Resident Evil 4

  • Írta: Chocho
  • 2007. március 12.
Link másolása
Nem is volt tán olyan rég, kb. három vagy négy éve, mikor a Silent Hill sorozat először megvetve lábát a PC-n megmutatta a platformért rajongó közönségnek, mi is az igazi túlélő horror és miről is maradnak le azok, akik nem birtokolnak egyet az épp aktuális konzoltrió (Sony, Microsoft, Nintendo) masinái közül. A derék japánok azóta is legyőzhetetlenek lettek ebben a műfajban, és bár kihívó akadt néha napján (Cold Fear…emlékszik valaki?), igazi vetélytársat csak saját házuk táján lelhetünk fel.
A gonosz már megint visszatér
Nevezetesen a Resident Evil szériáról van szó, mely bár konzolon nagyon komoly múltra tekint vissza (az első rész '96-ban, azaz 11 évvel ezelőtt adták ki Playstation-re), PC-n eddig csak épp, hogy képes volt pislákolni. A 2004-es, először (a hagyományokkal merőben ellenkezően) Gamecube exkluzív 4. részről hosszú ideig csak álmodozhattunk, mert az előző epizódok gyenge szereplése nem igen lendítette előre a számítógépes portot. A francia Ubisoft azonban az utóbbi időben szerződést kötött a Capcom-mal, és elkezdte sorra kiadni a nagy múltú keleti cég konzoljátékainak PC-s változatait. Így került hát végül monitorjainkra a Resident Evil 4 is. Nem mondom, az elvárások nem voltak alacsonyak vele szemben. Közel három év telt el az első GC-s példányok feltűnése óta, ráadásul maga a játék is komoly változásokon ment keresztül.


Kezdjük rögtön a történettel, mely alaposan eltér az eddig megszokott alapoktól. Az Umbrella-t a Racoon City-ben történtek után felszámolták, az amerikai kormány pedig már csak egy rossz emlékű aktaként gondol az incidensre. A második rész egyik főhőse, Leon, aki profi, de emellett zsaru is, mint beavatott kapott munkát a kormánynál. Mostani feladata mind közül a legkülönösebbnek ígérkezik. Meg kell találnia az amerikai elnök elrabolt lányát, Ashley-t, akit egy csoport ismeretlen rabolt el, valószínűleg egy belső ember segítségével. A nyomok a nagy halászlén túlra, Franciaországba vezetnek, ahová zombik nem igen teszik be a lábukat, vagy egyéb végtagjaikat…


A természet lágy öle

Mint ebből már következtethető, a játék legnagyobb dobása, hogy elhajítja a már megszokott „jön a zombi és szétlövöm a fejét" koncepciót. Ellenségeink –többnyire- hús vér emberek lesznek, akik kaszával, baltával vagy egyéb kellemes háztartási eszközzel felfegyverkezve rontanak Leon életére. Elsőre ez meglehetősen szokatlan lesz, ám már itt az elején le kell, hogy szögezzem, hogy ez egy szuper ötlet volt! A játék helyszíne a vidéki falvak miatt többnyire erdős területeket foglal magába, amiknek sötét, borongós légköre, állandó „hűs" levegője már-már érezhető, tapintható. Kár is lett volna ezt az összképet tönkretenni a zombik erőltetésével.

Ellenfeleink bár nem halottak, mégis meglehetősen szívósak lettek. A játék által felvonultatott, már megszokott arzenál (alap kés meg pisztoly, shotgun, géppityu, stb.) legtöbb képviselője nem sokat ér egy nagyobb tömeg ellen. Egy-egy lövéssel kis időre leteríthetjük őket, de ha az nem fejre ment, akkor imádkozzunk, hogy legyen még lőszerünk elintézni a földön fetrengő rosszfiút/rosszkislányt. Emiatt belekerült a programba egy közelharci rendszer, mely nélkül szinte képtelenség volna boldogulni. Leon a megfelelő gombkombinációkra rúg, üt, lök, de úgy, hogy azt még Chuck Norris is megirigyelhetné!


Ha már a lövéseknél tartunk, meg kell jegyeznem, hogy a játék bizony piszok nehézre sikeredett. Könnyű fokozaton még pite a dolog, a parasztok hamar fekve maradnak, és még a táposabb szörnyekkel is el lehet bánni az utolsó élet határán. Közepes módban már nem babra megy a játék. A golyók úgy fogynak, mint meccs alatt a chips, az ütések pedig komolyabban sebeznek. A nehéz fokozat maga a hajtépő idegbaj, szinte csak mazochistáknak ajánlom. Nem lenne olyan durva a dolog, ha adott lenne a szabad mentés lehetősége, de előző generációs konzolportról lévén szó ez csak checkpoint-okkal (írógépek…) lehetséges. Lőszert még a Resident Evil hagyományaihoz képest is keveset találunk és így rászorulunk majd a fejlesztők által hagyott ügyes megoldásokra.


Értem ez alatt azt, hogy mivel a program teljesen 3D-s köntöst kapott, a rögzített kameraállásokat elfelejtve ki kellett dolgozni, hogy a játékos ne veszítsen előnyéből a pályák beláthatóságának korlátai miatt. A megoldás az interaktív környezetben rejlett, mely ugyan sok játék feature-listáján szerepelt már, eddig nem igen láttunk belőle jót. Eddig… Ugyanis a RE4 nehézségének igazi kulcsa a pályák és azok elemeinek kihasználása. Ha látunk egy ajtót, próbáljunk bemenni. Ha nem tudunk, ugorjunk be az ablakon! Ha van egy komód a közelben, torlaszoljuk el vele az ajtót és akkor máris könnyebb dolgunk van! Mindez persze mit sem érne a kiváló pályadesign nélkül, de higgyétek el, itt ez lesz a legutolsó, amire valaha is panaszkodni kívántok majd! A helyszínek egytől egyig gyönyörűen kidolgozottak, a grafika pedig… Hát… A grafika biz olyan, amilyen. Senki ne számítson álleejtős speciális effektekre, több ezer sokszögből felépített karakterekre, még pixel shader-ekkel sem fogunk találkozni. A remekül összeillesztett textúrákkal való játéknak és hangulatteremtő helyszíneknek köszönhetően viszont most is megtapasztalhattuk, hogy lehet ma még szép játékot kiadni mindenféle DX10-es extra nélkül is.


Klasszul hangzik? Igen, mert az is. Azt már szinte mondani sem kell, hogy japán játékokhoz méltón itt is sok gyűjthető és elérhető extra vár minket, többek között egy új kampány is. Mégis, ha oldalra pillantotok, láthatjátok, hogy a pontszám nem tükrözi az eddig leírtakat. Hogy mégis mi rontja le ennyire az összképet? Nos, mi más tenné ezt, mint…


…a port minősége!


Na igen. Elérkeztünk tesztünk legsarkalatosabb pontjához. Ugyan a fentiekből már látszik, hogy a Resident Evil 4 egy minden szempontból figyelemre méltó játék, mégsem adhatok neki olyan magas pontszámot, amennyit érdemelne, hisz a körítés valami katasztrofális lett. Az még hagyján, hogy a grafikából több elem hiányzik (az eső néha „elfelejt" esni, a környék pedig túl világos, így semmi haszna nincs Leon zseblámpájának), vagy hogy a menüben nincs kilépés, csak alt+f4, de hogy az irányítás gamepad nélkül egyszerűen képtelenség legyen, ma már nem megbocsátható. Eme sorok írója is többször a haját tépte a totális optimalizálatlanságon, és bár a gépigény meglepően baráti (nem láttam olyan gépet, amin ne futott volna), nem tudok elsiklani az ilyen fokú hiányosságok felett.


Ha egy picit több odafigyelést kapott volna a PC-s verzió, azt írhatnám végszónak, hogy „íme, itt van minden idők legjobb túlélő horrorja, vegye-vigye mindenki, mert valami szuper!", de sajnos nem tehetem. Ugyan az ár elég baráti (a program az olcsó kategóriában indult itthon, ára 5990 Ft), mégsem tudom, ajánljam-e egy hétköznapi gamernek… Talán majd ha kijött hozzá az első (tucat…) patch…

Kapcsolódó cikkek

17.
17.
Yanez
Tizenvalahány év után, ergo PS2 korszak óta most játszom ismét vele. Hihetetlen, de még így 2018 előtt is akkora hangulattal bír, hogy képtelen vagyok letenni. :)
16.
16.
Seggeszkexkluzív
20 éves a resi, leárazás van a Storeba gondoltam megveszem a 4 és Veronica x bundle-t. A hoszú hétvégére jó szórakozás lesz.
15.
15.
benjo6
A wii:edition faja csak kicsit nehéz(mert pátyolgatni kell azt a csajszit)
14.
14.
BDK1997
Kicseszettül jóóóó játék!!! :D:D:D:D

Imádom!!!!!
13.
13.
spepo
Szerintem jó játék. És a grafikára van 1 kiváló megoldás.... van hozzá 1 mód ami nagyon nagyon sokat javít a grafikán.... na ijenkor már fog kelleni zseblámpa :D a módot letölthetitek.... http://z6.invisionfree.com/Resident_Evil_4_PC/index.php?showforum=10 itt letölthetitek.... ha kell segítség ahoz hogy hogyan csináld itt van 1 segitő ( magyar) videó.... http://www.youtube.com/watch?v=mdf8b5fck14 remélem segítettem :) .
12.
12.
Splinter
Valaki segítene?Szeretném megtudni pc-re milyen gombokat lehet használni a játékban.A mozgáson kívűl nem tudok többet.Lehet e futni és amit játék közben kiír 1-5-6 gomb,klaviatúrán mik tartoznk hozzá.Köszönöm.
11.
11.
Splinter
Hali!PC-n játszom és kérdezném lehet e valahogy futni,vagy gyorsabban menni.Sima mászkálással elég lassan megy a fickóm.
10.
10.
imre858
9.
9.
fpeter
Azt aruljátok el h h lehet irányítani pc-n xDDD

Meg kilépni nemtudom hogyan kell xD
8.
8.
skiz0
jaja, az nagyon nagyon zavart engem is, az nagyon nagyon elvette azt a feelinget...és akkor világosban futkosol zseblámpával lol... :D

én még PS2-n toltam, és tényleg sokkal de sokkal eltérőbb, mint ez gyatra pc-s port...pedig nagyon reméltem, hogy azért sikerül majd jól elkészíteniük, de valahogy nem jött össze mégsem nekik =/

de ez ne ijesszen el senkit, iszonyat nagy játék tényleg, iszonyat nagy hangulattal, storyval megspékelve, és letehetetlen! :)
7.
7.
Daks
sztm az nagyon gáz, hogy a "sötét" részek (éjszaka, alkonyat, árnyékos helyek) tök világosak. Van egy rész amikor elemlámpával kell menni, na ott korom sötétnek kéne lennie :D
6.
6.
Daks
A resident evil 4 topicba megtaláljátok mouse AIM progit, amivel van egér célzás meg normális irányítás! Amugy tenyleg ki lehet lepni alt+f4 nélkül is, de az se a legegyertelmubb modszer :D
5.
5.
skiz0
Van egy kis progi, ami lehetővé teszi az egér használatát, de szerintem inkább billentyűzet :)

Bár mikorra lett ez a kis program, addogra már hozzászoktam a billentyűzettel való célzáshoz :)



#3: dede, jó kis európai turné, egy elhagyatott spanyol faluban játszódik :)
4.
4.
huszti
én is úgy tudtam hogy spanyolban van, egy "kis" erőben, meg tényleg, elég idegtépő játék, és hosszú! Fanatikus gamereknek 2 nap, az ey dolog, de aki napi 1-2 órát játszik, azt leköti. A grafikát kárpótolja a hangulat, csak ne rontották volna el a célzást, hogy nem lehet egérrel...
3.
3.
The God of War
ez egész véletlenül nem Spanyolországban játszódik ?
2.
2.
djdonci02
Ki lehet lépni belőle!!Nem kell hozzá alt f4!!rendesen van kilépés része is!!
1.
1.
Daks
hihetetlen nagy jatek :D majdnem kinyomtam az elso 2 percben, aztan gondoltam tolom még egy kicsit, és az lett a vége, hogy 2 éjszaka alatt végigbvittem :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...