Rise & Shine teszt

  • Írta: Shifty
  • 2017. január 17.
Link másolása
Gamearth háborúban áll. A véres invázióban a túlélők száma elenyésző, a hadsereg egyelőre tehetetlen. A kilátástalan helyzetben egy kisfiú, Rise, és megörökölt különleges fegyvere, Shine jelentheti az utolsó mentsvárat.

A meglehetősen csendes év eleji hónapokban mindig könnyebb kiszúrni az olyan indie-próbálkozásokat, mint amilyen a Rise & Shine is, a Super Awesome Hyper Dimensional Mega Team csapatának első játéka pedig az előzetesek alapján bőven rászolgált arra, hogy a hónap egyetlen igazán nagy megjelenése előtt (igen, a Resident Evil 7-re gondolunk) lehetőséget biztosítsunk neki a bizonyításra. Merthogy megkapó látványvilága mögött bizony számos szuper játék referenciája sorakozik fel, stílusát tekintve pedig egy olyan oldalnézetes run and gun játékról van szó, ami némi fejtörővel színesítve kellemes felvezetés lehet a már említett főétel előtt. Így a magunk részéről balgaság lett volna, ha nem adunk esélyt neki.

Nexgen morcos zsoldosai és Gamearth ártatlan népe véres háborút vív egymással. Hősünk, a tízéves Rise épp egy bevásárlóközponton átjutva igyekszik elérni a közeli menedéket, amikor a Legendás Harcos és néhány Nexgen-katona összecsapnak. A lövöldözésben rengeteg civil veszti életét, ahogy a Legendás Harcos is bekap egy végzetes lövést. Utolsó cselekedeteként átruházza mágikus fegyverét, a különleges Shine-t az egyetlen túlélőre, Rise-ra. Shine egy önálló tudattal rendelkező mordály, amivel nemcsak többféle lőszertípust tudunk majd bevetni, de birtokosa elméletileg korlátlanul képes újraéledni. A kis hősünk feladata, hogy a csatatérré változott Gamearth változatos helyszíneit bejárva eljuttassa azt a királyhoz, ugyanis Shine a végső győzelem kulcsa, így nem kerülhet rossz kezekbe.

Anélkül, hogy komolyabban belekezdenék a történet boncolgatásába, érdemes megemlíteni, hogy egyszerűsége (vagy éppen együgyűsége) ellenére amit lehetett, azt azért kihoztak belőle a készítők. Egyrészt rengetegszer törik át a fejlesztők a negyedik falat, miközben jó néhány olyan bennfentes, kifejezetten játékosoknak szánt poént is megejtenek, ami miatt a képregényszerű, nyilván olcsóbb megvalósítás sem válik igazán zavaróvá. Nem úgy, mint a játékmenet, ami viszont a kezdeti rácsodálkozás után meglehetősen hamar felfedi lapjait, és a látottak nem mindig fogják elnyerni a tetszésünket.

Először is kezdjük azzal, hogy bár a Rise & Shine egyszerűbb logikai feladványokkal tarkított run and gun játék, színesítve némi shoot 'em up beütéssel, valójában sokkal puritánabb és idegesítőbb az élmény, amit a történet előrehaladtával kapunk. Merthogy hiába Shine különböző lőszerei, ezeknek igazából a játékmenetre minimális ráhatása van, taktikai mélységet nemigen kölcsönöznek annak, ráadásul elég körülményes a négy különböző opció között váltogatni, főleg a harc hevében. A legnagyobb problémát mégis a célzás jelenti, ami mondanunk se kell, az egész akció lelkeként eléggé érzékenyen érinti a játékost. Hiába kap Shine lézercélzót, egyszerűen az intenzív harc hevében vagy egy szívatós bossfight kellős közepén elvész a kis piros pont. Ez pedig azt eredményezi, hogy amikor a ránk zúduló zombitömeg tagjait egyetlen fejlövéssel kellene kiiktatunk vagy egy minibosst kell pontos lövésekkel likvidálnunk, akkor többnyire azért fogunk meghalni, mert a precíz célzással fogunk bajlódni.

Pedig a játék kezdetén egészen biztató, ahogy sorra kapjuk meg a különböző tölténytípusokat. Ami az alaplőszert illeti, abból a hagyományos mellett egy elektromos lesz még bevethető, míg az alternatív tüzelési módban a gránát, illetve a pályákon elhelyezett rádióvevők segítségével rádiójellel irányított muníciót kapunk. Előbbi leginkább időre zajló fejtörőknél, utóbbi pedig inkább az ügyességi feladványoknál jut főszerephez; ezek az elemek egyébként meglehetősen jó ütemben váltják egymást, vagyis egy intenzívebb összecsapást többnyire valamilyen puzzle követ. A gond az, hogy előbbi (és persze azért az utóbbi is) nehézségi görbéje katasztrofálisra sikeredett. A Rise & Shine azonnal, kíméletlenül büntet, akár már a játék legelső percében is. És amikor azt hiszed, hogy ennél már nem kaphatsz nehezebb ellenfelet, elérkezel a játék utolsó komoly kihívásához és jó eséllyel az alig háromórányi játékidő jelentős részét annak legyűrésével fogod eltölteni.

A valódi fájdalom viszont akkor hasít beléd, amikor rájössz, hogy a dashelésre, ugrálásra és olykor fedezékbe vonulásra is képes Rise repertoárja a játék utolsó szakaszában is ugyanerre a hármasra korlátozódik, ezzel gyakorlatilag szűk keretek közé szorítva a játékost és a főhőst. A különböző lőszertípusokból fakadó taktikusság hiányát sajnos Rise adottságai se mentik meg, így lényegében eléggé hamar unalomba, majd a már említett nehézségi görbe miatt frusztrációba tud fulladni a Gamearth megmentéséért tett kísérletünk. Ez persze még alapvetően nem lenne akkora tragédia, de amíg egy egyértelműen ihletforrásként használt Dark Soulsban minden egyes halállal tanul valamit az ember, addig a Rise & Shine-ban erre esélyed sincs. Az ilyenkor megszerzett tapasztalat helyett mindössze annyit lehet megfigyelni, hogy mennyien és milyen irányból támadnak az ellenfelek, esetleg a miniboss az adott fázisban éppen mit fog tenni. Ez így viszont inkább trial and error játékélmény, mintsem új mércét felállító, önként vállalt Dark Souls-szívatás. Így a sikert inkább szerencseként könyveled el, nem pedig gyakorlásból eredő fejlődés eredményeként.

Éppen ezért a Rise & Shine kis dózisban tud működőképes lenni. Jó eséllyel a készítők is hasonlót képzelhettek el, a játék ugyanis nehézsége ellenére nagyon rövid fázisok egésze. Szó szerint sokkoló, hogy egy akár félórás lövöldözés után gyakorlatilag jön egy egyszerűbb fejtörő, majd új helyszín. Pedig ha mindent elsőre teljesítünk, akkor alig tíz perc lett volna minden. Ami még baromira működik, az az egészen lenyűgöző látvány. Még úgyis, hogy nincs benne semmi kiemelkedő vagy egyedi, de a színes, a háború borzalmait, a pusztítást, és úgy alapvetően a hangulatot nagyon jól kiszolgálja ez a képregényes megoldás. Szintén óriási pozitívum a különböző klasszikusok előtti direkt vagy éppen indirekt tisztelgés, legyen szó a már említett Dark Soulsról, a Marióról, a Zeldáról vagy éppen a Gears of Warról.

A Rise & Shine talán pont ezért nem képes megtalálni a saját hangját, így inkább kicsit a mindenhonnan összehordott keverék érzését kelti. Viszont ha épp nincs tavalyról maradt pótolni valód és esetleg van 3-4 ezer forintod, akkor azért adj neki egy esélyt, mert hibái ellenére Gamearth lakói megérdemlik, hogy egy unalmas délután megmentsük őket.

A Rise & Shine PC-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi utóbbin próbáltuk ki.

3.
3.
Gykrizsi
Tetszik a játék, de akkor várok egy leértékelést.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...