GDC 2019: Stadia - a Google játékos platformja

Hatalmas bejelentéssel készült az idei GDC-re a Google. Az óriásvállalat bemutatta a saját játékstreaming platformját, a Stadiát: 4K minőségben, 60 fps sebességgel játszhatunk kedvenc játékainkkal, szinte bármely hardveren.

Néhány éven belül mindannyian a felhőn fogunk játszani. A Google komoly lépést tesz a videojátékok irányába, a GDC színpadán ugyanis leleplezték a saját gamestreaming platformjukat, a Stadiát. Pontos megjelenési dátumot, illetve árat még nem közöltek, de a tervek szerint még idén elindulhat a szolgáltatás az Egyesült Államokban, Kanadában, az Egyesült Királyságban és Európában is.

Mi is pontosan a Stadia? Nem egy saját konzolról, vagy egy fizikai platformról van szó, hanem egy felhőalapú szolgáltatásról, amely már a kezdetekben 4K felbontásban, 60 fps sebességgel streamelheti otthoni eszközeinkre akár a legújabb AAA-játékokat is. A lényeges számításokat a Google szerverparkjai intézik, így a gyengébb otthoni készülékeinken is gond nélkül élvezhetjük a hardveres szempontból legmegterhelőbb címeket, még csak le sem kell töltenünk azokat. Hasonló kezdeményezéssel rukkolt elő a Microsoft is, így kétségtelen: a felhőalapú játék világában is hamarosan megindul a verseny.

A Stadia egyik legnagyobb előnye a kényelem és a rugalmasság. Mivel a rendszer működéséhez alig van szükség többre, mint egy képernyőre és egy internetkapcsolatra, gond nélkül folytathatjuk a játékot a platformok közt ugrálva. Az alább látható bemutató során a környéken talált leggyengébb PC-t, egy telefont, egy tabletet és egy Chromecast TV-okosítót használtak arra, hogy az Assassin's Creed: Odyssey-t bemutassák. Nincs semmiféle töltögetés, nem kell szórakozni a mentésekkel sem - a játékot pontosan ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk.

Habár a Stadia támogatja majd a hagyományos kontrollereket is, a Google bejelentett egy kifejezetten erre a célra szabott irányítót. A Google Stadia Controller Wi-Fi-hálózaton keresztül csatlakozik közvetlenül a Google központi parkjához, ahonnan a játékokat is futtatják. További érdekesség a kontrolleren található felvevőgomb, amivel egyből fellőhetjük YouTube-ra a megörökített klipjeinket. Találunk majd egy Google Assistant-gombot is, amivel aktiválhatjuk a beépített mikrofont és a Google saját beszélő segédjét.

Nyilvánvaló, hogy a streamerek támogatása és a játékok megosztása komoly hangsúlyt kap majd. Egy egészen érdekes fícsör például a State Sharing. Aktuális játékállásunkról egy linket generálhatunk, ezt pedig megoszthatjuk másokkal. Ezzel a linkkel gyakorlatilag mások is hozzáférhetnek a játékhoz, pontosan abban az állapotban, ahogy azt mi hagytuk - mintha csak egy mentést másolnánk át! Hasonló módon csatlakozhatunk majd egy gombnyomással a YouTube-on streamelő barátainkhoz is.

Úgy tűnik, attól sem kell tartanunk, hogy a Stadia kevés játékkal, a fejlesztőstúdiók támogatása nélkül indul el ezen az izgalmas új útvonalon. A Google szövetségbe lépett a játékosvilág számos óriásvállalatával, így az Unreal Engine, a Unity és a Havok motorja is támogatja majd a kezdeményezést. Több külsős fejlesztőcsapat is letette már a voksát a Stadia mellett - a Ubisoft és az id Software is támogatják majd a platformot, előbbi kezdetben az Assassin's Creed: Odyssey-vel, utóbbi pedig a DOOM: Eternallal. Tudjuk továbbá azt is, hogy Jade Raymond egy saját stúdiót nyitott a Google berkein belül, valamint azt, hogy a Star Fox-játékok miatt elhíresült Dylan Cuthbert is egy Stadiára szánt címen dolgozik.

A Stadia fejlesztői környezete egyébként a független fejlesztőknek is új lehetőségekkel kecsegtet majd. A Tequila Works nevű indie csapat segítségével mutatták be az egyik vadonatúj eszközüket a Style Transfer ML-t, amely machine learning segítségével pillanatok alatt átszabhatja a játékok látványvilágát.

Mivel az összes Stadia-játék egy fedél alatt, a Google infrastruktúráján fut, a többjátékos lehetőségek előtt is jóval tágabbra nyílnak a kapuk. Gondoljunk csak bele: ha egy rendszeren fut a közös online játék, akkor a felhasználók közti lag, vagy a hálózat által okozott egyéb galiba máris sokkal kevesebb problémát jelent. A játékosok és a központ között váltott adat nem több az audió és a videó jelénél, valamint a kontroller inputjánál. Minden más egy nevezőn zajlik.

Ezt igyekeztek bemutatni a lent látható demókkal is. Az egyik prototípus egy csapatalapú játékot mutatott be, ahol abba is belekukkanthattunk, hogy mit látnak épp csapattársaink. A második bemutató egy közös online világba vezetett el, ahol a rombolható környezet valós időben változott minden egyes játékos számára anélkül, hogy szinkronizálási problémákba ütköztek volna.

A Stadia szolgáltatás, illetve a saját kontroller árát egyelőre nem árulták el, mint ahogyan azt sem, hogy pontosan mikor élesedik a nagyközönség előtt is a platform. Az mindenesetre biztató, hogy a tervek szerint még az idei év folyamán elindítanák azt - szinte biztosak lehetünk benne, hogy a kaliforniai óriás nem csak viccelődik, tényleg két lábbal belép a játékospiacra.

83 komment - szólj hozzá!