Call of Duty: Black Ops 4 - Blackout bétateszt

A Call of Duty: Black Ops 4 a hagyományos kompetitív multiplayer mód mellett a sorozat történetében most először kínál majd battle royale-küzdelmeket. A bétateszt alapján pedig úgy néz ki, ez is piszkosul jól áll neki.

A Call of Duty: Black Ops 4 - Blackout kipróbálásáig nehezen tudtam elképzelni, hogy a PlayerUnknown's Battlegrounds jóvoltából megszületett zsáner jól áll majd a kisebb pályái miatt a gyors, pergős akcióra kihegyezett Call of Duty-sorozatnak. Ehhez képest a Treyarch és a Raven Software tökéletes masszává gyúrta a franchise jellegzetességeit és a battle royale legfőbb jellemzőit. Kezdve a tempóval, a gunplayjel, a különböző perkekkel, valamint a taktikusabb játékmenettel, egészen a Call of Duty-mércékkel hatalmas térképig, a lootolásig, egyszóval a Last Man Standing-érzésig. A játékmenet ugyanis az első perctől kezdve ismerős lesz, de közben mégis rengeteg ismeretlennel találkozol. A PlayStation 4-en kipróbált konzolos béta azt is világossá tette, hogy a játékélmény, legyen szó a wingsuit használatáról, a járművek irányításáról vagy a lootolásról, elképesztően fluid.

Kezdjük is a landolással, ami nem ejtőernyővel, hanem wingsuittal történik, ráadásul amíg a PUBG-ben az irányításra rá kell érezni és sokat kell gyakorolni, addig itt teljesen áramvonalas az egész, így már a kezdetek kezdetén könnyedén képesek leszünk nagyobb távolságokat is átsiklani. A földet érést követően aztán azonnal szembesülünk az újabb különbségekkel. Egyrészt a lootolás sokkal egyszerűbb és kényelmesebb, köszönhetően annak, hogy sokkal kevesebb időt kell az inventoryban túrnunk, ami többek között abból fakad, hogy a fegyvereinkre pakolható kiegészítőket egyetlen gombnyomással a karabélyunkra tehetjük, vagy ha jobbat találunk, lecserélhetjük. A megoldás hátulütője, hogy ha valaki nem annyira jártas a Call of Duty univerzumában, akkor sem a fegyverek, sem a kiegészítések között nem fog tudni először eligazodni, de ahogy jön a rutin, úgy mosódnak el a kényelmi funkció kezdeti hátrányai. Szintén a lootolást és az inventory használatát könnyíti meg, hogy a D-Pad segítségével nem csak gyorsan és könnyen tudunk navigálni, de a különböző perkeket is pillanatok alatt elérjük.

Igen, a Blackout egyik nagy újdonsága, hogy nem engedte el a Call of Duty-sorozat multiplayer módjára jellemző perkeket. Az aktiválható képességek időkorláthoz kötöttek, ráadásul felhasználásuk száma is maximalizálva van. Akad köztük olyan, mint az Iron Lung, aminek segítségével tovább tudjuk visszatartani légzésünket, vagy ott a Brawler, ahol nagyobb lesz az ütéseink sebzése. Emellett láthatóvá tehetjük a közelünkben a járművek pozícióját, közlekedhetünk csendesebben, sőt, az ellenfél lépteinek hangját akár fel is erősíthetjük. A perkek megfelelő használata komoly, de nem tisztességtelen előnyhöz juttatja a játékost, és csakis rajtunk múlik, hogy a lootolt perkekkel hogyan élünk egy-egy szituációban.

Fontos újdonság még, hogy a szintén a franchise-ra jellemző, különböző extra kiegészítők a Blackoutban is visszaköszönnek. Gondolok itt a Monkey Bombra, ami a zombimódból lehet ismerős, míg az RC-XD távirányíthatós autóval például egy szorult helyzetben úgy tudjuk feltérképezni az ellenfél pozícióját, hogy közben nem a saját életünket kockáztatjuk. De visszaköszön a Recon kaszt Sensor Dart nevű kiegészítője is, ami egyértelműen felfedi az ellenséges egységek pozícióját, de csak egy bizonyos rádiuszon belül - amikor már csak néhányan élünk, és a kör egy épületre szűkül, akkor nagyon hasznosnak fogjuk találni a kütyüt. A Black Ops 4 kompetitív multiplayer módjából egyébként a grappling hook is át lett mentve, aminek a játék battle royale-módjában is nagy hasznát fogjuk venni.

Szó esett már a zombikról, nem véletlenül, a Blackoutban ugyanis előfordul, hogy szembe találjuk majd magunkat a vérszomjas élőhalottakkal. Érdekes, de szerintem inkább zavaró adalék a jelenlétük, mert amíg azzal foglalkozunk, hogy a ránk támadókat levakarjuk magunkról, addig a szemfüles ellenfél könnyedén leszedhet minket. De azt is el kell ismernem, hogy komoly taktikai lehetőségek rejlenek a jelenlétükben, köszönhetően a Monkey Bombnak. A teszt során csak egy-két alkalommal botlottam zombikba (mert egyébként csak a pálya bizonyos helyein vannak jelen), szóval nem fertőzik meg a játékmód magját.

Az is teljesen meglepett, hogy mennyire változatos lett a pályadizájn. Lehet azon problémázni, hogy a fejlesztők "lustaságból" a régi Black Ops-helyszíneket használták fel, de a különböző főbb lokációkat nagyon ügyesen gyúrták össze. Nuketownban például egy teljes földalatti bunkert bejárhatunk, míg máshol pajtákat, több emeletes gyárépületeket és irodaházakat, vagy elképesztő méretű vízerőművet találunk. Közben pedig megvannak a pálya méreteiből fakadó távolságok és változatos terepek, kezdve a kopár, jól belátható szakaszokkal, hegységekkel és a füves, fás, rejtőzködésre is alkalmas vidékekkel. A térkép mérete talán a Sanhokéval hasonlítható össze, ez azonban a 80, majd később 88 fős társaság számára nagynak bizonyult, így a PUBG-hez hasonlóan bőven akadt még üresjárat a játékban. Persze a szűkülő kör miatt állandó mozgás fenntartja a feszültséget, de sokkal jobb lenne egy kicsit kisebb térkép, esetleg nagyobb létszám, vagy ha a kör gyorsabban szűkülne és nagyobbat sebezne, mert akkor a tempó is közeledne lenne a sorozat jelleméhez, hiszen jobban kellene figyelnünk a kör közeledésére is. (A Treyarch épp a cikk megírása után jelentette be, hogy a végleges változat 100 játékost fog támogatni - a szerk.)

Ami még nagyon jól működött a teszt során, az az elveszített életerőnk visszatöltése és annak sebessége. A PUBG-ben ez nagyon sokáig tart és eléggé körülményes, itt viszont akár futás közben is tudjuk tápolni és gyógyítani magunkat. Ugyan nincsenek boosterek, de például a trauma kittel az életerőnket is feltornázhatjuk, 150-ről 200-ra. Emellett a járművek irányítása, illetve annak könnyedsége, könnyű tanulhatósága is meglepett. Amíg a PUBG-ben garantált, hogy fejre állsz és meghalsz, addig itt nagyon intuitív az irányítás, legyen szó a helikopterről, az ATV-ről vagy a hajóról.

Akadtak azonban a bétában hiányosságok vagy negatívumok. Először is hiába áramvonalas a lootolás és a gyorsgombok segítségével az inventory átfésülése, ahogy említettem, ha nem ismerjük a fegyvereket és a kiegészítőket, akkor ez a könnyítés inkább visszafelé sül el. Konkrétan nem fogjuk tudni, melyik fegyver a legjobb számunkra, a kiegészítőkből pedig össze-vissza fogunk pakolgatni, ami nem biztos, hogy a hatékonyságunk és sikerességünk záloga. Sajnos a felvehető páncélok túlságosan erősek lettek, még a sima egyes szintű is, így közelharcban biztosan alulmaradsz, ha neked nincs. Ha mégis arra vetemednénk, hogy a teljes inventoryt megnyitjuk, akkor az teljesen kitakarja a játék képét, így nem, vagy lassabban tudunk reagálni, ha közben támadás ér minket. Végezetül pedig a játék nagyon jól néz ki, meglepően stabil is, viszont a nagy színkavalkádban könnyű nem észrevenni az ellenfelet, így ezen a kontraszton még lehetne finomhangolni. Sajnos a teszt során lehetett kifagyásokról hallani, ez engem elkerült.

Mindent egybevetve nagyon pozitívan csalódtam a Blackoutban, mert már ez a béta megmutatta, hogy a koncepció a Call of Duty-univerzumban is működik, ráadásul áramvonalasan és az apróbb kilengések ellenére nagyon stabilan. Nem lepődnék meg, ha a PUBG-től szipkázna el játékosokat a Blackout, miközben a Fortnite a már eddig is sok kihívó mellé kapna egy masszív háttérrel és tapasztalattal rendelkező ellenfelet is. A legfőbb kérdés mégis az, hogy a Treyarch milyen ütemben képes orvosolni a hibákat, és mennyire gyorsan ad ki hasznos, a játékot folyamatosan bővítő tartalmakat. Ha ezt sikerül megugrani, akkor a Blackout egy nagyon szórakoztató, jól kinéző, fluid, hosszantartó kikapcsolódás lesz.

A bétát PlayStation 4 Prón próbáltuk ki.  A Call of Duty: Black Ops 4 október 12-én érkezik PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re.

8 komment - szólj hozzá!