Arrogáns Sonyból kedves Sony

A PlayStation 4 megjelenése óta a Sony a jófiú és a játékosok kedvence. Sok mindent megváltoztatott az utóbbi pár év, nem volt ez mindig így. Emlékezzünk vissza kicsit, milyenek voltak a PS3 idejében.

Nem is lehetne jobb példát találni a "fejébe szállt a siker" mondásra, mint a PS3 megjelenése előtti Sony-t. A PlayStation 2-vel akkora sikert aratott a japán vállalat, hogy arra azóta sincs példa a konzolok történetében. Azt a generációt keményen végigdolgozta a Sony: annak ellenére, hogy gyakorlatilag a legtöbb külsős kiadó játéka is exkluzívnak minősült rajta (hiszen nem nagyon volt konkurencia), nem hagyta abba a belsős exkluzívok fejlesztését sem. A PS2-re dőltek a játékok, a Sony számlájára pedig a lóvé. Aztán elkezdtek beszélni PS3-ról, melynek részeként dőltek az olyan nyilatkozatok a PlayStation-fejesektől, amik legalábbis elég nehezen emészthetőek egy jóérzésű ember számára. A Sony arrogánssá vált, a PS3 pedig komolyan bukdácsolt az első két évében. Nézzük meg, mivel baszta fel akkor az agyunkat Sony!

Mit mondtak a Nintendoról?

"A DS-sel úgy gondolom egyértelmű, hogy a Nintendo kilépett a technológiai versengésből, és inkább arra ment rá, hogy az érintőképernyővel megkülönböztesse magát a többiektől. De attól tartok, hogy ez csak egy egyszeri trükk, és nem lesz hosszú hatása, és ezért a platform sem él majd sokáig. A Nintendo mindenesetre nagyon ismeri a célközönségét, elvégre eléggé leszűkítette azt: most már gyakorlatilag azokból a kisfiúkból és kislányokból áll, akik szeretik a Pokémont" - Phil Harrison, 2005.

Azt hiszem, felesleges kiemelni, mekkorát tévedett Harrison. Nem csak az érintőképernyővel kapcsolatban, hanem a Nintendo célközönségével kapcsolatban is. A DS-ből mindenesetre több, mint 150 milliót adtak el összesen, amivel pontosan olyan sikeres, mint a PS2, de az elveket továbbörökítő 3DS sem áll rosszul a maga 45 millió példányával. De ez még nem minden:

"Irreleváns azon gondolkodni, hogy a handheld piacon versengünk majd a Nintendóval. Ilyen termékeket nem tervezünk jelenleg. Amúgy sem lenne fair az összehasonlítás. Nem lenne fair a Nintendóval szemben, hozzá kell tennem" - Phil Harrison, 2007.

Aztán persze kiderült, hogy mégis szerepel a terveik között egy új handheld. A PS Vita ugyan remek készülék, de az eddig eladott 8 millió példánnyal nem igazán kel versenyre a konkurens 3DS-sel. Csúnyán visszanyalt a fagyi.

"Kicsit drága" - Michael Ephraim, 2006

Ezt találta mondani a Sony Computer Entertainment America egyik felsővezetője a Wii áráról. Ami ugyebár különösen annak fényében érdekes, hogy mennyi kritikát kapott a PS3 az eredeti ára miatt. De erre is rátérünk hamarosan.

"A Wii egy nyalóka. Én már túl öreg vagyok a nyalókákhoz" - Jack Tretton, 2007.

"A Nintendo 3DS egy remek eszköz a kisgyerekek lefoglalására" - Jack Tretton, 2011.

Tretton nem kímélte sem a Wii-t, sem a 3DS-t. Nos, ahogy már láttuk, ebből a "babysitter" eszközből messze többet adott el a Nintendo, mint a Sony a PS Vitából. És feltételezzük, hogy nem mindegyiket kisgyerekek lefoglalására használják.

Phil Harrison ma már a Microsoft európai stúdióinak vezetője


Mit mondtak a PS3-ról?

Aztán persze jött a PlayStation 3 bejelentése. Blu-ray meghajtó, rendkívül összetett Cell processzor, a sok-sok ígéret, és persze az ár, amitől annak idején mindenki dobott egy hátast: 599 dollár. Avagy a legendás "five hundred and ninety nine US dollars". Mondani sem kell, a PlayStation-fejesek ezt is a lehető legarrogánsabb módon kommunikálták. A legmeredekebb megjegyzések persze a PlayStation akkori atyaúristenétől, a legendás Ken Kutaragitól érkeztek.

"Valószínűleg túl olcsó..." - Ken Kutaragi, 2007.

Tény, hogy az eredeti PS3-at kereken 800 dollárba került előállítani, és a Sony 599-ért adta, de olcsónak hívni egy 599 dolláros konzolt, nos... talán nem a legelegánsabb dolog.

"A PS3 azoknak a vásárlóknak való, akik úgy gondolják, hogy inkább többet dolgoznak, csak hogy meg tudják venni" - Ken Kutaragi, 2005.

Nem ez az egyszeri alkalom, hogy Kutaragi úgy próbálta kompenzálni a PS3 magas árát, hogy azt mondta a népnek, hogy dolgozzanak többet. Egyszer azt is mondta, hogy az emberek két állást fognak vállalni, csak hogy megvehessék.

"Az első öt millió PS3-at azonnal megveszik, bármilyen is legyen. Még akkor is megvennék, ha nem lenne rá egy darab játék sem" - David Reeves, 2007.

"Ha találsz Észak-Amerikában egy olyan PS3-at, ami több, mint 5 percig maradt fenn egy bolt polcán, akkor fizetek érte neked 1200 dollárt" - Jack Tretton, 2007.

"Szerintem megalkottuk a legszebb dolgot a világon" - Ken Kutaragi, 2005.

Nos, ezekhez túl sok kommentárt nem lehet fűzni. Egyszerűen sütött róluk az arrogancia és a nagyképűség, és persze meg is járták.

Ken Kutaragi, a PlayStation atyja. Egy zseni, de nem a szerénységéről volt híres.


"Meglátjátok, a PlayStation 3 nagyon messze a győztes platform lesz 2008 márciusára. Ez tényleg, teljesen biztos. Eleinte lassabban fog beindulni, de aztán hirtelen átvált cunamiba, és megelőz téged"
- David Reeves, 2007.

Nos, Reevesnek nem lett igaza, így egy 2009-es interjúban márt azt kellett mondania, hogy további 3-5 évnek kell eltelnie, mire a PlayStation 3 átveheti a vezetést az Xbox 360 előtt. Még abban az évben ki is lépett a Sonytól. Később aztán Kaz Hirai már máshogy fogalmazta meg a dolgot:

"Most nem a számokról beszélek, vagy az eladott gépekről, vagy arról, hogy bizonyos időszakokban melyik konzolból fogy több, de úgy gondolom, hogy továbbra is mi vagyunk az iparág hivatalos vezetői" - Kaz Hirai, 2009.

Mégis, mit jelent az, hogy hivatalosan továbbra is ők vezetik az iparágot? Egyszerűen érthetetlen baromság.

"Úgy hiszen, hogy a Sixaxis kontroller sokkal több lehetőséget ad a tervezők és fejlesztők kezébe, és több innovációra ad lehetőséget, mint a rezgőmotor valaha tette. Úgy gondolom, a rezgés az előző generációban volt menő" - Phil Harrison, 2007.

Nem véletlenül próbálta a Sony kemény pr-es fordulatokkal megváltoztatni az emberek véleményét: a cég éppen pereskedés után volt az Immersionnel, és nem akart részesedést fizetni a kontrollerben használt rezgőmotorokért, így inkább kihagyta a PS3 eredeti kontrolleréből. Ironikus, hogy Phil Harrison azóta a Microsoftnál dolgozik, és jelenleg az Xbox One kontrollerének egyik legjobb újdonsága a ravaszokba épített rezgőmotor.

"A PlayStation 3 egy számítógép. Nincs szükségünk többé PC-re" - Phil Harrison, 2007.

Tény, hogy az eredeti PS3-ra lehetett Linuxot telepíteni, de annyira kevesen használták, és annyira kevés program készült el a Cell processzorra, hogy a Sony a következő revíziókban teljesen ki is vette a Linux támogatását. Sebaj, a PS3 remekül teljesített a NASA-nál, lehet, hogy náluk tényleg kiváltott néhány PC-t.

"A PS3 az 4D" - Ken Kutaragi, 2006.

Az úriember ezt arra értette, hogy a váltás a PS2 és a PS3 között olyan jelentős lesz, mint amikor a korábbi konzolok után 3D-s játékok jelentek meg a PS1-re. Így tehát végülis érthető, mit akart mondani, ettől függetlenül butaság.

"Én azt szeretném, ha az autóm repülne és reggelit készítene nekem, de ez egy elég irreális elvárás" - Jack Tretton, 2007.

Az úriember ezt azután mondta, hogy kiderült, az első PS3-ak után a később revíziók már nem nyújtanak majd natív visszafelé kompatibilitást a PS2-vel. Tretton szerint tehát irreális elvárás, hogy valami benne maradjon a termékben, amivel eredetileg reklámozták, és aminek a lehetőségével eredetileg meg is jelent. A stílusról már nem is beszélve...

"Egy új kibervárossal tudsz majd kommunikálni. Ez lesz az ideális otthoni szerver. Láttad a Mátrix című filmet? Ugyanaz az interfész, ugyanaz a koncepció." - Ken Kutaragi, 2000.

Kutaragi akkor még így gondolkodott a PS3 online lehetőségeiről. A konzol persze végül nagyon gyenge online rendszerrel jelent meg, és a mai napig nem nyújt annyit, mint a konkurens Xbox Live az Xbox 360-on.

"A jogsértők igazi kilétét fel kell fedni, hogy a jogtulajdonos megfelelő intézkedéseket tehessen a jogsértők ellen."

A fenti idézet a Sony ügyvédeitől származik azután, hogy George Hotz (alias geohot) feltörte a PS3-at, és közkézre adta a konzol játékainak futtatásához szükséges biztonsági kulcsot. A csavar azonban ezután következik: a fikcionális Sony-féle reklámkarakter, Kevin Butler twitteres csatornáján kiírták ugyanezt a biztonsági kulcsot - vélhetően valami hatalmas félreértés következtében, vagyis az teljesen publikussá vált nem más, mint a Sony által. A tweetet természetesen később törölték.

"Azért nem készítünk könnyen programozható konzolt, amit a játékfejlesztők szeretnének, mert ez azt jelentené, hogy azonnal bárki ki tudná használni a hardverben rejlő lehetőségeket, és akkor felmerül a kérdés, hogy mit csinálnánk a következő kilenc és fél évben?" - Kaz Hirai, 2009.

Ismét egy eszement baromság a PlayStation akkori vezetőjétől, aki ma már a Sony elnöke. Meg is lett az eredménye: az első PS3-as játékok csúnyák voltak, és a konzol az egész generációban szenvedett attól, hogy a multiplatform címek többsége vagy kisebb felbontásban, vagy rosszabbul futott rajta, mint a konkurens Xbox 360-on, az exkluzív anyagok pedig rendszeresen késtek a komplikált és elnyúló fejlesztés miatt. Ennek nyomán pedig a PS4 már egy nagyon letisztult, egyszerűen programozható konzol lett.

Jack Tretton mindig fantasztikusan szabott öltönyben, arany karórával jelent meg


Mit mondtak az Xbox 360-ról?

A Sony persze nem hagyta ki a pr-össztűzből a Microsoftot és az Xbox 360-at sem, innen is akadnak gyöngyszemek bőven.

"A Microsoft nem aggaszt minket. A Microsoft nem egy technológiai cég" - Nobuyuki Idei, 2007

Ezt találta mondtani a Sony vezető céges tanácsadója a Microsoftról. Persze felmerül a kérdés: akkor mégis mi, ha nem technológiai cég? Autóbiztosítási vállalkozás? Cukrászda?

"Az Xbox 360 inkább egy Xbox 1,5, nem pedig egy következő generációs konzol" - Ken Kutaragi, 2005.

"Az Xbox 1,5, azonban a PS több, mint amire számítottam, tehát 3,5. Ez a különbség" - Ken Kutaragi, 2005.

"A Microsoft nyíltan kijelentette, hogy a PlayStation után ered. Viszont nem a PlayStation 3 után mennek, hanem a PlayStation 2 után. A PS2-re figyeltek, ezért lett az Xbox 360 ilyen" - Ken Kutaragi, 2005.

A három idézet nagyjából ugyanarról szól: Kutaragi rendkívül lenézte a konkurenciát. A végeredményt mindannyian ismerjük: az Xbox 360 olcsóbb volt, előbb jelent meg, jobban futottak rajta a multiplatform játékok, és a generáció első felében messze vezette az eladásokat is. A piacot uraló PS2 után a PS3 és az Xbox 360 végül fej-fej mellett zárta a generációt, a Sony tehát jelentős piacot veszített.

"Az Xboxra nem tudok egy szót mondani, ami illene rá. Egy olyan szóra lenne szükségem, ami kifejtené, hogy nem egy hosszú távra tervezett gép" - Kaz Hirai, 2009.

Hirai még 2009-ben sem hagyott nyugtot az Xbox 360-nak. Azonban látjuk a helyzetet: a Microsoft konzolja egy évvel előbb jelent meg, és még most is vidáman él a piacon.

"Nem érdekel minket" - Ken Kutaragi, 2006.

Kutaragi atyánk ezt a Wii és az Xbox 360 sikeréről mondta, amikor a PS3 még nem jelent meg, de a két konkurensből már több millió példányt eladtak.

"Az a piaci környezet a legjobb, ahol a PlayStation nyer" - Jack Tretton, 2009.

Hogy Tretton ezt pontosan hogyan értette, és milyen érvek mentén, azt valószínűleg sosem tudjuk meg.

Kaz Hirai ma már az egész Sony elnöke

Mit mondtak csak úgy?

De amikor éppen nem a PS3-ról nyilatkoztak marhaságokat a Sony-vezetők, vagy nem valamelyik konkurens konzolt fikázták, akkor is akadtak érdekes megjegyzéseik az előző generációban.

"Az biztos, hogy szeret hangoskodni" - Howard Stringer, 2009.

Ezt találta mondani a Sony akkori elnöke Bobby Kotickról, az Activision vezérigazgatójáról. Kotick ugyanis korábban kijelentette, ha a Sony nem csökkenti a PS3 árát, akkor az Activision megvonja a támogatást a platformtól - igen, ennyire rosszul állt a PS3 szénája akkor. Stringer pedig ahelyett, hogy érdemi választ adott volna a legnagyobb külsős kiadó vezetőjének, inkább kiröhögte.

"A HD igazi megfogalmazásába három dolog tartozik bele. Ez egy lánc: a megjelenítő, a tartalom, és a hardver, ami lejátsza ezt a tartalmat. És a PlayStation, valamint a Sony az egyetlen szervezet, amin belül megvan mind a három együtt" - Phil Harrison, 2005.

Harrison atyánk ezzel indokolta a konzol megjelenése előtt, hogy miért is a PS3 lesz az egyetlen HD-konzol a piacon.

"Én egy olyan ember vagyok, aki szerint semmi jó nem származik az internetből" - Michael Lynton, 2009.

Oké, a fenti idézet nem kapcsolódik közvetlenül a PlayStationhöz, mert a Sony Pictures Entertainment vezetőjétől hangzott el. Lynton szerint az internet csak arra jó, hogy az emberek rögtön megszerezhessék amit akarnak, és ha nem szerezhetik meg, akkor ellopják. Mindenesetre érdekes látni, hogy a Sony-n belül még 2009-ben is voltak olyan vezetők, akiknek a gondolkodásmódja egy évtizeddel le volt maradva.

A játékfejlesztő-legenda Mark Cerny visszahozta a szerénységet a PS-hez?


Milyenek a Sony és a PlayStation vezetői most?

Nos, szerencsére a PS3 kemény évei alázatra és odafigyelésre tanították a PlayStation fejeseit. Akit pedig nem, az ma már nincs a cégnél. Phil Harrion helyére Shuhei Yoshida jött, Kaz Hirai pedig felfelé bukott, és helyét Andrew House vette át. Jack Tretton ugyan egészen pár hónappal ezelőttig az SCEA fejese volt, de az utóbbi években megmutatta, mennyire karizmatikus és jóarc tud lenni, ha akar. Végül pedig a józan eszét valószínűleg teljesen elveszítő Ken Kutaragi helyére az iparági legenda Mark Cerny érkezett, mint a PlayStation-hardverek vezető mérnöke.

A PS4 megjelenésekor és azt követően a Sony fantasztikus hozzáállást tanusított: a cég bebizonyította, hogy figyel a játékosokra, és beszéd és felesleges nagyzolás helyett igyekszik azt letenni az asztalra, amire a játékosoknak tényleg szüksége van. Reméljük, az arrogáns Sony soha nem tér vissza.

90 komment - szólj hozzá!