Farming Simulator 22 teszt

Három év elteltével újabb résszel bővült a közkedvelt mezőgazdasági szimulátor, ami számos újdonsággal igyekszik lekenyerezni a földművelés rajongóit, valamint megindokolni az idén kicsit borsosabb árcédulát.

Elöljáróban annyit, hogy ezt nem is csinálja rosszul, hiszen a Giants Software fejlesztői alaposan belenyúltak a korábban már megszokott, emiatt pedig kissé kiismert játékmenetbe. Azért megijedni nem kell, az alapok a Farming Simulator 22-re sem változtak meg markánsan, sőt, az újdonságok nagy része egyszerűen kikapcsolható, így aki retró élményre vágyik, az sem fog csalatkozni. Mindenki más számára azonban ott a lehetőség, hogy egy sokkal élvezetesebb és életszerűbb játékba fogjon bele, ahol már nemcsak a vetéssel és a betakarítással kell foglalkoznunk, hanem bizony az idő múlásával, vagy épp a különféle termékek gyártásával is.

Mindenekelőtt azonban el kell készítenünk karakterünket, hogy aztán a három pálya közül kiválasztva a nekünk leginkább tetszőt, belevethessük magunkat az újdonságok adta örömökbe. Ezen helyszínek mindegyike nagyban eltér egymástól, bár avatott szemeknek feltűnhet, hogy az egyik bizony a régebbi részekből lett átemelve - igaz, azt is átdolgozták kicsit. A másik kettő esetében le sem tagadhatnák az ihletforrást: az egyik az amerikai álmot igyekszik megeleveníteni, míg a másik a francia lankákat idézi meg. Mindhárom esetében elmondható, hogy hatalmasak, rengeteg felfedeznivaló van rajtuk, sőt, a megannyi művelhető terület között településeket is találunk, ahol különféle küldetéseket vállalhatunk el. Ezek ugyan nem hoznak majd annyit, mint az egész napos megfeszített munka, viszont remekül kiegészítik az igencsak bizonytalan keresetünket.

Ha megtaláltuk kedvencünket, máris nekikezdhetünk a farmunk felvirágoztatásának, viszont ez még könnyebb fokozaton sem lesz egy sétagalopp. Pontosan emiatt üdvözölendő a remek tutorial, ami a játék első pár órájában igyekszik bemutatni szinte minden lehetőséget, de ezt követően sem hagy minket teljesen magunkra, hiszen a menüben bármikor benézhetünk a súgóba. Szintén sokat segíthet az elakadásoknál, hogy a feliratok teljes magyarítást kaptak, így az angolul kevésbé tudók sem érzik majd magukat elveszve a kukoricásban. Ha mégsem boldogulnánk egyedül, akkor bármikor bérelhetünk fel gépi munkaerőt, akik szerencsére sokat javultak a korábbi részekhez képest, jóval gördülékenyebben végzik a rájuk bízott munkát, sőt, még akár utasíthatjuk is őket erre-arra.

A vetés és az aratás tehát megvolt, a magtárak tele, de mitől is lesz ez más, mint korábban bármikor? Az egyik leginkább szembetűnő különbség, az az évszakok megjelenése, ami nemcsak vizuálisan, hanem játékmenet-fronton is megkavarja az eddigi koncepciót. A tavasz, a nyár, az ősz és a tél teljesen más hozzáállást igényel, ráadásul emiatt a növényeket sem szórhatjuk ki találomra. Ahhoz, hogy tudjuk, mikor mivel kellene foglalkozni, kapunk egy naptárt, ami minden egyes termény esetében mutatja az ideális vetési, valamint betakarítási időszakot. Ugyancsak érdemes észben tartani, hogy a kereslet rendszerint e szezonokon kívül nő meg igazán, így nem ajánlott rögtön eladni mindent, mert ha például leesik a hó, jóval komolyabb árakat kérhetünk a javainkért.

A téli időszak azonban nemcsak a nagyobb bevételekről szól, mivel ilyenkor szinte semmit sem termelhetünk a földeken, így jóval nagyobb odafigyelést igényelnek az üvegházak, az állatok, vagy épp az erdészet. Hátradőlni tehát nem szabad, sőt, rendszerint jóval több munka szakad a nyakunkba, hiszen a lehullott havat is nekünk kell eltakarítanunk az útból. Egyébként a játékban bármikor állíthatjuk az idő múlását, így kitolva egy-egy évszakot, de akár teljesen ki is kapcsolhatjuk az egész rendszert, amivel jócskán megkönnyíthetjük a dolgunkat - cserébe viszont adunk egy jókora pofont a realizmusnak.

Ha már az életszerűségnél tartunk, akkor ideje megemlíteni a másik hatalmas játékbeli újdonságot, a különböző gyártási lehetőségek megjelenését. Eddig ugyanis csak szimplán eladhattuk a terményeinket, mostantól azonban akár készíthetünk belőlük valami komolyabb árucikket is. Példának okáért a gabonát egy malomba leszállítva lisztet kapunk, amit továbbvihetünk egy pékségbe, hogy ott kenyeret, vagy péksüteményt készítsünk belőle. Ugyan ez jóval nagyobb odafigyelést kíván meg tőlünk, cserébe viszont a komolyabb termékekért sokkal több pénzt kaphatunk a munkálatok végén. Nem a gabonafélék azonban az egyetlenek, amikből gyárthatunk, hiszen rengeteg különféle recept került a játékba, melyek mindegyike egyedi hozzávalókat kíván meg tőlünk, cserébe a nagyobb haszonért. Ha pedig megunjuk, hogy tőlünk független feldolgozóüzemekbe szállítjuk a javainkat, akkor mi magunk is felhúzhatunk ilyen épületeket, ezáltal növelve a profitunkat.

Az építkezés amúgy is jóval egyszerűbb lett, hiszen most már nem kell bejutnunk a városba, hanem bárhol átléphetünk az ehhez tartozó menübe. Itt aztán csak a pénzünk és a képzeletünk szabhat határt, hiszen szinte bármilyen gyárat, raktárt, vagy egyéb épületet játszi könnyedséggel lerakhatunk a területünkre, sőt, ezek mellett még különféle dekorációkkal is személyesebbre alakíthatjuk a farmunkat. A tereprendezés szintúgy itt kapott helyet, és bár jól működnek a megújított lehetőségek, sajnos akad pár olyan funkció, ami hiányzik a kezelőfelületről. Az egyik ilyen a visszavonás, aminek hiányában sokszor csak nyakatekert módon tudjuk visszaalakítani az eredeti tájképet, ami még épületek esetében annyira nem vészes, viszont tereprendezésnél már jóval zavaróbb. Szintúgy problémásak a kerítések, amik alapból jól reagálnak a megváltozott domborzatra, viszont ha valamit benézünk, és nem kapcsolódnak egymáshoz, akkor csak egyenként tudjuk őket törölni, ami igencsak hosszadalmas.

Ettől függetlenül muszáj lesz elszöszölni vele, hiszen a farmunk megtervezése igencsak fontos, főleg, mivel karakterünk hajlamos beszorulni a szűk helyekre, mind gyalogosan, mind pedig vezetés közben. Sajnos ez elég sokszor megesik, amit tovább súlyosbít a fizika, vagyis inkább annak a hiánya. A talaj és a járművek között szinte semmilyen kölcsönhatás nincs azon kívül, hogy máshogy néz ki, ha átmegyünk rajta ezzel-azzal, és bár ránézésre 3D-snek hat, valójában nem az. Láthatóan ez már nem fog beleférni az agyonhúzott Giants Engine 9-be, aminek elmaradottsága más területeken is kiütközik. Bár a járművek kidolgozása példaértékű és hihetetlenül részletes, minden egyéb eléggé elnagyolt, az épületbelsők konkrétan röhejesek, a pályák pedig még a szabadon cirkáló állatok ellenére is kihaltak, ráadásul minden túlságosan statikus. Persze érezhető egy minimális javulás, valamint az optimalizáció sem rossz, de úgy érzem, ideje lenne nyugdíjazni ezt a motort, mert eléggé elmaradott, és igencsak visszahúzza a lehetőségeket.

Ez leginkább online tűnik fel, mivel a régebbi gépek tulajdonosai maximum hatan, míg a komolyabb PC-kkel, vagy next-gen konzolokkal rendelkező játékosok egyszerre akár tizenhatan is játszhatnak egymással, ami azért komoly különbség. Szerencsére az egyre inkább teret nyerő cross-play támogatás ide is bekúszott, így már a platformok sem gördítenek akadályt egy-egy közös gazdálkodás elé, de érdemes észben tartani, hogy egyes kombinációk sok kompromisszumot kívánnak meg az önjelölt farmerektől. Ettől függetlenül a rendszer jól működik, és bár ahogy fentebb említettem, a mesterséges intelligencia sokat javult, mégiscsak az a legjobb, ha haverokkal összedolgozva ültetjük el a krumplit.

Ehhez pedig lesz is mit használni, hiszen minden korábbinál több jármű és eszköz várja, hogy befogjuk őket a munkára. Külön érdekesség, hogy az újonnan megjelenő szőlő és olajfa miatt teljesen új funkciókat ellátó gépek is kerültek a járműparkba, lévén a tőkék egészen egyedi bánásmódot igényelnek. Természetesen számos hivatalos gyártó képviselteti majd magát, így bármikor bepattanhatunk egy John Deere, egy Massey Ferguson, vagy épp egy Zetor kormánya mögé, amiket mostantól akár használtan is megvehetünk és javíthatunk. A lista egész terjedelmes, viszont egyáltalán nem végleges, hiszen már be van tervezve későbbre pár DLC, ráadásul a modtámogatásról sem kell lemondanunk. Most először egyébként kapunk a gépekbe manuális váltót is, így aki unja az automata lehetőséget, az bátran megküzdhet az elemekkel, méghozzá szó szerint és átvitt értelemben egyaránt.

Amint az látható, a Farming Simulator 22 rengeteget fejlődött az előző részhez képest, és bátran kimerem jelenteni, hogy jelenleg ennél jobb mezőgazdasági játék nincs a piacon. A tartalom tovább bővült, kaptunk új növényeket és állatokat, de ami leginkább tetszeni fog a virtuális gazdáknak, az kétségkívül az évszakok megjelenése, valamint a termékkészítés bevezetése. Sajnos azonban az önfeledt termesztést hamar be tudja árnyékolni a játék motorja, ami már nagyon a végét járja; elmaradott látvány, szinte nulla fizika, valamint elhagyatottnak tűnő szellemvárosok borzolják a kedélyeket, ami még a baráti gépigény ellenére sem túl kellemes a szemnek. Remélem, hogy a három év múlva esedékes folytatásra gatyába rázzák ezt is!  

A Farming Simulator 22 megjelent PlayStation 4-re, PlayStation 5-re, Xbox One-ra, Xbox Series X/S-re, valamint PC-re is. Mi utóbbin teszteltük egy i5-4590, 16 GB RAM és egy GTX 1660 társaságában.

 

8.0

Farming Simulator 22 teszt értékelés 8.0

Pozitívumok:

  • Az évszakok és a termelési láncok bevezetése alaposan felkavarják a játékmenetet
  • Az építkezés minden korábbinál egyszerűbb és gyorsabb lett
  • Rengeteg testreszabási lehetőséget kapunk, mind a karakterünk, mind pedig a farmunk esetében
  • Hihetetlen széles járműpark, ahol számos hivatalos márka képviselteti magát
  • Teljes körű cross-play, valamint modtámogatás
  • Online egyszerre akár tizenhatan is gazdálkodhatunk
  • Magyar lokalizáció és kezdőbarát tutorial
  • Kellemesen nyugtató zene, valamint sokkal élethűbb hangok
  • Érezhetően javult valamicskét az optimalizáció, a mesterséges intelligencia és a látvány…

Negatívumok:

  • …de sajnos még így is elmaradottnak érződik
  • A pályák eléggé kihaltak, amin a néhány szaladgáló őz sem segít igazán
  • A járművek és a talaj fizikája szinte semmit sem javult az előző részekhez képest
  • A szűk helyeken történő navigálás sokszor frusztráló
  • Az építkezésnél hiányzik pár kényelmi funkció
8 komment - szólj hozzá!