Sam & Max: Beyond Time and Space teszt

Lincoln, vámpír, Mikulás. Mi a közös bennük? Mindegyiküket újra láthatjuk a Sam & Max: Beyond Time and Space remasterelt változatában, a Skunkape Games jóvoltából. Lássuk, hogyan forgatja fel a világunkat ismét az antropomorf páros!

Először 2007-ben látott napvilágot az igencsak kalandos életű és nemrég feltámasztott Telltale Games epizodikusan adagolt játéka, a Sam & Max: Beyond Time and Space. A mára az interaktív filmeknek is beillő játékairól elhíresült stúdió eleinte klasszikus point & click programokat faragott, így Sam és Max történeteit is ilyen keretek között mesélték el. És ugyan a Telltale elvesztette a jogokat, néhány volt kolléga társaságában a Skunkape Games belefogott, hogy modern gépekre, ismét elhozzák nekünk ezeket a nevettető klasszikusokat.

Aki játszott tavaly az első „évad” újrázásával, vagy már régebb óta ismeri az öltönyös kutya és nyúlszerű izé szürreális és abszurd kalandjait, az pontosan tudja, hogy mire számítson: hagyományos point & click játékmenetre, nyakon öntve temérdek vizuális geggel, váratlan, éles vagy éppen fárasztó poénnal. Az eredeti képregényekhez hűen pedig úton-útfélen popkulturális utalásokat durrogtatnak a szereplők - igaz, ezek többsége mára már veszített az erejéből.

Az eredeti megjelenés során öt epizódra bontott történetet ezúttal természetesen egyszerre kapjuk meg. A felújított és rendkívül pofásan kinéző főmenüből akár sorrenden kívül is elérhetjük azokat. Igaz, ez egy epizóddal kevesebb, mint az előző „évad” esetében, de szabadúszó rendőr párosunk minden más téren fejlődést mutatott. A fejtörők sokkal dinamikusabbak lettek, jobban érezni, hogyan épülnek egymásra. Ráadásul egy epizódon belül, a pozitív értelemben hullámzó nehézségük is remekül el lett találva. Pofonegyszerű feladatokkal kezdünk, haladunk az egyre furfangosabbak felé, majd egy komolyabb odafigyelést igénylő kihívás után újra elkezd felépülni a kihívás.

Ha mégis elakadnánk - mert azért akad egy-két "ezt-mégis-miből-találjam-ki!?" eset -, a felújításra mintha kicsit jobban feltekerték volna a hintrendszert, amit persze személyes ízlés szerint állíthatunk. Emellett érzésre a kötelező minijátékok irányítása is javult. Az eredeti megjelenéskor ezek mind nehézkesen mozogtak az engine-ben, nem volt valami szórakoztató végigcsinálni őket. Mostanra működnek, bár így is kicsit kényelmetlen a kezelésük. Szerencse, hogy szintén a főmenüből egy gombnyomásra bekapcsolhatjuk az automatikus teljesítésüket.

A legnagyobb és leglátványosabb változás viszont ezúttal is a látvány- és hangzásvilágban történt. Az eredeti és a remasterelt változatot egymás mellé helyezve szinte érthetetlen, hogyan lehettünk elégedettek azzal a megvalósítással. A karaktermodellek és tereptárgyak lekerekedtek, képregényes megjelenést kaptak. Baromira látványos fény-árnyék hatásokat, néhány új effektet, sokkal erősebb, kontrasztosabb színeket kapott az egész világ. Megint csak kaptunk pár külső helyszínt rövid átvezetésnek, új kameraszögeket, frissebb, gördülékenyebb animációkat.

Az én személyes kedvenc változtatásom néhány helyszín vizuális kibővítése. Az eredeti játékban akadt pár csúnya dizájn - főleg a Húsvét-szigeteké -, de ezeket is új szögből, kissé átrendezve láthatjuk - végre vannak asztalok Stinky éttermében! A szinkronhangokat és zenei anyagokat is megkeverték, utóbbi kiegészítést is kapott. A tömörítés során keletkezett torzulás nyomtalanul eltűnt. Egyetlen visszatérő karakter, Bosco sorait vették újra, ugyanúgy, mint az előző felújításnál. Ez az új hang még mindig idegennek hathat a régi rajongóknak, de a szinkronszínész érezhetően próbálta közelebb vinni azt az eredetihez.

Ezek mellett viszont hatalmas fekete pont jár az extra tartalmak kihagyása miatt. Feltételezem, nem kivágásról lehet szó, ezek valószínűleg elvesztek az idő során, vagy túl nagy munka lett volna felújítani őket. Mindenesetre nagyon sajnálom, hogy a kivágott jelenetek, koncepciós rajzok, werkfilmek és miegymás az internet zugaiba kerültek. Jó dolog, hogy akit érdekel, így is elérheti őket, de mégiscsak a játékhoz csatolva lennének az igaziak.

Sokan unhatjátok azt olvasni, hogy „milyen kár, hogy a point & click stílus mára visszaszorult”. Pedig valóban kár. Legfőképpen azért, mert míg a heves akciókat, a megrendítő drámákat, az epikus élettörténeteket szinte bármilyen stílus képes átadni - csak szinte! -, a humort talán ez a zsáner tudná a legjobban életben tartani mókás megoldásaival, színes karaktereivel, párbeszédeivel. Én annyira mégsem aggódom: az indie-k próbálkoznak, zsánerreneszánszokról hallottunk már, és a Skunkape Games már tavaly biztosra állította, hogy a teljes trilógiát elhozzák nekünk felújítva. Ami ebben a minőségben pedig mindenképp megéri. Azután ki tudja...

A Sam & Max: Beyond Time and Space Remastered PC-re, Xbox One-ra és Nintendo Switchre jelent meg. Mi PC-n teszteltük.

0 komment - szólj hozzá!