Gravel teszt

  • Írta: Daks
  • 2018. március 13.
Link másolása
A WRC 1-4 és a Sébastien Loeb Rally Evo után újabb autós játék fejlesztésébe vágott a MotoGP- és az MXGP-sorozatot is szállító Milestone. A Gravel pedig a szörnyű előzmények ellenére nem is lett rossz!

Az olasz csapat ezúttal a sárdagasztást, a vérbeli off-road életérzést vette célba: a Gravel versenyterepjárók és ikonikus raliautók egész sorát vonultatja fel, hogy extrém körülmények között tegyük próbára magunkat a világ legegzotikusabb helyszínein. Sűrű erdők, havas hegycsúcsok, homokos sivatagok és épített arénák - ezek várnak ránk most. De milyen is lett a játék pontosan? Azonnal kiderül.

A Gravel az arcade autóversenyek sorát erősíti. Nem az az észvesztő sebességgel és fékezés nélküli kanyarbevételekkel operáló darab, mint a stílus legtöbbje, de alapvetően egy laza szórakoztatásra, mindennapi kikapcsolódásra tervezett cím. Kormányozni kell benne, fékezni és előre gondolkodni, ha pedig ez megvan, beleadhatunk apait-anyait, mert nem számít más, csak a győzelem. A játékban a kötetlen off-road száguldás találkozik a körpályás raliversenyekkel, és az amerikai Baja-típusú futamokkal - nevezzék is őket bárhogy - nem ritkán extrém feltételek, és szélsőséges időjárási körülmények között.

A mi feladatunk mi más is lehetne, mint állomásról állomásra bizonyítani, és bezsebelni az érte járó elismeréseket. A versenyek egy Off-road Masters nevű kitalált TV-show köré szerveződnek a Gravel Channel csatornán, melyet a játék szerint milliók néznek, és követnek figyelemmel minden hétvégén. A bajnokságban nem kevesebb, mint tizenöt állomáson kell bizonyítanunk, egyenként több futamon is, melyen kívül öt különleges döntő is vár ránk, igazi leszámolással. Ha elértünk egy kategória dobogójára, akkor a korábbi bajnok hív ki minket néhány egy-egy elleni megmérettetésre, hazai pályán, mindent bevetve azért, hogy megtarthassa a címét.

A bajnokság és így a játék is alapvetően hangulatos lett. A versenyek élvezetesek, és 3-5 perces futamaikkal kellő hosszúságúak is ahhoz, hogy ne unjuk meg őket hamar, de ne is pottyanjon az ölünkbe a győzelem. A valódi autómárkák és modellek, illetve a folyamatosan bővülő jármű- és pályakínálat meglepően hatékonyan tartja fenn a játék iránti érdeklődésünket, és bár nincs meg az a vad sebességérzet, vagy AAA-kategóriás játékélmény, mint mondjuk egy Forza Horizon- vagy DiRT-játékban, így is szívesen eltölt vele órákat az ember, gyűjtve a pontokat, egyre fentebb és fentebb kapaszkodva a ranglétrán.

A Gravelben összesen négy játékmód vár ránk. A Cross Country klasszikus checkpoint-versenyeket rejt, át kell vágnunk a vadonon, és elsőként célba érni, kerüljön is az bármibe. A Wild Rush hasonló környezetben játszódó, kötöttpályás circuit futamokat vonultat fel, a Speed Cross valóságban is létező, épített versenypályákra invitál minket, míg a Stadium igazi és kitalált arénákat nyit meg előttünk, számos ugratóval, szűkös vonalvezetés mellett. A játékmódok folyamatosan váltják egymást a bajnokság alatt, és azokon belül is vannak hagyományos versenyek, egy az egy elleni kihívások, elimination futamok, és olyanok is, amiben random felkapcsolódó, zöld táblákat kell elütnünk, nehezítésként pirosakkal jól körberakva.

A helyezésért és a futam közben bemutatott driftelésekért, ugratásokért pontok járnak, a végén pedig van egy szorzó is, ami annál magasabb, minél nagyobb nehézségi szinten, és minél kevesebb rásegítéssel játszunk. A pontokért cserébe szintlépés van, amiért meg új autók, festések, helyszínek járnak nekünk jutalmul, a legizgalmasabb pedig, hogy gépkocsinkat mi magunk szabhatjuk testre, minden futam előtt. Bekapcsolhatjuk a fékrásegítést és a menetstabilizátort, állíthatunk az első és hátsó felfüggesztés keménységén, finomhangolhatjuk a fékeket, és megadhatjuk a sebességváltó, illetve a differenciálmű beállításait is, az ellenfelek nehézségéről és a sérülések milyenségéről már nem is beszélve.

A versenyeket a különböző napszakok és eltérő időjárási körülmények is nehezítik, könnyítés viszont, hogy kaptunk visszapörgetést, így bármikor számoljunk el egy kanyart, vagy hagyjuk magunkat megelőzni, pár másodperccel visszatekerve az időt, könnyen javíthatjuk azokat. Érdekesség még, hogy a játékban van belső kameranézet, ami igazán ritkaságnak mondható, illetve a bajnokság, a szabad meccsek, és a multiplayer futamok mellett kapunk weekly challange-eket is, minden héten más és más autóval, pályákkal. Egyedül split screen nincs csak, amit nagyon hiányoltam.

A felhozatalt látva azt kell, hogy mondjam, a Milestone ezúttal nagy biztonsági játékot űzött. A Gravel nem vonultat fel semmi újat vagy érdekeset, és amit mégis, azt is tökéletesen úgy kiszámolva, hogy a világon mindenkinek az ízlését kielégítsék. Nincs ezzel baj, csak egy középszerű játék lesz így belőle, amin az erőtlen kivitelezés, és az elnagyolt grafika még tovább ront. A fizika tud furcsa dolgokat művelni néha, a versenyekben nem érezni az adrenalint, és a nyomást, amiért leizzadnánk, az irányítást és a kocsi viselkedését szokni kell, a látványhoz pedig hiába hívták segítségül az Unreal Engine 4-et, egyszerűen nem tudtak vele mit kezdeni a készítők.

Az autók kidolgozatlanok, a textúrák elnagyoltak és maszatosak, a színeket sokszor nagyon nem sikerült eltalálni, a helyszínek pedig hullámzóak - vagy nagyon szépek, vagy érthetetlenül rondák. Az elhagyatott bányában versenyezve olyan érzése van az embernek, mintha egy generációt ugrottunk volna vissza az időben, bár azt meg kell hagyni, hogy az arénák, és az erdei, hegyvidéki - főleg alaszkai - helyszínek kifejezetten kellemesek lettek. Nem úgy, mint az időjárási effektek. Az eső folyamatosan belecsap a kamerába, alig látni tőle valamit, a havazás pedig egy nagy fehér masszává alakítja a képet, tetszett viszont a pocsolyák, és a felázott utak kidolgozása. Nem mindig, de néha kifejezetten jól sikerültek.

A Gravel összességében egy szórakoztató, de erőtlen autóverseny lett. Minőségét és játékélményét tekintve nem ér a közelébe a hasonló témájú, de nagy címeknek, el lehet viszont vele szórakozni sokáig, és hangulatosak a versenyek is, ami mindenképpen egy jó pont. Átgondolva a látottakat, egy nagyon erős közepes, jószívű hétpontos értékelést érdemel, és egy árcsökkentés utáni azonnali beszerzést. Mert kihagyni kár lenne!

A játék PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi ez utóbbin próbáltuk ki.

 

15.
15.
Nothing
Nagyjából reális a 7 pont. Egyik komponense sem kiemelkedő, vannak benne egész profi ugyanakkor kimondottan suta megoldások is, de a szerényebb árcédulához mérten teljesen rendben van a game.
Kicsit kupáltabb grafika és fizika, illetve normális törésmodell sokat javítana rajta, plusz nekem a hosszabb szakaszokon nagyon hiányzik egy - legalább opcionális - navigátor. Arcade ide vagy oda, elég körülményes folyton a minimap felé sandítani egy ilyen pörgős versenyben. :)
14.
14.
Sir Galád
Öreges grafika, szar irányítás, arcade, a hangulata viszont úgy néz ki jó. Majd egy ezresért egyszer lehet, hogy megnézem.
13.
13.
mjsilvester
Boxon probáltam a demot hát nem győzött meg.....
10.
10.
crytek
Demot toltam kegyetlen jó.

"Nem nyújt akkora élményt, mint egy hasonló témájú nagy cím" WTF? Nincs sok alternativa de a dirt 1-2-3 at az összes milestone wrcvel együtt megeszi reggelire. Facebook játékon megnyertem ps4re szóval még 5-10 év és ps4em is lesz majd hozzá :) PC-n akarok ugyis játszani nagyon jó az irányítás billel
9.
9.
DeKor
Első fél óra a játékkal: "Hmm, oké, ez egy autós játék."

5 óra játék után viszont már azt sem láttam, hogy a grafikája nincs a topon. Olyan szinten beszippant az a kiváló hangulat, ami minden másodpercéből árad, hogy munka után alig várom, hogy gép elé ülhessek.
Utoljára a kilencvenes évek végén, 2000-es évek elején éreztem ezt a kiváló hangulatot autós játékban, és azóta hiányzott!
Lenyestek minden felesleges marhaságot, itt végre tényleg versenyezni kell. Nagyon kellett ez a játék most, amikor minden autós game szimulátor akar lenni. A Milestone tudta, mennyit tud, és miben igazán jó, és azt hibátlanul hozta is.
8.
8.
Őrnagy
Miért jó a Milestonnak, hogy ilyen gyakorisággal ad ki játékot? Inkább csinálna kevesebbet, de kicsit jobbakat. Egyébként 30 €-t adnék ezért a játékért, többet nem. 3 hónap múlva valszeg lemegy az ára.
7.
7.
oticasi
6.
6.
Nekem tetszett a játék de egy idő után monoton lett.
Egy kis videó: https://www.youtube.com/watch?v=JChtd7RSTgg
5.
5.
tonnag
Demó-t próbáltam ki,az alapján egy fos
4.
4.
FrankBlack
Vártam már nagyon a tesztet. Szerintem korrekt írás, egyetértek a leírtakkal.

Játszottam a demo-val, ami nekem nagyon bejött. Régen élveztem már ennyire zárt pályás arcade autóversenyt. Főleg meg offroad, rally játékot. Legutóbb talán a Dirt 2 volt, ami nekem ennyire bejött (sokakkal ellentétben). Ez a játék sztem igencsak sokat „lopott” tőle (is).

Habár szappantartó, műanyag fizika érezhető, de valamit mégis nagyon eltaláltak, mert szinte azonnal ráállt a kezem, és nagyon élveztem a havas rally pályát a Toyota Celica-val a demo-ban.

Megvettem a teljes verziót, de a többi pályával és autóval találkozva elsőként kissé elkeseredtem. Az eszeveszetten száguldozós sprint (Cross Country, Wild Rush) versenyek nekem elég kiábrándítóak, és néhány pálya tényleg borzalmasan pocsékul néz ki. Ekkor vette át tőlem az asszony a karrier módot, mert amúgy is szerette volna kipróbálni. Neki nagyon tetszett. Annyira bejött neki, hogy Ő vitte végig a karrier módot, most kb. két napja. Ő is kb. a Dirt 2 óta nem élvezett ennyire arcade autós játékot, mint ezt (legutóbb a Gas Guzzlers jött be neki, azóta semmi ilyet cucc). Neki főleg a sprint futamok tetszettek, míg nekem inkább a Speed Cross, és Stadium zárt pályás körversenyek. A karrier mód végeztével én azokat nyomom free race-ben. Nagyon élvezem.

Tud valamit ez a játék. Olyan élvezetes arcade offroad versenyeket, és vezetési élményt nyújt, amit régóta nem éreztem. Néha van egy kis Sega Rally érzésem, és egyéb fura nosztalgikus érzések fognak el játék közben. Talán azért, mert ez amolyan régi vágású arcade autós cucc, ami valami olyan érzést nyújt, ami a régebbi autós címekben még megvolt, de az utóbbi években már nem találtam meg ezt az érzést egyik autós címben sem.

De kétségtelen, hogy „erőtlen”, és minőségileg is kb. ott van nálam is, hogy 50%-os áron hozzájutva nekem jó vételnek bizonyult, de a teljes árat már sajnáltam volna érte.
3.
3.
Daks
#2: De, írtam is a cikkben, hogy "az irányítást és a kocsi viselkedését szokni kell". Amúgy ha megszokod, teljesen rendben van.
2.
2.
zimonyini
Próbáltam a demót a napokban base PS4en, és iszonyú volt az irányítás, másodperces input laggal. Ezt ti nem tapasztaltátok?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...