Metro Redux teszt

Noha az új konzolokra sokat kellett várni, nem lehet nem észrevenni, hogy a fejlesztők egy része inkább az előző generációs címek felújított változatait erőlteti, és nem a friss next-gen anyagokat.

Amin aztán a rajongók egy része jól felháborodik, és tegyük hozzá, valahol jogosan, mert ezeken a definitív csomagokon tényleg lehet fogást találni. Ugyanakkor nem igazságos az sem, ha puszta pénzlehúzásként bélyegezzük meg őket, mert ennél azért fontosabb szerepet töltenek be: ha nem is szolgálják ki feltétlenül a rajongókat, az mindenképpen céljuk, hogy olyanokkal is megismertessék magukat, akikkel korábban nem sikerült. A Metro Redux ezen két terület között próbál egyensúlyozni. A Metro 2033 és a Metro: Last Light felújított, átalakított és kibővített változatainak 40 eurós pakkja nem is lehetne jobb vétel az érdeklődő újoncoknak, és ha nem is mindegyikük, de a veteránok egy része megtalálhatja benne a számítását.

A 4A Games két játékot fejlesztett eddig Dmitry Glukhovsky Metro-univerzuma alapján, és bár sem a Metro 2033, sem a Metro: Last Light nem mondható túl régi játéknak (az előbbi 2010-ben, az utóbbi a THQ-s hercehurca miatt tavaly jelent meg), tudjuk, hogy a kiadók szerint a konzolos generációváltás mindent üt, szóval az már elegendő indok az újrakeverésre. A kérdés inkább az: mit lehet újítani két olyan játékon, ami amúgy sem volt csúnya, sőt gyakori alanya volt a csúcsvideokártyák benchmark-tesztjének?

Nos, meglepően sokat. A legtöbb változtatás értelemszerűen a Metro 2033-at érte, ahol az volt a cél a fejlesztők részéről, hogy a Last Light szintjére tornásszák fel a látványt. Ha Xbox 360-on játszottál anno (PS3-as verzió még nem volt a 2033-ból) szinte egy teljesen másik játékot kapsz, de PC-n is jól észrevehetők a különbségek. A karaktermodelleket kicserélték, az újak lényegesen élettel telibbek és műanyaghatásúak, még akkor is, ha az animációik - bár elvileg finomítottak rajtuk - még mindig nem tökéletesek, kissé rombolják az összhatást. A fény-árnyék, illetve a részecske effektek is dinamikusabbak, továbbá a kontraszton is úgy változtattak a fejlesztők, hogy az jobban passzoljon a hangulathoz. A játék ezen kívül megörökölt néhány assetet a Last Lightból, részletesebbek a textúrái, és bár nekem is más összehasonlításokból derült ki, de a geometrián is érezhető változás.

Érdemes megemlíteni, hogy a teljes Metro Redux a tesztek szerint szinte megingathatatlan 60 fps-sel szalad, PS4-en ez 1080p, Xbox One-on 912p felbontáson történik. A felbontás PC-n is nőtt egyébként, ha elég jó a vasad hozzá, 4K-ban is futtathatod a játékot. Mindezt azért is említettem meg már most, mert a Metro: Last Lightnak nem sok grafikai frissítés jutott ezen kívül: a Last Light motorja lényegesen jobban volt optimalizálva, így az újdonság varázsa még a konzolos játékosoknak is inkább a felbontás változásából adódik majd. Kisebb átalakítások persze vannak, de ezek tényleg elhanyagolhatók, amit még a 4A Games is elismer, nem véletlen, hogy a Last Light egykori vásárlói kiakadtak.

Miért háborodtak fel a rajongók?

Habár a Metro-játékok korábbi vásárlói 50 százalékos kedvezménnyel vehetik meg a Redux-változatokat, a Last Light minimális grafikai változásai miatt a rajongók számon kérték az ukrán fejlesztőkön: a Last Light Redux miért nem lehet ingyenes frissítés, de legalábbis még olcsóbb? A 4A Games válasza az volt, hogy a Last Light Redux bővített tartalommal érkezik, így itt is fair a 2033 Reduxéval azonos árazás, jóllehet ők maguk is elgondolkodtak azon, hogy a DLC-k tulajdonosai nagyobb kedvezményt kapjanak - erről a tervükről végül “logisztikai” okokból tettek le. Hozzátették: “mindenki a pénztárcájával szavazhat”.


Összességében azonban elmondható, hogy a Metro Redux 2014-es látványt hoz, ha olyan játékokat keresel, ami meghajtja a géped vagy az új konzolodat, ez a csomag jó választás lesz. A 4A Games játékmeneti változtatásokat is eszközölt egyébként, és ahogy a grafikai tupírnak, úgy ezeknek a módosításoknak is az a célja, hogy közelebb hozzák egymáshoz a két játékot, és hogy azok jobb élményt nyújtsanak. Itt is a Metro 2033 járt jobban, megörökölt néhány játékelemet a Last Lightból, most már testreszabhatóak a fegyverek, letörölhetjük a gázmaszkunkat és a sunyulós gyilkolást, illetve kiütést is megkapjuk. A pályákat, ha nem is túlzottan, de kibővítették néhány extra felfedezhető hellyel, és a pályákon belüli töltések is eltűntek; már csak az egyes fejezetek között kell minimális ideig bámulnunk a töltőképernyőket, ezek egyébként szintén Last Light-stílusban lettek újrarajzolva, akárcsak a kezelőfelület.

Érdekes, hogy a fentieknek köszönhetően a Metro 2033 összességében valamivel izgalmasabbnak hat. Amikor a metróalagutakban kolbászolunk, sokkal görcsösebben markoljuk az egeret vagy a kontrollert, és a felszínen játszódó jelenetek is nyomasztóbbnak hatnak, miután itt is többször van sötét, és az időjárást is felturbózták picit a készítők. Meg kell említeni azt is, hogy egy-két apró jelenetet konkrétan újrarendeztek a srácok, hogy azok még filmszerűbbek legyenek: erre a legjobb a példa az a trailerekben is sokat mutogatott rész, amikor hősünk rácsapja a vicsorgó szörny pofájára az ajtót. A mesterséges intelligencia viszont még mindig nem az igazi: bár a 4A Games itt is ígért változtatásokat, alapvetően elmondható, hogy a régi praktikák jól alkalmazhatók, és az ellenfeleink agyműködése még mindig hagy némi kívánnivalót maga után.

A Metro Reduxban mindkét játék két játékstílusban játszható végig. A Spartan során több golyót kapsz, könnyebb legyűrni a szembejövő csúnyaságokat és rosszarcúakat, illetve jobban is bírod a strapát, míg a Survival éppen ennek az ellentéte: itt kétszer is meggondolod, mikor húzod meg a ravaszt, lehetőleg csendben kell közlekedned, észrevétlenül. Ez egy baromi jó ötlet volt a fejlesztők részéről, a Metro 2033 és a Last Light ugyanis eléggé különbözött egymástól ebből a szempontból, utóbbi pörgősebb volt, a 2033 szöszmötölősebb élményt kínált. Tetszett vagy sem, itt lehet váltani, mindenesetre arra mindenképpen jók ezek az opciók, hogy egy stílusban toljuk végig mindkét címet. A Ranger nehézségi szint immár alapjáraton tér vissza, ahogy a Last Light összes többi DLC-jét is megkapjuk: a Faction Pack, a Tower Pack, a Developer Pack és a Chronicles Pack hosszú órákkal toldja meg a játékidőt.

Kapcsolódik

Jó volt újra belevágni a Metro-játékokba, ha még nem játszottál velük, így vagy úgy, de feltétlenül pótold őket! Itt nem ismételnénk magunkat, ha kíváncsi vagy, olvasd el Zoenn Metro 2033 és Metro: Last Light tesztjét, amiben mindent leír a 4A Games FPS-eiről!


Ha kimaradtak a Metro-játékok, a Reduxnál keresve sem találnál jobb alkalmat a pótlásra. A 40 eurós csomag két részre bontva, 20-20 euróért is beszerezhető, ami azt jelenti, hogy bőven nyomott áron egy rendkívül tartalmas pakkra teheted rá a kezed, ami újgenerációs színvonalon szórakoztat majd. Nehezebb azonban azoknak ajánlani az új kiadást, akik már az eredeti változatot is megvették. Az talán kijelenthető, hogy a Metro 2033 már megérett egy frissítésre, és ezen a téren bizonyított is a 4A Games, csalódottak legfeljebb a Last Light Redux miatt lehetünk: ahogy arra lehetett számítani, ez a verzió nem több egy Game of the Year kiadásnál.

A Metro Reduxot az ASUS ROG Tytan CG8580 gamer konfigurációján teszteltük, melyet az ASUS Magyarország biztosított számunkra.


8.0

Metro Redux teszt értékelés 8.0

Pozitívumok:

  • Next-gen színvonal
  • Rengeteg finomhangolás a Metro 2033-ban
  • A Survival/Spartan felosztás jó ötlet
  • Rendkívül tartalmas
  • Az újoncoknak kiváló választás a csomag

Negatívumok:

  • A Metro: Last Light “csak” egy GOTY kiadás
  • Egy-két változtatástól többet vártunk volna
41 komment - szólj hozzá!