Shawn Layden: több 12-15 órás AAA-cím kellene

A SIE Worldwide Studios volt elnöke, Shawn Layden tavaly ősz óta most először nyilatkozott a nyilvánosság előtt a Gamelab Live esemény során, ahol többek között arról beszélt, hogy a jelenlegi AAA-játékfejlesztés miért nem fenntartható.
  • Írta: Baloo

Kommentek

#29
#17: Azért akad egy-egy kiadó,akinél valóban sorozatgyártásban készülnek a játékok.Amit leírtál az nagyjából egy az egyben igaz a Ubisoft játékaira.Sokszor nem is próbálnak eltérni egymástól.Kicserélik a térképet,a texturákát,írnak valami sztorit hozzá,de a játékmechanika alapjaiban ugyanaz.Olyanok a játékaik,mintha össze lennének ollózgatva a többi belsős csapat korábbi alkotásaiból.
#28
#27: Már kitoltam de köszi
#27
#25: az okami ps4 storeban most 2 ezer forint ,nem érdekel esetleg? 3 ezer alatt még nem volt, szóval jó lehetőség beszerezni, és hihetetlen király játék
#26
#25: szuper:D és énis épp vasárnap csináltam egy only sorcery karaktert
#25
#24: Vasárnap csináltam két DS3 speedrunt, NG+ és ++ gyűrűkért, az lehet rohanni 4-5 óra alatt.
#24
én az open world játékokkal úgy játszok, hogy végigviszem a storyt (nem nézelődök,nem barangolok, nem gyűjtök semmi extrát) és csak utána ,,pangok" a világban miután azt letudtam, akkor élvezem ki a tér nyújtotta szabadságot, craftolok cuccokat, megmászom a hegyeket, mellékküldik, stb. Az egyik kedvenc játékom az arcanum: of steamworks and magic obscura, amiben az egyes helyszínekre utazok, és ott maga a helyszín (akár város, akár egy barlangrendszer) bejárható, küldiket lehet felvenni, és ebből van kb 9-10 db. vagy a kotor 1 és 2, ahol nem éreztem magam úgy hogy teljesen egyedül vagyok a bolygókon, mert olyan jó volt a pályadesign. viszont most így hirtelen nem tudnék olyan játékot mondani amit 15 óra alatt vittem végig az elmúlt 7 évben, pedig erősen gondolkodom.. de volt olyan dark souls 3 runom ami 16 óra volt ,dlckkel együtt
#23
#12: Az utolsó bekezdéseddel messzemenően egyet kell értsek. Ezért is lenne jó (bár gondolom hiba reménykedem), ha a 4. rész felépítésében a Trespassert venné alapul. Ott nem volt semmi sallang OW, csak koncentrált játékmenet, jó sztori, szép helyszínek, gyönyörű zenék. Imádtam minden percét:)
#22
#17: Ott kezdődött a baj mikor minden open world akart lenni, a lineáris meg csőjáték pedig szitokszóvá váltak kb.
#21
#18: Igazad van, de úgy látom, hogy ez az egyre erősödő tendencia. Kivételek persze mindig is voltak és (remélhetőleg) lesznek is.
#20
#14: És ez is teljesen igaz, amit írsz, de ez még mindig csak egy adott válfaja az original RPG-nek, ami nem erről szól. De ezt úgy mondom, hogy magam is csináltam bizonyos játékokban (nem egyben), azt, amit mondasz.

Ez a szintezős, képesség kioldós "csontváz" jó addiktív tud lenni, de alapvetően a Planescape Torment-től a Disco Elysium-ig bezárólag megközelítőleg sem ezzel a játékmenettel vannak megáldva a címek. És bármelyiket elővehetem, mindegyikben lesznek szintek és képességek, de ez a játékmeneti elem nem úgy viszonyul az eredeti RPG-ben az összesített játékmenethez, mint egy MMO dizájn, vagy egy Assassin's Creed dizájn. Ott van mögötte egy erre jól felépített játék, amiben ez a rendszer kizárólagosan csak segít téged, de sosem korlátoz. És ez adja meg azt, hogy beletolsz végtelen órát.

Egyes mostani játékok megoldásai olcsó cirkuszi buziságok RPG-nek elnevezve és nem eredmény egyáltalán sehogy. Képesek mostanában olyan játékot RPG-nek elnevezni, amiben egy szivacsot kell lőni AK-val.
#19
#16: "Nem azért játszom, mert nincs életem!
Azért játszom, hogy sok legyen" :)
#18
YanezModerátor
#17: Szerencsére közel sem minden játék a leírásod alapján készül és bizony rengeteg az ínyenc falat.

Oorky: komolyan? Ha valaki kimaxol egy játékot, akkor jó eséllyel nincs élete? Hát ez meredek volt.
#17
Az a baj, hogy a mai játékok jobbára már termékként (ha lehetőség lenne rá, talán sorozatgyártásban), és nem valódi játékként készülnek. A legtöbb fejlesztő/kiadó felméri az igényeket, és minden réteget megpróbál egyszerre kielégíteni. Szereted a skillpontokat osztogatni? Már benne is van. Hentelni szeretsz? Nem probléma. Történetet keresel? Az is lesz. Stb. Megpróbálnak minden rétegnek nyújtani valamit, de a végeredmény, hogy senki sem érzi igazán magáénak a játékot. Mert nem egy fogyasztható, pár összetevőből álló ínyenc étel készül, hanem egy műanyag vödörben mindent egyesítő moslék. (Nyílván erősen sarkítottam.) Ahelyett, hogy egy-egy műfajt próbálnának kiszolgálni, inkább mixelnek, mert csak az számít, milyen eladási számokat produkál a termék. Ami nyilván érthető, csak nem kellene mindent ennek alárendelni.
#16
#15: Ha van élete akkor jó eséllyel nem volt.
#15
YanezModerátor
#12: Pedig én nem is rosszból mondtam az rpg és sandbox példát, mert bizony opcionális elfoglaltságnak igenis kellenek oda gyűjtögetős meg farmolós részek, de ahogyan mondtam, kizárólag nem muszáj alapon. Van ugyanis olyan, aki annyira élvez egy játékot, hogy bármiféle extra tartalomnak tud örülni, csak nehogy vége legyen a mókának. Minden gamer életében volt/van minimum egy ilyen játék. :)
#14
#12: Én nagy RPG fan vagyok. De megint csak az van, hogy egy mai fiatal nem fog 200+ órákat egy hc rpg-ben random harcokkal baszódni, csak hogy szintet lépjen, és tovább mehessen a sztoriban. Az igazság az, hogy ma már nekem se lenne türelmem....
#13
#7: Egyetértek. Sajnos sokan ezzel az "újrajátszhatósággal" megfeledkeznek arról hogy a játékos társadalom nagy része ma már nem igazán olyan mint mi akik itt vagyunk ( a legtöbb ). Úgyhogy nemhogy újrajátszani nem fog semmit ( főleg nem egy 20-25 órás gémet ) hanem valóban, jóeséllyel félbehagyja....
#12
#11: Milyen rosszul esett olvasni ezt a kommentet, pedig nem mondtál benne semmi rosszat, vagy olyat, ami nem igaz. De az az egy sor, hogy grindolásra és gyűjtögetésre ott az RPG és a sandbox... Azért esett rosszul, mert több szempontból is teljesen érthető, ha valaki ezt mondja és egyben szomorú is a játékokra nézve, hogy van valóságalapja. A sandbox-nak magam sem vagyok nagy rajongója (játékok 95%-ban nem jön be), viszont az RPG-t az átlagosnál jobban szeretem.

Egyrészt látom is, hogy milyen játékok vannak ma és játszom is őket, amivel nem, arról meg hallok eleget, az RPG és minden létező cuccba beletolt RPG elemekről. Most nem az, hogy minden mai játék rossz, vagy minden open world farmolós... De az RPG eredeti műfajának és jellegzetességeinek sem felelnek meg azok, amikre ma mondjuk, hogy RPG, mert divatos, vagy jól hangzik. Hiába tudom, hogy senki sem a Baldur's Gate-et, Skyrim-et és a hasonlókat minősíti ezzel, rossz hallani, hogy a három betű ilyen jelentést nyer manapság.

Amúgy meg tényleg igaza van a a Lawn Shayden-nek, mert tényleg csak nőnek a mai játékok, aminek az első része 15 órás volt, annak a második 30 és így tovább... Csak nem éppen minden játéknak és stílusnak áll ez annyira jól. Egy nagyon jó 12-15 órás játéknak egyáltalán nem használ, ha bármi oknál fogva kitöltik végtelenre.

Pl az általam előszeretettel gyűlölt DA:I. Ha lenne egy olyan változata, hogy csak a sztori pályák egymás után, közöttük meg a vár és minden teleporttal megy farmolás nélkül, az úgy lehet, hogy jobban tetszene. Mi a fenének 120-130 óra? A Dragon Age: Origins szűz verzió első végigjátszásom 29 óra volt (az utolsó 63, minden DLC-vel), a DA II már minden DLC-vel volt ugyancsak 29. Ehhez képest a DA:I 128 volt hard-on és a 10 pálya + a vár, az pont 11 órányi minőségi gameplay. Meg 117 óra nettó bullshit. Igaza van az embernek, ha 10 - 15 óra játékot gyárt valaki, akkor az legyen csak olyan hosszú és kész.
#11
YanezModerátor
Az MGSV a legjobb példa az úriember szavaira. Teljesen fölöslegesen csináltak belőle open world cuccot. Ennek köszönhetően már nem lehetett úgy kiélvezni a sztorit, mint az előző részekben, ahol 10-20 óra tökéletes idő volt mindenre, ergo játékra és sztorira- egyaránt. Ehelyett a Phantom Pain egy fölösleges 100+ óra ismétlődő játékmenettel tette élvezhetetlenné a történetet és a kimért játékmenetet. Noha én elveztem, de ez szubjektív és belátom, a régi séma sokkal jobb volt. Egy történetközpontú játék legyen lineáris, "cső" és ne a grindolásról meg a gyűjtögetésről szóljon. Arra ott az rpg és a sandbox műfaj.

Ugyanakkor kellő szakértelemmel mégis kilehet hozni egy ilyen változásból valami pozitívat is, lásd God of War. Igaz már ott is majdnem átestek a ló túloldalára.
#10
Èn jobban kedvelem azt, ha lineáris egy játèk ès szèpen fel van èpítve a látvány is.
Plusz èn azt veszem èszre, hogy a lineáris játèkokban jobbak a karakterek ès a törtènet, míg az open world játèkok unalmasak.