F1 2019 teszt

Természetesen idén sem maradunk Formula 1-játék nélkül, melyet ezúttal is a Codemasters csapata rakott össze. Formula 2-es versenyeket, valamint grafikai újításokat ígértek az előzetesek - lássuk mit sikerült ezekből megvalósítani!

A Codemasters az utóbbi években kifejezetten ügyesen menedzselte Formula 1-es játékokat. A borzasztó gyengére sikerült 2015-ös epizód után szép lassan felépítettek egy kiváló egyjátékos kampányt, mellette pedig a multit is felhúzták annyira, hogy az esportban is megállja a helyét. Bár természetesen a sorozat egyik epizódja sem tökéletes, de azt el kell ismerni, hogy eljutottunk egy olyan szintre, ahonnan már nehéz megmondani, miben is fejlődhetne még a sorozat. Az évente érkező FIFA-játékokhoz hasonlóan az F1-es címeket is nehéz a játékmenet szempontjából megkülönböztetni egymástól, ez a tény pedig megkérdőjelezhetővé teszi a 60 eurós/dolláros árcédulát.

A fejlesztők becsületére legyen mondva, ők tényleg próbálkoznak minden évben újdonságokkal előállni. Idén a 2019-es F1-es szezon mellé megkapjuk a tavalyi Formula 2-es idényt is az összes csapattal, versenyautóval és pilótával együtt, ráadásul az ígéretek szerint egy ingyenes DLC keretein belül az idei szezon is bekerül majd a játékba.

Az F2 esetében a versenyek során hasonló szabályok érvényesülnek, mint az F1 esetében, a lebonyolításban viszont vannak különbségek. Először is fontos kiemelni, hogy a Formula 2-es autók teljesítmény szempontjából ugyanolyanok, azaz inkább a pilóták képességein van a hangsúly a versenyek során. A versenyhétvégék két futamból, egy hosszabból és egy rövidebből állnak, bajnoki pontokat pedig mindkét esetben, sőt az időmérőn is lehet szerezni.

A játékban az F2-es autók irányítása természetesen különbözik a F1-es gépektől. Mint megleődésemre kiderült, nehezebb velük bánni, hihetetlenül könnyű megcsúszni a kigyorsításnál, mindenképpen szokni kell a kezelésüket. Cserébe kevesebb a macera is velük, hiszen az üzemanyagtípusokkal és az ERS állítgatásával sem kell bajlódnunk, ha az F2-es autók volánja mögé pattanunk.

Az újdonságokat a klasszikus autókhoz hasonlóan a karriermódba is beépítették, ugyanis a szezont ezúttal már nem azonnal az F1-ben, hanem Formula 2-es pilótaként kezdhetjük meg. Nem kell azonban az elején egy teljes szezont letolni az alacsonyabb szériában, csak egy-egy futam pár körében vehetjük át az irányítást. Bár az ötlet maga nem rossz, az F2-es autók nehéz irányítása miatt nem éppen kezdőbarát a megoldás - kész felüdülés, mikor végre megkapjuk az első Formula-1-es versenyautót.

Újdonság a kampányban, hogy megpróbáltak valamiféle történetszerűséget is belecsempészni a versenyzésbe. Igen, ez sajnos pont olyan rossz lett, mint amilyennek hangzik, bár szerencsére csak a játék elején kell túlélni pár átvezetőt. A fejlesztők az igazi pilóták mellé bedobtak két kitalált karaktert is. Egy jófiút, aki a Formula-2-es szériában a csapattársunk, és már-már természetellenesen kedves és jófej. Valamint egy riválist, egy rosszfiút, aki – igen, kitaláltátok – egy hatalmas nagy seggfej, nekem a Need for Speed-sorozat béna főellenfelei jutottak eszembe róla, annyira gyenge beszólásai vannak. A szereplők kifejezetten nevetséges párbeszédeket kaptak, nagyon kínos ezeket a jeleneteket nézni. Ahogy viszont írtam, csak a játék körülbelül első egy órájában kell túlélni az átvezetőket, utána szinte teljesen eltűnnek.

A karriermód ezenkívül sajnos túl sok újdonságot nem tartalmaz, minden maradt a régiben. Továbbra is a mi dolgunk lesz fejleszteni az autót azokból a pontokból, amiket a versenyeken elért teljesítményünk után vagy a szabadedzéseken elvégzett gyakorlatok során szereztünk. Ezúttal is részt vehetünk verseny utáni interjúkon, valamint a klasszikus versenyautók speciális eseményei is megmaradtak. Ha a tavalyi epizóddal játszottál, akkor igazán csak a Formula 2-es előzménysztori fog meglepetés okozni.

Az autók irányítása továbbra is kifejezetten kellemes, nagyon jó élmény körözgetni velük. A különféle vezetési segítségek ki-be kapcsolásának hála tényleg mindenki megtalálhatja a magának megfelelő kihívást. Egyedül abba tudnék belekötni, hogy jól jönne már valamilyen összetettebb oktatómód, ugyanis az évek során hozzáadogatott funkciók mennyisége egy újonc számára kifejezetten sokkoló lehet. Emellett kicsit játszani kell a mesterséges intelligencia beállításaival, míg végre rájövünk mi is a számunkra legkényelmesebb beállítás - itt is jól jönne valamilyen segítség. Továbbra is problémás, hogy a boxkiállást versenyzés közben kell megszervezni, örülnék, ha végre ezt a pause menüben is el tudnánk végezni. Nagyon kényelmetlen, hogy vezetés közben kell a menüben kotorászni, ha át akarjuk állítani a boxkiállásunkat, legalább a karrier módban kaphatnánk valamilyen alternatívát.

Több hosszú futammal a hátam mögött ki merem jelenteni, hogy a gép által irányított ellenfelek ezúttal rendben vannak. Továbbra is hajlamosak furcsa helyzeteket kreálni, de általában hihetően reagálnak a körülöttük lévő eseményekre.  A versenyszimulációval sem akadtak problémáim, nagyjából hihető mennyiségben voltak Safety Car-jelenetek, kiesések és balesetek.

A többjátékos módban a legnagyobb újítás, hogy ezúttal már teljesen személyre szabhatjuk a pilótánkat és az autónkat is. Ez annyit jelent, hogy most már nem a megszokott csapatokat láthatjuk majd a multiplayer módban, hanem mindenki a saját színeiben pompázik. Ezzel a funkcióval némi mikrotranzakciót is csempésztek a játékba, ugyanis a különféle festéseket valódi pénzért is megvásárolhatjuk – természetesen az autók menettulajdonságaira ezek nincsenek hatással. Az esportos háttérnek köszönhetően a többjátékos mód jól kidolgozott és érdekes, bár a Gran Turismo Sport még mindig etalon ezen a téren. A menüben kutakodva egyébként kapunk versenynaptárt, részt vehetünk a valós F1-es futamokhoz köthető kihívásokban, de akár a virtuális Forma 1-es bajnokságot is követhetjük élőben.

Látvány terén az idei felvonás sokat fejlődött. Az előzeteseken már megcsodálhattuk az éjszakai versenyeket, melyekre már nagyon ráfért az átalakítás, így végre ezek sem ütnek el a többi helyszíntől. A nappali bevilágítás megint javult picit, valamint az autók, sőt immár a gumik csillogása is realisztikusabb. Mindkét kategória versenyautói részletesen le vannak modellezve, kiválóan néznek ki, de ugyanez elmondható a pályákról is, melyeknél néha egészen meghökkentő a pályán kívüli tereptárgyak részletessége. Továbbra is gyenge pontja a grafikus motornak, hogy a karakterek élettelenek és előző generációsnak hatnak. A mozgásuk és az arcmimikájuk is természetellenes, a részletgazdag járművek mellé állítva különösen bénának tűnnek.

A játékot alap PS4-en teszteltem, és nem igazán találkoztam technikai jellegű problémákkal. A Digital Foundry mérései szerint egyedül az Xbox One X képes tartani stabilan a 60 fps-t, de számomra kielégítő volt a Sony alapgépének teljesítménye is. Egy-két futam elején volt, hogy később töltődtek be a textúrák, de körülbelül 10-15 másodperces késésről van szó, ráadásul nem is minden esetben.

Az idei Formula 1-játék nem túl sokat változott, kevés újdonságot tartalmaz, de a minőséget ezúttal is sikerült tartani. Igazából továbbra is egy kiváló versenyjáték, aminek legnagyobb hibája, hogy nagyon hasonlít a tavalyi és tavalyelőtti elődjeire. Az F2-es csapatok és autók remek kiegészítést nyújtanak, de a karrierben lévő történetet jobb lenne inkább hanyagolni ilyen formában. Ha megvan a tavalyi rész, azért nem vagyok teljesen meggyőződve arról, hogy az idei játékra is be kellene nevezned teljes áron, de ha nagyon Forma 1-lázban égsz, és még valamilyen akciót is kifogsz, akkor jó vétel lehet.

Az F1 2019 PC-re, Xbox One-ra és PS4-re jelent meg. Mi a Sony alapgépén teszteltük.


8.5

F1 2019 teszt értékelés 8.5

Pozitívumok:

  • Kiváló vezetési élmény, részletesen személyre szabható nehézség
  • Remek karriermód
  • Szebb grafika
  • F2-es versenyautók, csapatok és pilóták

Negatívumok:

  • Majdnem ugyanolyan, mint tavaly és tavalyelőtt, nagyítóval kell keresni az igazi újításokat
  • Borzasztó párbeszédek és erőltetett történet
  • Jól jönne egy összetettebb oktatómód
30 komment - szólj hozzá!