Minecraft Dungeons teszt

A bányák szörnyetegei ellepték a Minecraft világát, így eljött az ideje, hogy kardot és íjat ragadva rendet tegyünk a szögletes rusnyaságok közt. A Minecraft Dungeons a klasszikus akció-szerepjátékok nyomdokaiba lép.

A kalandoknak csak a képzelet szabhat határt a Minecraft kockás világában, ez pedig nem csak a játékosokra, de a fejlesztőkre is vonatkozik. A Telltale epizodikus sztorimódja és a mobilos AR-piacon szerencsét próbáló Minecraft Earth után most egy olyan Diablo-szerű ARPG-t álmodott meg a Mojang, amivel a kicsik és nagyok is jól szórakozhatnak. Mi is csákányt ragadtunk, hogy kiderítsük: mi fán terem a Minecraft Dungeons.

Kissé félrevezető a játék címe, hiszen hiába tapossuk a Minecraft jól ismert földkockáit, itt bizony sem bányászásra, sem craftolásra nem kerül sor, de még csak a blokkokkal sem léphetünk valódi interakcióba. A Dungeons csakis a bányák, kastélyok és elvarázsolt erdők felfedezésére teszi a hangsúlyt, na meg persze a tekintélyes mennyiségű lootot szóró csontvázak és zombik elagyabugyálására. Lényegében tehát csak a körítés emlékeztet majd minket Notch világszenzációs játékára, ez azonban így van rendjén. A Mojang láthatóan készen áll arra, hogy valami újjal és izgalmassal álljon elő, és habár a Minecraft Dungeons nem kifejezetten az egyedisége miatt tűnik ki a tömegből, mégis kiváló ugródeszka lehet az ARPG-k világába azok számára, akik csak most ismerkednek a zsánerrel.

A kaszabolással és felfedezéssel töltött kalandot egy hajszálvékony történet fűzi össze. Ennek középpontjában egy szerencsétlen Illager áll, akit aprócska termete miatt társai kicsúfoltak és elüldöztek a faluból, így tehát kénytelen volt egymagában szerencsét próbálni a vadonban. A magányos Illager egy napon azonban hatalmas varázserőre tesz szert, így lesz belőle az Arch Illager, a gonosz erők ura, természetes tehát, hogy bosszút áll az egykori rosszakaróin. Alvilági lények és szörnyű rontás lepi el a vidéket, így ránk (és barátainkra) hárul a feladat, hogy elkapjuk mélynövésű nemezisünk grabancát, és jobb belátásra bírjuk őt.

Mielőtt azonban kardot ragadhatnánk, ki kell választanunk főhősünket több tucat előre megtervezett kinézet közül. A legtöbb akció-szerepjátéknál bevett szokásként gondolunk a különböző kasztokra, a Minecraft Dungeons viszont egyből kihajítja az ablakon ezt az ötletet. Itt nincsenek előre megtervezett szerepkörök, ehelyett a küldetések során megszerzett ruhát, fegyverek és ereklyék határozzák meg a játékstílusunkat. Így történhetett meg az is, hogy egy végigjátszás alatt az én főhősöm volt távolról lövöldöző íjász, karddal vagy lándzsával vagdalózó harcos, és kutyákat, denevéreket vagy lámákat idéző bestiamester is.

A harcrendszer kísértetiesen hasonlít a Diablo vagy a Path of Exile megoldásaira, de be kell vallanom: hiába teszteltem a PC-s változatot, az egeres és billentyűzetes irányítást sosem tudtam igazán megszokni, holott az előbb említett két nagyágyúnál kimondottan ezt preferáltam a konzolos verziókkal szemben. Itt meglepő módon sokkal gördülékenyebbnek és barátságosabbnak éreztem a kontrolleres opciót, ami jó hír azok számára is, akik ezeken a platformokon tennének szerencsét a játékkal.

Annál is inkább, mivel néhány konkurensével ellentétben a Minecraft Dungeons nem bonyolítja túl az irányítást extra gombkombinációkkal. A hagyományos közelharci csapások és távolsági lövések mellett kapunk egy kitérésre használatos ugrásgombot, és egy lassan újratöltődő bájitalt, amivel életpontjainkat regenerálhatjuk. Ezek mellett nincs is több speciális képesség – helyettük három ereklyét válogathatunk be a gyorsbillentyűkre, amelyek lehetnek varázslatok, ideiglenes bónuszok, de így tehetünk szert a harcban segítő állatkákra is.

Így állíthatjuk tehát össze a karakterünk eszköztárát, mindezt azonban megfejeli még egy különleges szintrendszer is. Az eredeti Minecrafthoz hasonlóan, a megszerzett szintjeink után itt is egyre hatékonyabb bűbájokkal erősíthetjük a használati tárgyainkat, idővel tehát a leghétköznapibb szablyából is legendás csodafegyvert készíthetünk. Csapásaink nyomán villámokat, gázfelhőket vagy hatalmas lökéshullámokat szórhatnak a közelharci eszközeink, az egykor hagyományos nyilakat lövöldöző íjunk pedig tucatjával köpködi majd a gránátokat vagy az ellenfelek közt pattogó tűzlövedékeket. A legjobb az egészben, hogy sosem érezhetjük úgy, hogy elpazaroltuk a tapasztalati pontjainkat, hiszen minden eszközt eladhatunk, ekkor pedig maradéktalanul visszakapjuk a bűbájokra költött pontokat is.

Egyáltalán nincs túlbonyolítva tehát a harcrendszer, és a karakterfejlesztést is könnyen el lehet sajátítani. Nyilvánvaló, hogy a svéd fejlesztőcsapat kiemelt figyelmet fordított arra, hogy az egész család örömét lelhesse a játékban, beleértve a kisebb gamernövendékeket is. Úgy gondolom, hogy teljes mértékben sikerrel jártak ebből a szempontból, habár be kell vallanom, hogy a mindössze 3-4 órás sztorimód végére kissé repetitívnek éreztem a zombimészárlást annak ellenére is, hogy meglepően változatos ellenfeleket eresztett rám a játék. Az unalmasabb, érezhetően procedurálisan generált szekciók után azonban hamar olyan csodás, kézzel megalkotott helyszíneken találtam magam, hogy csak ámuldozni tudtam. A Minecraft jellegzetesen minimalista pixelgrafikája ellenére is kimondottan jól néz ki a játék – sosem gondoltam volna, hogy éppen ez lesz a Minecraft Dungeons egyik legvonzóbb tulajdonsága.

A bámészkodás azonban csak ideig-óráig köti le az embert, ami igazán hosszú életet adhat a játéknak, az a négyfős kooperatív mód, amit mindenkinek csakis ajánlani tudok. Mivel a játék PC-n és Xbox One-on megtalálható az Xbox Game Pass kínálatában, néhány platformon gyakorlatilag mogyoróért megszervezhetjük a közös játékot a barátainkkal. A különféle kasztok hiányában sajnos hiányzik az a szinergia a karakterek közt, ami igazán izgalmassá teheti a közös játékot és a komolyabb nehézségi fokokat leszámítva sajnos nincs olyan endgame rendszer, ami újra és újra visszacsábítaná a játékosokat, de egy-két végigjátszás erejéig garantált jó társaságban a móka.

A Minecraft Dungeons egy kedves, pörgős, könnyed dungeon crawler, amit minden korosztálynak csak ajánlani lehet. Épp annyira egyszerű, hogy egy pillanat alatt bárki kontrollert ragadhasson, de komolyabb nehézségi fokozatokon még a veterán játékosokat is megizzaszthatja. Egyértelmű, hogy közel sem olyan zseniális ötlet ez, mint Notch eredeti agyszüleménye, biztos, hogy a Mojang nem ezzel fogja újra megváltani a játékvilágot, de néhány órányi szórakozást bárkinek szavatol az önfeledt kaszabolás és lootolás, főképp akkor, ha van kivel megosztani a kalandokat.

A Minecraft Dungeons PC-n, Xbox One-on, PlayStation 4-en és Nintendo Swtichen jelent meg. Mi a PC-s verziót teszteltük.

7.5

Minecraft Dungeons teszt értékelés 7.5

Pozitívumok:

  • Karakterosztályok nélkül, mi határozhatjuk meg a játékstílusunkat
  • Meglepően változatos helyszínek és ellenfelek
  • Négyfős kooperatív mód
  • A kockás látványvilág ellenére is remekül fest
  • Könnyen elsajátítható, pörgős harcrendszer...

Negatívumok:

  • ...ami talán túlságosan is egyszerűre sikeredett
  • A sztorimód lehetne hosszabb, hiszen nincs valódi, tartalmas endgame
  • Bányászás és craftolás nélkül mégsem igazán Minecraft a Minecraft
  • A PC-s irányításon volna mit csiszolni
1 komment - szólj hozzá!