Half-Life 2

Link másolása
Egy kis Half-life 2 krónika mindazoknak, akik az utóbbi hetek felfordulása közepette is szeretnének képben maradni, kíváncsiak az összeesküvés-elméletekre,az igazságra és ami odaát van...

Üdv mindenkinek!

Az utóbbi hetek Half-life kavarása közepette úgy gondoltam, talán nem lenne haszontalan a kevésbé informált munkásembereket is beavatni az ügy rejtelmeibe. Mielőtt megkapnám a magamét sietek elmondani, NEM a HL2 béta ellopását kívánjuk reklámozni! Ez egy bűncselekmény, amit mi is mélységesen elítélünk a magunk részéről. Én azonban többek hozzáállásával nem értek egyet, már ami a tájékoztatást illeti. Úgy gondolom ugyanis, ha valaki arra vállalkozik, hogy állandóan friss híreket szolgáltasson az emberek felé, akkor ezt mindig tartsa szem előtt. Néhány híroldal kifejezetten megtagadja az ilyen információk közzétételét, mondván, hogy ezzel csak a Valve helyzetén rontana (most nem a warez témákról és illegális linkekről beszélek, mert még szép, hogy ezeket kigyomlálják a fórumokból, teljes joggal). Azonban a tényszerű tájékoztatást nem tartom elítélendőnek. Mindenütt történnek bűncselekmények, amelyek hatalmas károkat okoznak, mégis szerepelnek a hírekben. Hiszen más oldalról is lehet ezt nézni. Koránt sem biztos, hogy ez értékelhető kárt okoz, sőt, ha sokan tudnak róla, megnőhet az esély az elkövetők kézrekerítésére, a hasznos információk összegyűjtésére. Mindemellett azt sem hiszem, hogy kis magyar online lapok hírei fognak ártani a Valve-nak. Ami történt megtörtént, és el lehet hinni, hírek ide, vagy oda, mindenki rövid idő alatt értesült az eseményekről. És ha a CNN szintű fórumok foglalkoznak az üggyel, akkor talán lehet is valami ebben az okfejtésben. Azt akarom tehát mondani, felesleges -és néha még kimondottan nevetséges is- szemellenzővel közlekedni. Különösen vonatkozik ez azokra a fórumokra, amelyek szűzies szent forrásokként tüntetik fel magukat, miközben warez-úton beszerzett játékokat tesztelnek. LOL!

Na, de elnézést, eme hosszúra nyúlt bevezető után visszatérnék az eredeti témára. 1998. novemberében, nem túlságosan nagy hírverés után megjelent a Half-life nevű PC-s játék, amely alapjaiban reformálta meg az FPS stílust. Véleményem szerint mindössze két ilyen igazán nagy mérföldkő volt (a többiek erényinek maximális elismerése mellett). A Thief megmutatta, hogy a hentes játékok nem jelentik az FPS evolúció csúcsát, és lehet ám egészen másképpen is. A Half-life más megközelítésben, de ugyanígy tett. A kiadás után egészen hamar lehetett látni a körvonalazódó HL mánia jeleit és a milliós eladásokat. De telt az idő, és Half-life 2-ről szó sem esett. Nem értettem az egészet. Ismerve az igencsak pénzéhes kiadói mentalitást, hogyan lehetséges, hogy kiadták minden idők egyik legjobb játékát és az Activision békésen, csendben üldögél a babérjain. Nos, ez valójában szerencsére nem így volt, a színfalak mögött már 1999. elején megkezdődtek a munkálatok az új rész kidolgozásán. Ez a munka egy teljesen új engine megírásával vette kezdetét. Sokan úgy gondolják, hogy a Half-life teljes egészében Quake 2 engine-re épült. Ez azonban nem egészen igaz. Valóban a Quake 2 volt az alap, azonban a módosítások után végül is egy olyan motor alakult ki, amely már nem volt többé Quake 2-nek nevezhető, és amelyet a Valve saját neve alatt be is jegyeztetett. Ilyen értelemben tehát a Half-life engine igazából önállónak tekinthető.

Szerintem egészen példátlan, hogy 4 éven keresztül képes volt a Valve gárdája teljes titokban tartani a folytatás fejlesztését. Nem is értem, ezt hogyan volt lehetséges megoldani, mindenesetre nekik sikerült és az első bejelentések után úgy gondoltam, ez igen, így csinálják az igazi, vérbeli profik. Azóta kicsit változott a véleményem, de inkább lássuk szépen sorjában az eseményeket.

Az idei E3 előtti időszakban bombaként robbant az egyik játékmagazin címlapjáról készült kép a neten, amely mindössze egy igencsak ismerős feszítővasat ábrázolt. Olyan mértékű hisztériát okozott mindez, hogy hihetetlen. Aztán megjöttek a sajtónak elsőként kiosztott képek, meglehetősen igénytelen és csúnya, sárga textúrákkal borított helyszínekről. Kiderült viszont hamar, hogy keine panik, azok a képek csak azért olyanok, mert egy kezdetleges verzióból származnak. Az E3-as bemutató pedig már mindent ütött. Véleményem szerint a látottak után a Doom3 második helyre csúszott, és ma is úgy érzem, nagyon komoly szerepe volt a Doom új részének kicsivel később bejelentett elhalasztásában. Mindenki azt emlegette, hogy itt az új király, és valóban, amit láthattunk az minden tekintetben überelte az addig bemutatott programokat. A fizika, a grafika, a karakterek ábrázolása, az AI, a hangulat és egyebek, mind korábban nem látott magasságokba emelték a PC-s játékokról alkotott elképzeléseinket. A felvezetés, az adagolás, maga az engine - bemutató, a tervek, mind - mind egy végletesen kicentizett, és abszolút professzionális csapatot sejtettek a háttérben.

Ez a csapat jelentette be az E3 alkalmával, hogy nem kétséges, a Half-life 2 meg FOG jelenni 2003. szeptember 30-án, amely kijelentés 100%-os, sziklaszilárd, és egészen biztosan nem lesz tőle eltérés. Az infóáradat az E3 végeztével sem csitult, azonban érdekes jelek mutatkoztak, amelyeket az említett profizmus fényében nem nagyon tudtunk hová tenni. Először Valve-ék arról nyilatkoztak, hogy elképzelésük szerint a multi nem lesz az egyjátékos verzió része, hanem azért majd fizetni kell. Ezt később korrigálták, és azt mondták, hogy (nyilván üzleti okok miatt) három különféle verzió lesz megvásárolható, különböző árakon. Modok nélküli, modokkal együtt futó, valamit egy extra kiadás.

Nem sokkal e felvezetés után Gabe Newell megköszörülte torkát és tájékoztatta a nagyérdeműt, hogy "praktikus" okok miatt szeptember 30-án mégsem a teljes játékot fogják kiadni, hanem egy benchmark programot, amely három különböző módban (Dx 8; Dx 8.1 és Dx 9) lesz majd képes bemutatni a Source engine képességeit. Az indok az volt, hogy ezzel akarnak a vásárlóknak kedvezni és dolgukat megkönnyíteni, mert hát ugye mindenkinek elemi érdeke a gépén megfelelő frame/sec értékek mellett élvezni a remekművet. Volt még némi egyéb rizsa is itt Dx9-ről, meg új generációs videokártyákról, optimalizálásról, stb. De ugye ilyesmiket a sokat próbált, élesszemű, vájtfülű gémer jómunkások nem hisznek ám el csak úgy, az igazat és mindig csak a színtiszta igazat valló fejlesztőbácsiknak, még kevésbé a kiadó öltönyös mosolygós menedzserbácsijainak.

Röviddel ezután képek tűntek fel a neten az állítólagos benchmark progiból. Kevesen tették szóvá, hogy ezek bizony az E3-as bemutatóból származó, a displacement mapinget, pixel shadereket, és egyéb Dx9-es technológiákat bemutató demóból származnak. A Valve ugyan nem mondta, hogy a képek a benchmarkból valók, de tutira nem is cáfolta! Ez önmagában eléggé érdekes volt, de valahogy elsikkadt az új infók tengerében. Ezt követően még jött egy felettébb érdekes nyilatkozat a Valve-tól, ami tovább fokozta a profi kezdés utáni egyre fokozódó bizonytalanságot és értetlenséget. Ezúttal azt vetítette előre, hogy bizony a Steam rendszeren keresztül a hivatalos megjelenés napján (szeptember 30.) már letölthető lesz a játék, természetesen erősen megforrasztott és kódolt formában, nehogy Árpád, vagy valamelyik munkás kétkezi ember picit közelebbről megvizsgálja, miközben határozottan nem bír tulajdonost megillető jogokkal a termék felett:-).

2003. szeptember 23-án, egy héttel a bejelentett megjelenés előtt aztán a Valve hivatalosan is elismerte egy roppant szűkszavú közleményben, hogy sajna HL2-zni valóban nem fogunk szeptember 30-án. Ennyi. Sem újabb dátum, se semmi. Ez volt azt hiszem az a pont, ahol már mindenki számára nyilvánvalóvá kellett válnia: valami nagyon - nagyon nem stimmel! Véleményem szerint a benchmark többszöri bejelentése, majd a különféle verziókról szóló infók, végül a halasztás ténye is egyértelműen időhúzó, terelő szándékkal történtek, mert Newell akkor már pontosan tudta, hogy nagy baj van. Csak szerintem abban bíztak, hogy a tereléssel nyert idő alatt el tudják kapni a hekkert, még mielőtt közzétenné az ellopott holmikat a neten, és akkor senki nem fog sejteni semmit, a játék rendben megjelenhet.

Ennek fényében eléggé jól érthető a nagy kavarás, el lehet képzelni szegény Valve-ék min mentek keresztül, hiszen mégis ki tudta volna megmondani, mi a teendő ilyenkor. Ki voltak szolgáltatva és ilyen helyzetben lehetetlen jól dönteni, hiszen még azt sem tudták pontosan mi történt, és ha elloptak valamit, akkor mit (igaz, az adatforgalmat ellenőrizve azért nagyjából pontos képet kaphattak a valóságról). Csak reménykedhettek abban, hogy megtalálják időben az elkövetőt, illetve, hogy még idejében sikerült felfedezni a bűntényt. Bár amint feltárták, milyen programok települtek gépeikre időközben kívülről, amelyek mind a hekker tevékenységet voltak hivatottak szolgálni, úgy szállhattak el kezdeti reményeik igen gyorsan.

A helyzetet a Valve innentől kezdve már nem tudta kontrollálni. Kósza félmondatok jöttek csak ilyen - olyan munkatársaktól, előbb november 11-i, majd november 28-i dátumokat kitűzve, hátha időlegesen megnyugodnak az emberek. Ami viszont szerintem eléggé szerencsétlen volt, az az ATI bekapcsolása az események menetébe. Minden jel szerint a fejlesztés során a Valve és az ATI mindvégig szoros kapcsolatban álltak, bár ezt hivatalosan egyik fél sem ismerte el. De nincs is ezen nagyon mit csodálkozni, Carmack ugyanígy tett a Doom3 esetében. Az ATI termékeivel átvette a vezetést a piacon, ez tény. Azonban igencsak nagy problémát okoztak azok a pletykák, hogy az ATI következő kártyája mellé Half-life 2 teljes játék is fog járni. Biztosra veszem, hogy nem volt ez teljesen kacsa, mert már korábban hallani lehetett a Dx 9 kapcsán az egyértelmű ATI optimalizálásokról, valamint a vállalat új grafikus processzora is éppen esedékessé vált őszre debütálásra. Szeptember 30-án megrendezték továbbá az "On The Top Of The Rock" elnevezésű ATI/HL2 bemutatót az Alcatrazban. Képzelem milyen jó hangulatban lehetett akkor Newell. Mindenesetre a szeptember 30-i megjelenésben bízva, emberek tömegei vettek Radeon 9800 pro-t. Ez később csak olaj volt a tűzre.

Október 1-jén megérkeztek az első hírek a lopott forráskód megjelenéséről a neten. Később kiderült, ez csak egy része a teljes kódnak, azonban maga Gabe Newell volt az, aki mindezt elsőként elismerte és egyúttal hivatalosan is segítséget kért az emberektől az elkövető(k) felkutatására, valamint beszámolt a cselekmény feltételezett elkövetési módjának egyes részleteiről is. Biztosított ugyanakkor mindenkit arról (amit nyilván maga sem hitt el), hogy a kódnak csak egy része került ki, azonban maga a játék teljességgel biztonságban van.

Október 6-án a fejlesztők úgy döntöttek, hogy a lopás miatt a forráskód egyes részeit teljesen újraírják, ezért a játék 2004. áprilisa előtt nem fog megjelenni. Még ugyanezen a napon az első warez oldalakon megjelent a Half-life 2 bétája és ezzel elindult a megállíthatatlan lavina.


Október 8-án az elkövető nyilatkozatot tett közzé az interneten, aminek szövege a következő volt:

"Mindenkinek, aki azt vallja, hogy a HL2 a forráskód kikerülése miatt késik, tudatnám, ami kikerült, annyi van a Valve birtokában. Nem több, nem kevesebb, nagyon fontos hát, hogy megértsétek: NINCS kész. A Valve által bemutatott E3-as prezentáció egy nagy csalás. Megpróbáltad már megölni a katonát a "physicstown" pályán? Berúgják az ajtót? Semmi szkriptelt esemény? Akik azt mondják, hogy ez nem béta verzió, csak alfa: csak, hogy tudjátok, ez minden, amit a Valve ki akart adni szeptember 30-án! A Valve-nak üzenem: Úgy gondolom abba kellene hagyni a hazugságokat, különben ki kell juttatnom mindent a netre, amim még van! Nagyon jól tudjátok mitek van, akárcsak én!"

Október 12-én a letöltések között megjelent a szintén a hekker által feltört Condition Zero is. Ez szerencsére jóval kisebb kárt okozott, mert akkorra a CZ már aranyon volt. Közzétett a tolvaj két további pakkot is. Egyik egy patch volt a HL2 alfához, amiről aztán ő maga ismerte be, hogy elhibázott lépés volt, mert nem vette figyelembe, hogy ezeket az elemeket már korábban implementálta. A másik szintén egy patch volt, amelynek segítségével a HL első részében szereplő fizika és effektek valósíthatók meg, jóllehet, ezen kívül a grafika ugyanaz marad, tehát sem a textúrák, sem a poligonok száma nem változik.

Megjelentek továbbá az Anonymus Leakernek tulajdonított egyéb bejelentések is a teljes forrás, valamit a HL2 pre-gold közzétételét illetően. Mindezeket azonban ő azonnal cáfolta, és elmondta, hogy nem beszélt pre-gold változatról, mindamellett soha nem fog a nyilvánosságnak beszámolni arról, mit kíván még a jövőben közzétenni.

Eközben irgalmatlan méretűre duzzadt a szerverek fórumain zajló eszmecsere és bizony egyre többen kezdték a hekker közleménye után feszegetni, hogy igen-igen, mintha valóban mindig ugyanúgy történnének az események az alfában, és ez bizony nem annyira jellemző egy teljes egészében AI irányította (nem szkriptelt) környezetben. Az egyik legdurvább nyilatkozat e témában október 16-án érkezett, mégpedig egyenesen a Valve főhadiszállásáról:

"Magát a demót sosem szántuk interaktívnak (????), csupán egy pergő múvinak. Az AI-val kapcsolatban azt feltételezhetem, hogy a demo tartalmilag a véglegeshez közelítő megoldásokkal mutatta be milyen is lesz végül a HL2 játékélmény. A játék elkészülte után különben is képtelenség elrejteni a scriptelést.�

Gabe: �Az E3-as demó egyik, a szövetséges AI-t prezentáló jelenetében Gordonnal az élen Barney és a civilek apró csapata az utcán és épületekben nyomul, végezetül pedig Combine - katonákkal küzd. Tudomásom szerint szó sincs scriptelt eseménysorozatról. Legalábbis nem a lineáris, interaktivitást mellőző módon, ami a Half Life 1-et jellemezte".

Ez azért durva, mert a fejesek itt egyértelműen és félreérthetetlenül kimondták, hogy az, amit az E3-as bemutatón az AI demonstrálására láttunk NEM létezik. Ezek előre programozott események, azaz minden mindig ugyanúgy történik, ugyanolyan algoritmus szerint, amivel a készítők - elmondásuk szerint - csak azt akarták bemutatni, hogy elképzeléseik alapján a játék végleges állapotában hogyan fog kinézni. Ezzel nem is lett volna semmi baj, ha a demonstráció előtt, vagy közvetlenül utána pontosan közlik a nézőkkel a félreértések elkerülése végett. Így azonban nem tiszta ügy, mondhatni hazugság, mert becsapták vele az embereket, elhitették, hogy az, amit látnak valódi és a totálisan interaktív környezet része.

Ajánlom megtekinteni az E3-as physicstown nevű pályát. Való igaz: a katona mindig ugyanott jelenik meg, mindig ugyanazt csinálja. Ha megöljük, senki nem jön utánunk, de ha az asztalt az ajtó elé toljuk, akkor is automatikusan megszólal az amúgy ott sem lévő ellenfél hangja, megremeg az ajtó, holott odakint senki nincs. Ha a katonát életben hagyjuk, úgy megjelenik két társa, pontosan az ablak előtt és ránk lő, mindig pontosan ugyanolyan helyzetből. Magyarul az egész pálya ilyen szkriptek halmazából áll. Meg is lehet figyelni a videón: amikor a fickó ellövi a huzalt a darun, és a vasgerenda letarolja a jónépet, jól látható, hogy az oda előre beprogramozott vérfolt egy apró hiba folytán pár pillanattal hamarabb jelenik meg a falon. Egy AI rutin által irányított környezetben ez így nem szokott előfordulni. Ugyanakkor az odalent futkorászó katonára sem volna nagy esély véletlenszerűen úgy rárobbantani a konténert, hogy annak kilógó része a katonát pontosan fejbe találja, és ezt követően jól látszódjon a kilógó test a törmelék alatt. Nem kétséges, hogy ezek az elemek nem képezték az AI rutin részét, hanem előre le lettek programozva. Más kérdés, hogy a lények valóban felismerik az előttük lévő hordót, és el is lökik azt, azonban a mesterséges intelligenciától ez ma már nem olyan eget rengető újdonság, mert nagyjából ugyanazon elven működik, ahogyan pl. az ellenfelek képesek a terepviszonyok kihasználására.

Nos, elmondhatjuk tehát, hogy valóban csalt a Valve, mert olyan állapotában próbálták feltüntetni a játékot, amelyről maguk sem tudják, hogy végül el lehet-e majd érni. Ez csak azt demonstrálja, amit szeretnének, de nem azt, ami már megvalósult. Járjuk most kicsit körbe az alfát magát, mert ezzel kapcsolatban is sok kósza hír kering.

A hekker 100 db, egyenként 14.3 MB-os rar formájában tette közzé a programot, ami kitömörítés után nagyjából 4.3 GB-ot tesz ki. Ez nem kevés. Igencsak teljes amúgy a pakk, a pályákon kívül tartalmazza az AI rutinokat, igen sok átvezető szkriptet, néhol zenét, a hangok jelentős részét és egyéb, a pályaszerkesztéshez fontos elemeket is. Kezelőfelülete korrekt, a hasonló sorsra jutott Doom3 alfához képest jóval fejlettebb, a beállítások nagy része főmenüből elérhető. Konzolból, valamint a create server menüből egyaránt indíthatók a pályák, viszont ezekben az esetekben az AI és más elemek is kikapcsolt állapotban vannak. Az egyes konzolparancsok is beépítésre kerültek és nagy részük jól használható is. Kívülről, a főkönyvtárból indítva az egyes mapeket azonban a felsoroltak is aktívvá válnak, így egynéhány pálya esetében még akár némi játékélményről is beszélhetünk.

Azonnal világossá válik ugyanakkor, hogy ez a munka zseniális, és még ilyen állapotában is főhajtásra késztet. Számomra talán legdurvább a fizikai rendszer, ilyen még nem volt, igazi mestermunka! Jó mindemellett az AI is, de hát ez csak természetes az előzmények ismeretében. Ha viszont a játékot egészében nézzük, a lopott verzió lehangoló képet fest, mindenkit óvva intenék, hogy letöltse (amellett, hogy természetesen a letöltés is illegális)! Semmi másra nem jó, csak a várakozások és az illúziók teljes lerombolására, ezért csak javasolni tudom, hogy minden érdeklődő várja meg a véglegest, ezt pedig gyorsan felejtse el. A pályák nagy része nincs rendesen feltextúrázva, egyes részecske-, és fényeffektek rosszul működnek, vagy egyáltalán nincsenek beillesztve, nem működik rendesen az ütközésfigyelés, a karakterek összeakadnak. Ezt pedig nagyon nem jó látni.


Nagy kérdés, hogy a történtek fényében hogyan ítélhetjük meg a Valve-ot? El lehet-e képzelni, hogy egy félkész játékkal a zsebükben hónapokon át kampányoltak szeptember 30-a mellett, holott jól tudták, legalább fél évre van még szükségük a játék teljes befejezéséhez? Ha igen, mi okuk lett volna ezt tenni? Hiszen normális arcok, és azt is tudják, nem játszhatnak a rajongók millióival, mert belőlük élnek. Ráadásul van egy nagyon szigorú kiadójuk, szigorú haditervekkel és még szigorúbb utasításokkal. Vajon megengedhették-e maguknak, vagy a kiadójuk nekik, hogy tudatos és értelem nélküli hazugságokkal a biztos bukásba vezessék önmagukat? Szerintem ez teljességgel kizárt! Erre nem lenne semmilyen racionális magyarázat. A rajongók pusztán rosszindulatú, szándékos átverése a játék készültségi fokát illetően pedig remélem senkinek sem jutott komolyan eszébe. Másod sorban, úgy érzem, négy év alatt ennél az alfánál jóval többre juthat egy ilyen zseniális és hozzáértő fejlesztőcsapat. Ugyan a hekker váltig állítja, hogy ez béta, de véleményem szerint bétának azt a programot szokták nevezni, amely gyakorlatilag kész van, és kiadása előtt tesztelése vár, hogy szépen megfésüljék, kiszűrjék a még fennmaradt kisebb hibákat. A béta elnevezés egy már minden elemében működőképes játékot takar. Tehát ez itt alfa, bár ha a Doom3-at annak hívták, akkor még inkább pre-alfa.

Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a hírek szerint az Anonymus fiú Gabe gépén kívül csak további kettőhöz tudott hozzáférni. Azonban a fejlesztőcsapatban sokkal többen dolgoznak. Mindenki tudja, hogy a munkafolyamatok megkönnyítése érdekében a fejlesztés alatt álló program sokszor szét van darabolva, és mindenki csak azt a lecsupaszított vázat használja munkájához, ami éppen elégséges, vagy amire éppen szüksége van. Vannak ugye a 2D-s, a 3D-s felelősök, az AI programozók, pályatervezők, a mozgásokért felelős emberkék, és még sokan mások. Azért alkalmaznak ilyen módszert, hogy mindenki csak a saját feladatára koncentrálhasson és munkája közben semmilyen, mások által fejlesztett és implementált tényező lehetőleg a lehető legkevésbé zavarja.

Figyelmébe ajánlom ugyanakkor mindenkinek (erről sem sok szó esett a fórumokon), hogy a hivatalos videókon és képeken egyaránt vannak olyan helyszínek és jelenetek, amelyek a lopott alfában nincsenek meg! Márpedig, ha csak annyi van a Valve birtokában, amit az enyves mancsú ánoním gyerek állít, akkor bizony ezeket is látnunk kellett volna! Ezek hol vannak? Nyilván nem álltak neki rajzolgatni egy kép kedvéért, hanem szépen megnyomták a hl2.exe-t majd töltés után a screenshot gombot. Egészen világos, hogy nem volnának képesek magukat úgy beégetni, hogy reklámozzák fejlesztésüket hónapokon át olyan ingame videókkal, és az azokon látható, nyilvánvalóan a történetbe illeszkedő szereplőkkel, szövegekkel, jelenetekkel, amikről majd végül kiderül, hogy a végső verzióban nincsenek is benne. Ezt én nem tudom elképzelni! Ezért is gondolom azt, szinte biztosan, hogy egyáltalán nem az minden, amit a hekker ellopott. Szerintem létezik egy valóban béta állapotú verzió Gabe-ék birtokában, amelyet szerencsés módon nem sikerült ellopni. Véleményem szerint erre alapoztak a szeptember 30-át illetően, és amikor látták, hogy a feszített tempó a játék rovására menne, akkor kitalálták, hogy legyen előbb egy benchmark, és utána a gold. Dátumot már szándékosan nem mondtak, mert csak akkor akartak újabb időponttal előrukkolni, ha biztosan tudják is azt tartani. És itt lépett közbe Anonymus akciója, aztán pedig borult minden.

És még egy apró személyes gondolat. Az egyik nyilatkozatában a hekker szó szerint azt írta az általa kiadott patch-csel kapcsolatban, hogy: �mindenkitől elnézést kell kérnem, hogy a drága sávszélességet lefoglaltattam, el kell ismernem a patch semmire nem jó. Egyszerűen nem vettem észre, hogy azokat az elemeket már korábban IMPLEMENTÁLTAM (!!). Márpedig számomra ez a nyilatkozat (és a főmenütől kezdve az egész alfa úgy ahogy van) azt sugallja, hogy a srác egyszerűen letöltögetett mindent, amit csak el tudott érni, majd ezekből az elemekből összeollózott egy játszható buildet! Magyarul azt, hogy ennek az egésznek köze nincs a fejlesztők által eldöntött módon összeállított verzióhoz (legyen az akár alfa, vagy béta állapotú). Sokkal inkább a program korábbi, jóval az E3 előtti időkből származó részletei lehettek valamilyen oknál fogva (talán biztonsági másolatként) a megtámadott gépen, és ezeket kapcsolta össze Anonymus egy játszható változattá, azt gondolván, hogy ez a létező legrégebbi verzió, amelyet aztán bétaként tett végül közzé. Nekem valamiért erős a gyanúm arra, hogy ez így történt! Illetőleg nagyon szeretném ezt hinni.

A taktika, amit most a Valve követni fog szerintem az, hogy minimális infóáramlás mellett (csakúgy, mint a Doom3 esetében) újabb pályákat fognak csinálni áprilisig, tökéletesítik az AI-t, csiszolják az egészet, és akkor jöhet a gold. Ki tudja, lehet, hogy még hasznunkra is válik mindez? Vagy pedig, ha valóban van egy majdnem kész változatuk, akkor szerintem még idén előállnak vele, és addig is csendben lesznek. Ugyanakkor a forráskód kijuttatása az engine licenszelése miatt tényleg nagy probléma, és emiatt valóban újra kell írni egyes részeit, hiszen maga a grafikus motor is egy olyan, dolognak tekinthető szellemi alkotás, amelynek értéke dollármilliókban mérhető. Azt viszont nagy veszélynek érzem, ha esetleg Anonymus megszerezte a teljes kódot, nehogy véletlenül megvárja a játék megjelenését, és akkor tegye közzé a forrás többi részét. Remélem mindenesetre, hogy nem olvassa a Gamekapocs cikkeit, és nem adok neki ezzel jó ötletet:-).

Véleményem a történtekről, hogy az egész roppant lehangoló és szomorú. Miközben sokan ostobán ujjonganak a lopott alfának, nem veszik észre, hogy ezzel mi, játékosok, rajongók veszítjük a legnagyobbat. Valóban nem volt szép dolog becsapni bennünket az E3-as bemutatón, ugyanakkor látni kell, hogy az ilyen döntéseket a fejesek hozzák meg. Nem azok a szerencsétlen programozók, akik 4 éven át éjszakákig görnyedtek a gép fölött, azért, hogy mi jól szórakozzunk végül, és akik munkájának nagy része lehet, hogy most a kukában landol. Nagy hibákat vétett a Valve is, azt hiszem, ez precedens értékű lesz a jövőben minden játékfejlesztő számára. Jobban kellett volna figyelniük a biztonságra. Ebből látszik, ők is csak emberek, hibázhatnak és meg is fizették az árát. Mit csinál mégis egy ilyen szintű cég a saját munkaállomásain az outlook-kal??? Visszatérve tehát, rossz érzés, hogy megpróbáltak becsapni, én mégis bizalmat szavazok Gabe Newell-nek és csapatának, már csak azért is, mert nem látom semmi értelmét egy mindössze félkész játék birtokában való össze-vissza hazudozásnak. És amúgy is. Senki nem mondta, hogy a demonstrációban szereplő elképzeléseket nem tudják végül majd megvalósítani. Nem igaz? Adjunk nekik lehetőséget szerintem.

Szívesen várnám véleményeteket a leírtakkal kapcsolatban a fórumban, mert valóban érdekelne, ki mit gondol.

Üdvözlettel: DeMiro

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...