Starcraft II: Wings of Liberty

Mondanom sem kell, hogy a Blizzard mindig is útmutató volt a PC-s fejlesztésben. Amit ők csinálnak, az 4-5 évre előre meghatározza az játékfejlesztést. (Gyors példaként az RTS játékba oltott hős- és RPG-rendszert hozom fel. Manapság már minden RTS-ben ez megy.)
Régóta vártuk már, hogy a Blizzard végre bejelentse az új játékukat. Rengeteg spekuláció és találgatás terjengett szerte a világon. Koreai újság szivárogtatott ki információkat, sokan a 10 éves évforduló megkoronázásáról beszéltek, de senki nem volt biztos a dolgában. Végül eljött a nagy nap, május 19.-én végre lehullt a lepel. Mi sem szeretnénk lemaradni a nagy híráradatról, ezért gyorsan összeírtam, hogy milyen információk derültek ki a bejelentés óta.


Hány faj lesz tulajdonképpen?

Kezdjük az elején! A Starcraft 2 a történet fonalát ott veszi föl, ahol a kiegészítőben, a Brood War-ban lezárult. Négy évvel járunk az ottani események után. Továbbra is három frakció, a Terranok, a Zergek és a Protossok küzdenek egymás ellen. Továbbá vissza fognak térni kedvenc szereplőink is. Biztos, hogy velünk lesz terran oldalon Jim Raynor, zergeknél Kerrigan és a Zeratul a protossoktól. A misztikus Xel’Nagak is fel fognak tűnni a játékban. Róluk annyit kell tudni, hogy ők segítették a zergeket és a protossokat oda fejlődni, ahol most tartanak. Az egyjátékos részen belül több új bolygót is fel fogunk fedezni, például a protossok új világát, Bel’Shir-t, a terranok Braxis Alpha-i bázisát, vagy a zergek vulkanikus anyabolygóját, a Char-t.


Mennyire változik meg a játék az első részhez képest?

Játékmeneti szempontból a készítők megerősítették, hogy IGAZI folytatásról van szó. Hivatalosan megerősítették, hogy csak 3 játszható faj lesz a játékban, nem lesz negyedik faj, még a kiegészítő egyik küldetésében feltünő zerg-protoss hibrid lény sem. Továbbá nem lesznek hős karakterek sem (mint a 2002-es WarCraft 3-ban). Ebben a játékban a kis csapatok helyett a nagyobb létszámú egységeken lesz a hangsúly. A War3-ban átlagosan 20-25, maximálisan 60 harci egységünk volt. A készítők szerint a StarCraft2-ben nagyjából 300 egységgel számolhatunk. Megszűntették továbbá az egyszerre kijelölhető egységek korlátozását is, most már annyi katonát jelölhetünk ki, amennyi jól esik. A korábbi játékokra jellemzőtől eltérően, az egységek nem fognak nagyon aprólékos mikro menedzselést megkövetelni, a legtöbb jól el fog boldogulni egyedül is. (Természetesen az extra képességeiket nekünk kell aktiválni.)


Fontos különbség lesz még, hogy továbbra is jelentőséggel bír az egységeink pozíciói. Magasabb helyen lévők bónuszokat kapnak támadáskor. Például a kiemelkedésen lévők továbbra is a „fog of war”-nak nevezett köd jótékony homályába fognak burkolózni az ellenség számára. A legtöbb egység számára továbbra is keresni kell valami feljárót, de lesznek különleges egységek, melyeknek a kis magasság nem lesz akadály. Már előre látom, milyen jó kis taktikákat lehet erre alapozni. Ahogy az eredeti játékban, a siker alapja a játék alapos ismerete lesz. Azon dőlhet egy-egy csata, hogy tudjuk melyik egység ellen melyik a leghatásosabb, nem biztos, hogy egyszerű létszámbeli fölénnyel bizton nyerünk.


Öregember nem gyors vonat

A rajongók negatív kritikával éltek a bemutatón látható játék lassúsága terén. Gyorsan kiegészítették ezt is a készítők azzal, hogy továbbra is lesznek fokozatok, melyeket beállíthatnak a játékosok (lassú, normál, gyors) csak úgy, mint a WarCraft 3-ban. Leggyorsabb sebességen pedig hasonlóan gyors lesz a játék, mint az eredetiben volt. A fejlesztés során profi játékosokkal konzultáltak a készítők, hogy még inkább tudás alapúvá tegyék a játékot. Lesznek olyan aspektusai a játéknak, melyet csak tapasztaltabb és ügyesebb játékosok lesznek képesek rendszeresen használni.


Egy többjátékos menet a készítők szerint körülbelül 20 percig fog tartani, míg két profi játékos között talán 15 percig sem. Természetesen a kezdőknek sem kell elbátortalanodniuk, sok olyan kiegészítés lesz a játékban, mely meghozza majd a kedvet az aktív játékhoz. Ilyen például a visszajátszó rendszer, mellyel megtekinthetik az elmentett játékokat és megfigyelőként is jelen lehetnek egy-egy meccs alatt. (Szkeptikusan szólva, mintha ez már jelen lenne pár éve a játékokban…)


Új egységek vagy csak régiek új köntösben?

A játékban szereplő egységek a régiek felújított változatainak és újaknak a keveréke lesz. A készítők az utóbbi időben azzal foglalatoskodtak, hogy kiválogassák azokat az egységeket, melyek nélkül nem lenne igazán StarCraftos a játék, a többiek nagyját pedig átalakították, hogy belepasszoljanak a koncepcióba, és hozzádobtak újakat is. Végül is nem lesz radikálisan több egységünk a játékban, mint a Brood Warban volt. Átalakított egységek például a Zealotok is, mely a protossok alap közelharci egysége. Kaptak egy passzív képességet (azaz nem kell külön aktiválnunk), egyfajta roham képességet mellyel, sokkal hasznosabb és rugalmasabb egység lett belőle.


A Dél-Koreában tartott bemutatón elsősorban a protossokra koncentráltak bemutatás terén. Állítólag a többiek még kevésbé vannak kidolgozva és sok változás várhat még rajtuk, mire bemutatásra kerülnek. Igazából nem terveztem, hogy egyesével bemutatok minden új egységet, ezt meghagyom a játék tesztjét író kollégának, úgyis sok változás lesz még itt, mire kezünk között tudhatjuk a StarCraft 2-t.


Min fog futni? Hogy fogja bírni a gépem?

Az eredeti StarCraft óta eltelt majdnem 10 év, fejlődött a számítástechnika, így az eredeti, kézzel rajzolt kétdimenziós grafikát felváltja a modern háromdimenziós. Sokkal jobban néz ki a játék, mint a WarCraft 3 nézett ki, sokkal részletesebbek az egységek, több poligonból állnak, kevésbé néznek ki úgy, mintha lego kockákból építették volna őket. A bemutatóban láthattunk sok szép grafikai vívmányt is, van bloom, robbanás- és tűzeffekt. A játék DirectX 9.0 alapokon fekszik, támogatja a Pixel Shader 2.0-t, így találkozhatunk majd HDR-rel (high dynamic range), normal, specular és emissive mappinggal, stb.


Kíváncsi leszek a fizikára is, mivel nagyon kihangsúlyozták a bemutató alatt, hogy figyeljük meg, ahogy a szétlőtt repülő darabja a földre zuhannak és a ferde platformon szépen valósághűen legurulnak. Mit ne mondjak, impresszív látvány volt, remélem végre nem csak grafikai, hanem igazi játékmenetbeli szerepet is kap majd. A Blizzard kihangsúlyozta azt is, hogy PC-re, mint platformra fókuszálnak jelenleg, futtatható lesz Windows XP-n és Vistán egyaránt, valamint készül Mac-es verzió is. (Valószínűleg a Ghost című játékkal kapcsolatos negatív élmények is befolyásolták őket.) DirectX 10-es grafikai interfészének kihasználásáról egyelőre még nincs határozott válasz.


Az alkotni vágyóknak sem kell csüggedniük, csakúgy, mint a WarCraft 3-hoz, a StarCraft 2-höz is ki fognak adni saját pálya vagy modifikáció készítéséhez szükséges kellékeket.


Megjelenik ez valaha?

Fontos kérdés még a megjelenési dátum. A Blizzard elmondta nekünk, hogy a játék készítését a Frozen Thorne (War3 kiegészítője) után egyből megkezdték, de nincs kikötött dátum, sem büdzsé. Annyi időt és pénzt fordítanak a játékra, amennyit kell, hogy megfelelő színvonalat kapjunk. Ebből következik, hogy a megjelenésre a hivatalos válasz: „when it’s ready”, magyarul, amikor kész lesz. 40 ember kezdte meg a fejlesztést és jelenleg egy kezdetleges alfa verzióval rendelkeznek, de már mindhárom fajjal lehet többjátékos meccset játszani.


Még több ilyen videót akarunk, mint a kiadott intro!

Végül megnyugtatásul a Blizzard üzenete a mozibetétekről: „Tudjuk, hogy a StarCraft 2-vel játszók elvárják, hogy jó néhány Blizzard-minőségű átvezető videó legyen a játékban, és konkrét terveink vannak, hogy több videót be is rakjunk, kezdve az intróval. További információkat akkor mondunk, ha már meghoztuk a végleges döntéseket.”

6 komment - szólj hozzá!