Miért kellett a Microsoftnak a Mojang?

2,5 milliárd dollárt fizetett a Microsoft a Mojangért, vagyis ennyiért talált új gazdára a Minecraft. De mit kezdenek ezzel az egésszel a redmondiak? A mi gondolataink következnek...

Valószínűleg senkinek nem kerülte el a figyelmét a hét/hónap/év egyik legnagyobb híre, mely szerint a Microsoft megvásárolta a Minecraft fejlesztőjét, a Mojangot. A svéd csapatért, vagy mondhatni, inkább magáért a Minecraftért 2,5 milliárd dollárt fizetett a redmondi óriáscég, melyet követően a három alapító, beleértve a játékot eredetileg is készítő Markus "Notch" Persson elhagyták a stúdiót. Csak, hogy perspektívába állítsuk, milyen kibaszott nagy összeg ez a 2,5 milliárd dollár, két példát hoznék. Egyrészt a Microsoft 2000-ben vette meg 380 millió dollárért az akkori egyik legjobb konzolos fejlesztőcsapatot, a Rare-t. Ez akkor a játékipar legnagyobb felvásárlása volt, de még ha az inflációt vesszük is, mai árfolyamon akkor is "csak" 500 millió dollár lenne. De nézzünk valami mást: a Disney 4 milliárd dollárért vásárolta meg a teljes LucasFilmet, Star Warsszal, meg mindennel együtt.


De mégis mi ért ennyi pénzt a Microsoftnak? Ahhoz, hogy ezt megértsük, először is egy kicsit visszább kell mennünk az időben, és meg kell értenünk, hogy a Microsoft gyakorlatilag a Windows után szinte minden más, újabban megjelenő piacra későn lépett be. Redmondra mindig is jellemző volt, hogy későn látta meg a jövőt, a kialakuló piaci trendeket, és ezekre késve reagált, majd igyekezett irgalmatlan mennyiségű pénzt rádobni a problémára, hogy a késésből eredő hátrányát le tudja dolgozni. Ez valamikor sikerült, valamikor nem. A modern MP3-lejátszók piacán például nem, ahol az Apple letarolt mindent az iPoddal, a Zune pedig - bármennyire jó termék volt is - eltűnt a süllyesztőben. Persze a Microsoftnak azért akadtak ennél nagyobb és fontosabb problémái is, melyek megoldásra vártak.


Az egyik ilyen az otthoni konzolok piaca. A Microsoft uralta a dolgozószobát és a PC-t a Windowsszal, azonban nem nagyon tudott helyet találni az emberek hétköznapi, PC-től elszakadó életében. Ezzel egy ideig nem volt nagy probléma, mikor azonban a Sony a PlayStationnel beférkőzött a felhasználók nappalijába, és kisajátította azt, a Microsoft meglátta, hogy ez így hosszabb távon nem lesz jó. A Microsoft ugyanis nincs jelen a nappaliban. Az emberek igyekeztek elszakadni a PC-től, és amikor ki akartak kapcsolódni, a Sony világába kerültek. Játszottak, DVD-ztek, ez pedig egy olyan lehetőséget jelentett a Microsoft számára, amiből nem akart kimaradni, elvégre már akkor sem volt nehéz elképzelni, hogy ez az egész az internet segítségével hova vezethet: komoly tartalomfogyasztáshoz a nappaliban. Olyan tartalmakhoz, melyeket inkább a Microsoft adott volna el nekünk.


Azonban, ahogy azt mindenki tudja, a Microsoft ezúttal is későn érkezett. A PlayStation 2 letarolta a világot, az első Xbox pedig annyira volt jó, hogy megismertesse a nevet a közönséggel. Bill Gates atyánk azonban elővette a pénztárcáját, ahogy az lenni szokott, és annyi pénzt áldozott az Xbox 360 fejlesztésére, hogy az előbb jelenhessen meg és olcsóbb lehessen, mint a konkurencia, így végre az Xbox ténylegesen riválisa lehessen a PlayStationnek. Azonban újabb probléma! Hiába lett sikeres az Xbox 360, hiába adott el a Microsoft egy csomó játékot, és hiába vezette be a prémium előfizetést, hamarosan kiderült, hogy a nappali feletti dominancia nem számít.


Ugyanis a nappalit, és tulajdonképpen az emberek hétköznapi életének minden más szegletét a berobbanó okostelefonok, majd a szintén berobbanó tabletek uralják. És ugyan az Xbox sikeresen megszerzett néhány tízmillió, leginkább keményvonalas, idősebb játékost, hamar kiderült, hogy akik telefonon és tableten fogyasztanak tartalmat, azok bizony nem csak férfiak, nem csak 20 év felettiek, és nem csak néhány tízmillióan vannak, mint az Xbox közönsége. Hanem ez a közönség a gyerekektől a nyugdíjasig, a háziasszonytól a tinilányig terjed, meg kétéves kortól 99-ig. Mire azonban erre rájött a Microsoft, az iOS és az Android már annyira uralta a piacot, hogy még annál is keményebb helyzetbe kerültek, mint amikor a Sony ellen kellett lépni konzolfronton. Csak míg a Sony segített a Microsoftnak azzal, hogy PS2-vel felépített hatalmas sikerét egy év alatt összetörte a PS3-mal, addig az Apple és a Google láthatóan nem tud olyan hibát véteni, hogy tömegek rohanjanak Windows Phone-t venni.


Ahogy nagytestvérünk, a HWSW egy véleménycikkben kifejtette, a Windows Phone-nak gyakorlatilag kampec. Ennyi volt. Befellegzett, Finito. Halott. Míg az Android a piac majdnem 80%-át uralja, az iOS pedig 13%-kal követi, addig a Windows Phone-nak mindössze 3% jut. Ez tényleg, a szó legszorosabb értelmében semmi. Konkrétan nulla. És ugyan pontos adatokkal nem tudok szolgálni, de ennél nem áll jobban a Microsoft a tabletek frontján sem, annak ellenére, hogy a Surface képében egy kiváló termékkel van jelen a piacon - már ahol jelen van, ugyebár, mert egy Surface megvásárlása marhára nem olyan egyértelmű feladat, mint hogy bemész a plázában, és az első Apple márkakereskedésből egy iPaddel jösz ki. Úgy tűnik tehát, hogy ezúttal a Microsoft egyszerűen nem tud annyi pénzt dobni a problémára, hogy az megoldódjon. 


Csak hogy igazából tud, bár nem közvetlenül. És pontosan ez történt most, amikor a cég kicsengette az elsőre abszurdnak tűnő 2,5 milliárd dollárt a Mojangért. Egyrészt érdemes megjegyezni, hogy mivel európai felvásárlásról van szó, a Microsoft ezt a tranzakciót a Amerikán kívül adócsalt pénzéből tudta fedezni, amiből van bőven elég, jelenleg körülbelül 85 milliárd dollár. Ezt a pénzt a cég nem tudja bevinni az Egyesült Államokba, akkor ugyanis adót kellene utána fizetnie, úgyhogy egyrészt jellemzően különböző kötvényekben tartja, hogy azért kamatozzon kicsit, másrészt pedig Amerikán kívüli vállalatokat vesz meg belőle. Szóval ugyan marha sok pénzről van szó, de azért a Microsoftot nem vágja a földhöz. Ráadásul ugyan sokan azt tartják, hogy a Minecraft már elhagyta a csúcsot, azért a Mojang tavaly csak kihozott 200 millió dollár profitot, szóval valószínűleg alapvetően még mindig jobban jár a Microsoft ezzel a befektetéssel, mint a kötvényekkel.


De persze ez csak mellékes. A lényeg természetesen az, hogy a cégnek a Minecraft kellett. Hogy miért? Egyrészt azért, mert több, mint 50 millió aktív játékosa van. Másrészt pedig azért, mert ennek az 50 milliónak egy jelentős hányada fiatal. Elég megnézni egy általános iskolás osztálytermet: mindenki, legyen az fiú vagy lány a Minecrafttal játszik, és a Minecraftról beszél. Sokan odáig vannak ezért a játékért, de a fiatalok hihetetlen módon imádják. És mit imádnak még a fiatalok? Nem, nem az Xboxot (és nem is a PlayStationt), hanem az okostelefonjukat és a tabletjüket. Csak éppen amíg iOS-re és Androidra van Minecraft, Windows Phone-ra nincsen. Valószínűleg majd most lesz! De ami még ennél is fontosabb: vajon ezek a fiatalok milyen telefont fognak kérni aputól karácsonyra, amikor a Microsoft bejelenti, hogy az új tartalmak és kiegészítők elsőként Windows Phone-ra fognak megjelenni a játékhoz?


Mi történik, amikor hirtelen több millió fiatalnak kell majd Microsoft Accountot csinálnia, hogy hozzá tudjon férni a játékhoz? Nos az, hogy innentől a Microsoft elkezdheti bevezetni őket a saját ökoszisztémájába. Egyrészt rendkívül megdobhatja a döglődő Windows Phone népszerűségét, másrészt ránevelheti a fiatalokat az olyan dolgokra, mint a Windows, a Bing és az Xbox, meg gyakorlatilag minden másra, ami ezek mögött van. De ezek mind másodlagosak a Windows Phone felfuttatása mögött, ugyanis itt a Microsoft egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy ne váljon jelentős szereplővé. A telefonunk mindenhol ott van velünk, és ma már gyakorlatilag kisgyerektől a nyugdíjasig mindenki okostelefonnal rohangál. És amíg az idősebb generáció nyilván nehezebben szakad el a bejáratott iPhone-jától vagy androidos készülékétől, a fiatalokat egy fokkal könnyebb meggyőzni.


A Minecraft a jövő LEGO-ja, úgyhogy nagyon nagy fegyvertény a Microsoft kezében, hogy sikerült beszereznie. Hogy ezeken kívül mit kezd még vele, azt persze egyelőre nem tudjuk. Sokak szerint a jövő windowsos PC-in és készülékein akár alapból telepítve jöhet majd a játék, ami évek múlva átlényegülhet azzá, ami egykor az Aknakereső volt. Ehhez persze mondjuk minden Windows rendszernek alapból telepített Javával is kéne érkeznie, ha csak a fejlesztők át nem írják a motort natív kódra. Nos, ha erre lesz szükség, az minden valószínűség szerint megoldható a redmondi óriás tőkéjével és szakértelmével, hiszen az biztos, hogy Phil Spencer hatalmas figyelmet fog szentelni a jövőben a Minecraft fejlődésére és köztudatban tartására.

31 komment - szólj hozzá!