A havidíjas MMORPG-knek még nem áldozott le

A Turbine-nak ugyan bejött, hogy free-to-play modellre váltott a Dungeons & Dragons Online-nal és a Gyűrűk Ura Online-nal, a fejlesztők mégis úgy tartják: a havidíjas MMORPG-k még nem haltak meg, egyszerűen csak ósdi az az elképzelés, hogy a kiadók egyetlen fizetési módot hagynak meg a játékosoknak.

Általános vélemény, hogy a havidíjas MMO-k kora lejárt, mert egyfelől a World of Warcraft minden lehetséges előfizetőt elhappol a riválisok elől, másrészt meg ki fog rendszeresen több ezer forintot fizetni ugyanazért a játékért? Persze mindez sarkítás, de a játékosok nagy része ma már így gondolkodik.

Érdekes módon a Turbine fejlesztői pont ezzel ellentétes véleményt fogalmaztak meg az Eurogamernek, méghozzá igen korrekt érvek mellett. A Dungeons & Dragons Online és a Lord of the Rings Online fejlesztői ugyanis úgy tartják: nem a havidíjas MMO ideje járt le, hanem azé az ötleté, hogy a játékosokat egyetlen úton kényszerítsék fizetésre és tartalomfogyasztásra.

A Turbine mindkét játéka fizetős volt eredetileg, s a srácok csak később váltottak a free-to-play modellre, amiben nemcsak mikrotranzakciókon keresztül, de havidíjjal is hozzá lehet jutni az egyes játékbeli tartalmakhoz. A Dungeons & Dragons Online az eddigi legsikeresebb évét zárta, és a Lord of the Rings Online váltása is igazi sikertörténet: a játékot többen játsszák, mint bármikor, és több pénzt hoz a konyhára, mint valaha - sok stúdió ezután vágott bele a hasonló váltásba.

A Turbine a tévézéshez hasonlította a rendszert: ha szeretnél, előfizethetsz valamilyen műholdas vagy kábelszolgáltatásra, vagy vehetsz valamilyen IP-s set-top boxot, mint a Roku vagy az Apple TV, de egy-egy műsorért is külön fizethetsz. A srácok szerint hatalmas hiba az, ha a fejlesztők úgy gondolnak a free-to-play modellre, mint arra a dologra, amit elég az MMO elindulása után néhány évvel meglépni, ma már ők sem tennék ezt: ha új MMO-val rukkolnak elő, hagyják, hogy a játékosok válasszanak a két fizetési forma közül.

A Turbine egyébként jelenleg dolgozik egy új projekten, azt viszont nem tudni, hogy mikor fogják bejelenteni a játékot, ugyanis maguk is úgy tartják: a D&D Online és a LOTRO sikerei miatt nincsenek arra kényszerítve, hogy új címet dobjanak piacra.

15 komment - szólj hozzá!