Battlefield V teszt

Két év után új epizóddal jelentkezik a Battlefield-sorozat, melyben ezúttal a második világháborúba kalauzolnak el minket a fejlesztők. De vajon az időutazás mellett a minőségben is történt ugrás?

Amennyire imádták a Battlefield 1-et az első előzetese után a játékosok, nagyjából annyi gyűlöletet és utálatot kapott a folytatás a bemutató trailer megjelenésekor. A legtöbben a történelemhamisítást kifogásolták, de akadtak olyanok is, akik az első játékmenet-videók után az újdonságokat hiányolták. Őszintén szólva én is az utóbbi csoportba tartoztam, így szakítva szokásommal ezúttal nem rendeltem elő a játékot, és inkább a Red Dead Redemption 2 megjelenéséig hátralévő napok számolgatáslávával töltöttem az őszt. A béta ahelyett, hogy segített volna, inkább csak rontott ezen a helyzeten, hiszen a kipróbálható előzetes verzió után már egyáltalán nem vágytam az idei Battlefieldre.

 

A legnagyobb meglepetés azonban az, hogy jó pár óra játék után rá kellett jönnöm, hogy a Battlefield V nem is olyan rossz, mint azt a megjelenés előtt gondoltam. Sajnos én is beleestem a hibába, hogy érdemi játék nélkül, a rövid béta és pár előzetes alapján jósoltam meg a végső produktum minőségét. Ettől függetlenül ez nem jelenti azt, hogy a sorozat új epizódja hibátlanra sikerült volna, de határozottan jobb lett, mint vártam.

Az első világháború borzalmai után ezúttal a második világégés ad keretet a küzdelmeknek. A fejlesztők szerettek volna a játékosokkal kevésbé ismert csatatereket is megismertetni, így Franciaország mellett ellátogatunk majd Észak-Afrikába és Norvégiába is. A bevezetőben már említettem, hogy sokan hiányolták a történelemhűséget a játékból, és végül is van ebben a meglátásban is igazság, de az a helyzet, hogy a Battlefield-játékokat sosem szánták oktató jellegű szoftvernek, így ezt az apró „hibát” az ötödik felvonásnak is elnézhetjük. Ez persze nem jelenti azt, hogy náci robotok és zombivá változott szövetséges egységek harcolnak majd egymással, de nem biztos, hogy minden egyes felszerelés pont úgy néz ki, mint a valóságban, és a fejemet teszem rá, hogy Rotterdam sem 1:1-es másolata az eredetinek.

A játékmenet – ahogy vártam – keveset változott, de a fejlesztők jó érzékkel nyúltak bele az eddig megszokott játékelemekbe. Ránézésre lehet, hogy pont ugyanúgy néz ki a cím, mint a két éve megjelent „első” rész, de a motorháztető alatt azért történtek finomítások. A játékos mozgása és a gunplay érezhetően finomodott, lehet immár guggolva is sprintelni és fekvő helyzetből is könnyedén megfordulhatunk hátra. A fegyverek elsütése talán még sosem volt ennyire szórakoztató a sorozatban, mint az ötödik epizódban. Mind konzolon, mind pedig PC-n könnyebben bele lehet jönni a lövöldözésbe, így kezdők is hamarabb érhetnek el sikereket. Nem lett könnyebb ettől a játék, de mindenképpen felhasználóbarátabb a kezelése.

Apró, de számomra régóta hiányolt újítás, hogy az elesett katonákat immár nemcsak a felcserek, de az egy squadban játszó játékosok is felsegíthetik. Igaz, picit lassabb így a procedúra, de mindenképp nagy könnyítés azoknak, akik barátokkal játszanak, hiszen így nem vagyunk mindig az idegen játékosok szeszélyeinek kitéve. Apropó, squadok: a vezetők a csapat teljesítménye után különféle támogatófunkciókat kapnak, így különleges járműveket hívhatnak be, vagy akár bombázást is kérhetnek egy adott pontra. Jól sikerült ez a fajta új csapatjutalmazási rendszer, hiszen arra ösztönzi a vezetőket, hogy parancsokat osztogassanak az egyéni jutalmakért cserébe.

Szintén újdonság az úgynevezett Fortifications, azaz erődítményrendszer, mely segítségével a pályákon már nemcsak rombolhatunk, hanem építhetünk is. Nem egyszer esett meg a korábbi epizódokban, hogy egy-egy helyszínt szó szerint a földdé tettek egyenlővé a játékosok a meccs során, így végül már nem maradt semmi fedezék; támadhatatlan vagy épp védhetetlen volt a pozíció. Az ötödik részben ilyenkor jönnek jól a felépíthető erődítmények. Minden karakterosztály képes lerakni homokzsákokat, szögesdrótokat, tancsapdákat, sőt a Support Class akár fegyvereket is letelepíthet. Picit tartottam tőle a béta után, de azt kell hogy mondjam, remekül illeszkedik a Battlefield játékmenetébe. Egyszer sem találkoztam a teszt során bevehetetlenül körbebástyázott pontokkal, így a kiegyensúlyozottságon sem esett csorba.

A játékmódok terén számomra továbbra is a Conquest viszi a prímet, de visszatért a Battlefield 1-ben nagy sikert aratott, ezúttal már Grand Operationsnek nevezett játékmód is. Ebben egy nagy meccs keretein belül több játékmódot és pályát is megjárunk, mire győzelemre visszük a csapatunkat. A mód előnye, hogy tényleg nagyon változatos, teli érdekes megoldásokkal – ejtőernyős ugrás a legelején, a fináléban pedig respawn nélküli csata –, de hátránya, hogy nagyon hosszúra tud nyúlni, így nem éppen az a „beugrok és játszok két-három kört” játékmód.

A többi játékmód – ha játszottál az előző epizódokkal – nem fog igazi újdonságot nyújtani: a pontfoglalós 64 játékossal operáló klasszikus játékmódot, a Conquestet már említettem, de megvan a régi Operations is, csak ezúttal már Breakthrough néven. A kisebb, gyalogsági ütközetekre koncentráló Domination sem maradt ki a felhozatalból, valamint természetesen a Team Deathmatchet is megtaláljuk a listában. Nagy bánatomra sajnos a beígért battle royale-játékmód nem készült el a megjelenésre, ami hatalmas hátrány a konkurenciával szemben. Ezt elvileg valamikor tavasszal pótolják majd a fejlesztők.

Ahogy két évvel ezelőtt, úgy most is egy rövid történetekre bontott, úgynevezett War Stories módot kapunk egyjátékos módként. Az átvezető videókkal gazdagon átszőtt sztorikban megtanulhatjuk a játék kezelését, valamint a pályákból is ízelítőt kapunk. Nekem már az előző rész esetében sem nyerték el a tetszésemet ezek a rövid kalandok, és ezúttal sem igazán rajongtam értük. Jópofák, el lehet velük lenni picit, de egy normális single player játékhoz hasonlítva elég gyengék. Azt az időt és erőforrást, amit ezekre szánnak, inkább új többjátékos módok vagy pályák megalkotására kellene fordítani, végső soron úgyis mindenki a multiplayer mód miatt fog battlefieldezni.

Látvány terén ezúttal sem okoz csalódást a Battlefield V, ezt már megszokhattuk a svéd csapattól. Elképesztően jól néz ki az új epizód platformtól függetlenül, még akkor is, ha gyengébb gépeken és konzolokon muszáj kompromisszumokat kötni. Ahogy azt mostanában megszokhattuk, az alap Xbox One és PS4 teljesítenek a leggyengébben mind látvány, mind pedig teljesítmény terén, míg PS4 Prón és Xbox One X-en kevesebb belassulással találkozhatunk, és magasabb felbontást kapunk. Természetesen a legszebb látványt egy erős PC segítségével varázsolhatjuk a monitorra - a DICE rengeteg exkluzív funkcióval ajándékozta meg a számítógépes játékosokat. A Battlefield V például az első játék, mely támogatja jövőbe mutató Ray Tracing technológiát. Bár a teljesítmény egyelőre hagy némi kívánnivalót maga után, de mindenképpen üdvözlendő, hogy a Frostbite Engine-re még mindig lehet számítani, ha high-end funkciókról van szó.

A hangulatot jól eltalálták a svéd srácok ezúttal is, a színek picit élénkebbek lettek, de a háborús miliő maradt. A DICE játékai esetében a grafikához hasonlóan a hangok is mindig elsőrangúak voltak, és ez most sincs másként. A robbanások, lövések hihetetlenül jól szólnak, ezúttal is kitett magáért a csapat. A többjátékos pályák talán egy picivel kisebbek lettek, így előtérbe kerültek a gyalogos harcok, ennek hozománya pedig, hogy a járművek veszítettek jelentőségükből. A tankok mintha kevesebb lövést bírnának, teljes körű használatukhoz pedig nem árt egy jó csapat. A pályák változatosak, az alapcsomagban helyet kaptak hófödte hegycsúcsok, szűkös városok, nyílt sivatagok, valamint a francia vidék is képviselteti magát. Mivel season pass az EA új szokásához híven ezúttal nincs, a repertoár ingyenesen fog majd bővülni a következő hónapokban, így várhatóan megunni sem fogjuk őket.

Bár eddig egészen pozitív képet festettem a Battlefield V-ről, azért meg kell hagyni, hogy a valódi újdonságok tényleg hiányoznak a játékból. Ha nem vagy rajongó, akkor jogosan teheted fel a kérdést, hogy megéri-e beruházni az új epizódra, ha az alapmechanikák nem változtak? Nyújt-e annyit az ötödik rész, hogy kifizesd érte egy teljes játék árát? Nos, a helyzet az, hogy nem, egyelőre legalábbis. A Battlefield V érezhetően hiányos: nincs benne még a beígért battle royale-mód, a játékmenet és úgy általában a játék is még elég bugos, rengeteg finomhangolásra lenne szükség. Az alapok jók, de kell még neki pár hónap, míg elnyeri az igazi formáját. Addig pedig várhatóan az ára is esni fog picit, így az én azt javaslom, hogy várj még vele tavaszig. A előző epizód amúgy is olcsón (sőt, néha egyenesen ingyen) beszerezhető a Premium Pass-szal együtt. Ha nagyon türelmetlen vagy, még akkor is inkább az Xboxon és PC-n is elérhető 10 órás próbaváltozatot ajánlom, semmint a 60 euró/dollár kicsengetését.

A Battlefield V PlayStation 4-re, Xbox One-ra és PC-re jelent meg. Mi utóbbi kettőn teszteltük, a játékot az Electronic Arts biztosította számunkra.

8.0

Battlefield V teszt értékelés 8.0

Pozitívumok:

  • Remek gunplay, könnyebben tanulható játékmenet
  • Apró finomítások a motorháztető alatt
  • Grafikailag még mindig az egyik legjobb

Negatívumok:

  • Hiányoznak a jelentős újítások
  • A battle royale-játékmód nem készült el a megjelenésre
  • Hiányosnak érződik és sok a bug
  • Felesleges egyjátékos mód
52 komment - szólj hozzá!