The Solus Project bétateszt

  • Írta: Shifty
  • 2016. március 13.
Link másolása
Azért küldtek, hogy megmentsd az emberiséget, a hajód azonban lezuhan egy látszólag békés, idegen bolygón. Kalandod során pedig az lesz a kérdés, hogy Téged ki fog megmenteni. Kipróbáltuk a The Solus Projectet.

Lassan Dunát lehetne rekeszteni a különböző túlélőjátékokkal, hiszen az alapkoncepció a zombis körítésnek köszönhetően az elmúlt években egészen elképesztő népszerűségre tett szert. A jövőben ezt csak fokozni fogja a VR-technológia megjelenése, ami a belsőnézetes élményt kiszélesítve még tovább tágítja majd a zsáner lehetőségeit, függetlenül attól, hogy a lassan gyártósoron érkező újabb és újabb próbálkozások nemigen akarnak elszakadni az alapoktól. A tavalyi E3-on bemutatott, idén pedig végre korai hozzáféréssel már ki is próbálható The Solus Project azonban nem csak témaválasztása, de a koncepció továbbgondolása okán is figyelmet érdemel. A Teotl Studios és Grip Games nem vet be innovatív megoldásokat annak érdekében, hogy túlmutasson az ismert toposzokon, ellenben nagyon ügyesen elegyíti az egyes stílusokat, ezzel hangulatos hibridet létrehozva.

Pedig maga a történet elsőre nem erről árulkodik, az ugyanis egyszerre kölcsönöz ismert motívumokat A marsiból, a Prometheusból vagy éppen a Csillagok közöttből. Ettől függetlenül az egész nagyon egységesnek, jól kigondoltnak és felépítettnek tűnik, így a közhelyes sci-fi panelek sem szúrnak igazán szemet. Ez pedig leginkább annak köszönhető, hogy a The Solus Project sokkal összetettebb, mint a hasonszőrű túlélő játékok. A Teotl Studios alkotása ugyanis inkább a felfedezésre, a történet hátterének felgöngyölítésére fókuszál, miközben maga az életben maradásért folytatott küzdelem csak szimpla keret, az mindössze ahhoz szükséges, hogy érdekesebbé, tartalmasabbá tegye a játékélményt.

A távoli jövőben járunk, a Föld már a múlté, az emberiség még megmaradt tagjai pedig egy Plutó körül keringő anyahajón küzdenek a túlélésért, sajnos nem sok sikerrel. Az erőforrások kimerülőben, így a vezetőség öt felderítő hajót küld ki, akik galaxisszerte olyan új, potenciális planéták után kutatnak, amit később új otthonunknak nevezhetünk. Mi az egyik ilyen hajó legénységének tagját alakítjuk, és amikor épp a Gliese-6143-C elnevezésű bolygóhoz közelítünk, homok kerül a gépezetbe. Anyahajónk lezuhan, a csapat egyetlen túlélőjeként pedig egy olyan idegen planétán találjuk magunkat, ahol a zord körülmények ellenére túlélésünk azon áll vagy bukik, sikerül-e újra kapcsolatot kialakítani az otthoniakkal. Viszont miközben a megoldást keressük, rejtélyes, idegen, kihalt civilizáció nyomaira bukkanunk, így a bolygó felfedezése egyszerre szól a túlélésről és kíváncsiságunk kielégítéséről.

Szóval a játékmenetnek két meghatározó pillére van. Ahhoz, hogy túléljük a bolygón a forró nappalokat és az éjszakai dermesztő hidegeket, a változékony időjárásból fakadó zord körülményeket (tornádók), nem csak leleményesnek, de igazából kicsit szerencsésnek is kell lennünk. A játék elején mindössze egy PDA áll rendelkezésünkre, ami lényegében az összes szükséges információt és tudnivalót jelzi és tudtunkra adja. Erről olvashatjuk le, hogy éppen mennyi kalóriát égetünk, közeledünk-e a kiszáradás állapotához, mennyi életerőnk van és hogyan áll a testhőmérsékletünk. Rápillantva információt kapunk arról, hogy milyenek az időjárási körülmények és hogy mennyi ideje vagyunk talpon, továbbá itt tudjuk beállítani, mennyit szeretnénk pihenni (ez egyenlő a mentéssel is), illetve milyen teendők várnak ránk.

Érdemes rendszeresen ellenőrizni ezeket az értékeket, ugyanis elég könnyen bele lehet futni olyan helyzetekbe, hogy sem vizet, sem élelmet nem találunk majd, ez pedig fájdalmas halálunkhoz fog vezetni. A játéknak ez a része egyébként főleg a kezdetek kezdetén trükkös, mert amíg nem ismerjük ki magunkat a bolygón, addig hajlamosak lehetünk lazábban kezelni, hogy mit is viszünk magunkkal. Pedig táskánk tartalma kezdetben meglehetősen szűkös tud lenni, és mivel fogalmunk sincs, hogy felfedezéseink során melyik tárgynak vesszük majd hasznát, könnyedén mondunk le üres vagy vízzel töltött flakonokról, esetleg plusz élelemről. Ez a feltevés téves és egyben végzetes, éppen ezért a túlélésünk záloga pont az, hogy előre tekintsünk, mérlegeljünk és lehetőség szerint rendszeresen monitorozzuk állapotunkat.

Szintén a PDA lesz segítségünkre, ha az idegen kultúra írásjeleit értelmezni szeretnénk vagy éppen a hajónk felrobbanása után szétszóródott jegyzeteket el akarjuk olvasni. Ezek egyébként egyszerre hasznosak és érdekesek. Egyrészt adnak egy kis érzelmi töltetet a sztorihoz, hiszen a legénység elhunyt tagjait így jobban megismerhetjük, másrészt érdekes információkat is rejtenek az ilyen írások, amelyek segítségével egyre többet és többet tudhatunk meg a rejtélyes idegenekről.

A The Solus Project mégis azért emelkedik ki a zsáner hasonszőrű címei közül, mert meghatároz benne egy célt, aminek elérése mindvégig motivál minket. Játékosként nem azt érezzük, hogy céltalanul kraftolunk, bolyongunk és gyűjtögetünk, menedékünket menedzseljük. Ez egy ideig nyújthat változatos kihívást, hosszabb távon viszont unalomba tud fulladni. A Teotl Studios játékában ezek az elemek teljesen másodlagosak. Természetesen nincsen ránk erőltetve, hogy feladatainkat teljesítsük, szabadunk mászkálhatunk, kereshetünk élelmet, vizet vagy a szétszórt roncsok között olyan kincseket, amelyek képességeinket fejlesztik. Ellenben a motivációt nem ez, hanem a fő feladatunk, a kommunikáció helyreállítása és az idegen civilizáció rejtélyének megfejtése adja. A két elem tehát kéz a kézben jár, miközben olykor logikai feladványok megfejtésével is megtornáztatják a szürkeállományunkat.

A játékmechanikában remekül eltalált arányok és a fantasztikus sci-fi hangulat ellenére két komoly probléma még így is akad a játékkal. Egyrészt hajlamos drasztikusan leesni a framerate, ami ha csak rövid időre is, de teljesen élvezhetetlenné teszi a játékélményt. Másrészt pedig elképesztően rövid a korai változat, ami tényleg csak korai ízelítőt ad abból, mi is vár ránk. A probléma az, hogy jó eséllyel a teljes játék se fog órákban mérve hosszú szórakozást kínálni. A teszt során az első két fejezetet tudtam végigvinni, amit nagyjából 2-3 óra alatt le lehetett tudni, úgy, hogy azért bőven kutakodtam is. Illetve akad plusz egy negatívum is. Az első két fejezet annyira keveset nyújt, hogy nem biztos, hogy sokan visszatérnek később. Egyszerűen ebben a korai hozzáféréses modellben nem tud igazán működőképes lenni a játék nyújtotta élmény.

Viszont ha rajongsz a túlélőjátékokért és szereted a felfedezős élménytúrákat is, ne adj isten imádod a sci-fi témájú cuccokat, akkor semmiképpen ne hagyd ki a Teotl Studios játékát, ami jelenleg a Steam Early Access és az Xbox One Game Preview programjának keretein belül próbálható ki.

A The Solus Project PC-re és Xbox One-ra fog megjelenni. Mi utóbbin bújtunk űrhajósunk bőrébe.

4.
4.
markoci555
Végre van egy fasza fő cél, de a rövidsége aggaszt.
3.
3.
2.
2.
Lovy11
Jónak látszik, várjuk
1.
1.
GODL1KE
ez is olyan túlélős mint a soma tehát kell!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...