Xbox 360 Next-Gen Összeesküvés Elmélet

  • Írta: InGen
  • 2005. szeptember 3.
Link másolása
Xbox történelem, összeesküvés elmélet, kampánystratégiák. Vajon mi lesz a nextgen háború kimenetele?
Az első Xbox, mint gigantikus reklámkampány
Egy kicsit tekintsünk vissza a múltba, nem is kell olyan távolra, csak körülbelül 2001 tájékára, vagy talán inkább a 2000-es évre, amikor is a Microsoft már nagyban bombázott minket az első csodakonzolja, az Xbox képességeinek demonstrálására szánt videókkal és képekkel. Már akkor születettek kisebb-nagyobb összeesküvés-elméletek, a Microsoft, mint a világ legnagyobb cége a PC-s piacon ugyanis nem nézheti tétlenül, amint a Sony kiszorítja őket a nappaliból. Teljes erővel kellett visszavágni, és úgy festett az Xboxal sikerül: modernebb hardver, jobb grafikai színvonal, ígéretes játékfelhozatal. Az Xboxnak a mai napig számos rajongója van, ám a gépből töredéke ment el a Sony Playstation 2 több mint 90 millió eladott példányszámának. A Microsoft pedig számos téren előremutató tulajdonságot implementált a dobozba: a LAN lehetőség, az Xbox Live!, a merevlemez mind-mind olyan dolog, melynek teljes mértékben létjogosultsága van a piacon. Azonban ezek akármennyire is remek dolgok, az Xbox Live! –ot az Xbox tulajdonosok 10%-a sem használja, azonban mindez a Microsoftnak igenis jól jött: kipróbált mindent. Az első konzollal eszükben sem volt a Sony –t akár csak megszorongatni is, vagy remélni, hogy eladások tekintetében a közelébe érhetnek a Playstation 2-nek, mégis: számos dolgot meg tudtak tanulni az első doboz gyártása, forgalmazása, ellátása közben, mely szükséges volt ahhoz, hogy a második generációval már minden téren valami ütőset, valami olyat alkossanak ami felveheti a versenyt a Sony két generációval tapasztaltabb tervezőivel és marketingeseivel. Mindezek fényében tehát az Xboxot hiba bukásként elkönyvelni: egyrészt mindezek ellenére az eladások elég korrekt értékeket mutatnak, másrészt számos kiváló, nagyszerű játék is érkezett a dobozra –habár a Sony seregnyi exkluzív játékfelhozatalát esélytelen volt befogniuk. Ráadásul még mindig van a gépben egy 10-20 remek játék, melyek jelenleg is fejlesztés alatt állnak, többek között olyan stúdióktól, mint a Rare. A Microsoft viszont egyértelművé tette: nekik az Xbox360 a legfontosabb, és habár konkrétan eszükben sincs kimondani, de számomra egyértelmű: az első Xbox a 360 gigantikus reklámkampánya volt –csúnyán mondva. A Microsoft ugyanis nem rendel több készletet a konzol grafikus és központi rendszerét gyártó nVidiától, így hát nem készül több új doboz sem; ez pedig nem utal másra, minthogy a szoftveróriás –jó esetben- még elszórja a raktárokon megmaradt fekete dobozokat, a fejlesztők pedig elkészítik azokat a játékokat, melyekben éppen benne vannak, és ezzel véget is ért az Xbox pályafutása, nem valószínű, hogy olyan hosszú ideig támogassák, mint ahogy a Sony teszi a saját konzoljaival. Ellenben minden erejüket az Xbox360-ba fektetik: legvégsőkig finomhangolt hardver, melyben benne van az első konzollal szerzett minden tapasztalat, új generációs Xbox Live! rendszer, teljes multimédiás kapacitás, kultúráltabb megjelenés, több és jobb kiegészítő cucc, és ez előzetesek alapján olcsó ár, és a nagy rivális Playstation 3 konzolja előtti fél éves előny –ezek szóltak eddig az Xbox360 mellett. Most azonban némileg fordulni látszik a kocka…

Microsoft baklövések


Eleddig ugyanis úgy tűnt, a Microsoft marketingesei és képzett üzletemberei hideg kimértséggel megteszik amit meg kell tenni: novemberben világszerte kibocsátják az Xbox360-at nagyon kedvező árral (299 USD), és mint ahogy azt előbb említettem fél évvel (vagy többel) a PS3 startja előtt. Erre nyilván több okból is szükség van, és több okból is nagyon-nagyon okos dolog (lett volna): az MS még mindig nem érezheti egyenjogúnak magát a konzolpiacon a Sony és a Playstation márkanévvel, másrészt elképzelhető, hogy a PS3 valamivel erősebb hardverrel érkezik. Habár ez utóbbi téma azóta is heves viták melegágyát képezi, és a jelen specifikációkat nézve nem is lenne egészen egyértelmű a döntés egyik fél javára sem, ám nem kizárt, hogy a végleges Box360 tulajdonságait meglátva a Sony a maradék időben belerámol még valamit a PS3-ba, vagy pedig már most is van benne olyasmi, amit a távoli megjelenés miatt még nem kötöttek az orrunkra. Úgy látszott tehát hogy az MS teljes mértékben tisztában van a helyzettel, és azt precízen és profi módon a saját előnyére fordítja. Az utóbbi időben azonban kiderültek a konkrét dolgok: az Xbox360 kétféle verzióban lesz elérhető (derült ki a Games Conventionön), ráadásul egyesek szerint kevés lesz a DVD-9 kapacitása, mindenképp szükséges lesz a merevlemez, és hasonló baljóslatú előrejelzések érkeznek a hozzáértőktől. No de menjünk csak szép sorban, és vegyük elsőnek a Microsoft eddigi legnagyobb ballépését a kétféle Xbox360 csomag színre lépését. A cég közölte: lesz egy Core System, amit megvásárolva kapjuk magát a gépet, és mellé még egy száraz kenyeret, esetleg egy fej hagymát, -komolyabbra fordítva a szót: egy vezetékes(!) kontrollert, és semmi mást. Emellett pedig lesz a Premium Pack, amihez merevlemezt, vezeték nélküli kontrollert, távirányítót, headsetet, Xbox Live! Gold előfizetést és ki tudja még mi mindent kap a vásárló. Az első csomag érkezik az előzetesen jósolt 299 USD –s árban, ám az MS jó szokásához híven egy az egyben rakja át a dollár árat euróra, így kontinentális régióban 299 EUR –t kell kipengetni a konzolért. Ráadásul ez a Core System nyilvánvalóan egy vicc: még játékállást menteni sem tudunk ha nem veszünk legalább egy memóriakártyát (64 MB és 40$, de erre is vissza fogunk térni), és a legtöbbeknek valószínűleg szüksége lesz még egy irányítóra is, hiszen a konzol egyik legnagyobb vonzereje pont az együtt játszás lehetősége. A premium pack pedig átváltva jóval 110 ezer forint felé esik, ezzel pedig kilőve az Xbox360 eddigi legnagyobb vonzereje: az olcsó ára. De ez még csak a problémák kezdete, mindez sokkal több követ mozgat meg, mint ahogy az elsőre feltűnhet. Egyrészt a fejlesztők nem számíthatnak alapból a HDD-re, mivel az csak a premium csomaghoz jár azonnal. Pedig az Xbox esetében remekül lehetett használni cachelésre, így nem kellett folyton a DVD-t izzasztani, ráadásul számos dolgot rá is lehet menteni. Ez tehát egy erős visszalépés az előző konzolhoz képest. Azonban már most tudni, hogy számos játékhoz, főleg MMORPG-khez feltétlenül szükség lesz a HDD-re –a Final Fantasy XI eddig biztos hogy megköveteli, és nem lennék meglepve ha több játékfejlesztő és játék követné a példát. Így hát ha emberünk core systemet vett óccsóért' akkor vehet még merevlemezt mindenképp, ami megint csak nem olcsó mulatság, mivel a laptopoknál is használt 2,5 inches HDD-ről van szó (melyből a Microsoft katalógusa szerint a 20GB-os 99$). És ezzel már alapvetően egy kicsit rossz ízt kap az egész: pont a konzolok egyik nagy előnye csorbul a PC-kkel szemben, mégpedig a fix hardver előnye. Ez az „vedd meg ezt, vedd meg azt, hogy fusson a játék" felfogás megjelenése a konzolpiacon nagyon nem jó jel. Ráadásul újabb csapásként a szakemberek szerint kevéskének bizonyulhat az Xbox360-ban használt dupla rétegű DVD (DVD-9) tárkapacitása. Ami azt illeti a dolog megalapozott lehet, ti. már a mostani generációs Jade Empire is teljesen elfoglalja azt a közel 9 GB helyet, márpedig egy next-gen játékba kategóriákkal nagyobb felbontású textúráknak, videóknak stb. kell kerülniük. Így hát kétféle megoldás létezhet: szárnyra kaptak a pletykák miszerint az MS esetleg később kibocsátana HD-DVD-vel felvértezett Xbox360 konzolokat, ez azonban legalább annyira, vagy inkább jobban öngyilkos dolog lenne, mint a mostani kétféle verzió piacra dobása, s megint csak közelítenénk a PC-s inkompatibilitási pokolhoz. A másik verzió pedig a lemezcserélgetés: játék közben néha a pofánkba dob egy ablakot, hogy helyezzük be teszem azt, a kettes lemezt. Ez alapból elég nagy gáz, habár egy ügyes fejlesztő csapat meg tudja oldani úgy, hogy az egész végigjátszás alatt alig párszor kelljen cserélni a korongokat, szóval akár még elviselhető is lehet… de akkor is… Végső csapásként pedig ott vannak a félelmetesen felülárazott Xbox360 kiegészítők: a Microsoft maximum akkor adhatná ilyen drágán a cuccokat, ha teljes mértékben egyenjogú partner lenne a konzolpiacon a legnagyobb rivális Sonyval. Egy HD csatlakozókábelért 40 dollárt, vagy egy wireless adapterért 100$ (!) elkérni olyan szinten irreális dolog, mint amennyire a 100$ az, egy 20GB-os merevlemezért.
Ken Kutaragi, a szószóló

Mindez miért? Hogy lehetséges ez, mikor korábban az MS annyira profinak és kimértnek tűnt, amikor az eddigi hírekkel annyi lelkes, leendő vásárlót sikerült látatlanban is maguk mögé állítaniuk? A válasz azt hiszem a Sony irányában keresendő. Az SCE elnöke, Kenichi Kutaragi ugyanis sorozatban ontotta magából a sokkoló és elsőre igen durvának ható kijelentéseket: a Playstation 3 nagyon drága lesz –mondta ő- mindenkinek többet kell dolgoznia, hogy meg tudják venni, szuperszámítógépként fogják kezelni és kezeltetni, lehetőséget adnak majd a választásra a játékoknál, a választható felbontással és más hasonló, elsőre érthetetlennek tűnő dolgot kezdett kifejteni Kutaragi-san, miközben élesen és nyíltan szidta a Microsoftot és az Xbox360-at. Mindenki azt hitte róla, hogy teljesen bolond, hogy pár hét is kirúgják, és hogy teljes mértékben nonszensz dolgokat pofázik pusztán féltékenységből, irigységből, vagy félelemből: hiszem az MS fél év előnyre tett szert. Ám a fejlemények tükrében némileg más megvilágításba kerül a dolog, ugyanis tisztán látszik: az MS bevett valamit Kutaragi marhaságaiból, valamit nagyon beharaptak és ez arra késztette őket, hogy alig egy-két hónappal a megjelenés előtt felrúgják az addig pontosan kiszámított stratégiát, és előálljanak a kétféle konzollal, az irdatlan drága kiegészítőkkel, és a bizonytalan featürökkel. A Sony ugyanis nem hülye, nem vágnák maguk alatt a fát teljesen irreális kijelentésekkel, és Kutaragi sem beszélhetne a végtelenségig hülyeségeket: ez tehát egy előre kitervelt mérhetetlenül zseniális stratégia volt, amellyel látszólag sikeresen csőbe húzták a Microsoftot, és elvették tőlük azt, ami a legnagyobb előnyük volt: az időt, azt a fél évet. Miért? Mert nagyon sokan ezek után (jómagam is) nem fognak rögtön a megjelenéskor rohanni a boltba az új dobozért, hiszen ki tudja mi várható? HD-DVD-s Box360? A különböző verziókkal inkompatibilis játékok, melyeket csak a gép fejlesztése árán bírhatunk működésre? Több DVD-s játékok? Az igencsak drága kiegészítők pedig adottak. S mindeközben befuthat a Playstation 3, amiről menet közben kiderülhet, hogy mégsem lesz olyan drága, ráadásul ha többet kapunk hozzá, mint a konkurensnél, akkor így a Sony duplán jó fej lesz, hiszen olcsóbb, mint amit előre ígértek, és több is, a Microsoft pedig ott van, ahol a part szakad.

Persze a másik oldalon ott van több száz ember, majd' öt éves fejlesztő és kutató munkája, több száz tapasztalt üzletember ereje, és maga Bill Gates, aki nem nagyon szokott hibákat elkövetni. Ennek fényében tehát egyelőre számomra érthetetlen hogyan véthetett az MS –látszólag- ekkora hibákat. A legjobb tehát az lesz, ha kivárjuk a megjelenést, amikor végre minden teljes bizonyossággal fog látszani előttünk, és maradnak csak a tények, a találgatások helyett. Aztán vagy örülni fogunk, vagy nem.

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...