BioShock

  • Írta: Daks
  • 2007. augusztus 23.
Link másolása
A második világháború után egy férfinek látomása támadt. Látomása egy víz alatti városról. Ebben a városban a tudomány megállíthatatlanul terjedt, egészen addig a napig, míg már tényleg nem lehetett megállítani. De a káosznak már vége. A várost most holttestek lepik el, a sötét sikátorokban mutáns emberszörnyek portyáznak, a fontosabb helyeket pedig a legpusztítóbb biztonsági berendezések védik.
Ezt a cikket az ÜBERKONZOL támogatásával írtuk nektek:
Játékosok a játékosokért, ahol játszva vásárolhatsz!
Nextgen konzolok, kiegészítők, használt és új játékok olcsón!
LCD, Plazma és Projectoros HDTV-k, Házimozik, BluRay filmek,
nagy választékban, akár részletfizetéssel is vásárolhatók!
További infó: www.uberkonzol.hu


Hogy is kezdődött mindez? 1946-ban egy Andrew Ryan nevű szovjet tudós megelégelve az önmagát folyamatosan sanyargató emberi világot elhatározta, hogy mer nagyot álmodni, és létrehoz egy víz alatti várost, egy igazi paradicsomot, ahova csak a kiválasztottak juthatnak be. Ez a város a Rapture. Egy darabig minden rendben is ment, míg egy napon a Rapture tengerbiológusokból álló kutatócsoportja fel nem fedezett egy különleges tengeri élőlényt. Ennek a lénynek a sejtjei a legkülönfélébb fizikai és szellemi mutációkat tudták előidézni az emberi szervezetben, melyek okosan irányítva bearanyozhatták volna Rapture lakosainak életét.


Ryan számításait azonban keresztül húzta egy Fontaine névre hallgató gazdag vállalkozó, aki üzletet csinált mindebből. Az Adam sejteket pénzért kezdték árulni, melynek csakhamar az lett a vége, hogy Ryan és Fontaine összeveszett, a káosz pedig polgárháborút robbantott ki a Rapture-ben. A lakosok mind eszetlenül kezdték használni az Adam-et, és akiből nem lett mutáns, azt lemészárolták a már átalakult társai. A víz alatti város dicsfénye már a múlté, az évekig tartó háború szinte teljesen felemésztett mindent, ami egyszer szép volt.


Itt csöppenünk be mi a képbe. 1960-ban járunk, egy utasszállító fedélzetén. A gép bajba keveredik, és a pilóta kényszerleszállást hajt végre – hol máshol, mint a nyílt óceánon. A repülő persze darabjaira hullik, ám szerencsénkre mi túléljük a balesetet. A nyílt vízen találjuk magunkat, körülöttünk a gép darabjai úszkálnak, ám a közelben van egy világítótoronyszerű kis építmény. Gyorsan kiúszunk a vasszigetre, a toronyba belépve pedig azonnal becsapódik mögöttünk az ajtó. Hatalmas aula vár minket, a fények egymás után gyulladnak fel, az épület aljában pedig ott vár főhősünkre egy komp. Jobb választás híján belünk a mini tengeralattjáróba, és mit sem sejtve nekiindulunk a végtelennek.


Kellemes blues muzsika kíséretében filmet vetítenek, melyben maga Ryan mesél a világról, melyet megálmodott. Vége a filmnek, kinézünk az ablakon, és máris feltárul előttünk a Rapture gyönyörű panorámája. A hatalmas épületekből álló metropolisz szemkápráztató neonfényei, üveg folyosói, és óriási panorámaablakai olyan élményt nyújtanak főhősünknek, mint semmi más ezelőtt. Megérkezünk az állomásra, és hirtelen vége is a jólétnek, oda minden pompa és gazdagság. Az ablakon kinézve egy fickót látunk, akit éppen darabjaira marcangol egy mutáns embertársa...


Kicsit hosszúra nyúlt a bevezető. Talán ennyi kellett is ahhoz, hogy megfelelő hangulatot teremtsünk a cikk olvasásához, és persze körvonalazzuk magát a játékvilágot. Nos, ugorjunk is neki, és lássuk, hogy milyen veszedelmeket rejt a Rapture, és hogyan is menekülhet meg hősünk ebből a valóban szorult helyzetből.


Ahogy a cikk elején említettük, a városban mindenféle veszély leselkedik ránk. A cél persze az, hogy minél hamarabb elpucoljunk erről az átkozott helyről, azonban van itt jó pár alak, aki nem szívesen lát idegeneket. Először lássuk őket. Ellenségeink nagy részét a mutálódott emberek adják a játékban, belőlük rengetegféle van. Akad itt teleportálásra képes őrült tudós, kampóval a kezében rohangáló fiatal hölgy, babakocsis anyuka, fegyveres fickó, sőt még plafonon mászkáló őrült hajléktalan is. Nyugodtan egy kalap alá lehet venni ezeket, ők gyakorlatilag nem mások, mint különleges képességeket szerzett mutáns civilek. A Rapture biztonságáért és „nyugalmáért" felelős rendszer ennél kicsit izmosabb, ez ugyanis folyamatos fejtörést okoz, ellentétben a civilekkel, akiket elég kétszer mellbe durrantani. A fontosabb helyeken biztonsági kamerák vadásznak az arra illetéktelenül merészkedőkre, melyek automatikusan riasztják a mini robothelikopterekből álló őrséget. A riasztó egy percig szól, és ha még mindig a helyszínen vagyunk, akkor újabb robotosztag siet hozzánk. Ha a kamerákat kilőjük, akkor a riasztó nem indul be újra, viszont addig folyamatos a helikopteres támadás. A biztonsági rendszerhez tartozik még az előre telepített gépágyú, avagy rakétavető is, sőt nemegyszer beindíthatjuk a riasztót a széfek babrálásával, vagy a kirakatok betörésével is.


A harmadik általános ellenfelünk a Little Sister és Big Daddy páros. A Little Sister egy alig 6-8 éves kislány, aki az elhullott emberek agyából egy hatalmas injekciós tűvel kiszívja az Adam-et, a Big Daddy pedig a testőre, aki hatalmas fúrójával, és gépfegyverével azonnal nekiront bárkinek, aki veszélyt jelenthet a lánykára. Itt érdemes megállni egy pillanatra, mivel felettébb érdekes eme páros munkája. A kislány magában is elég rémisztő, hát még a két és fél méteres, vas búvárruhába öltözött testőrével. Ha nem megyünk hozzájuk közel, akkor veszélytelenek, ők csak a tetemekre vadásznak, azonban ha mi is szeretnénk hozzájutni egy kis Adam-hez, akkor érdemes megküzdeni a Big Daddy-vel. Ha legyőztük a búvárt, akkor védtelenné válik a Little Sister, akiből egy érintéssel kiszipolyozhatjuk a sejteket, megmentve ezzel a kislányt, és felturbózva magunkat.


Igen-igen, jól olvassátok, a Rapture-ben való tartózkodásunk alatt minket is a hatalmába kerített az Adam. A fegyverek mellett mindenféle különleges képességünk is van, hogy megvédjük magunkat, avagy segítsük az előrejutásunkat. Kezünkkel tudunk például energianyalábot kilövellni, ezzel működésre bírhatjuk a meghibásodott ajtókat, vagy lifteket, rövidzárlatot csinálhatunk a biztonsági rendszernek, de az ellenfeleket is megrázhatjuk. Ha kedvünk szottyan, akkor csupán az akaratunkkal gyújtogathatunk, fagyaszthatunk, de csinálhatunk magunknak hologramot, sőt egyéb finomságok mellett belekóstolhatunk akár a telekinesis rejtelmeibe is.


Ezek a képességek az RPG-kben megszokott slotos rendszerben gyűjthetőek – de aminek nem jut hely, egy különleges gép segítségével azt is cserélgethetjük olykor. A képesség hasonló a többi játékban ismert magic-hez, csak itt nem manával kell magunkat feltölteni, hanem Eve injekcióval. Fontos érdekesség még, hogy nem csak különleges képességeinket növelhetjük, hanem fizikai erőnket, mérnöki képességeinket, és harci ügyességünket is. Itt az előzőhöz hasonlóan egy-egy slotot foglalnak a „nagyobb életerő", „ügyesebb hackelés", „jobb fegyverkezelés" és egyéb, ilyesfajta célt szolgáló pluszok.


Ha a fegyver szót említettük az előbb, gyorsan fussuk is át ezek listáját. Többfajta stukkert is begyűjthetünk a Rapture-ben való kalandjaink során, a csavarkulcstól kezdve a pisztolyon, a shotgunon, gépfegyveren és a nyílpuskán keresztül egészen a gránátvetőig, vagy a vegyifegyverig. A fegyverek többnyire háromféle tölténnyel használhatóak, az átlagos stukkerekhez van hagyományos, robbanó és elektrosokk ammó, de a vegyifegyver funkcionál például lángszóróként, elektromos sokkolóágyúként, és fagyasztóként is. Finomság, hogy egy speciális, pályákon elszórt gép segítségével mindegyik upgradelhető, így pontosabb célzást, kisebb visszacsapást, vagy nagyobb tűzerőt adhatunk nekik. A fegyverek amúgy remekül el lettek találva, mindegyik hasznos, egyikre se lehet igazán azt mondani, hogy gyenge, feleslegesen került bele a játékba.


Ahogy a kiemelt részletekből is látszik, a BioShock szinte forradalmasítja az egyjátékos FPS-ek világát. Számtalan olyan megoldás került a játékba, mely eddig csak nyomokban volt felfedezhető egyes kiugró alkotásokban. Kíváncsiak vagytok még ilyen érdekességekre? Olvassatok tovább!


Felettébb izgalmas a játékmenet azon érdekessége, ahogy ellenfeleinkkel lehet úgymond szórakozni. Ha sokan támadnak ránk, akkor létrehozhatunk egy hologramot, mely testünk tökéletes mása. Az ellenfél összezavarodik, és a hologramot kezdi el támadni, mi pedig könnyűszerrel elpucolhatunk a helyszínről. Ha a biztonsági kamerákat hackeljük meg, akkor az nem ránk fog riasztani, hanem a mutánsokra, és rájuk is küldi ki a mini helikoptereit. Ez utóbbiakat is meg lehet amúgy hackelni, ha magunk mellé állítjuk, akkor az követ minket, és folyamatosan kaszabolja az ellenfeleket. Egy különleges ragacs segítségével a Big Daddy-t is összezavarhatjuk, aki elvesztve ítélőképességét egy darabig minket védelmez az arra járó mutánsokkal szemben. Érdekes továbbá, hogy vannak olyan szörnyek, akik félnek a másiktól, így ha valaki üldözőbe vesz minket, de meglát egy nála erősebb mutánst, akkor inkább tovább áll, mintsem összevesszen vele a „zsákmányon".


Egy egész cikksorozat nem lenne elég ahhoz, hogy az összes érdekességet felsoroljuk, így a többit hagyjuk meg a „felfedezés élményének", és lássuk, milyen is a BioShock egy játéktesztelő szemével. Cikkünk elején már felvázoltuk nagyjából a játékvilágot, és magát a Rapture-t, mely leírásból ti magatok is érezhetitek, hogy bizony nem mindennapi élményt nyújt. A hangulat az egekben van, a játék néhol rémisztő, néhol pedig olyannyira magával ragadó, akár egy tündérmese. Csillagos ötös a teljes megvalósítás, a víz alatti város tökéletes választás volt a játék helyszínéül. A panoráma magával ragadó, a belső terek igényesek, gyönyörűek, és olyan hangulatot árasztanak, ami utánozhatatlan a maga nemében. Minden negyed teljesen eltérő egymástól, a designjuk magával ragadó, a játékterük teljesen interaktív. Arra mehetünk, amerre csak akarunk, és azt csinálhatunk, amihez kedvünk szottyan. Ha úgy gondoljuk, akkor a bárban bekapcsolhatjuk a zenegépet, és egy kellemes blues társaságában felhörpinthetünk pár üveg whiskeyt, vagy elszívhatunk pár cigit, majd lazán továbbállhatunk, és beledobálhatjuk megmaradt dollárjainkat a nyerőgépekbe. Minek nevezitek ezt, ha nem totális szabadságnak? Itt nincsenek egyirányú folyosók, és mögöttünk belakatolódó ajtók, a cél csak annyi, minél hamarabb kinyomozzuk, mi a fene is történt itt, és persze megmeneküljünk a városból.


A grafika csodálatos. Az Xbox 360-as verzió tesztelésekor az állunk leesett, olyan profi megoldásokat láttunk mindenhol. Ha átfutunk egy pocsoján, akkor vízcseppes lesz a kamera, ha pedig átsétálunk mondjuk egy vízfolyás alatt, akkor úgy behullámzik a kép, mintha tényleg ránk öntöttek volna valamit. A fényeffektek gyönyörűek, a textúrák hibátlanok, az árnyékok olyan rémisztően élethűek, mint amilyet utoljára talán csak a FEAR-ben láttunk, a karakterek és a helyszínek kidolgozottsága pedig mind lelkiismeretes munkáról árulkodik. Nincs rá jobb szó, mint a NEXTGEN. Valahogy így kéne kinéznie minden mai játéknak!


Cikkünkben az egekig magasztaltuk a BioShock-ot, de meg is érdemli. Negatívumot nem könnyű találni, az egyedüli dolog talán csak az, hogy néha kicsit unalmas szobáról-szobára gyilkolászni a mutánsokat, míg el nem érünk célunkig. Ennyi, semmi több. Persze mondhatnátok páran, hogy milyen dolog az, hogy nincs multiplayer, de talán így jobb is. A The Darkness játékélményét is totál hazavágta a többjátékos hentelés, ide se hiányzik eme ficsőr. Ja, és mielőtt elköszönnék, annyit halkan megsúgnék, hogy a játék befejezése nagyon beteg lett, mindenképpen toljátok végig! Csók!

Kapcsolódó cikkek

71.
71.
semike
189.000 ft-os Xbox SeriesX -en is úgy fut mint az álom...Konkrétan MINDEN régi játék brutál gyors és gyönyörü.
Taps/Taps :)))
70.
70.
Neo1989
"PC-n "viszonylag" nagy gépigény" :) Aj ugyan már. Gondoltam előveszem a the gamemania-s kiadást erre az nem megy patch hiba miatt. Megvettem Steam kulcsként 2 E volt :) Bónusz oda adják a Remastered-et is.

Az eredetei 2007-es verzió egy 1 Milliós géppel a segge alatt úgy fut mint az álom.
És még mindig milyen rohadt jó ez a játék. Semmit nem vesztett az értekéből.
Akár a jó bor.
69.
69.
Scal
érdekes, hogy egyeseknek EZ jelenti a zsinór meg cső FPS fogalmát :D

hardon űber brutál nehéz, főleg az első 3-4 pályáig, aztán ha kifejlesztesz mindent, és felfejleszted a legdurvább fegyvereidet, az utolsó négy pálya már egy sétagalopp, az első Big Daddy legyőzése rémálom volt, egyetlen pisztollyal, meg shotival, (pláne, hogy szerintem a Bouncer veszélyesebb is mint a Rosie) a végső Boss fight viszont mindenképpen helyet kaphat a tíz leggagyibb Boss fight közt

a végétől többet vártam, pláne a 2/3-nál bekövetkező csavar után, de totál megértem akinek ez a játék hihetetlen csúcs, nekem szimplán csak egy nagy élmény volt az egész
68.
68.
Őrnagy
De durva, 2007es game, és ha minden igaz, idén 2016ban ismét kijön
67.
67.
Őrnagy
Na most elolvastam, és várom az újrakiadást
65.
65.
Stiw
Még tavaly valamikor nyáron bukkantam rá erre a csodára (demo). Gyorsan ki is vittem, és annyira magával ragadott a hangulat, a grafika, a hangok, hogy pár nap alatt 20x kivittem a demót. Lehet kicsit későn, de csak most van rá lehetőség, hogy megvegyem az eredetit. Mr alig várom! Aztán jöhet az Infinitie. ;)
64.
64.
sutgab
#62: Hagyd máár. Hülye ez mint a seggem.
63.
63.
kamgecam
Csiszolt gyémánt ez a játék.
62.
62.
DON GONDOCS
#60: Érdekelne mennyit játszottál vele, hogy eszt mondod.
61.
61.
metrox95
#55: Boltokban megtudod venni ott ahol az első segélyt és a EVE . Cserélésre meg valami bankot kell keresni.
60.
60.
-OWERLORD-
ez egy hülyeség az egyetlen ami jó a grafika
59.
59.
petyusa
tudja valaki, hogy ki az a csávó, aki adóvevőn beszélhozzád
58.
58.
petyusa
#55: Teljesen igazad van. Soha nem próbáltam még ehhez fogható játékot.Kicsit beteg, de SZUPER!!!

Alig várom a következő részét!!!

57.
57.
balisz
Nagyon hasít high-en, pedig a Crysis..... Szerintem a BioShock közel olyan szép mint a Crysis. Látszik, hogy ezt PC-re is csinálták nem csak portolták.
56.
56.
Dj joci
Valaki mondja meg annak az ajtó kódjának a helyes sorrendét ami valószínüleg ebből a négy számjegyből áll(9142)

Ha valaki emlákszik rá nagyon örülnék ha megmondaná

ja ha segít a közelében van egy nagy aranyozott bomba

55.
55.
kuglee
long, a maxpayne és társait végigtoltad , de ez meg egy hulladék?

érdekes.nekem ez a gáma nagyon bejött,évek óta nem volt részem ijen hangulatos gémben.

nem tudja valaki , hogy hogyan lehet megnövelni a plazmidok számát, mer nekem csak kettőt engedélyez.meg hogy hol lehet változtatni őket, hogy mik legyenek betöltve
54.
54.
Daks
a liftes jelenet utan ott a rapture panoramaja, vannak uszkalo balnak is, hatalmas epuletek... mi kell meg neked? :)
53.
53.
LonGleY
Az eleje (grafikával együtt) iszonyat jól sikerült, de ez addig tartott, míg be nem léptem a toronyba (közel 2 perccel később). Vártam volna, hogy a legelső csobbanásom után, a fekete mélységből előderengjenek a város fényei. Ehelyett beráznak egy pici liftként funkcionáló merülő golyóba, majd némi összecsapott vetítéssel veszik el a maradék kedvemet is. Ezután már csak egy óráig tartott ki a kezdeti lelkesedésem, mert semmi pluszt nem kaptam. Méghogy szabad az egész.. olyan lineáris, mint egy zsinór. Tipikus - minden akkor történik, amikor odaérsz - jelenetekkel tarkított árkád (vagy tradícionális konzolos?) FPS.



A grafika rohadtul elnagyolt. A HL2-ben meg tudták oldani, hogy ízléses maradjon a shader szint, itt meg minden csillog és villog. A pályák ugyanazokból az elemekből építkeznek, így az egész túlzsúfolt; nincs tere a játékosnak.



Hullámzik minden ablakon túli víz, ami teljesen irreális a mélységben, hisz ha a víz kavarog is, ez legfeljebb a különböző minőségű-hőmérsékletű víztömegek találkozásánál látható - de ez sem hasonlít arra az egyenletes és zavaró hullámzásra, amit a játékba pakoltak. Bűnrossz. Ezek még életükben nem láttak kádnyinál több vizet, de még egy rendes akváriumot sem.



A design (pfehe), a menedékváros egyértelműen a Fallout alapötleteire támaszkodik. Max Payne rémálmai és az Undying varázslós kaszabolásai motoszkáltak még a fejemben, míg gyűröttvirsli ujjaimmal szórtam a neonkék villámokat. De az meg sem fordult, hogy valami eredetit, újat látok. A szövegek bugyuták, a narrátorok és a tárgycímkék gyerekesek. Az már apróságnak tűnik, hogy a kinyitható infó panelen több, mint 3 különböző betűtípust használnak. A felszín viszont brutális. Csinálhattak volna egy valamirevaló horgászjátékot is ehelyett az összecsapott, DX10-es grafikára ültetett egyveleg helyett..
52.
52.
General Thomas
Én elsőnek kivittem jóként, érdekes volt, az biztos. Most rossz kis emberke leszek és leszüretelem az összest! :D
51.
51.
Ca$h
Érdekes, nekem 1000-szer jobban teccet a jó befejezés a rossz befejezés kifejezetten gyenge volt és rövid. Ízlések és pofonok ugyebár! :)
50.
50.
Daks
aqlternaviv befejezese van attol fuggoen, hogy eletbe hagytad-e a lanyokat. ha legyilkolod mindet, akkor erdekesebb az outro video :)))
49.
49.
Sörivó
Köszi ! hogy nem vettem észre ? Most már ha minden igaz mindjárt a végére érek , nagyon izgat a vége ,aszt mondják nagyon beteg !
48.
48.
Daks
belepsz a liftbe es pont veled szembe. :))
47.
47.
Sörivó
Végigjátszás van valahol a játékhoz, lehetőleg magyar nyelvű,mert a vége felé ez a liftes rész szopat már 1 ideje ,belépek a liftbe, de valami elevátor gombot magyaráz,az merre van ?
46.
46.
mirage
Segítség!!



Letöltöttem a demót, de nem indul! Elindítom, tölt egy kicsit és azután semmi! Mintha semmi nem történt volna A gépem nagyon jó úgyhogy nem az lehet a gond (Geforce 8800 GT) Gondoltam, hogy régi a driver a kártyához, de töltöttem le újat és ígysem megy! Ha Valaki esetleg tudna segíteni minél elöbb azt nagyon +köszönném



kösz
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...