Gears 5 bétateszt

Két hétvégén keresztül pörgött gőzerővel a Gears 5 multiplayer módjának technikai tesztje. A látottak alapján elmondható, sok minden változott, de legalább ugyanennyi dolog változatlan maradt. Egy biztos, a Gears-esszencia örök.

Egészen érthetetlen, hogy lassan nyakunkon a Gears 5 megjelenése, de a Microsoft és a The Coalition még mindig hétpecsétes titokként rejtegeti a játék kampányát. Az eddig látott bemutatók ugyanis egytől egyig a sorozat népszerű többjátékos módjára, illetve annak újdonságaira koncentráltak. Kaptunk már ízelítőt a teljesen új belépőként bemutatkozó Arcade és Escape játékmódról, de találkozhattunk már az alapos ráncfelvarráson átesett Escalationnel is. Ráadásul többségükkel most testközelből is megismerkedhettünk, hiszen két hétvégén át pörgött a játék multiplayer módjának technikai tesztje, ami egészen tartalmas betekintést engedett az eSportok világában is népszerű Gears of War-sorozat ötödik felvonásának online szekciójába.

A múlt héten és a most hétvégén is kipróbálható bétateszt során ugyanis mindenki futhatott egy kört a játék kiképzőmódjával, a Bootcamppel, ami remek lehetőség, hogy a megkopott emlékeket büntetlenül felidézzük, viszont az elég nagy öngól, hogy úgy néz ki, mindenkinek kötelező végigszenvednie a kiképzést, az ugyanis a jelenlegi állapotában nem ugorható át. Emellett bemutatkozott a Tour of Duty, ami lényegében a helyi Battle Pass, továbbá kipróbálható volt a már fent is emlegetett Arcade, illetve a mostanra kirobbanthatatlan King of the Hill és az Escalation is. De mielőtt részletesen körbejárnánk, pontosan mit is nyújtanak az elérhető lehetőségek, emlékezzünk meg az egész technikai teszt egyik legfájdalmasabb problémájáról.

Ez pedig nem más, mint maga a matchmaking, ami a múlt heti induláskor konkrétan sorban állásra kényszerítette a játékosokat. A The Coalition mintha nem készült volna fel arra, hogy a játékosok megrohamozzák a szervereket, így simán belefuthattunk egy laza háromórás várakozásba is. Szerencsére ez a kezdeti probléma gyorsan orvosolva lett, viszont utána rendszeres hálózati problémák, illetve a borzalmasan lassú matchmaking borzolta és igazából még mindig borzolja a kedélyeket. Hosszú percekig keres meccseket a játék, ha talál, hajlamos eldobni azt és újrakezdeni az egész keresési procedúrát. Ráadásul a Ranked módban teljesen kiegyensúlyozatlan csapat-összetételeket kapunk, így nem volt ritka, hogy 10-es szint alattiakat dobott össze 40-es és 50-es szintű játékosokból álló ellenfelekkel, ami természetesen pokolian kiegyensúlyozatlan mérkőzéseket eredményezett.

Szerencsére ez az egyenetlenség nem jellemző az újonnan bemutatkozó Arcade játékmódban, ami ugyan megőrzi a Gears of War-sorozat jellegzetes kompetitív jellegét, de közben igyekszik sokkal szélesebb körben is megkedveltetni a fedezékrendszeres, pergős, taktikus akciózást. Az Arcade éppen ezért szerencsére nem egy Gnasher-pornó, sőt, sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak a sorozat egyéb fegyverei, amelyek legalább olyan hatékony gyilkolóeszközök, mint a puska. Ehhez viszont az kellett, hogy egyrészt a Gears of War-esszenciát egybegyúrják az Overwatch "hősválasztós, egyedi képességes" és a Counter-Strike "fegyvervásárlós" megoldásával, miközben az egyensúlyok sem bomlanak meg. A recept pedig működik, olyannyira, hogy az Arcade-ban minden alkalommal kiegyensúlyozott és szoros összecsapásokat volt szerencsém vívni, ráadásul sikerélményből is bőven kijutott.

Maga a játékmód egyébként a team deathmatch szabályait követi, az alapokat pedig a sorozatra jellemző fedezékrendszeres harcrendszer teszik betonbiztossá. A csavar az, hogy eltérő képességekkel és fegyverfával rendelkező "hősöket" választhatunk, a játék közben szerzett pontokért cserébe pedig jobb mordályokat, kiegészítőket vásárolhatunk, méghozzá bármikor. Akad olyan karakter, aki például gyorsabban tud futni, egy másik meg tudja jelölni azoknak az ellenfeleknek a pozícióját, akik meglövik, de akad olyan is, aki a fedezékek közötti közlekedésben gyorsabb és agilisebb.

A játékban elkövetett teljesítményünk után Skullokat kapunk, amelyeket aztán bármikor elkölthetünk új eszközökre vagy fegyverekre. Ezekhez a fegyverekhez limitált a rendelkezésre álló lőszermennyiség, illetve ha meghalunk, elveszítjük a megvásárolt mordályokat. Éppen ezért érdemes taktikázni, esetleg spórolni, hogy egy ütős fegyvert vegyünk, de azzal daráljunk, vagy játszhatunk úgy is, hogy adott helyzethez igazodva vásárolunk be nagyon gyorsan, ezzel meglepve a mit sem sejtő ellenfelet. Vagyis nem hogy nem sérült a Gears of War-esszencia, de kapott egy olyan csavart az egész élmény, aminek köszönhetően kicsit "casual" lett a játékmenet, ez pedig lehetővé teszi, hogy azok is bátran bemerészkedjenek az online csataterekre, akik egyébként csak a sorozat kampánya miatt ragadnak kontrollert.

Ezzel szemben a Ranked módban kipróbálható Kings of the Hill és az Escalation már inkább azon játékosok terepe, akik rutinos rókaként, Gnasherrel a kezükben szeretnek aprítani. Előbbi játékmód nem is esett át módosításokon, vagyis most is a térképeken elhelyezett területeket kell elfoglalnunk és megvédenünk.

Az Escalation a negyedik részben mutatkozott be, a The Coalition az alapokhoz itt sem nagyon nyúlt, de rengeteg apróbb módosítást eszközöltek, így felborult a korábbi egyensúly és főleg a taktikai vonalat teljesen újra kell tanulni. Most is 13 körből áll egy meccs, ahol hét győzelemig tart a küzdelem, a feladatunk pedig most is az, hogy a térkép három kontrollpontját elfoglaljuk és megtartsuk. Ha sikerül mindhármat egyszerre felügyeletünk alá vonni, azonnal nyerünk. Ez egyébként azt is eredményezheti, hogy egy kör akár pillanatok alatt el is dőlhet. A nyertes csapat legjobb játékosa aztán lehetőséget kap, hogy a térkép megjelölt pontjai közül szabadon választva helyezzen el spéci, nagyobb, hatékonyabb pusztítással kecsegtető mordályokat. Ha ezt megtette, a vesztes csapat legjobbja is megkapja ezt a lehetőséget, de korlátozva. Emellett így tudjuk fejleszteni a csúzlikat, illetve nyertesként arra is lehetőségünk nyílik, hogy néhány kör erejéig letiltsunk adott fegyvereket.

Fontos újdonság még, hogy minden egyes játékosnak körönként csak öt élete van, vagyis nem lehet ész nélkül harcolni. Ha elfogynak az életek, nem tudunk respawnolni. A respawn-rendszer egyébként megváltozott, körönként egy másodperccel rövidebb lesz - és csak félidőben áll vissza -, illetve az új alapfelállás szerint három játékos spawnol az első sorban, kettő pedig hátul. Ennek azért van jelentősége, mert csak a hátulsó kettő kap alapból gránátokat, a többieknek a már említett módon kell beszerezniük azokat. Az új felállás pedig folyamatosan változó dinamikát kölcsönöz a játékmódnak. Kár, hogy a matchmaking problémája miatt nem érződött, hogy kiegyensúlyozott lenne a kihívás, sőt, egy szoros összecsapást leszámítva mindig söpréssel nyertünk vagy veszítettünk.

A technikai teszt során megismerkedhetünk a Tour of Dutyval is, ami nem más, mint a Battle Pass helyi megfelelője. A különbség annyi, hogy a The Coalition ígérete szerint itt nem lesznek fizetős, prémium feloldható kiegészítők, skinek, egyéb jutalmazások. Cserébe viszont jól meghatározott kihívásokat kapunk. A bétában egyébként két helyszínt látogatunk meg, amelyek a sorozatra jellemző felépítéssel büszkélkedhetnek. És összességében az egész multiplayer módról elmondható, hogy a legnagyobb változása az, hogy az Arcade mód beköszönésével igyekeztek a készítők szélesebb közönség számára is elérhetővé, élvezhetővé tenni a játékot. Minden más módosítás inkább csak finomhangolás, igaz, nem minden sült el a legjobban, de ezek még biztosan javíthatóak a megjelenésig. A hálózati problémákkal viszont nem tudom, mit fog kezdeni a Microsoft.

A Gears 5 szeptember 10-én érkezik PC-re és Xbox One-ra. A technikai tesztet Xbox One-on próbáltuk ki.

18 komment - szólj hozzá!