Thelomeris - az első magyar 3D-s sci-fi

Drága főszerkesztőnk félreolvasta a sajtóközleményt, így azt hittük, Mark Hamill Magyarországra jön látogatóba. Csak azért mentem el a sajtótájékoztatóra, hogy élőben láthassam. Aztán kiderült, hogy nem jön, de az is kiderült, hogy nélküle is érdemes volt elmenni: megtudtam ugyanis, hogy a Thelomeris lesz az első 3D-s magyar steampunk sci-fi, és bizony nagyon ütősnek tűnik!

Ha reméltük is, hogy Magyarország előbb-utóbb betör a nemzetközi (és főként az amerikai) közönségfilmek piacára, biztos nem az első gondolataink egyike lett volna, hogy mindez egy erősen számítógépes grafikára támaszkodó steampunk sci-fi segítségével valósulhat meg. Pedig egyre inkább úgy néz ki, hogy ez tény, és nem pedig fikció, ugyanis már hosszú évek óta készül egy ilyen projekt Magyarországon: ez a Thelomeris, és bizony kőkemény, hollywoodi-szintű és minőségű anyagot kalapál egy tehetséges fiatal író-rendező, és a mögötte álló végletekig lelkes és odaadó brigád.


A bizonyos író-rendező srác nem más, mint Hatvani Balázs. Ne jártassátok rajta nagyon az agyatokat, hogy ki lehet ő, úgysem ismeritek, mint ahogy mi sem ismertük eddig. Egy dolog azonban biztos: valószínűleg az ország egy legjobb arc embere lehet, mert lássuk be: mennyire cool dolog már, hogy ha egy feltörekvő magyar filmesnek egyszer az életében lehetősége van elkészíteni egy igazi mozit, akkor nem a viszonylag biztonságos és Magyarországon bejáratott fél-művészfilm (Kontroll), vagy vígjáték (minden más) vonalhoz nyúl, hanem egy igazán hardcore, sötét sci-fi anyagot próbál összehozni Dörner György főszereplésével.


Egy steampunk sci-fi Dörner Györggyel. Elég csak kimondani, és végigfut a hátamon a hideg. Valószínűleg senki nem gondolt, vagy nem mert gondolni még ilyenre itthon, pedig kellett volna, mert fantasztikus az ötlet. Sőt, már sokkal hamarabb kellett volna, bár ahogy Balázsék sajtótájékoztatójából kivesszük, elképzelhető, hogy majd most, Andy Vajna felügyelete alatt végre fellendül kicsit a magyar filmkészítés, és lehetőséget kapnak a kibontakozásra a hazai tehetségek is. Csakhogy a fiúk-lányok nem álltak meg itt: újabb lehetetlen küldetés elé állították magukat (elmondásuk alapján szeretik az ilyeneket), s egy csapásra nemzetközivé tették a produkciót.


Dicséretes módon ez nem azt jelenti, hogy eladták a lelküket a külföldi tőkének, hanem külföldi tehetségek bevonásával igyekeznek növelni a film potenciálját, főként az Egyesült Államokban. Így a kezdetben kizárólag olyan magyar színészeket felvonultató szereplőgárda, mint Dörner György, Rudolf Péter, Viczián Ottó, Kerekes József, Szakácsi Sándor, később elkezdett hollywoodi nevekkel bővülni. Ezek között is az első a sci-fi legenda Mark Hamill (alias Luke Skywalker) volt, aki nem csak színészként, de kreatív közreműködőként is beszállt a projektbe. A lista pedig azóta olyan nevekkel bővült, mint a zseniális Christopher Lloyd (a Doki a Vissza a jövőbe-sorozatból), Gillian Anderson (Scully az X-aktákból), James Purefoy (Róma, Solomon Kane), Lance Henriksen (Aliens), vagy DJ Qualls (Cooltúra).


Ez eddig nagyon szép, és nagyon jól hangzik, de szerintem mégsem ez a legdurvább a Thelomerisben. Hanem inkább az, hogy a film nagy része zöld háttér előtt készül, s Hatvani Balázs elmondása szerint körülbeül 80%-ban CGI-ből fog állni, ráadásul ez lesz az első magyar 3D-s film is. S ha már a 3D-ről beszélünk, érdemes hozzátenni, hogy a srácok nem a James Cameron-féle módszerrel csinálják a dolgot, tehát nem 3D-s kamerákkal veszik fel a filmet, hanem az utómunkálatok során háromdésítik azt. Ami némi aggodalomra adhat okot, eddig ugyanis nem láttunk ebből jót kisülni, de a producer, Kiss Levente szerint az ILM-nél járva ők már tapasztalták, hogy működhet ez a dolog rendesen is. Egyébként is úgy tűnik, hogy az egyszeri átlagembernél „kissé” komolyabb bejárásuk van a LucasFilm legendás birtokára, a Skywalker Ranch-re - valószínűleg Hamill közbenjárásával -, ahol a legjobbaktól leshettek el trükköket.


Irtózatos mennyiségű számítógépes grafika, amerikai színészek, 3D. Az első kérdés, ami felmerül, hogy mégis mennyibe kerül mindez? Habár pontos számokat egyelőre nem mondtak a srácok, úgy néz ki, hogy nem sokkal többe, mint egy sztenderd magyar mozifilm. Ami tehát azt jelenti, hogy okosan működve kevés pénzből is rengeteget ki lehet hozni. És higgyétek el, lesznek itt spéci dolgok: Mark Hamill karaktere, a Stranger például félig CGI – félig valós színészi játék megoldással kerül a vászonra, tehát itt már Karib-tenger kalózai-, s így ILM-szintű dolgokról beszélünk.

Mit tudunk elmondani a történetről? Nos, egyelőre a szinopszis nem sokat árul el. Adott egy Thelomeris nevű város, ami tipikusan sötét, kegyetlen és steampunk, s ahol mindenki a nagy óragyárban dolgozik, és gyártja az órákat. Senki nem tudja miért, látszólag a szabad akarat már rég beleveszett a fény nélküli város homályába. Aztán váratlanul az óragyár vezetője úgy dönt, hogy elég volt ebből, s leállítja a gyárat, aminek nyomán „sötét, nem evilági erők ébrednek fel évezredes álmukból, és már nem csak a város a tét, hanem maga a Sors és az Idő is” – hogy pontosan idézzem a hivatalos összefoglalót.


Láttunk egy rövidke előzetest is, s annyit elmondhatok, hogy az alapján iszonyatosan hangulatosnak, izgalmasnak és profinak tűnik az egész. Persze egy jó teasert gyakorlatilag bárki össze tud hozni, így ez alapján még nem ítélhetünk, de azt maximálisan elérte, hogy már most alig várom a végleges film megjelenését. Ami valamikor 2012 elején esedékes, ha minden igaz. S, hogy ha sikerül a lehetetlen küldetés, utána mit hoz a jövő? Nos, úgy néz ki, hogy Magyarországon vagy csak művészfilmeseket képeznek, vagy csak olyanokat, akik ismeretterjesztő műsorokat tudnak készíteni az M1-nek. Balázsék ezen változtatni szeretnének, s át akarják adni tudásukat egy új magyar filmes nemzedéknek, akik majd nyugaton is eladható, szórakoztató közönségfilmeket tudnak készíteni a Thelomeris által kitaposott ösvényen. Reméljük így lesz.

29 komment - szólj hozzá!