Capps: félelmetes idők a játékiparban

  • Írta: InGen
  • 2011. április 20.
  • Érdekesség
Link másolása
Az Epic elnöke szerint nem csak a cége, de az egész játékipar furcsa változások előtt áll, és nem lehet tudni, melyik út lesz a nyerő. Ráadásul ebben az egész bizonytalanságban az egydolláros játékok komolyan fenyegetik a teljesárú, dobozos megjelenéseket, ami szintén nem könnyíti meg a dolgukat.

Mike Capps nyilatkozott arról, mennyire nehéz helyzetbe hozzák az 1 dolláros játékok a teljesárú, 60 dolláros anyagokat készítő, AAA-kategóriás fejlesztőket. Az Epic elnöke szerint lassan lehetetlen lesz meggyőzni valakit arról, hogy hatvanszor annyit fizessen egy játékért, mikor a 99 centes árhoz van hozzászokva, és ez komoly problémákat okozhat a jövőben.

Ráadásul Capps szerint iszonyatosan bizonytalan a játékipar jövője: "Az Epic húszéves fennállása óta még sosem voltunk ennyire bizonytalanok abban a tekintetben, hogy mi fog ezek után következni a játékiparban" - mondta az elnök, majd hozzátette, hogy rengeteg a felmerülő kérdés: "Lesz még fizikai játékterjesztés 10, vagy akár 5 éven belül? Érdekelni fog bárkit is a következő konzolgeneráció? Mi a helyzet a PC-vel? Lehet pénzt keresni a PC-n, ha nem közösségi játékot készítesz? Mi történik a mobilokkal?"

Capps szerint a múltban viszonylag egyértelmű volt a dolog: a PS2 sikeres volt, szóval lehetett tudni, hogy az emberek ugrani fognak a PS3-ra is, az azonban bizonytalan, hogy ez a következő generációval is így lesz-e: "Én remélem, hogy igen. Legalábbis azon leszünk, hogy olyan ütős technikákat mutassunk be, hogy az emberek akarják majd" - fejezte be.

25.
25.
#23: Egyébként odakint teljesen elfogadott a használtjáték-piac. Sok üzlet van ahová beviszed a 2 hét alatt kijátszott játékot, és becseréled még újabbra minimális összegért. Mások pedig akár 2-3 héttel a megjelenés után megvehetik olcsóbban, vagy cserélhetik az új játékokat is. Itthon is van lehetőség beszámítsára, bár lényegesen kevesebbért. Azonban a kiadók próbálnak tenni ez ellen, lásd EA Online pass. Ekkor már nem elég megvenni a használtat, hozzá venni kell online kódot, szóval inkább az eredeti éri meg...:(
24.
24.
Henry82
#23: Ezt mondom én is, ha megjelenéskor kell, akkor 3 órát kell érte dolgozni, ha ráér fél év múlva, akkor egyet. Ezért írtam, hogy nem a játékok a drágák, a gondok otthon vannak.
23.
23.
M.invisible
Szerintem sem tűnnek el a dobozos dolgok, csak kicsit átalakul ez a terjesztési forma. Lásd pl. egyre több fejlesztő kihagyja a manualt az újabb címek dobozaiból, mert rengeteg költséget megspórol.
Már valahol említettem valahol, de itt is leírom, hogy a következő generációban leginkább flash memóriáról futtatható játékokat tudnék elképzeln (konzolokra értem)i.--> Akár az NGP esetében. Olcsó lenne az előállítás, kevés csomagolóanyagot igényelne, szállítási költségeken is lehetne spórolni, mert kisebb helyet foglalnának a produktumok. Persze a megfelelő hardware szükséges lesz, ha ilyen formába költözne a dolog.

A másik, én is UK-ba élek, 15£-nál nem adok ki többet egy játéknál, de sokszor volt már, hogy pl olyan játékot, mint a God of War III 9£-ért, vagy pl Alan Wake-et 11£-ért szereztem be. (1£ = 320Ft kb... függ a pénzpiactól mikor mennyi) Az is igaz, hogy nem premierbe vettem meg őket, de kb fél év aztán be lehet szerezni olcsóbban, és fél év múlva is ugyanazt a játékot viszem végig, mintha megjelenésnél vettem volna meg.
22.
22.
Shotgun Blues
Szerintem nem tűnnek el a HC játékok, tekintve, hogy mindig lesz egy olyan réteg, aki tartalmasabb szórakozásra vágyik, és ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Lehet, hogy kevesebb lesz, de lesz.
21.
21.
kharami
Vajon miért fenyegetik az 1 dolláros játékok a nagyobb volumenüeket? Mert olyan hulladékokat adnak ki manapság, hogy a két szint közötti határ elmosódik! Csodálkoznak drága fejlesztő urak?
20.
20.
hedzsooo
#2: "Amúgy meg ha egy 1 usd játék jobban leköt, mint az unalomig ismételt "frencsájz" " - Nehany ilyen izgalmas, otletes es kreativ 1 USD-os jatek cimet is megadhattal volna, v. legalabb 1 linket hozzajuk, ugy meggyozobb lett volna amit irsz.

Az arakat en is sokallom mondjuk, persze mas is, ezert is terjed egyre jobban a digitalis vetel, dobozos helyett, gondolom. Nincsen csomagolasi, + akar postakoltseg, lemezkoltseg, gyartasi koltesegek, szallitasi koltsegek, stb., stb. Gondolom nem tul nagy reklam, ha megemlitem a Steam-et peldanak, mint digitalis terjesztot, akiknek hihetetlen jo akcioik, learazasaik is vannak...Azert nem kell aggodni szerintem, marad a dobozos verzio is, bar 1es jatekoknal majd csak lehet, h limitalt peldanyban. Nagyobb cimeknel jobban tudnak majd gondolni a gyujtokre, rajongokra, azoknal mindig lesz szerintem dobozos verzio is, de a digitalis verzio olcsobb marad persze. En pl. a The Elder Scrolls V: Skyrim-et megveszem tuti PC-re, dobozos verzioban az iden. ;-D
19.
19.
Mortis
Már megint valaki, aki erről beszél. Megnyugodhatnának. Ha nem lesznek keresettek az AAA játékok, akkor ledegradálódnak valami közösség játék fejlesztőinek a szintjére és túlélik. :D
18.
18.
Raam989
Én egy fillért nem adtam még soha az Angry Birds szintű telefonos játékokért... Nem is fogok.
17.
17.
Ra1D3n
#2: Ha ez a véleményed a dolgokról, akkor nagyon alacsonyak az igényeid. Egy ilyen flash játék abban merül ki legjobban, hogy ugyanazt tolják folyton-folyvást az arcodba. Vegyünk példának egy kincsásó játékot. Jobb felszerelés 1 dollár, egy új sziget felásása 3 dollár, új térkép 1 dollár stb... Ha ezt a sok mikrotranzakciót összegezzük, sokkal durvább árakkal találjuk szembe magunkat mint egy premierkor megjelent játék esetében. És mivel nyújt többet egy ilyen 1 USD-s flash játék? Tulajdonképpen semmit sem nyújt, botrányosan unalmas, nem kapsz igényes történetet, nincsenek igényes átvezetők. Tulajdonképpen amiről te annyira áradozol, az egy marha nagy visszalépés lenne...

A lemezes terjesztés meg remélhetőleg továbbra is élni fog, legalábbis én nagyon örülnék neki. Minél jobban fejlődnek a hardware-ek, annál részletgazdagabb játékok megjelenését teszik lehetővé, tehát a kapacitás igány csak nőttőn nő. Már valaki felhozta példának, de ha kivonják a dobozos példányokat, akkor szerencsétlen srác egy félreeső faluhelyen mit tegyen egy 30GB-os játék esetében, amit 5megabit-es nettel kéne letöltenie? Szerintem ez a nagy digitális jelenleg még megállja a helyét, de később már igen csak macerás lenne...
16.
16.
Henry82
#10: Ki a játékok célközönsége? Pl Amerika, Nyugat-Európa, Japán, stb, ahol a 15e ft-os játékért kb 2-3 órát dolgoznak az emberek. Angliában pl takarításért 9-10 fontot adnak óránként privát házaknál, egy jó játék meg kerül 30-40 fontba, tetszik érteni? És itt sem mindenki takarító.

Nem drágák a játékok egyáltalán, Magyarországon alacsonyak a fizetések.
14.
14.
szcsaba1994
#13: Érthetőbben: Mindenki más korban vesz játékot.
Vanb, aki 25 évesen kezd el kockulni, van, aki 8
13.
13.
tabu3x
#10: Minden játékosnak van egy életgörbéje.
Y tengelyen a vásárolt játékok száma (db), x tengelyen a játékos életkora (év). A görbe a metszéspontból indul, ugye, aztán mivel személyenként egyedi a meredekség, mert az az egzisztencia függvénye is, ugye:-)
12.
12.
szcsaba1994
#9: Egy idő múlva már ott fogunk tartani, hogy PC-re is Blu-Ray lemezen jönnek a játékok. Majd vehetjük a 20.000 Ft-os BR olvasókata gépbe?
Ahhoz új alaplap is kellhet?
Ahhoz új táp?
De ez már más téma
11.
11.
szcsaba1994
#1: Nekem erről egy játék jutott eszembe: COD. Nem iaz rá minden, amit írtál, e mégis milliárdokat kasználnak vele.
#7: Éna MediaMarkt-ban szoktam venni 1000Ft-os játékokat. GRID, Dirt2, OF2, Mass Effect 1 1000Ft-ba kerül.
#8: Ki lehet írni lemezre a steam-ről letöltött játékokat
10.
10.
mocsing
Egyetértek, horribilis áron vesztegetik az új játékokat. Ki a játékok célközönsége? A fiatalság elsősorban, addig ok, hogy anyu-apu megveszi, de a szerény 20 évemmel én még diákmunkából élek. Egyetem mellett keresek kb 40k körül egy hónapban plusz a változó (szégyenteljesen) kevés ösztöndíj. Na most vegyek meg egy játékot 15k-ér? Enni, inni lakbér? Tudom ez most kész panaszáradat, csak azért mondom el mindezt, hogy ne csodálkozzanak, hogy a hozzám hasonlók beintenek középső ujjal és warezolnak orrba-szájba. (Egyébként egyszer elcsábultam, a Morrowindet azért megvettem eredetibe :)) Aki meg vesz 60 1 dolcsis játékot egy megunhatatlan Elder Scrolls vagy Mass Effect helyett az már megbocsásson, de egy idióta. :)
9.
9.
Bisur1996
Szerintem maradjanak a lemezek, úgyis nőni fognak a játékok méretei, és egy idő után túl sok lesz. No meg jobb érzés ha otthon ott a lemez. És az igazi hardcore gamerek meg SOHA nem fognak áttérni az "1$-s bárányokat terelek és még 1$ is kidobtam mert flashgameként is fent van ez a ratyi vhol az interneten" stílusú játékokra. Amúgy mostanában a grafika mellé kéne rendes optimalizálás meg történet és hangulat. Különben mindenki előkaparja majd a régi nagyokat...
8.
8.
tabu3x
Pl. azt a kérdést is kihagyta, hogy mi lesz a táblagépekkel :-)
Amúgy nem szar ez a terjesztési modell, egy 30Gb + játékot ki a bánat akarna teljes terjedelmében a konzolon/PC-n tárolni? Gondolom, egyet még csak-csak, de mindet???? Építsek otthon szerverparkot?
Az is nagy gond, hogy az éppen aktuális jelenben az elérhető/megfizethető sávszélesség mindig lépéshátrányban van az elérhető tartalommal szemben, ergo bekkelhetünk a downloading processek felett és nézhetjük napokig.
Inkább bemegyek a boltba és megveszem.
Aztán, ha lemezen van a cucc és teszem azt meguntam gammát, letörlöm. Ha megint megkívánom, csak beteszem a lemezt újra. Mert ott van a polcon. Mindig.
Ennyi.
7.
7.
#2: Engem viszont egyáltalán nem érdekel egyik 1 dolláros baromság se. Az indie játékok is keveset nyújtanak számomra, nagyon hamar megunom mindet. Szerintem ahhoz, hogy mondjuk egy nagyobb kaliberű sztorit, rendezést, normális grafikát kapjunk, sok ember kell, és sok alkotó. Nem elég szerintem pár hobbiprogramozó, akik csinálnak valami gagyi yetisportot és kész. Ráadásul pont te mondod, aki PC-s, basszus, amikor a pc-m még nem volt elavult olyan kaliberű game-eket toltam rajta, hogy az csak na! Volt sztorija mindnek, és rengeteg időt öltem bele mindbe és végig élveztem őket. Egy Diablo, Sacred vagy Silent Hill helyett most játsszak valami 1 dolláros farm-építős hülyeséggel? Ráadásul mobilon? Ne viccelj már, nevetséges. Ha meg jobban leköt egy ilyen mint mondjuk a Diablo 2, hát nem tudom miről beszélgetünk :-D Abban viszont hasonlóan gondolkodok, hogy a digitális terjesztés sokmindent megoldana, sőt, szerintem is az a jövő, és az által lehetne olcsóbb egy kicsivel a játék. Nem kerülne annyiba előállítani, máris lehetne kevesebb.
#4: De azért ne az 576-ot vegyük már alapul, Magyarország legdrágább boltják, ahol 14 ezer bármelyik game, de budapest más konzolboltjában ugyanazt már 10.500-ért megkaphatod...
6.
6.
#4: Nah én pontosan ezt csinálom, amikor lemegy 5000-körülre az ára akkor veszem meg, addig meg "nah, bleah"... :)

Így van meg a Nolf, FarCry, Crysis1, MassEffect 1-2, Torchlight és még jó pár játék eredetiben, pc-re (igen, pc-re! :). A Crysis2 volt az egyetlen kivétel, mert azt 8990-ért vettem! :( A DNF és Rage-et is meg fogom venni, majd ha 5k alatt lesz, de nem előbb! (Így gyakorlatilag nincs egyetlen olyan játék sem aminek a feléig elmentem volna és utána ne vettem volna meg !)
5.
5.
dzsiádzsó
Capps szeretett volna a hírek közt szerepelni, ez az időszak semmivel nem durvább mint anno 2000-ben volt.
De hogy kis naiv kérdéseire válaszoljak (amit minden kicsit is járatos, és ép elméjű meg tud tenni) sorban; IGEN 5 éven belül még tuti, IGEN nehéz el hinni vezető, pénzkereső pozícióból még tehetnek fel ilyen kérdést! SEMMI értelmetlen kérdés, NEM ahogy eddig sem, ami egy tendencia része ha nem vett volna észre, és nem éppen növekvő bevételekről szól. SEMMI illetve az ami eddig, jönnek a 2 magosak, aztán így tovább míg nem a mostani generáció játékait emuláljuk majd 10 év múlva.
4.
4.
Speper
Szerintem a mostani játékárak pofátlanul magasak. Elmegyek a helyi 576ba, és a Starcraft 2 majdnem 15.000 forint? WTF? Konzolra pedig mégdrágább egy játék...Ha tényleg ilyen 3-4, esetleg 5 ezer forintokba kerülnének a jobb címek is, akkor én is úgy lennék vele (meg szerintem sokan mások is), hogy a franc fog bajlódni a warezzal, ami kitudja jó e, nem jó e, bugos e vagy sem. Inkább elballagnék és megvenném...
3.
3.
#2: Szerkesztés gomb ? :(((
Amúgy meg a saját sírjukat kezdték el ásni, amikor egyre inkább abba az irányba ment el a játékipar, hogy a minőség, innováció, játékélmény, hangulat helyett kizárólagosan a grafikai megjelenítést tették előtérbe és egyre többe kerül egy játék, többe, mint hollywoodban egy átlagos film! Puszi, pacsi pajtások... egyétek meg amit főztetek, muhahaha! \o/ :)
2.
2.
Végre kezdenek rájönni, hogy a régi üzleti modell sz@r és el kell mozdulni a digitális terjesztés felé. Vagyis, megszűnnek a mai formában a kiadók és lehet minden játékot 10-20 usd-s áron terjeszteni és nem kell tovább sírni :) Amúgy egy nagy multit nem tudok sajnálni, legyen inkább sok kisebb indie fejlesztő, kevésbé látványos, de kreatív és szórakoztató játékkal !

Amúgy meg ha egy 1 usd játék jobban leköt, mint az unalomig ismételt "frencsájz" következő része ami rövidebb, egyszerűbb, unalmasabb, csak épp szebb, mint az előző akkor pont lesz@rom, hogy ez nekik milyen problémát okoz ! :) Az viszont meglep, hogy ezen pont az epic kezdett el nyüszögni és nem mondjuk az amúgy is sz@r játékokat gyártó city interaktív ?!

A konzolok nem fognak hiányozni, eddig se vettem egyet sem, legyen két platform mobil és pc a többiek halljanak éhen és digitális terjesztés _olcsó, de minőségi_ játékokkal és nem lesz itt gond ! :)))
1.
1.
shooter1234
Ebben van valami. De a minőségi játékokért szerintem mindig is fizetni fognak. Ahol a multi jó, és a single kampány sem rövid, és minden egyéb dolognak megfelel (jó optimalizáltság, jó graf, jó történet, jó irányíthatóság, újrajátszhatóság, stb...) az sikeres lesz, és biztos fognak rá költeni. Az meg nem a mi hibánk, hogy a fejlesztők ezekre a dolgokra nem fordítanak elég energiát, bár a fejlesztés tényleg költséges, de ha egy AAA címet akarnak, akkor mindenképp össze kell szedniük magukat.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...