Hatalmas bukás a konzolbisznisz, sötét a jövő

Egy veterán játékfejlesztő egy cikkben ismerteti nézeteit és a birtokában lévő adatokat, mely szerint mind a Sony, mind pedig a Microsoft számára kifejezetten veszteséges volt ez a generáció, ami sötét jövőképet vetít a konzolok elé.

Ben Cousins 13 éve játékfejlesztő, AAA-kategóriás címeken dolgozott az Electronic Artsnál, a Sonynál és a Lionheadnél. Most egy mobilos játékokat fejlesztő stúdiót vezet, és egyértelműen úgy véli, a konzolok korszakának gyakorlatilag vége. Erre a konklúzióra néhány általa ismert adatból, és az azokból levont következtetésekből jutott el.

Drága üzlet konzolt gyártani

Azt ugyebár tudjuk, hogy a konzolokat veszteségesen árulta a Sony és a Microsoft, sőt, most már a Nintendo is. A pénzt később, a játékok után beszedett licencekből igyekeznek visszaszerezni, azonban ahhoz, hogy megtérüljön a hatalmas kutatás-fejlesztési, marketing- és hardvergyártási költség, a konzolcégeknek rengeteg masinát kell eladniuk. Sokkal többet, mint azt gondolnánk: a Cousins által készített táblázatban látható, hogy hiába ment el mind az Xbox 360-ból, mind a PS3-ból több, mint 70 millió darab, mindkét cég játékdivíziója erősen veszteséges: a Microsoft 2,9 milliárd dollár veszteséget hozott össze, a Sony pedig 435 milliárd jent.

Nem a hardcore játékosok veszik

Cousins kiemeli, hogy ráadásul a 70 milliós darabszámnak a nagy része azután ment el, miután 2009 augusztusában jelentősen megvágták az Xbox 360 árát (a 40 százalékát ezután értékesítették), a PS3 esetében pedig azt követően, hogy megjelent a slim verzió (42 százalék). Ebből Cousins arra következtet, hogy valójában a konzolt nem azok a hardcore játékosok veszik, akiknek a legfejlettebb rendszer kell rögtön a megjelenés után, hanem a sokkal árérzékenyebb "mainstream" játékosok. Ők pedig nem vesznek túl sok játékot, főleg a nagy címekre ruháznak csak be, így ismét nem a konzolgyártók ideális vásárlói.

Ez a réteg azonban nagyrészt rendelkezik okostelefonnal és tablettel, ezek a készülékek pedig sokkal inkább megfelelnek az ő játékos szokásaiknak - számukra kényelmesebbek, és persze olcsóbbak is ezek az anyagok, így Cousins szerint hamarosan ez a réteg teljesen elpártol a konzoloktól.

Mit hoz a jövő?

Nos, Cousins szerint hamarosan két fő piaca lesz a videojátékoknak. Az egyik a mobilos eszközöké (telefonok, tabletek, stb.) a casual és a mainstream játékosok számára. A másik pedig a PC, a hardcore játékosok számára. Cousins úgy véli, ha most konzolos vagy, és nem tudod elképzelni, hogy a jövőben mobilos eszközökön játssz, akkor szinte biztos, hogy a PC mellett fogsz kikötni. A PC mellett szólnak a free-to-play és indie játékok is, valamint az olyan fejlett piacterek, mint a Steam.

Lehetséges persze, hogy Cousins elfogult, hiszen mobilos fejlesztőcéget vezet. Azonban, ahogy nyilatkozta is, pont azért váltott mobilra, mert több iparági nagyágyúval együtt már egy ideje látják, hogy a konzoloknak leáldozóban van. Ráadásul nem ő az egyetlen, aki így gondolja: nem olyan régen David Jaffe és Hideo Kojima is hasonlókat mondott. Valószínűleg nem véletlen, hogy a Microsoft egyre inkább igyekszik az Xboxot általános multimédiás otthoni szórakoztató-központnak beállítani, rengeteg különféle szolgáltatással, melyek között a játékok futtatása már csak egy "mellékág" lesz.

154 komment - szólj hozzá!