért nem szeretem magam szívatni, meg pazarolni az időmet
27.
27.
Pizi
Kapcsold már ki a T9-et és olvasd el amit írtál, akkor hátha élvezhető lesz a cikk!
26.
26.
CJgabor
Szerintem többet érdemel annál a 8.0-ás pontszámnál, bár én biztos elfogult vagyok. Imádom ezt a játékot és az egész szériát, sokkal évezetesebb, mint a mára már nevetségessé váló Call of Duty, vagy az önmagával szembeforduló, árkádosult és elkurvult Battlefield.
Ugyanakkor a negatívumként felsorolt pontok sajnos abszolút jogosak.
Eléggé szubjektív, hogy kinek mennyit ér egy ilyen játék, nekem simán 9/10, de egy CoD-hoz vagy Battlefield-hez szokott játékosnak valószínűleg 6-ot sem érne a 10-ből. De hát ízlések és pofonok, ugyebár...
25.
25.
Davidveteran
Nekem megvan,es szerintem nem nagy valami,igaz hogy a grafika szep de a jatekelmeny nincs meg
24.
24.
Giggsy
#23: Két dolog. Az ArmA grafikája fullon gyönyörű, ez igaz. VISZONT olyan szintre állítva, amit az átlag játékos gépe elbír, ocsmány. Ezzel a résszel még nem játszottam, de az előző az bizony csúnyább volt, mint az újabb Operation Flashpointok, holott ugyanúgy nagy látótávolság, és élethűbb szimuláció van abban is. Persze maxra húzva már az ArmA nyert volna, de az nem az a szint, amit egy négy éve 150 ezerbe kerülő gép elbír.
23.
23.
penyasz
Aki azt mondja hogy a grafika szar....huzza fel tenyleg maxra de csontig szuressel blour/al egyutt utana mondja hogy szar ja es ne 1024*768/a nyomja!!!

Az arma unalams??? Haahahah Joke :) csak nem tudtok jatszani mert leszedtek mint a szart, mivel rohangaltok meggondolatlanul mint cod vagy bf3 pajtik....menj el a hadseregbe sziria ellen...biztos szaladozni fogsz agyatlanul es lovoldozol a levegobe hogy itt vagyok itt vagyok....ja es am pont az ilyen embereknek nem valo az arma es gyorsan ki is hullanak ezek a jatekosok a gamebol szerencsere :)
22.
22.
p3ti
Mikor látom az arma nevét csak 1 dolog jut az eszembe :

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_2047449687&feature=iv&src_vid=xm6_rZy8syk&v=X-sR4iKVNkg
21.
21.
Sniper Fox
#20: Itt vagyok kivételnek :)
Alapvetően aki Cod-ozik az általában nem Bf-ezik vagy fordítva. Elég kicsi az átjárás a két tábor között. Az ArmA pedig egy teljesen más világ.
20.
20.
manderel
#11: Pontosan ezért kérdeztem.
Az általad felsorolt játékoknak, és ennek a rajongó tábora nem igazán keresztezi egymást. Aki BF-ezik, vagy Cod-ozik, valószínű ezt ki sem próbálja. Vagy ha mégis, nagyon gyorsan megunja, mert nem neki való. :D
Persze biztos van kivétel, de nem hiszem hogy riválisok lennének. :)
19.
19.
Elyas
én nem tervezem de minden tesztet elolvasok xD
18.
18.
Nagyon jó a cikk/teszt, érdemes elolvasni annak is, aki nem tervezi, hogy játsszon egy ARMA-val :)
17.
17.
DON GONDOCS
Úristen régi-új celeb barátunk újra regisztrált hogy agymenést okozzon az egyszeri játékosnak.
15.
15.
PAtr0n
Jó lesz ez, a 2-höz is volt szerencsém, vonz a hatalmas világ és a sok lehetőség. :)
12.
12.
markoci555
szeretném tolni vele, de félek mire megszerzem, már senki nem fogja tolni a multival, mint mostanság a Borderlands-ban :)
11.
11.
DON GONDOCS
#5: Konkurensek alatt nem mint az fps szimulátort értem, hanem mint multi fps. (Warface BF4, Cod Ghost.
5.
5.
manderel
#1: Melyik játékokat tartod most konkuresnek? :) Én egyet sem tudnék mondani...
4.
4.
GabbyXD
3.
3.
biohazard rex
Nem értem, minden tesztben sírnak, hogy nem jól van optimalizálva. Hát azért az Arma II-höz képest ég és föld. Ez a része sokkal gyengébb vason is szebben fut...
1.
1.
DON GONDOCS
Vajon hozza majd az előző részek sikerét és labdába rúg majd a konkurensei mellett?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...