Ratchet & Clank teszt

Bárcsak minden régi klasszikushoz olyan gondos kézzel nyúlnának a fejlesztők, ahogy tette azt az Insomniac Games a Ratchet & Clank rehabilitált változatával. A lombax és a kis robot kalandozása sose volt még ennyire szórakoztató.

Az Insomniac Gamest is utolérte az újrahasznosítási láz, de ők ahelyett, hogy egyet léptek volna előre vagy esetleg egy helyben toporogtak volna, fogták magukat és közel másfél évtizednyi Ratchet & Clank-tapasztalatot gyúrtak bele a sorozat régi-új felvonásába. Az idei epizód ugyanis a 2002-ben megjelent első rész alapjaira építkezik, sőt, kis túlzással annak renovált változatát köszönthetjük az új epizód személyében, a páros legújabb világmegmentő kalandja azonban mégis elképesztően üde és friss élmény. Veterán rajongóként se kell amiatt aggódnod, hogy csak egy grafikailag feltupírozott bőrlehúzásról van szó, a sorozattal most ismerkedőként pedig belekóstolhatsz abba az egyedi platformer-esszenciába, ami miatt a szériát kedvelők ódákat zengenek a 2002-ben megjelent klasszikus első részről. Az új Ratchet & Clank ugyanis az egész franchise előtti tisztelgés, egy felejthetetlen szerelmeslevél, ami amellett, hogy felkészít a hamarosan mozikba kerülő egész estés filmváltozatra, lényegében egy történelmi körútra is invitál, hiszen az eltelt 14 évben megjelent összes Ratchet & Clank-játékból felvonultat valami apróságot, miközben arról se feledkezett meg, hogyan kell a mai trendeknek eleget tenni.

A történet szerint Ratchet, a lombax a Veldinen található szerelőműhelyben tengeti mindennapjait, és arról álmodozik, hogy az általa nagyra tartott és bálványozott Captain Qwark mellett egyszer ő is csatlakozik majd a galaxis védelmét biztosító Galactic Ranger csapatához. Egy sikertelen felvétel után szertefoszlani látszik a remény, de ekkor felbukkan Clank. A Quarturól megszökött kis robot sérült gépe ugyanis pont Ratchet bolygóján hajt végre kényszerleszállást, és miután sikerül kimenteni az égő roncsok közül, elmeséli, hogy a Drek Industries és annak vezetője, Chairman Drek a galaxis feletti uralom megszerzésén munkálkodik. Ratchet nem tétlenkedik, tudja mekkora a tét, így rögtönzött társával, Clankkel útnak indulnak, hogy megakadályozzák a Drek Industries terveit.

Főhőseink intergalaktikus világmegváltó kalandja hiába tűnik hatalmas jelentőségűnek, meglehetősen nehéz izgulni a párosért. Megismerkedésük után ugyanis útközben a készítők megfeledkeztek kettejük kapcsolatának elmélyítéséről, így nem érezni azt a később elválaszthatatlan barátsággá alakult kapcsot, ami igazán különlegessé tette kettősüket. A játék nem ad lehetőséget arra, hogy megismerkedjünk a részletekkel, hogy lássuk, hogy a véletlennek köszönhetően kialakult, kezdetben kényszerű barátság hogyan érik valami sokkal nagyobbá. A Ratchet & Clank ugyanis mindent magától értetődőnek vesz, így pedig elég nehéz azonosulni a duó bármelyik tagjával is.

Ennek jó eséllyel az egyik oka, hogy a történetet ezúttal az egocentrikus és nárcisztikus Captain Qwakr szemszögéből ismerjük meg, így talán ezért sem tárul fel jobban Ratchet és Clank kapcsolata. Ez a húzás viszont két további dolgot jelent: egyrészt egyértelművé teszi, hogy a játék ugyan megállja önmagában is a helyét, valójában csak a hamarosan mozikba kerülő filmváltozat történetével - itt már Ratchet szemszögéből ismerhetjük meg a sztorit - válik teljessé. Másrészt pedig világossá teszi, hogy a játék új szemszögből történő elmesélése a veterán rajongók számára se biztosítja, hogy ismerni fogják a cselekmény minden porcikáját.

És ez szerencsére nem csak a történetre igaz. Mert hiába szembesülünk egyes szereplők új motivációval vagy egy vadonatúj végső csavarral, a lényeg mégis csak a játékmeneten van. A platformerrészek még mindig szórakoztatóak, az akció pedig nem csak látványos lett, de kellően változatos is. Hogy ne fulladjon unalomba az állandó lövöldözés, az egyes planétákon mellékküldetéseket teljesíthetünk, amelyek jobbára valamilyen sporteseményen való részvételt, vagy egy jó hosszú sínhálózaton való csúszkálást jelentenek. Szintén a változatosságot képviseli Clank, és a vele együtt színre lépő feladványok, amelyek nem túl nehezek, de pont annyi kihívás elé állítanak, hogy azért ne érezzük magától értedődőnek a megfejtésüket. Amikkel viszont kisebb gondom akadt, azok a repülős szekvenciák. Ezek hiába baromi látványosak, ha fürge gépünk irányítása körülményes, nehézkes, ami azért meglepő, mert a játék egyébként remekül használja ki a PlayStation 4 és kontrollere képességeit, így például az akciók és az ugrabugra részek nagyon feszesek, izgalmasak lettek.

Az újdonságok sora ezzel azonban még nem ér véget. Az ismerős helyszínek, mint például a Novallis, az Aridia, a Pokitaru vagy a Rilgar végre élettel teliek, és sokkal jobban átjön, hogy hőseink komoly háborúban állnak Drek seregeivel. Aztán ott van a Gaspar, ami kapott egy teljesen új szekciót, ahol a jetpack megszerzésével olyan területeket is megismerhetünk, amelyek a 2002-es eredetiben még nem voltak. A fegyverfelhozatal is színes skálán mozog, hiszen az egy remek gyűjtemény az előző részekből. Itt lesz Mr. Zurkon, a Combuster, a Fusion Glove, a Warmonger, a Groovitron vagy a Sheepinator. A csúzlik mindegyike ötös szintig fejleszthető, miközben a pályákon összegyűjtött Raritanium segítségével is lehet a fegyverek képességein javítani, vagy éppen új mordályt vásárolni. A játékban közel 14 elképesztőbbnél elképesztőbb csúzli áll majd a rendelkezésünkre, és bár a kínálat hatalmas, valójában mindegyiknek hasznát fogod venni harc közben. Főleg a boss-fightok során, amelyek a játékra jellemző kreativitást csúcsra járatva egyértelműen a Ratchet & Clank legjobb pillanatait is biztosítják. Ugyanez már nem mondható el főhősünk spéci kiegészítőiről, amelyek közül ugyan mindegyiket muszáj lesz egy-egy használat erejéig megszereznünk, valójában csak egy-kettőt fogunk aktívan alkalmazni (jetpack, trespasser).

És amikor már azt hiszed, hogy nem lehet fokozni a változatosságot, akkor a újabb húzással kedveskedik a rajongóknak a játék. A kalandot teljesítve megnyílik a játék New Game+ módja, a Challange mód, ahol egyrészt a felszedett kártyák segítségével őrült fegyverkombókat kraftolhatunk, másrészt ezek birtokában, minden megszerzett kütyünkkel és egyéb fegyverünkkel felszerelkezve újból nekivághatunk a történetnek, természetesen magasabbra kapcsolva a nehézséget. Nagy kár, hogy első végigjátszásra a nehézségi szintek nem lettek túl nehézre hangolva. A Ratchet & Clank sokszor már fájdalmasan könnyű, és ezen a pályák unalmas linearitása se segít. Nincsenek levágások, rejtett zúgok, pedig ha már egy-két helyszínen eszközöltek módosítást a fejlesztők, kicsit bátrabban is hozzányúlhattak volna a klasszikus pályákhoz.

Hazudnánk, ha nem örültünk volna egy vadonatúj epizódnak, de a Ratchet & Clank minden porcikáján érezni, hogy az Insomniac szívvel-lélekkel dolgozott azon, hogy egyszerre szolgálja ki a rajongókat és az újonnan érkezőket. A sorozat újabb része egyszerre tekint vissza a múltba és néz előre jövőbe, és nagyon ügyes arányérzékkel egyensúlyoz ezen a vékony határmezsgyén. Lehet, hogy ezúttal nincsenek benne innovatív megoldások, nem is mutat túl a zsáner alapjain, de miért tenné? Ennek a stílusnak ő az egyik meghatározó szereplője, és volt idő, amikor ő maga diktálta a trendet. Ez a recept pedig még ma is tud friss és szórakoztató lenni, így tedd félre a felújított címekkel szembeni, részben jogos előítéletedet és mindenképpen adj egy esélyt a fura párosnak. Megérdemlik!

A Ratchet & Clank kizárólag PlayStation 4-re jelent meg.

8.0

Ratchet & Clank teszt értékelés 8.0

Pozitívumok:

  • Korrekt tisztelgés a múlt előtt
  • Elképesztően kreatív és masszív fegyverfelhozatal
  • Fantasztikus látvány
  • Rengeteg gyűjtögetnivaló
  • Hangosan nevetős párbeszédek és szuper karakterek
  • Változatos és baromi szórakoztató akció- és platformerrészek

Negatívumok:

  • Hajlamos volt akció közben kifagyni
  • Egyszerű történet, ami valószínűleg a mozifilmmel lesz csak teljes
  • Lineáris pályatervezés
29 komment - szólj hozzá!