Superhot teszt

  • Írta: [Ates]
  • 2016. március 9.
Link másolása
„Quentin Tarantino elképzelése a Mad Men intrójára.” Ez nem a mi definíciónk, egy brit újságíró írta le így a február végén megjelent, független fejlesztésű Superhot játékélményét.

Mi, játékosok imádunk az idővel buherálni. Ez már generációk óta így van, amit mi sem tükröz jobban, mint az ilyen témájú videojátékok széles felhozatala. A Max Payne-trilógiában és a Red Dead Redemptionben kedvünk szerint lassíthattuk le az időt egy-egy jobban sikerült lövés érdekében. A Life is Strange-ben visszautazhattunk benne pár pillanattal, míg a nagy sikernek örvendő Braid gyakorlatilag minden ilyen dolgot vegyített – ezek közül külön kiemelkedik, amikor mozgásunk iránya határozta meg, hogy az idő előre vagy visszafelé folyik. A Superhotra keresztelt alkotás pontosan ezt az útvonalat vette alapul, és húzta rá egy teljesen különálló játékra.

A Superhotot 2013-ban kezdte el fejleszteni egy azóta már tizenegy fősre növekedett kis lengyel csapat, de ekkor még csak egy prototípus formájában valósították meg az elképzelésüket. A srácok nem csak a Braid mechanikáját vették alapul, hanem egy online flash-játékét, a Time4Catét is, majd ezt az ötletet keresztezték a nagynézettségű YouTube-videóval, a Biting Elbows - Bad Motherf*ckersszel. A Superhot még abban az évben zöld utat kapott a Steamen, majd 2014-ben a Kickstarteren keresztül próbálták összegyűjteni rá a szükséges pénzt. Kevesebb mint egy hét alatt 250 ezer dollárt kaptak, ami elégnek bizonyult, hogy befejezzék a projektet és kiadhassák a munkájukat.

Történet, mint olyan, nincs a játékban. Kapunk egy bagatell alapszituációt: ügynökök megtámadnak minket, verjünk vissza mindenkit, és ennyi. Szőrszálhasogatásként fel lehet hozni, de nem érdemes, hiszen játék közben egyáltalán nem figyelünk a sztorira, sokkal inkább arra, hogy az adott pályát hogyan teljesítsük. Egy-két meglepetés persze akad, de ezek inkább poénosak, mint komoly fordulatok.

Ha elkezdünk egy pályát, akkor mindig egy rövidebb feliratot kapunk egyfajta figyelemfelhívásként. „Vigyázz, autó!”, és rögtön egy kocsival akarnak elütni; „Engedd, hadd repüljön!”, olvashatjuk, mikor az első támadáskor kiüthetünk valakit az ablakon. Mindez sokszor csak megmosolyogtató aláfestésként szolgál, viszont ez az egyetlen forrás (a számítógéppel való párbeszédek mellett), ami előreviszi a történetet. Innen tudhatjuk, hogy a fentebb leírt alapszituáció nem is annyira „egyszerű”.

De miből is áll a Superhot? Leegyszerűsítve egy olyan FPS, ahol ha mozgunk, telik az idő, ha megállunk, megáll maga az idő is. Elsőre ez a formula nagyon idegen, és sok halállal is jár, mire megszokjuk. Viszont ez az eddig nem látott képesség az újítás erejével bír, és ezt ki is használják a készítők. Az első pár szinten mindössze egy-két ellenfél jön, utána viszont egy kisebb hadsereggel kell szembenéznünk. Legyen azonban bármekkora káosz, az új mechanika lehetővé teszi, hogy átlássuk az egész szituációt, észrevegyük, hogy melyik ellenség melyik irányból is akar támadni.

Hogy konkrét példát hozzak: még a játék elején futhatunk bele olyan helyzetbe, mikor egy hosszú folyosó egyik végében állunk, a másikban pedig három ellenfél vár ránk, állig felfegyverkezve. A játék szól is, hogy kapjuk fel a fegyvert, de az a folyosó kellős közepén fekszik. Mikor megindulunk érte, a három ellen azonnal tüzet nyit, és szó szerint a lövedékek között kell szlalomozni, hogy megszerezzük a pisztolyt. Nagyon ötletes, játszva nagyon nagy élmény, de egyben nagyon nehéz is.

Épp emiatt, a Superhot egy FPS, viszont ha belemélyedünk, akkor egy taktikai játékhoz lehetne jobban hasonlítani. Minden egyes pályát úgy építettek fel, hogy több kisebb-nagyobb akadály kerüljön az utunkba, és ezeken verekedjük át magunkat. Ezek lehetnek asztalok, székek, poharak, autók (!), vagy még több ellenfél. És taktikára bizony lesz szükség, hiszen a játék nem könnyű. Elég egyetlen lövés vagy ütés, és meghaltunk, majd az „R” gomb lenyomásával éledhetünk újjá, csak úgy, mint a Hotline Miami-sorozatban.

Gyakorlatilag mind a 34 pályán ugyanazt kell csinálnunk, az a feladatunk, hogy kivégezzük a szinten lévő összes ellent. Sokszor nem kapunk semmilyen lőfegyvert, ekkor az utunkba kerülő tárgyakat használhatjuk fel, hajigálhatjuk neki az ellenfeleknek – poharakat, táblákat, vagy kis porcelánkutyákat. A játék még a végére sem válik unalmassá, amiért részben a kubista dizájn, részben az egyetlen (viszont annál nagyobb) hibája, a játékidő felelős. Az alapjáték kevesebb, mint három óra alatt végigjátszható (ha sokszor meghalunk, akkor lehet több is), és vége.

Az alapjáték mellett még játszhatunk az Endless móddal is, ami nem takar mást, mint egy-egy kicsi, de annál zsúfoltabb helyen végtelen számban özönlő piros ellenfél támadását. Ebben a módban gyakorolhatunk, megtanulhatjuk a fontosabb lépéseket, amit majd a 34 pályán véghez tudunk vinni. Ha valaki még nehezebbé szeretné tenni a játékot, arra is van lehetősége, hiszen a Challenges fül alatt ki-bekapcsolhatunk különféle nehezítő képességet (minden felvett fegyverben csak egy töltény van, csak katanát használhatunk, és hasonlók), de akad néhány segítő tulajdonság is, ami által például nem halunk meg egyetlen ütéstől/lövéstől.

Maguk a fejlesztők is bevallották, hogy több filmből merítettek ötleteket a helyszínekhez, ezek sokszor a pályák nevében köszönnek vissza. Ilyen a Desperadóban látott lövöldözés a bárban, a Harcosok klubja bármelyik nagy verekedése és (személyes kedvencem) az eredeti Oldboy folyosós-kalapácsos jelenete. Viszont a Superhot nem csak a filmekkel szimpatizál, hanem más játékokkal is, így amikor többedszerre is kiszól a játékosnak, hogy hagyja abba és kapcsolja ki a programot, könnyen felismerhető a Metal Gear vagy a Stanley Parable néhány jelenete.

Ahhoz, hogy a Superhotban egy nehéz pályát végigvigyünk, legalább fele-fele arányban szükséges a jó reflex és a jó szerencse. Ha viszont ezen felül úgy sikerül teljesíteni a szintet, hogy az még bravúros is, az különösen nagy örömmel jár. Ezeket a pillanatokat akár fel is vehetjük és megoszthatjuk a barátainkkal a Killstagram.com weboldalon keresztül. Ez külön a játék miatt kialakított videó-megosztó oldal, ami igaz, még gyerekcipőben jár, de nagyon élvezetes mások ötleteit nézni egy-egy szint teljesítésekor.

A Superhot szokatlan, de pontosan ez adja addiktivitásának a kulcsát. Nagyon ötletes, humoros, és látszik, hogy az a 11 ember szerető kezekkel nyúlt hozzá. Ez viszont érezteti a hatását a játékidőn is, a kis csapat miatt csak kevés pálya került az alapjátékba, amin hamar végig lehet futni. Ennek ellenére a Superhotot mindenképpen érdemes kipróbálni, leárazáskor pedig egyenesen kötelező vétel.

A Superhot eddig kizárólag PC-re készült el, márciusban azonban Xbox One-ra is megjelenik.

33.
33.
Scal
#30: A textúrák csak elterelik a figyelmet a lényegről. Fókuszálj a feladatra! :D
32.
32.
#30: A grafika ebben az esetben nem gyenge, hanem egyedi. Persze az más kérdés, hogy a fejlesztők egy halom pénzt és időt spórolnak meg azzal, hogy minimalisták.
31.
31.
Rakottkrumpli
#30: Ehhez a játékmenethez kicsit sem kell az a kinézet. Semmivel sem lenne jobb játék, sőt szerintem el is vesztené a hangulatát. A portal meg tök más játék, kár hozzá hasonlítani bármiben is. Tudom ,hogy most ez a divat, hogy minden DX12 meg lensflare, de nem, ebbe nem kellene....
30.
30.
Caleon
Lehet, hogy népszerűtlen leszek a véleményemmel, de ez a játék számomra maximum 7 pont ezzel a kinézettel.

Belegondolok, hogy milyen lenne a Portal, vagy a Portal 2, ha ennyi grafikát kapna azzal hogy a játékmenet úgyis elviszi. Azok pedig elég régi játékok. Belegondolok, hogy nézne ki és milyen játékmenet lenne a SuperHot feltextúrázva... Nekem az lenne a 9 esetleg, de nem így.
29.
29.
#28: Azt hozzátenném még, hogy nem is szeretném túlságosan hypeolni a dolgot. Több van benne, mint látszik, de megváltást se várjon senki, csak egy kellemes kikapcsolódást nyújtó játékot, ami picit felrúgja a szabályokat.
28.
28.
Nos, én mindenért rajongok, ami meta, így ezzel sem volt másképp. Tipikus olyan játék, amit KI KELL PRÓBÁLNI ahhoz, hogy megértse az ember, miért kapták fel. A trailerekből, korai gameplayekből persze hogy nem látszik, a készítők ugyanis szerencsére nem spoilereztek egyáltalán - és mi sem tennénk. Fedezze fel mindenki maga. (Persze aki előre bebeszélte magának, hogy szar lesz, az valóban nem is fogja élvezni.) A Bioshock Infinite-hez tudnám hasonlítani a helyzetet: nem tudod miről is van szó, amíg nem láttad.

Javaslom egyébként mindenkinek, hogy ha nem is mindent, de legalább a ggroups.exe-t keresse fel a menüben. Zseniális. (És nagyon hosszú.)

Igazából VR-ral játszva lesz majd hatalmas poén a játék. :) Egyébként volt valaki, aki a "Do you need more details?"-re nemet válaszolt?
27.
27.
br1Koo
Most játszottam végig, és valami hihetetlen nagy horror a játék. Aki nem fogta fel mi történik a játékban az nem is értheti, hogy mi folyt benne végig és a készítők milyen szinten látták előre a gondolatainkat, hogy aztán frankón szétszedjék a képzeleterőt.
26.
26.
godach
#25: Hát, nem tudom. Nekem 5-6. próbálkozásra, szinte minden pálya sikerült. Mondjuk, nem sok volt az, ami elsőre is.
25.
25.
markoci555
34 pálya egyáltalán nem hangzik rövidnek, inkább annak a játéknak tűnik, amibe lehet hogy tényleg nem fogok beleölni 10 óránál többet, de több hétig, esetleg hónapig kitart, ha elég nehéz, mert sokszor kell újrakezdeni és ezért kell hozzá türelem, meg szünetek. Viszont nagyot fogok csalódni, ha nem lesz elég nehéz...
24.
24.
[Ates]
#22: Shotgunnal működik. ;)
23.
23.
[Ates]
#17: "Repeat after me:
The system will set me free." ;)
22.
22.
gegory
Ami nagyon nem tetszett, hogy egy golyóval nem tudok két ellenfelet leteríteni. EZ elégé zavaró mert sok helyzetben ezt gyorsabban meg oldotta volna a problémámat. :P
20.
20.
#5: egyetertek. halvany bizsergeses ingerem sincs ra hogy kiprobaljam.. de hat kinek mi..valamit mindig fel kell kapni..
19.
19.
godach
#17: Fúúú igen. A Good Dog kijelentéssel, rendesen felhúzott a gép. Meg is fogadtam, hogy ezért mindenkit lealázok.
Meg is tettem ;)
18.
18.
gomba56
#14: Végigrohanni? Próbáld meg :D
17.
17.
gomba56
Ez egy igen különleges és tökös játék! Megérdemli a 9 pontot! Néhol nehéz, de lehetőségek tárháza nyílik egy-egy pálya végig vitelénél!
"Good dog" :D
16.
16.
godach
#14: Hidd el, aki játszott vele és a tesztelő sem hasra-ütésből adta rá a pontot.
Adj neki egy esélyt. Bár elég kevés, de lentebb linkeltem egyet, ahol ingyen kipróbálhatod.
(szerintem közel sem adja vissza a teljes játék hangulatát, de legalább lesz rálátásod.)
15.
15.
Kiralydari
#14: én játszás közben jöttem rá ahogy az átvezetők manipulálják az ember érzéseit és frusztrációt próbálnak kialakítani az a zseniális! Merthogy a játszás közben átáll ez ember agya arra hogy nem mindig telik az idő és ettől eléggé furcsává kezd válni ahogy felfogja ami történik kicsit beteg itt-ott. Ha az ember kicsit is átéli a mátrixérzést akkor ez a játék 10/10 élményt fog adni. (A végtelenített bulett time nem igaz mert mindig mozognak csak lassan amíg nem mozog a játékos de ezt leírva átérezni nem egyszerű )
14.
14.
herlius
Ebben most tényleg az a nagy mutatvány, hogy végtelenített bullet-time-al végigrohanunk a pályákon? A gameplay videók alapján én egyelőre nem látom mi ebben a zseniális.
12.
12.
9 pont a faszom az............................
10.
10.
delphijos
Csak ezért nem veszek box-ot, de ez most irigylem.
9.
9.
Caleon
Ennél a játéknál nem fogják azt mondani a teszterek, hogy szaggat meg leesik az fps, az egyszer biztos! :-D
8.
8.
kukac450
A legjobb játék, amivel mostanában játszottam. Ilyenek kellenek még.
6.
6.
godach
#5: Most az egyszer, védelmére kell kelnem a játéknak, mert ez bizony, tényleg az a game, ami elé ha leülsz, elég felállni ;)
5.
5.
DarkLord
Nálam ez a tipikus 0 pontos játék, amiben semmi nem vonz, hogy egyáltalán kipróbáljam egy percre is. Mindenfelé agyon istenítik, csak ezt látom. Biztos bennem van a hiba :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...