Horizon: Zero Dawn előzetes

Aloyt gyerekkorában kitaszították, de a törzs nélküliek meglátták benne a lehetőséget, hogy békét hozhat egy olyan világba, amit robotszörnyek uralnak. Mire a lány felnő, rendíthetetlen harcossá válik, és az igazságot kutatja.

Az amszterdami Guerrilla Games srácai eddig jól megvoltak a Killzone-sorozat egyengetésével, de hat éve úgy döntöttek, hogy egy teljesen új műfajban is kipróbálnák magukat. Kezdetben teljesen más koncepcióban gondolkodtak: abban is egy gyönyörű világ felfedezése volt a cél, de az ütközetek során egyetlen apró hiba is halálhoz vezetett volna, ráadásul nem is tartalmazott oktatómódot, hasonlóan a Souls-játékokhoz. A Killzone: Shadow Fall után újra tervezőasztalhoz ültek, miután a saját fejlesztésű Decima engine-nel már a technológia is készen állt. A készítők végül beáldozták a kemény nehézséget a szélesebb közönségért, mellékes projektjeiket elkaszálták, ráfeküdtek az univerzumépítésre, és körvonalazódott a jelenlegi verzió.

A kockázat nagy, elvégre az FPS-ekre szakosodott dán brigád ezúttal a nyitott világú akció-szerepjátékok dekadens piacán próbál talpon maradni, ami manapság enyhén szólva is telített. A Horizon: Zero Dawnhoz teljesen más megközelítés szükséges, élettel kell megtölteni az apokalipszisen már átesett világot, ahol a túlélőknek újra kőkorszaki viszonyok között kell érvényesülniük. Azt a fejlesztők is jól tudják, hogy ha csak a Ubisoft receptjét követnék, hamar unalomba fulladna a játék, de egy szerethető hősnővel, koherens sztorival és változatos küldetésekkel csodát lehet tenni. Látszólag a Horizon: Zero Dawn semmi olyat nem mutat, amit ne láttunk volna korábban - pont ezért született ez a cikk, hogy a vásárlás előtt helyre tegyük a dolgokat.

A történet szerint egy súlyos kataklizma után a ma ismert világ teljesen megváltozott. A vidéket hatalmas mechanikus kreatúrák járják, de nem tudni, hogy azokat emberek építették, vagy egy idegen civilizáció szülöttei. Annyi biztos, hogy kérdés nélkül rátámadnak a maroknyi túlélőre, akik különböző törzsekbe verődtek, és őskori módszerekkel szerzik meg a napi betevőjüket. A matriarchális Nora törzs gyermeke volt Aloy is, de balszerencsés csillagzat alatt született, gyerekként kitaszították, mivel más volt, mint a többiek. Az egyetlen vörös hajú lány nem ismerte a szüleit, és könnyen meghalt volna a vadonban, ha egy vikingszakállú, prémekbe burkolózott férfi, Rost nem fogadja be. Az öregember is egykoron a Nora tagja volt, de számkivetettként él, a lány apaként tekint rá.

Különleges, megható kapcsolat van Aloy és nevelőapja között, aki mindenre megtanítja, ami az életben maradáshoz szükséges. A kislányból időközben kiváló vadász lesz, kitűnően bánik az íjjal, de a közelharc sem okoz neki nehézséget. Hamarosan meg kell tudnia az igazságot szüleiről, és arról, hogy miért tekintenek rá átokként a törzs tagjai. Az anyaság témája többször visszatér a játékban, ahol a falvakat és a környező területeket nők irányítják, még a mindenható istent is All-Mothernek hívják. A lány később visszatér az övéihez, ám azok továbbra is elutasítók: sem vele, sem Rosttal nem állnak szóba. Még gyerekkorában felkeres egy olyan barlangot, ahol a letűnt civilizáció nyomaira bukkan, asztalokra, hálóhelyiségekre és halott emberekre, akiket „megérintve” hallja az utolsó mondataikat – ez is egy különleges adottság.

Amikor Aloy felnő, a világ kitárul előtte, és miután átesik a harcosok vizsgáján, lassan visszanyeri törzse bizalmát is. Zöldellő erdők, füves pusztaságok és nehezen járható, sziklás vidéket fedezhetünk fel a Horizon: Zero Dawnban, a motor tényleg lélegzetelállítóan fest. Feladatunk az, hogy a rivális törzseket is magunk mellé állítva szép lassan visszahódítsuk a földet. Ám az idillbe belerondítanak a robotdinók. A prérin velociraptorra hasonló példányok csapnak le a betolakodókra, de amint elhagyjuk a kezdeti völgyet, robosztusabb bestiákkal is találkozunk. Szerencsére a lány nem védtelen, bár az íja látszólag nem sokat ér a több méter magas bestiák ellen. A fején lévő kommunikátorral a közelben lévő érdekes dolgokat és fenyegetéseket már jó előre észreveszi, ráadásul az ellenfelek gyenge pontjait is felfedhetjük vele.

Azonban nem mindegyik szintetikus állat veszélyes. Vannak köztük lassan cammogó, leginkább teherhordásra alkalmas példányok is, illetve a kisebb és fürgébb, lóra hasonlító Striderek, amiket meg lehet szelídíteni, hogy aztán hátasként jó szolgálatot tegyenek. Ehhez van egy hackelésre alkalmas eszközünk. A hosszú nyakú egyedek fejére mászva láthatóvá válnak az adott környék jellegzetességei a térképen, hasonlóan az Assassin’s Creed tornyaihoz. A játék egyik fontos összetevője a gépek mozgásának és viselkedésnek felfedezése, ha ez megvan, a saját hasznunkra fordíthatjuk őket. Később bármikor magunk mellé hívhatunk egy olyan masinát, ami felett korábban átvettük az irányítást. Rengeteg mellékküldetést találunk a Horizon: Zero Dawnban, és ha teljesítjük őket, fontos előnyre teszünk szert a későbbiek során. Néhány NPC-nek kisebb alkatrészre van szüksége, mi pedig szerzünk neki egyet, ha már úgy is legyőztünk pár ellenséget.

A játékmenet kellően változatosnak ígérkezik, elvégre a játékban több mint 25 különféle robot kapott helyet, mindegyik ellen más taktika szükséges. Ha egy éles szemű Watcherrel kerülünk szembe, a lopakodás nem vezet sikerre, de ha az íjunkkal eltaláljuk a gépek gyenge pontját, már nyert ügyünk van. Vannak robbanó és elektromos nyílvesszőink, amiket mi magunk is gyárthatunk, illetve ha minden kötél szakad, marad a lándzsa. Ha okosak vagyunk, a helyi kereskedőnél vásárolt drótkötéllel csalhatjuk csapdába a delikvenst, hogy ne tudjon mozogni, mi pedig utána megadhatjuk a kegyelemdöfést. Más esetben a harcok gyorsan intenzívvé válthatnak, ám ha folyamatosan mozgásban maradunk, gyakran elrejtőzve a fűbe, sikeresen szúrhatunk oda, amikor eljön az időnk. Sokkolással egy pár másodpercig még a kardfogú tigrisre emlékeztető, amúgy iszonyúan gyors gépeket is megbéníthatjuk.

A szerepjátékos elemeken is nagy hangsúly van. A három fő ágat felvonultató skillfán nyithatunk meg új képességeket Aloy számára. A Prowler típusban a lopakodással kapcsolatos kunsztok jelennek meg: egy idő után teljes csendben sunnyoghatunk, vagy lelassíthatjuk az időt. A Brave irány leginkább azoknak szól, akik harcolni szeretnek, közelharci támadásaink, illetve a nyilak sebzése növekedni fog. Végül a Forager ágban a találékonyságunkat fejleszthetjük, így sokkal több erőforrást találhatunk a térképen, illetve a gyógyulásunk is gyorsabb lesz.

Aloy eszközei idővel erősebbek lesznek - fegyvereinket a térképen meglelt, vagy a nagyobb ellenségektől megszerzett tekercsekkel moddolhatjuk. Ezeket csak egyszer használhatjuk fel, így nem árt már előre tisztázni, beáldozzuk-e a speciális elemi sebzést a kicsivel nagyobb támadóerő végett. Természetesen lőszert, italokat és csapdákat mi magunk is krafolhatunk, de még az öltözékünket is testreszabhatjuk igényeinknek megfelelően. Persze nyersanyagot nem dob a játék úton-útfélen, vélhetőleg a nagyobb ellenségeket legyőzve juthatunk hozzájuk, vagy akkor, ha tényleg átkutatjuk a térkép legapróbb zegzugait is.

Tennivaló pedig akad szép számmal, elég csak felütni a térképet. A mentés tábortüzeknél történik, de ugyanezek szolgálnak gyorsutazásra is. Érdemes minden városba és táborba benézni akkor is, ha éppen nem szólít oda főküldetés, elvégre ha szóba elegyedhetünk a helyiekkel, és elnyerjük a bizalmukat, további mellékes feladatokkal is ellátnak majd. A beszélgetések során több válaszlehetőség közül mazsolázhatunk, nem mindegy, milyen mondatokat adunk Aloy szájába, hiszen ezek alakítják ki a személyiségét és kapcsolatait másokkal. Ha túl belemenősek vagyunk, még az is lehet, hogy kitiltanak az adott faluból, de máskor pont a határozott fellépésünknek köszönhetően győzhetjük meg az embereket.

Ahogy az olvasható, a Guerrilla srácai tisztességesen megtanulták a leckét: a Horizon: Zero Dawnban minden benne lesz, ami manapság nyitott világú akciójátéktól elvárható. A sci-fivel átitatott kőkorszaki kaland első ránézésre különleges hangulatot áraszt, ám egyelőre nem vagyok meggyőzve arról, hogy a játékmenet terén is formabontó alkotással lesz dolgunk. A srácok gyakran emlegették különböző interjúkban, hogy milyen nagy hangsúlyt fektettek Aloyra, elvégre egy olyan ikonikus PlayStation-hőst szeretnének megalkotni, mint Nathan Drake. Nos, a vörös amazon tényleg szexi, jól bánik az íjjal, de sok múlik majd azon, hogy az írók milyenné varázsolják a személyiségét. Bő két hét múlva erre is választ kapunk.

A Horizon: Zero Dawn 2017. március 1-jén jelenik meg kizárólag PlayStation 4-re.

28 komment - szólj hozzá!