PlayStation Classic bemutató

Link másolása
A Nintendo nagy sikerű masinái előtt tisztelgő miniket a Sony is megirigyelhette, így nem kevésbé legendás konzoljából jövő héten új változat érkezik. A megjelenés előtt volt szerencsénk kipróbálni a gépet, és most megosztjuk a tapasztalatainkat.

Ahogy haladtunk előre az időben, a szeptemberi bejelentés óta folyamatosan csepegtek az infók róla. Szép lassan megtudtuk, mi az a 20 játék, amit beégetve és megváltoztathatatlanul kapunk, milyen hosszúak a kontrollerek zsinórjai, milyen nehéz a gép - és még azt is, hogy milyen emulátor fut rajta...

A Sony Magyarország jóvoltából azonban Shifty kollégával felemelhettük, forgathattuk, nézegethettük is a régi-új PlayStationt, és természetesen ki is próbálhattuk a fullos, majdani boltokba kerülő verziót. Azért is érkeztünk ketten, mert a PS Classic doboza alapból két irányítót rejt magában, úgyhogy az eszköz és a TV összedugdosása után ti is nekiállhattok csépelni egymást a Tekken 3-ban. A két eredeti (analóg karok nélküli!) kontroller mellett egy HDMI- és a áramellátást megoldani hivatott microUSB-kábel található, nem árt tudni viszont, hogy a hálózati adapter már nem része a csomagnak.

A PlayStation Classickal való első találkozás kétszeresen is meghökkentő. Meglátva az asztalon virító konzolt, egyfelől beütött a durva nosztalgia és az elkerülhetetlen érzés, hogy mégiscsak a videojátéktörténelem egyik fontos állomásáról van szó. Másfelől azok az átkozott méretek. A gép elképesztően pici, a tenyerünkről alig lóg le, súlya pedig egy 6 colos okostelefonéval vetekszik.

Rövid instrukciók meghallgatása után egy félig modern, félig retró menüben találtuk magunkat, ahol kapásból a játékok között válogathattunk. Eközben kiderült számunkra minden olyan részlet is, amely mindenkiben felmerül, aki meglátja a kis PS-t: működik-e a két memóriakártya-foglalat (nem), szerephez jut-e a CD-olvasó bármilyen szinten (nem, nincs is ott semmi), használható-e hozzá más, USB-s periféria (nem), vagy a PS-hez tartozó kontroller máshol (nem). Vagy, hogy kapunk-e új játékokat a beégetett 20 mellé (nem), és hogy van-e Gran Turismo (nincs).

A játékokat egyébként a konzol képes ott hibernálni, ahol kiléptünk belőlük, de persze a játékon belüli memóriakártyás mentést is használhatjuk - természetesen erről is az emulátor gondoskodik. A kedves emlékek viszont nemcsak a gépet sasolva törtek elő, hanem bootoláskor is - természetes, hiszen az ismerős PlayStation 1-indítóanimációt, illetve a 20 cím valamelyikére rábökve a klasszik PS-logókat kapjuk. Elindítva valamelyiket viszont ténylegesen 24 évet utazunk vissza az időben, mivel egyáltalán nem nyúltak a játékokhoz, ha meg mégis, a módosítások csak a 720p-s felbontásig terjedtek.

Részemről kezdésnek a már fentebb említett Tekken 3 mellett tettem le voksomat, ami a mai verekedős anyagokhoz képest meglehetősen lassúcskának hat (a PAL-verzió kapott helyet a gépen), cserébe a varázsából mit sem veszített. Ez a széria anno a második résszel húzott be, mellyel évente egy-egy nyaraláson tudtunk játszani a balatoni strandon, a harmadik pedig első PS1-es élményeim közé tartozik - remek volt visszatérni hozzá.

A verekedés után némi zúzás következett: a Destruction Derby is meglepő módon pont olyan volt, mint számítottunk rá, viszont itt és a R4: Ridge Racer Type 4-nél már feltűnő volt az analóg karok hiánya. Shiftyre rá is vertek pár kört a DD-ben, cserébe az utóbbi cím szaggatott, mint szorgos nagymama szokta a pogácsát - teljesen mindegy, hogy osztott képernyőn, vagy egyedül próbáltuk ki, a framerate-drop bejelentkezett. Őszintén egyikünknek sem rémlett, hogy anno is történt ilyen, esetleg itt csúszott félre valami, de ezt érdemes lett volna megjavítani.

A teljesség igénye nélkül, megnéztük a kínálat egy jelentős részét, köztük a Final Fantasy VII-et (köszöni szépen jól van), toltunk egy kis Syphon Filtert, illetve Metal Gear Solidot is. A session felénél átköltöztünk egy másik terembe, ahol még nagyobb tévén játszhattunk, viszont mivel érdemi változás vagy vizuális effekt/filter nincs, ezért a grafika pont olyan, mint amire számíthat az ember: a 2D, illetve kötött nézetű 3D-s cuccok (GTA) még csak-csak mutatnak valahogy a nagyképernyőn, szemben a teljesen térbeli játékokkal, melyek skálázódnak ugyan - csak kifejezetten csúnyán. De tény, hogy autentikus.

Az elérhető kínálattal, illetve a bővíthetőség hiányával is akadnak gondok - számtalan megoldás hever az asztalon ilyesmire. Személy szerint igazán szerettem volna egy Gran Turismót, és a Parasite Eve is csak a japán kiadás része, miközben Tony Hawk-címeket is mindig szívesen látok, bár most is hiába kerestem. A third-party lehetőségek esetében biztosan felmerültek licencelési problémák, akár zenék terén, akár máshol, így hiányuk mégiscsak érthető valahol. Ennek ellenére akadna még néhány bevethető PS-klasszikus, csakhogy ezeket éppen most adják/adták ki újra remake vagy remaster formájában - elképzelhető, hogy befolyással lenne a kis masina az eladásaik terén.

Maga a konzol jópofa, külsőleg tényleg miniatűr mása a legapróbb részletekig az eredetinek, sőt a sajtóanyag képei szerint még a felhasználói kézikönyv is az ősre hajaz. Mondjuk a Sony nem tanult a Nintendo kezdeti hibájából, és a kontrollerek vezetékei itt is túl rövidre sikerültek, amin ugye segít egy hosszú HDMI, de azért mégsem ugyanaz az élmény, mint a megszokott, kényelmes kanapén üldögélés.

Szintén sajnálom, hogy más PS-vezérlők sem működnek, hiszen az analóg karok tényleg hiányoznak - ebben a formában igazán puritán, retró szórakozást kapunk. A Sony legendás emulátorellenessége fényében persze vicces is a bárki számára elérhető PCSX ReARMed felhasználása, ráadásul úgy, hogy csomó quality of life-funkciót egyszerűen nem használtak fel, vagy butítva kaptunk meg.

 


Kérdés, hogy a húzós ár mellett mindez elég lesz-e a kis masina mindent felülmúló sikeréhez. Ebben jelenleg kételkedek, ahogy a mindennapos használat kapcsán is szkeptikus vagyok, de az biztos, hogy a legnagyobb rajongók, gyűjtők, vagy a konzolozást azóta rég feladó apukák gyermekeinél landol majd a készlet jelentős hányada. Merthogy ennek tökéletesen megfelel a gép - a kapott játékidőt vigyorogva ültük végig, és akkor éppen nem számított semmi más.

Magyarországon a cikk írásának pillanatában 35-36 ezer forint körüli áron rendelhetitek elő a PlayStation Classicot, mely 2018. december 3-án jelenik meg.

19.
19.
parasztj
OK, bruttó 36e-ért megkapható, ami kicsit mérsékli a düh-faktort.
Az nagyon sokat mond, hogy kb. minden youtube-on játékokkal foglalkozó arc lehúzta a gépet (nem javasolja vételre).
Mindenesetre valószínűleg rövidtávon nem lesz nagy siker, akkor leárazzák és akkor az ára már meg fog ütni egy olyan szintet, ahol már érdemes venni is belőle.
17.
17.
parasztj
Hogyha semmit nem változtatnak, csak széthúzzák a grafikát egy 4K-s TV-re, az meglehetősen ratyi kinézetű. Ilyen szempontból tényleg jobb a PCSX beállításaihoz nyúlni, hogy valahogy kinézzen, ami azt jelenti, hogy nem ezt a konzolt választod. Mindamellett elég bátran beárazták ahhoz képest, hogy nagyon sokminden kimaradt belőle. Dupla annyiért kapsz egy PS4 Slim-et, ami teljesítményben nem kis ugrás, és azon továbbra is tudsz emulálni, ha nagyon akarsz. Ez egy sikertelen meglovagolása volt a Nintendo hype-nak.
15.
15.
zozo76hun
gyenge mint egy esti fingas a viharos ellenszellben... :)

ha tenyleg tokig lenne jatekkal, akkor meg meg is erhetne, de 20 (!) nyomorult jatek, ennyi penzert, igy ez is kuka.
12.
12.
Ooorky
#1: Nekem android box-on valamiért bebugzott a PS emulator (retroarch), úgy érzékelte az Xbox kontrolleren a bal analóg kar folyamatosan ki van térítve balra. N64-gyel ilyen baj nem volt, pedig az is a bal oldalit használja...
4.
4.
mármint a gép, a cikk, az remek.
1.
1.
mestermagyar
Bármelyik android Set Top Box vagy windows stick, illetve demo board egy de facto teljes értékű TV-re kötött számítógépet eredményez.

Nem tudom a PS emulátor milyen, de a PSP emulátorral 2K felbontásban tudtam wipeoutozni mobilon, és annál nagyobb élmény nincs.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...