Knack teszt

  • Írta: Daks
  • 2013. december 16.
  • knack, ps4, teszt
Link másolása
Egy ősi titok. Egy hős a múltból. És egy hatalmas kaland. A Knack gyermekkorunk legizgalmasabb játékait idézi, hangulata, mintha a PS2 elé ülnénk le újra. Csak a gép viseli a négyes sorszámot.

Megérkezett az új generáció, itt a Playstation 4. Killzone: Shadow Fall, Call of Duty: Ghosts, Battlefield 4, Assassin’s Creed IV: Black Flag, a Sony kevés exkluzívval, viszont annál nagyobb címekkel nyitotta meg az új korszakot, és nem is a japánokról lenne szó, ha nem leptek volna meg minket valami igazi klasszikussal. Ha a Ratchet and Clank, a Crash Bandicot, vagy a Jak and Daxter jelentették számodra a nagybetűs szórakozást tíz, húsz évvel ezelőtt, akkor a Knack neked készült, a játék a PS4 vadonatúj erejét ötvözi az öreg platformerek minden varázsával, ez hiányzott, de mennyire.


Az emberiség a pusztulás szélére sodródott, népünket a goblinok hordája sanyargatja. Virágzó civilizációnknak örökre befellegzik, ha nem tudjuk felvenni a kesztyűt a gonosszal, szerencsére azonban itt van egy hős, ki kiutat jelenthet a reménytelenségből. Knack a tudománynak köszönheti létét, egy laboratóriumban keltették életre, testében viszont ősi erők lakoznak, egy letűnt kor hagyatéka ő. Apró termete ne tévesszen meg senkit, teste többszörösére nő a harcok során, csak meg kell találni népe elveszett kincseit. A sosem látott erő pedig páratlan veszéllyel is társul. Megmenti világunkat a jövevény, vagy ő maga sodorja még nagyobb veszélybe? 


Hősünket külső nézetből irányítva a feladat egyszerű, le kell győzni a gonoszt. Verekednünk kell, ütni és rúgni, de használhatjuk különleges képességeinket is, tornádótámadás, sugárrobbanás, tüzelés többszörös célpontra, Knack bevet mindent, hogy a goblinok örökre letegyenek világuralmi terveikről. A kalandok a laborban indulnak, megtanuljuk az alap mozdulatokat, majd jön az első éles bevetésünk, a professzor repülőgéppel visz minket az ellenséges vonalak mögé, s már kezdődik is a megtorlás. Megállás nélkül nyomulva előre le kell győznünk az utunkba kerülő minden ellenséget, így jutva el a végső győzelemig.


Képességeink a pályákon található sárga kristályokkal tölthetők újra, míg méretünk, és így erőnk is az ősi kincseknek köszönhetően növekszik. A felfedezett apró alkatrészek azonnal beleolvadnak robotemberünk testébe, illetve nem is beleolvadnak, hanem csatlakoznak az erőmezőhöz, ami egyben tartja őt. Knack apró, lebegő darabokból áll, a felvett alkatrészekkel egyre nagyobb és nagyobb lesz, de vissza is tud alakulni, részeit egy szűk helyszínre érve eldobhatja, vagy felhasználhatja egy továbbjutást segítő generátor, autó, vagy repülő megjavításához. Az ilyen szükséghelyzeteknek köszönhetően folyton meg kell küzdenünk a visszafejlődés okozta nehézségekkel, itt nincs az, hogy feltápoljuk magunkat, aztán kisujjból verekszünk. Knack mintha csak az életre nevelne minket, semmi sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.


Az apró darabokból felépülő hős karaktere egyben tech demóként is szolgál a Playstation 4 spektakuláris erejének. Knack alkatrészei önálló életet élnek, együtt mozognak, mégis függetlenek, verekedésnél látni, ahogy elszakadnak egymástól, majd újra összeállnak. Tornádótámadásnál a széllel együtt mozognak, ha pedig új kincseket fedezünk fel, akkor a darabok egyenként találnak maguknak helyet a nagy egészben, látványos és jópofa, ahogy testünk időről-időre nő, fogy, formálódik.


A játékot nyomhatjuk egyedül, de a drop-in drop-out módnak köszönhetően egy barát is bármikor becsatlakozhat hozzánk, valahogy úgy, mint a LEGO játékokban láttuk. Gyerekcím lévén pedig rettentően aranyos az egész világ. A színek élénkek, a helyszínek kedvesek, a goblinok meg bár gonoszak, ettől függetlenül egy kicsit se félelmetesek. Nagydarab, bamba melákokkal, és izmos, fényes páncélú robotokkal kell harcolnunk, a Knack kalandjait egyaránt élvezni fogja az, aki most gyerek, és az is, aki a 90-es években volt.


Nagy kár viszont, hogy a kihívásra a készítők már nem fektettek ekkora figyelmet. Egyforma kinézetű, azonos harcmodorú, könnyen kiismerhető szörnyek törnek élünkre folyton, ez pedig a kalandokat monotonná, egyhangúvá tudja tenni. Tizenhárom hosszú fejezetet pedig így lenyomni nem könnyű munka, gyakorlatilag 3-4 ellenséggel kell folyton megküzdenünk, ugyanazt a taktikát használva ellenük. Közelítünk, ők támadnak, mi kitérünk előlük, majd visszatámadunk, ez a kulcsa mindennek. S nem csak az ellenfelek repetitívek, de egy idő után Knack se tud már semmi újat mutatni. Minden mozdulata ugyanaz, pontosan tudjuk, milyen távolságról kell támadnunk, és a gomb lenyomása után milyen mozdulat fog következni. Az aranyos sztori és a remek hangulat miatt kitartásunk nem lankad soha, annyi figyelmet viszont megérdemelt volna a játék, hogy PS4 nyitócímként ne kövessenek el benne ekkora hibákat.


Ha úgy tekintünk a Knackre, mint egy régi időket idéző, aranyos gyerekjátékra, akkor családkedvenc, szerethető darab válik belőle. Ha viszont úgy, mint egy újgenerációs konzol zászlóshajójára, akkor csalódni fogunk, a játék messze van attól, amit a Playstation 4-től az ember elvárhat. Már a konzol februári leleplezésénél se értettem, hogy mit keres egy ilyen játék az első számú exkluzívokat felvonultató előadás legnagyobb címei között, azt pedig végképp nem tudom, hogy a launch title darabok mellett hogyan szerzett ekkora figyelmet. A Knack egy holnapi játékkonzolra megjelent tegnapi játék, emlékezetes lesz, örömmel fogunk rá visszagondolni évek múlva is, forradalminak, és kiemelkedőnek viszont nem nevezhető, az biztos.

Mark Cerny

A Knack nem születhetett volna meg, ha nincs Mark Cerny. A producerként, játékdesignerként és fejlesztőként is jeleskedő férfi 1982-től van jelent a játékiparban, karrierjét az Atari soraiban kezdte, első játéka pedig a tizennyolc évesen készített Marble Madness volt. Később a SEGA amerikai és japán stúdiójában is dolgozott, segített a Sonic The Hedgehog 2 megalkotásában, míg később a Universal Interactive Studios elnökeként, a Naughty Dog, valamint az Insomniac Games vezető fejlesztőjeként olyan címeket alkotott, mint a Crash Bandicot, a Jak and Daxter, az Uncharted, a Spyro the Dragon, a Ratchet and Clank, vagy a Resistance. De nem áll tőle messze a hardveres fejlesztés sem, Sony tervezőmérnökként az egyike volt azon kulcsembereknek, akik kidolgozták a Vita és a Playstation 4 architektúrájának alapjait. Le a kalappal.

 

18.
18.
Simsfan
Inkább az a baj, hogy mindig nagy fölényesen előttem besétálnak mindenhova, de addig csak állnak az origon. Az külön röhej, amikor mögöttem leomlik a fél pálya, de azért a következő arénaszekciónál megint ott van a sarokban. És még egy félmondatra se méltatnak, semmi. De mondom, a leghatalmasabb hiba, hogy bután lett megcsinálva a játék. Ebből az összeépülős rendszerből gyakorlatilag semmi sincs, olyan, mintha nem is lenne. Egy valamivel megyek végig ugyanúgy megcsinált pályákon. De igazából nem is lehet pályákról beszélni. 10-20 'dobozt' (aréna) sorosan összekapcsoltak pár másodperces tunnelekkel. Minden egyes szinten. Ahol kicsi változtatás lenne (pl. a jeges résznél), még azt is elszúrták.
17.
17.
Yanez
#16: Már így is nagyon könnyű, ha még a segédek is segítenének, nulla kihívás lenne.
16.
16.
Simsfan
Kurva idegesítő, amikor ott van egyszerre 5-6 ellenfél, természetesen nagy, nyílt arénában (pályatervezés is csillagos ötös). Mondjuk ebből 2-3 távolsági, a többi közelharci egység. Természetesen mindegyiknél CSAKIS az a nyerő, ha kivárjuk, amíg végigviszi a repetitív támadási metódusát és CSAK utána lehet megsebezni. Mindegyiknek van 2 élete legalább (később van, aminek 3). Mindegyik külön-külön támad, senki nem egyszerre, tehát ha az egyiket megütné az ember, a másik rögtön beviszi a találatot. Mindig kb. 2 élete van az embernek (nagyobb méreteknél is) és csak jönnek ész nélkül, egymást persze nem sebzik, lézeren, robbanáson, mindenen átsétálnak. A segédek meg szart sem tesznek, csak állnak (már ha ott vannak, mert legtöbbször a pálya elején már elvesztjük őket szem elől), még abban sem segítenek, hogy mondjuk egy kapcsolót meghúzzanak. De mondom, az ostobasága az, ami felháborító.
15.
15.
Yanez
#14: Nehéz??? Én legnehezebb fokozaton is röhögve, fél kézzel toltam ki.
14.
14.
Simsfan
Kurva szar játék. Idegőrjítően ostoba, rettenetesen monoton és nehéz. Azt, hogy semmit nem kezdtek ezzel a kicsi-nagy-darabkás fejlődésrendszerrel, egész egyszerűen felfoghatatlan.
13.
13.
Yanez
Most került csak hozzám ez a gyöngyszem. Azt kell mondjam ez egy tök aranyos, olykor nosztalgikus pillanatokat is idézô platformer. Kár, hogy a Ratchet & Clankon kivül nincs több hasonló! Ám szerencsére lesz Knack 2, és jön a Crash Bandicoot 1-3 reboot is!
12.
12.
Thomas1976
Megrendeltem,kipróbáltam szerintem jó progi,közepesen nehéz,szép grafika.
Mondjuk 18000ft picit sok érte 14000ft ért megérte úgy gondolom.
11.
11.
pacimus
Jo a teszt es imadom a sonyt de nem ertem mit akartam ezzel a jatekkal, nagyon nem hozza ki a reszecskeken kivul h mit tud a ps4 :/ de nem is ezert vesz az ember ps4et hanem killzone, infamous uncharted ufc.. aztan meg el tudok kepzelni kesobb rdr 2 v uj gow..ajaj jo lesz ez :D
10.
10.
metercsiken
...." emlékezetes lesz, örömmel fogunk rá visszagondolni".....
Ha ez igaz, akkor már megéri majd kipróbálni.
Még úgy is, hogy "többet" várna az ember.

8.
8.
M.invisible
Tudom a pontoknak nincs jelentősége, viszont úgy érzem, hogy ez is és a DR3 is túl lett pontozva. Ez a Knack kb egy 6-ost érdemel. Nekem sokkal inkább PS1 korszak kifejlettebb platformerei ugranak be.
Bocs de úgy érzem (mindkét esetben), hogy a tesztek szövege és az értékelő dobozban felsorakoztatott érvek nem éppen kozisztensek a kiszabott pontszámmal.
7.
7.
DON GONDOCS
Szerintem pont annyira szórakoztató mint a hasonló 3d platform játékok (Spyro/ Crash Bandicoot) Kategóriáján belül nagyon jó játék.
6.
6.
cannondale
"Már a konzol februári leleplezésénél se értettem, hogy mit keres egy ilyen játék az első számú exkluzívokat felvonultató előadás legnagyobb címei között...hogyan szerzett ekkora figyelmet."
Gyerekes Wii konzol rajongokat probalja meg átcsábitani sony...
5.
5.
daneelolivaw
fejtörős/logikai részek vannak benne?
4.
4.
cannondale
"Hulk"-ra hajaz...csak nem zold,hanem piros:)
3.
3.
Daks
#1: Persze. Nagyon könnyen meghalsz. De ennél komolyabb kihívást a very-very-very-hard se ad.
2.
2.
simon 555
De egyébként korrekt pontszám, jó teszt. Nem érdemli meg azt a sok lehúzást amit kapott. Simán 7-8 pontos játék.
1.
1.
simon 555
Azért "Gyenge kihívásnak"-nak nem mondanám.
Nyomtátok legnehezebb szinten?:D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...