Tomb Raider Definitive Edition teszt

  • Írta: InGen
  • 2014. február 12.
  • teszt, tomb raider definitive edition, xbox one
Link másolása
A tavaly megjelent új Tomb Raider ugyan mindent kisajtolt az előző generációs konzolokból, de a látvány már nagyon messze elhúzott a PC-s verzióban. Most visszaelőz az Xbox One és a PS4.

Sosem szerettem a Tomb Raidert. Utáltam a rettenetes irányítását, az iszonyatosan gáz automata célzást, a hosszú, unalmas felfedezéseket, a karok húzogatását. Mindent. Éppen ezért örültem nagyon, amikor a Square Enix bejelentette, hogy a Crystal Dynamics fejlesztésében teljesen rebootolja a szériát. Valószínűleg számos régi Tomb Raider-rajongó eret vágott magán, amikor kiderült, hogy kedvenc sorozatukból egy Uncharted-klón készül, mindenki más azonban örülhetett, mert a széria végre átlépett a 21. századba, ledobva magáról minden terhet, amit az utóbbi évtizedben cipelnie kellett, és amire láthatóan (az eladási adatokból) egyre kevesebben voltak kíváncsiak.


Lara egy emberközeli, szerethető karakterré változott a hideg, darázsderekú bombázóból. Persze most is csini a lelkem, de legalább el tudod képzelni, hogy ilyen lány tényleg létezik a valóságban. Mint ahogy a "King Kong találkozik az Indiana Jonesszal"- történet is olyan, amibe viszonylag egyszerűen bele tudja képzelni magát bárki. Ezek mellett Lara jellemfejlődése és átalakulása is hihető: igen, kicsit hamar vált át szerencsétlen kiscsajból gyilkológéppé, de a narratíva ezt viszonylag jól alátámasztja: kezdetekben csak védi magát, később pedig megtörik, és killing spree-re indul íjával, baltájával, és minden más eszközével, amit a szigeten talál.


Kiemelkedő sztori ez? Nem. Felejthető, sablonos karakterekkel van tele? Igen. De valahogy mégis szerethető az egész. Valójában úgy gondolom, ha a Tomb Raider nem olyan címekkel jelenik meg egy évben, mint a The Last of Us, akkor akár néhány évjátéka díjat is besöpörhetett volna, így viszont némileg mellőzték mindenhol - kivéve a Gamekapcson, nálunk szinte mindenki megemlítette a maga kis listájában. Persze nem csak azért, mert bele tudtuk magunkat élni a fiatal Lara kalandjaiba, hanem mert a játékmenet is jelentősen megváltozott. Elfelejthettük az idegesítő, centire kiszámolt, buta animációs fázisokkal nehezített ügyességi szekciókat és karhúzogatásokat, meg tekergetéseket.


Az új Tomb Raider bizony ízig-vérig akciójáték, pörgős platformszekciókkal, és némi felfedezéssel. Persze felemlegethetnénk, hogy a nevével ellentétben alig-alig vannak benne sírok, amik fosztogatásra várnak, és amik vannak, nos, azok is megoldhatók egy félig megszárított cipőtalp intelligenciaszintjével. Egyébként a Definitive Editionben több felfedezhető sírt kapunk, egyet rögtön a játék eleje felé. És akkor ezzel rá is térhetünk arra, mi az a Definitive Edition, és miért van rá szükséged. Nos, mondjuk ki: ha végigtoltad az alapverziót, akkor nincs rá szükséged. Ha PC-n toltad végig az alapverziót a legmagasabb grafikai beállítások mellett, akkor pláne nincs rá szükséged. Ha viszont most vetnéd bele magad először Lara új kalandjaiba, akkor ez az a verzió, amire szükséged van.


Mert mi a Definitive Edition? Nos, tudjuk le az apróságokat, hogy utána rátérhessünk a lényegre. Tartalmi szempontból teljesen megegyezik az alap kiadással, csak benne van minden DLC. Ez azt jelenti, hogy megkapjuk az összes multiplayer pályát, néhány extra sírt, pár új rucit Lara babának, éééééééééééééééés ennyi. Ami miatt ez a Definitive Edition, az a grafika, amit teljesen felújítottak az Xbox One és a PlayStation 4 hardverére, és ami így már több ponton maga mögé utasítja a maximumra húzott PC-s verziót is. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a konzolokon a fejlesztők könnyen ki tudják használni az aszinkron GPGPU-számításokat, így egy csomó olyan effektet tudnak elkészíteni, ami PC-n egyszerűen nagyon drága hardvert igényelne, vagy közel teljesen megvalósíthatatlan lenne.


Kezdve például Lara hajával. A PC-s verzió esetében még a legdurvább videokártyákat is visszafogja a TressFX használata, a Definitive Edition azonban konzolokon simán megbirkózik vele a vas. Ennek köszönhetően főhősnőnk lobonca az esetek többségében teljesen realisztikusan reagál a fizikai törvényeire, és persze szinte hajszálanként lengedezik. Egyébként ha már itt tartunk, érdemes megjegyezni, hogy gyakorlatilag Lara teljes arcát átalakították. Persze hasonlít az alapverzióra, de a pofija még részletesebb, és még gazdagabb mimikára képes. Ami viszont rendkívül élethűvé teszi, az az új shaderekkel megvalósított felszín alatti fényszóródás a bőrén - az emberi bőr felsőbb rétegei ugyanis átengedik a fényt, és a bőr színe, illetve részletei az alsóbb rétegekből jönnek. Ez körülbelül hasonló technika ahhoz, amit például a Gyűrűk ura készítői használtak Gollam megalkotásakor.


Némileg átalakult a bevilágítás is, azonban ennél fontosabb, hogy minden jelenet sokkal több részletet tartalmaz, ami főleg az erdős területeken nyilvánul meg kiválóan. Gazdagabb az aljnövényzet és a köd, és minden reagál a szél mozgására, illetve Larára is. A fizikában is történtek változások: Lara felszerelése (tehát pl. a cuccok, amiket az övén hord) most már teljesen a fizikai törvényeinek megfelelően mozognak és lifegnek, míg korábban ezeket fix módon, kézzel animálták a fejlesztők. Akad még néhány átdolgozott textúra, és pár egyéb apróság, de összességében a lényeg, hogy a látvány rendkívül részletgazdag, és lekőrözi a PC-s ultra beállításokat.

Eredeti verzió (PC)

Definitive Edition (Xbox One)

Pár ponton azonban mégsem. A textúrák felbontása néhány esetben alacsonyabb, mint a PC-s verzióban, és nincs tesszelláció a modelleken, sem pedig a környezeten, így ezek némileg darabosabb hatást kelthetnek. PC-n pedig beállíthatunk rendes (igaz költséges) élsimítást, míg konzolokon a játék FXAA-t használ, ami ugyan nem rossz, de néhány ponton azért elmossa kicsit a dolgokat. További különbségek fedezhetők fel a PS4-es és az Xbox One-os verzió között is. A Sony konzolján jobb minőségűek az alpha effektusok és a depth of field, a Microsoft konzolján pedig néhány átvezető jelenetnél leskálázódik a felbontás 900p-re - játék közben azonban sosem, ott mindkét konzolon mindig 1080p-ben fut.


A legnagyobb különbség a két verzió között a framerate-ben fedezhető fel. A PS4-en 60fps maximumra, míg az Xbox One-on 30fps maximumra van lockolva a játék. Ez azt jelenti, hogy a Sony gépén jóval simábban fut, azonban meg kell jegyezni, hogy általában nem tudja tartani a 60fps-t, valahol 45 és 60 között ingázik, ami sokak számára zavaró lehet. Ezzel szemben az Xbox One ugyan csak 30fps, viszont azt legalább majdnem mindig folyamatosan tartja, amikor viszont mégsem, akkor már 25fps környékén találjuk magunkat, ami bizony eléggé necces.


Kinek ajánlom tehát tesztalanyunkat? A Tomb Raider: Definitive Edition egy teljes árú játék, ami egyértelművé teszi, hogy legalábbis a készítők kinek szánják: akik rendelkeznek új konzolokkal, és korábban nem játszottak még a Tomb Raiderrel. Nekik egyértelmű a dolog: meg kell venni, mert egy remek játék, ami remekül is néz ki. Ha viszont rendelkezel erős PC-vel, akkor Steamen most már nagyon olcsón meg tudod venni a cuccot, illetve ha az előző generációs masinákon már végignyomtad a játékot, akkor őrültség lenne ezért ismét teljes árat fizetni - PS+ ajándékként azonban kiváló lesz.

94.
94.
Norbiii
#91: Oh, hát én is nagyon tudok azonosulni ezzel a karakterre! :) :) :)
93.
93.
Zoli0507
#92: Akik ezt ìrtàk azok közül egy sem gyerek. Egyèbkènt èn is osztom a vèlemènyüket. A Definite-t nagyon èlveztem de a Rise of.... kb a felènèl abba hagytam ès pàr hònap elteltèvel vettem megint elő hogy "ha màr megvettem illene vègigjàtszani". A dlc-be bele se kezdtem.
92.
92.
SilasGreaves
A felpörgött mai gyerek agyatoknak már semmi se elég. Furcsa ez. Mégis milyen game kéne nektek? :) El vagytok kényeztetve szerintem. Ne játsszatok egy hónapig semmivel, higgyétek el éhező tigrisként ugranátok egy ilyen játékra. Hm..:/
90.
90.
delphijos
A Rise gyönyörű játék, de sajnos én is úgy vagyok vele mint Aries. A kraftolás nem izgat túlzottan, de hogy ott van, nem tudok elmenni mellette :) És ez kicsit elveszi a pörgést. De a story nekem bejön.
89.
89.
Aries
#87: Lehetséges, hogy igazad van. Talán valamikor újra kezdem hátha besszippant. Amúgy azt tudja valaki, hogy ez a vonal, ami a 2013-as TR-el kezdődött meddig fog tartani? Nem tudom hoo olvastam, de elvileg trilógia lesz, tehát még lesz egy rész. Ez mennyire igaz?
87.
87.
Yanez
#86: Könnyen lehet, hogy neked és sokaknak, az a valódi probléma lapul a háttérben, hogy a játékban nincs kimagasló motívum, ami ugye az előrehaladásra ösztönözne. Se emlékezetes karakterek, se egy jó történet. Én is csak leginkább a kraftolás és az akció miatt mentem végig.
86.
86.
Aries
Azt hittem csak én vagyok így ezzel.
Amúgy a havas tájakat imádom és baromira örültem, hogy került ilyen környezet a játékba.
Le is nyűgözött nem tagadom. De, az hogy mi az oka, hogy tényleg bármennyire is akarok nem tudok vele játszani. Mikor elértem ahhoz a pályához, ahol valami völgy van és van ott valami elhagyatott kommunista gyártelep vagy pályaudvar, vagy mi az isten az. Alig vártam hogy azon a részen túl legyek. Majd eljutottam ahhoz a részhez, ahol valami közösség él. Az is annyira szépen meg van csinálva, körbe jártam és azt mondtam, na nekem ebből elég volt. Tényleg a játék minőségét nem vitatom, mert jó és senki kedvéd nem szeretném elvenni tőle. Nekem ez csak a saját véleményem.
Ami engem megzavart talán, hogy a TR játékokban nem voltak mellék küldik meg ennyi kraftolgatós cucc. És persze, nem muszáj megcsinálni őket, de késztetést érzek rá, hogy megcsináljam, mert zavar hogy ott van :D lehet ez a fura benne. Nem tudom :)
85.
85.
FrankBlack
#83: Igen, szerintem is ez lehetett a gond. Ahogy Yanez fogalmazott: „Ugyanaz, csak pepitában!”
83.
83.
Stranger
#82: Hát a 2013-ból elég 3 kipörgetés és utána már unalmas lesz a folytatás, mert kb. ugyan az. (Bár sztem összességében jobban sikerült)

#80 A gyűjtögetésnek inkább nehezebb fokozaton van jelentősége és sztem úgy működik a legjobban a folytatás (az első részben a survivor játékmenetből semmit nem lehetett megtapasztalni, nem is értem mit keresett benne pl. auto heal).

Normál fokozaton már ugyan olyan pörgős mint az első rész, nem muszáj megállni tökölni, az csak egy lehetőség.
82.
82.
FrankBlack
#79: Hasonlóképp vagyok vele. A TR 2013-at elsőként az asszony játszotta, én meg végig izgultam a fotelből. Hatalmas élmény volt. Aztán én is kipörgettem 2x is. A folytatás viszont annyira nem hozott lázba, sőt egyenesen unalmas volt. Habár egyszer kipörgette azt is a nejem, de kb. a felétől már alig vártuk a végét, és eszünkbe nem jutna elővenni még egyszer. De nem tudom megmondani az okát miért. Mert amúgy jó játék az is. Csak valahogy nem tudott úgy megfogni, mint az elődje. Énmagam sem értem miért.
81.
81.
Yanez
#80: Norbi, ha tetszik az első, a második is pont annyira be fog jönni. Ugyanaz, csak pepitában! A havas helyszín miatt pedig számomra jobb is volt.
77.
77.
Norbiii
Egy éve vettem, de csak most kezdtem el. Eddig nagyon tetszik. Annyira pörgős, és annyira jó, hogy nálam teljesen nyerő!

Na és Lara....gyönyörű és gyönyörű, hihetetlen szép lány, tipikus zsáner pedig csak egy játék karakter, de így még nagyobb élmény irányítani! :) :)
73.
73.
feher576
Hali
Persze , hogy szebb a grafika sokkal , mint ps3-mon, mivel le volt butítva ps3-on, az uncharted 1-ben szebb volt a grafika, nemhogy a 2-ben, pedig ez sokkal újabb játék
Ez a biznisz :) köszi üdv
72.
72.
2pacal
Brutàlisan làtvànyos a különbség Ps4en...Ps3on se volt csúnya de itt télleg nagyon szép minden...
71.
71.
Stranger
#70: Van aki már akkor vagdossa az ereit ha medium grafikán kell játszani, szóval ilyen embereknek tényleg nagy a különbség.
De legalább a PC-s portot nem marketingolták szét. Itt a Definitive Edition és végignyilazgatják a lengő baltától a kosz effektekig, hogy mi minden van benne. xd
70.
70.
trion96
#67: Igen szóval azt nem értem szokták mondani, hogy pc-n ennyivel meg annyival más akkora a különbség, hogy mintha nem is ugyanaz a játék lenne, pedig ez azért "enyhe" túlzás.
69.
69.
Cipo3
#68: Hát igen a sok apró grafikai finomkodás helyett inkább az újrajátszhatóságért tehettek volna valamit.
Teszem azt extra állatok amik még nem voltak, pl medve, extra sniper fegyver amit össze lehet rakni, hőlátó kamera....akármi ami miatt más lenne a játékmód.
Vagy mint a COD-ban, extra feladatok. Egy területet meg kell védeni nyíllal 5 percen keresztül, vagy akármi.
68.
68.
GAMEROD
Valamivel részletesebb, dehát nem a sebhelyre vagyunk kiváncsiak az átvezetőkben. Mégegyszer nem kezdenék neki, meguntam az ugrálást.
67.
67.
Cipo3
#66: én voltam ellenvéleményen, de most én védelek meg. Van igazság abban amit írsz. Játékélményhez meg meg végképp semmit nem ad. (kivéve a haj az sokat)
66.
66.
trion96
#65: Na jó ezt már nem hagyom annyiba :D
A szememnek semmi baja csak ami neked nagy különbség az nekem kicsi. Ennyi :D
65.
65.
greenmelon
#64: Szar lehet neked ha így gondolod... :D
64.
64.
trion96
#62: Inkább legyek vak, mint bunkó paraszt! :)
63.
63.
Raatkainen
A Tomb Raider Legend beütése van az új arcnak, persze csak ha a nextgen be volt kapcsolva. Az ázsiai érzet itt is megvan:D
A CDP-nél egy ilyen dolog automatikus patch formában jelenne meg mindenhol, hát igen..a teljes ár ezért sok, kicsit!
62.
62.
greenmelon
#56: Ne abból indulj ki, hogy te vak vagy. Nem mindenki az. :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...