Mit tanulhat az Xbox One a PS3-tól?

  • Írta: InGen
  • 2014. május 24.
  • playstation 3, playstation 4, xbox 360, xbox one
Link másolása
Az Xbox 360 és a PS3 csatájában kezdetben mindenki a Sony konzolját temette. Most mindenki a Microsoftét temeti. Mit tanulhat az Xbox One a PS3-tól, amivel kimászhat a gödörből? Erre próbálunk válaszokat adni.

Úgy tűnik egyértelműen bekövetkezett az, amire az előző konzolgeneráció után nem sokan számítottak. A Sony új Playstation 4 konzolja a rajt pillanatától kezdve elhúzott a Microsoft furcsán elnevezett Xbox One-jától, a kettejük közti hézag pedig hónapról hónapra növekszik. A Sony eddig több, mint 7 millió konzolt adott el a vásárlóknak, míg a Microsoft 5 millió konzolt szállított le az üzletekbe, amiből körülbelül 4,2 millió talált eddig gazdára. A jelenlegi statisztikák alapján PS4-ből átlagosan nagyjából havi 1 millió példány fogy (most már persze kevesebb, hiszen tetemes mennyiségű a launchkor ment el), míg Xbox One-ból átlagosan 600 ezer. A redmondi cég láthatóan tisztában van a helyzet súlyosságával, így kinevezte a játékokért felelős Microsoft Studios fejét, Phil Spencert az Xbox One vezetőjévé, és biztosan nagy terveik vannak az idei E3-ra, ami döntő lehet a konzol jövőjét illetően.


Érdemes megjegyezni, hogy  az Xbox One objektíven nézve nem teljesít rosszul, elvégre hét hónap alatt majdnem annyit értékesítettek belőle, mint az Xbox 360-ból a megjelenése utáni egy teljes évben. Ennek ellenére sokan már temetik a konzolt. Ez pedig valószínűleg ismerősen csenghet, ugyanis bő hét évvel ezelőtt pont ugyanígy temette mindenki a Sonyt és a PlayStation 3-at, ami aztán csak feltámadt, és a generáció végére felzárkózott, majd le is hagyta az Xbox 360-at. Nézzük meg, hogyan hozta össze a Sony ezt a kisebb csodának tekinthető fordulatot, és hogy mit tanulhat ebből az Xbox One.

Késlekedni nem túl előnyös

Az Xbox 360 először 2005. november 22-én jelent meg Észak-Amerikában, majd december 2-án Európában, és december 10-én Japánban. A Microsoft pár héten belül szétterítette a konzolt az összes fontos piacon, és ugyan nem tudott annyit gyártani, hogy ki tudja elégíteni a keresletet, de sikerült megszereznie az előnyt, ami aztán lendületben tartotta a generáció első felében. Nem csak az eladások miatt fontos jelen lenni egy piacon, hanem az angolul "mindshare"-nek nevezett jelenség miatt is. Vagyis, ha az emberek veszik a masinát, akkor beszélnek róla. Dicsérik a gépet. Többen fognak tudni róla. Ráveszik a barátaikat is, hogy vegyék meg. Ha pedig - tegyük fel - már Daksnak, Zoennek és Fojesznek is Xbox 360-a van, akkor nekem is azt kell vennem, hogy együtt tudjunk játszani online. Innentől pedig ez már egy öngerjesztő folyamat.

Mire a PlayStation 3 megjelent majdnem egy teljes évvel az Xbox 360 után 2006. november 11-én Japánban és november 17-én Észak-Amerikában, a Microsoft konzolja már 5 millió eladott példányszámmal vezetett. Ez a szám 8 millióra nőtt a következő hónapokban, hiszen a PlayStation 3 európai megjelenésére még 2007 márciusáig várnunk kellett. Az Xbox One jelenleg pusztán 13 országban vásárolható meg hivatalosan, míg a PS4 már több, mint 50 régióban érhető el. A Microsoft őszre ígéri a megjelenést a tier 2-es országokban (így Európa nagy részén és Japánban is), a kérdés, hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy be tudja hozni a lemaradást. Ha a PS3 példájából indulunk ki, akkor nem, ugyanis a sikerhez ott más dolgok is kellettek. Lásd egy sorral lejjebb.

Fontos az ár

A Sony rendkívül kínos, 2006-os E3-as prezentációja legalább akkora marketinges bukta volt, mint az Xbox One első bejelentése a TVTVTV-vel. Ezen a prezentáción tudtuk meg, hogy a PlayStation 3 egészen konkrétan 599 dollárba (Európában 599 euróba) fog kerülni, amitől mindenki azonnal padlót fogott. Ne felejtsük el, hogy mire a konzol megjelent ezen az áron, addig az Xbox 360 már egy éve piacon volt a HDD nélküli Core-verzióval 299 dollárért, és a Premium-verzióval 399 dollárért.

A probléma forrása az volt, hogy a Sony brutális technológiát zsúfolt bele a konzolba. Blu-ray meghajtó, Cell processzor, XDR RAM, ráadásul minden konzolhoz járt merevlemez, és még a teljes PS2-t is bele pakolták a visszafelé kompatibilitás kedvéért. Ezek egy része egyértelmű előnyöket jelentett a vásárlóknak: a Blu-ray meghajtót bárki tudta értékelni, főleg úgy, hogy ezzel a PlayStation 3 volt a legolcsóbb Blu-ray lejátszó a piacon. A korábban Ken Kutaragi által sokat istenített Cell processzor azonban kezdetben nem mutatta ki foga fehérjét a rendkívül nehéz fejlesztési körülmények miatt, így amikor Xbox 360-ra olyan álleejtős grafikájú címek jelentek meg, mint a Gears of War, addig a Sony semmi olyat nem tudott felmutatni grafikailag, ami meggyőzte volna a vásárlókat arról, hogy ez a konzol tényleg 200-300 dollárral többet ér.

A helyzet hasonló az Xbox One esetében is. A konzolhoz járó új Kinect szenzort drága gyártani, így a gép ajánlott fogyasztói ára 100 dollárral drágább, mint a PS4-é. A Microsoft azonban nem tudta megmutatni, meggyőzni a potenciális vásárlókat arról, hogy a Kinect megéri a felárat. A mozgásérzékelős játékoknak leáldozott, ráadásul az első Kinect volt a konzoltörténelem egyik legnagyobb átverése. Miért vegyem meg akkor miatta a drágább konzolt, ami ráadásul a gyengébb hardver miatt vagy rosszabb képminőséget, vagy rosszabb grafikát ad majd nekem, mint az olcsóbb PS4? Ugye, hogy mennyire hasonlít a helyzet a Playstation 3-éhoz? Vajon megváltozik a helyzet most, hogy a Microsoft kínál majd Kinect nélküli csomagot is?

Kell a jó marketing

Ha rettenetes marketingről van szó, akkor nem találunk jobb példát a PS3-nál. Ken Kutaragi és brigádja akkora arccal beszélt a konzolról ("két munkát fognak vállalni az emberek, hogy megvegyék"), hogy az sokakat az Xbox 360 felé fordított - főleg, hogy az jelentősen olcsóbb volt, és a PS3 az ígért hardveres fölényéből semmit nem tudott kamatoztatni. Ezt követték az olyan borzalmas, ijesztő reklámok, mint például a babás, amit európai szemmel nem igazán lehet hova tenni. A PlayStation 3 sikeréhez az kellett, hogy Ken Kutaragi végleg a háttérbe vonuljon, helyét olyan szimpatikus emberek vegyék át, mint (akkor) Kaz Hirai, Shuhei Yoshida és Jack Tretton. Ezen kívül szükség volt egy teljesen új kampányra, amivel a Sony kvázi újraindította a konzolt: ennek része volt a Kevin Butler-féle reklámok, az "It only does everything" szlogen, a konzol nevének lerövidítése PS3-ra, az árcsökkentés és a slim változat bevezetése. A PS3 innentől lépett rá véglegesen a siket útjára.

Mintha a történelem ismételte volna magát az Xbox One premierjekor, csak ezúttal a Microsoft volt az, aki minden létező hibát elkövetett. Az új Xboxnál is adott volt egy rendkívül ellenszenves részlegvezető (Don Mattrick), aki olyan marhaságokat tudott mondani, mint hogy akinek nincs internetelérése, az vegyen Xbox 360-at az Xbox One helyett. Adott volt a magasabb ár, a gyengébbnek tűnő hardver (a PS3-mal ellentétben valójában gyengébb is), a gyenge reklámok, és persze erre az egészre még bónuszba érkeztek a tervezett fogyasztóellenes intézkedések - online DRM, játéktulajdonlás elvétele, használt játékok tiltása, stb. A Microsoft képtelen volt kommunikálni a tervezett, teljesen online-ra épülő rendszerének előnyeit. A family sharingen kívül semmi olyat nem hallottunk, ami miatt a hasonló rendszereket, például a Steamet szeretjük. Tehát ahogy a Sony PS3-nál, úgy a Microsoft is gyakorlatilag mindent elrontott az Xbox One-nál.

A játékokon múlik minden

Hiába a fentebb említett pozitív változások a PS3 életében, ha a Sony nem rendelkezik rendkívül stabil first party fejlesztőbrigáddal, akik menetrendszerűen szállítják a jobbnál jobb exkluzív játékokat, akkor soha nem tudott volna kimászni a konzol a gödörből. Persze a third party exkluzívok is sokat számítanak: gyakorlatilag onnantól érte meg igazán PS3-at venni, hogy megjelent rá a Metal Gear Solid 4. Akárhogy is, a Sony végig szállította a kiváló exkluzívokat, még a konzol utolsó évében is - hiszen olyan címek érkeztek tavaly, mint a Beyond: Two Souls, a Gran Turismo 6, vagy a The Last of Us.

Ezzel szemben azonban az Xbox 360 habár az első pár évben remek exkluzív játékokat kapott, az utolsó pár évre (a Kinect megjelenését követően) ez a lendület elfogyott. És míg a PS3-on olyan különleges anyagok láttak napvilágot, mint a Heavy Rain, addig az Xbox 360-tulajdonosoknak be kell érniük egy újabb shooterrel, vagy egy újabb autós játékkal. Történtek azonban nagyobb katasztrófák is: az egykor a világ egyik legjobb fejlesztőcsapatának számító Rare szinte teljesen leépült a Microsoft "apáskodása" alatt, és az utóbbi években kénytelen volt kizárólag kinectes fostengereket készíteni. Az Xbox One exkluzívokban eddig nem áll rosszul, de nem szabad megtörnie a lendületnek, sőt, kettes fokozatba kell kapcsolni.

Konklúzió

Szerencsére úgy látszik, hogy Phil Spencer tisztában van ezekkel a problémákkal. A Don Mattrick-féle elmebetegséget és kinectes rémálmot követően végre olyan nyilatkozatokat hallani a Microsoft részéről, melyek utalnak a józan ész meglétére. Spencer tudja, hogy a konzol sosem lesz népszerű ilyen drágán, és azt is tudja, hogy a Kinect a kutyának nem kell. Ki is vette a csomagból, és olcsóbban is adja a konzolt. Azt is tudja, hogy az Xbox One-nak még mindig nem túl jó a hírneve, hiszen azt sikerült lerombolni az online DRM-es tervekkel és azzal, hogy a multiplatform játékokban egyelőre rendre rosszabbul teljesít. Éppen ezért kénytelen lesz minden erejével a játékokra koncentrálni: exkluzív címek kellenek, amik eladják a konzolt, és megmutatják, hogy a grafikát tekintve nem lesz itt gond a jövőben sem. A kezdés jó volt, a Ryse a mai napig a legszebb konzolos játék, de ezt fenn is kell tartani a jövőben, hiszen a Sony brutális címekkel készül. Ezek mellé pedig kiváló kiegészítések lesznek az exkluzív tévésorozatok, és egyéb, multimédiás tartalmak, az ökoszisztémát és az operációs rendszert tekintve pedig már most is köröket ver az Xbox One a PS4-re.

Összességében úgy gondolom, hogy a Sony megerősödése és a PS4 sikerese nem jöhetett volna jobbkor. A sarokba szorított Microsoft ugyanis a legjobb Microsoft. A cég kénytelen lesz használni a rengeteg pénzét, a hatalmas szakértői gárdáját és a rakás fejlesztőjét, stúdióját. Ez pedig végső soron azt fogja jelenteni, hogy ebben a generációban két olyan konzol lesz a piacon, amikre mi, a játékosok, végig kapjuk majd a durvábbnál durvább címeket.

Kapcsolódó cikkek

65.
65.
#41: ezzel teljes mértékben egyetértek. Nekem is van szerencsém mindkét konzolhoz, és az exklúzívokat leszámítva, akik nekem sokkal jobban tetszenek a Sonynál, a Sony egész rendszere, menü-stől, joy-osutul, gyenge az X éhez képest.
64.
64.
D4nny
Az a babás reklám milyen ijesztő basszus... :D
63.
63.
Ra1D3n
#62: Nekem meg PS4-em nincs még, de ami késik nem múlik. Csak jelenleg szerintem nem éri megvenni, mert semmi sincs rá(legalábbis olyan játék ami érdekelne, nincs rajta exkluzív...) Titanfall meg zsír nagyon, multi FPS-t titánok nélkül ezután már nem is érdemes elkezdeni :D
62.
62.
kamgecam
#58: Élvezd is ki,én például nagyon játszanék a Titanfall-al de sajnos nincs XO-m,
...még! :)
61.
61.
InGen
#59: Csak a GPU-nál pont nem számít a késleltetés, a sávszél viszont nagyon is, akár textúrákról van szó, akár a framebufferről vagy rendertargetről (valószínűleg az ESRAM-ba utóbbi kettőből megy valamelyik).
60.
60.
dzsiádzsó
#57: Nos DX12-vel várnék :) már az AMD Mantle is lassan elkészül - nem mellesleg 40%-al gyorsabb is dx-nél - mire bemutatják milyen lesz majd 2 év múlva az MS megoldása...
Egyébként az ESRAM jó megoldás, csak éppen miatta nem futnak 1080p-be a játékok :) igaz ez a fejlesztők hibája! Ugye GDDR5 zsírkirály, csak drága! Ráadásul sok erő kell neki a bandwith-hez, szóval jobb megoldás egy gyorsabb ESRAm aztán GDDR3 mon meg a többi cucc lassabban. Ez erőforrás és pénz takarékos, azaz pont az MS-nek való! Mondjuk egy szavazásban megnézném hanyan kérnék kinect helyett GDDR5-el és erősebb procival a gépet :)...
59.
59.
tsulok
#57: "beágyazott memória létére is lassabb"
Ez nem igaz. Kisebb a sávszélessége, de ettől nem lesz lassabb. 32MB-nél az a ~70 GB/s nem igazán számít. A késleltetés annál inkább. Egy Nehalem proci L1 cache-ének sávszélessége kb 56 GB/s. Haswell-nek is alig több mint 200.
58.
58.
Ra1D3n
#56: Elfogadom a véleményed és nem is kívánom megcáfolni, mert laikus vagyok a témában. Majd lesz ami lesz, de szerintem kár temetni a gépet, mert mocsok jól sikerült így is. Legalábbis nekem tökéletesen megfelel eddig.
57.
57.
InGen
#55: Ez bullshit :) DX12 ide vagy oda, a 32MB kevés, de a nagyobb baj, hogy beágyazott memória létére is lassabb, mint a PS4 teljes 8GB-nyi GDDR5-je.
56.
56.
kamgecam
#55: "a One a 32MB ESRAM miatt fog előnyt élvezni a PS4-el szemben"

köh-köh.....

Esetleg behozza a lemaradását ha valami csoda történik,de hogy előnyt élvezzen
hardver tekintetében...?
Fogadjátok már el hogy az XO nagyszerű multimédiás center,melyre jönnek majd
a jobbnál jobb exlusive játékok,nem kell erősebbnek hazudni a Ps4-nél mert nem
az a dolga!(és nem fog ezen semmit sem változtatni sem a csoda felhő,sem a csoda esram,meg sem a csoda dx12!Nincs is erre szüksége mert más igényeket elégít ki)
Nem lesz attól egyik sem jobb a másiknál ha erősebb,a játékok számítanak,ezért
játszok most a Ps4-em helyett wii u-val....
55.
55.
Ra1D3n
#54: One-al kapcsolatban annyit, hogy szerintem lemaradtál arról az infóról, hogy az MS alapvetően DX12-re építette ki az egész One hardverét, és ezt nem vetted számításba. És többek között a One a 32MB ESRAM miatt fog előnyt élvezni a PS4-el szemben, amint kijönnek az első DX12-re épülő játékok, de majd ha megjelenik addigra már minden szépen letisztul a témát illetően.
54.
54.
Raziel
Amúgy aki említette a DX12-őt. Súgok egy apróságot: az alapvetően csak a PC-nek segít majd. Az, hogy esetleg az Xbox One használhatja 1-1 a kódot elméleti szinten. Még gyakorlatban valószínűleg extra optimalizálást igényel. Alapvetően jelenleg a PC-s API-k fogják vissza a konzolpiacot. A DX12 talán egy jobb irány. A mantle API ami még sajnos nincs kész igazán biztosan jó irány csak nem támogatja mindenki. Alapvetően viszont az új API-k nem csak az XO-nak de a PS4-nek is segíteni fognak. Valamint a PC-nek is mert sokkal könnyebb lesz a portolás. Amúgy pedig a DX12-nek PC-n el kell gyalulnia a mantle API-t. Különben bajba kerülhet vele a microsoft.
50.
50.
Raam989
Szerintem az MS-nek egy dolgot kell megtanulnia, mégpedig az alázatot a felhasználók felé. Hiába látja ő másképp a jövőt, ha a népnek az nem tetszik. Vox populi, vox dei, vagyis a nép szava, isten szava, mondaná az ókori római. Fel kéne fogniuk, hogy nem maguknak készítenek konzolt, hanem sokmillió embernek, akik nem igazán osztják az ő nézeteiket. A jelek szerint az MS jó úton halad, hiszen már kb 180 fokos fordulatot vett az egész XO projekt, szinte mindent úgy variáltak, ahogy a nép azt akarta.
45.
45.
zozo76hun
#18

+1
44.
44.
br1Koo
#41: Rendben, nyílván az online dolgokat a box vitte, de számomra az online játék alapból pc, tehát nekem a konzol mást jelent.
43.
43.
p3ti
#35: A Wii ereje a PS3/xbox töredéke volt, mégis többet adtak el belőle. Játékok miatt veszik meg a gépeket, és nem azért mert az egyikben több a RAM, vagy több a tököm tudja. Néha érdemes azért önálló véleményt is alkotni, és nem csak a sztereotípiákat ismételgetni
42.
42.
csakcigi
Nem értem miért drága!!!!!!!! Amikor nem látok mást az emberek kezében 100.000. forintos vagy drágább telefonokat!!!!!!! Az nem drága és tuti két évente lecseréli vagy hamarabb!!!!!!!!!!!!!!!!! Egy konzol nem egy évre vesz az ember!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
41.
41.
p3ti
#12: Ez teljesen szubjektív és elfogult vélemény :\ Sokan vannak akik a PS2 után kapásból megvették a PS3mat, és bizonyára sokan meg is voltak elégedve vele. Viszont azt nem szabad elfelejteni, hogy nem mindig szar amit nem ismersz, pláne ha azt sem tudod mi az.

Playstation 1,2 után alig vártam hogy megjelenjen a PS3, de valamiért mégis az xboxot vettem meg a megjelenése napján. Ahogy telt múlt az idő, egyre jobban szoktam meg a gépet, és egyre elkezdtem használni a LIVE -ot is. Aztán a kialakult közösség, és a rengeteg multiplayer óra után már eszembe sem jutott hogy esetleg lecseréljem a gépet a PS3ra.Ahogy erősödött a Sony felhozatala, úgy kezdtem játszani a gondolattal hogy kelleni fog a box mellé a másik masina is.A Sony első benyomásra furcsa volt, majd miután végig játszottam 1-2 kötelező címet, sikerült megszoknom a kontrollert, menü -t stb. Ekkora kellett rádöbbenjek, hogy bizony az exclusive címeken kívül kb. harmat gyenge a Sony koncepciója. A kontroller kényelmetlen volt (számomra túl kicsi), a PSN lassú, a multiplayer pedig vhonnan az őskorból származott. Így hát semmi kényszert nem éreztem hogy bekapcsoljam a gépet, csak ha valami Sony only játékot szerettem volna kipörgetni.

Jó gép volt a PS3, még mindig szívesen játszom vele - viszont akármennyire szimpatikus sokaknak az ingyenes PSN - labdába sem tudott rúgni a a LIVE -al szembe. És nálam itt ölte meg az egész gépét a Sony. Legtöbbször az xboxon chateltünk mikor a PSen játszottunk.
40.
40.
Ra1D3n
#37: Én már csak azért sem méltattam válaszra, mert így is lecsaptam egyeseknél a biztosítékot, de, hogy őszinte legyek, olyan szinten egyszerű felfogásra hajazott a kommentje, hogy meg sem próbáltam értelmet pumpálni az illetőbe. Nyilván nem képes komolyabb információk feldolgozására, így meg sem említem neki a DX12-őt amire alapjaiból tervezték az egész XO-t, és mindenki tudja, hogy a DX12 önmagában megbolygathatja az erőviszonyokat az XO és PS4 között, és könnyen lehet, hogy előbbi javára. De kár erről előre csevegni, 1-2 év múlva majd meglátjuk, hogy a jövő kit igazol... Mert ha a DX12 bejön, akkor a One egy nagyon okosan megépített gép.
39.
39.
sloth
"Mit tanulhat az Xbox One a PS3-tól?"
>what? gk pls...
"Írta: InGen"
ja, így már világos.... -.-
37.
37.
toriell
#36: Akkor nem csak nekem tünt fel...:D
36.
36.
watto
#35: Haver, te jó hülye vagy :)
Kiadták a boxot félkészen, driverek is félkészek. Mit is várunk ?
Mindkét konzol fog bőven erősodni a szoftverek fejlődésével. Amúgy meg az exklúzívok minősége fogja meghatározni, melyik a jobb.
35.
35.
Falcon
xo nagyon gyenge lett! ezzel már úgy sem tudnak mit kezdeni már akkor kifogyott belőle a szufla mikor még jóformán ki sem adták! ez a spórolás eredménye, de úgy kell nekik......... csináltak egy set top boxot nem egy játékra alkalmas konzolt
32.
32.
Yanez
#30: Számomra a konzol mindig a játékról szólt, vagyis régen mindegyik ilyen masinán kizárólag játszani lehetett. De be kell ismerni, hogy más idôket élünk és bizony haladni kell a korral! Ám a játékok még mindig elsôk! :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...