A Facebook is beszáll a cloud gaming-versenybe

A Facebook is felhőalapú játékszolgáltatást indít, csak erre nem kell előfizetni, ugyanis free-to-play mobiljátékokat futtathatunk majd a segítségével. Az persze nagy kérdés, hogy mennyire lesz ez jó biznisz a cégnek.

A Facebook is kipróbálja magát a cloud gaming szolgáltatások piacán, igaz, a Microsofttal, a Google-lel és az Amazonnal ellentétben a cég nem AAA vagy indie játékokat tesz elérhetővé a szerverein keresztül, hanem free-to-play mobiljátékokat - így azokat a PC-s böngészőnkön vagy az androidos Facebook-alkalmazáson keresztül futtathatjuk anélkül, hogy különösebben megterhelnénk velük a vasunkat.

A cég kezdetben öt játékkal indítja el a rendszert, az Asphalt 9: Legends, a PGA Tour Golf Shootout, a Solitaire: Arthur's Tale, a WWE Supercard és a Mobile Legends: Adventure tipikusan olyan játékok, amelyeknek egy kis késleltetés még nem árt, jövőre azonban jöhetnek a pörgősebb akció- és kalandjátékok is.

Előfizetési díj nincs, hiszen a free-to-play címek eladhatatlanok lennének így, a Facebook abban bízik, hogy az alkalmazáson belüli vásárlásokból járó 30 százalékos jutalékából elegendő bevétele származik majd ahhoz, hogy nyereséges lehessen a szolgáltatás. (Igaz, ezt is csak a PC-s játékosoktól tudja beszedni a cég, az androidos appnál a jutalék ugyanis a Google zsebébe vándorol.)

De hogy éri ez meg?

Érdekes elgondolkodni viszont azon - és a GamesIndustry.biz is rákérdezett erre -, hogy mennyire fenntartható ez a modell, hiszen a free-to-play játékok felhasználói között rengeteg a nemfizető játékos, nekik pedig ugyanúgy futtatni kell a szervereket, ami természetesen költséggel jár. Jason Rubin, a cég játékokért felelős igazgatója szerint ők nem aggódnak, elvégre a Facebook hirdetési platformként kivételes helyzetben van.

A free-to-play játékok fejlesztői ugyanis reklámmal szereznek felhasználókat, ráadásul a legtöbbször ezt a Facebookon keresztül teszik meg, ami már eleve pénzt jelent a számukra. A Facebook ezzel együtt arra készül, hogy a készítők a felhő segítségével játszható reklámokat készíthessenek, ezzel pedig lényegesebben hatékonyabbá tehetik a játékostoborzást. (A júzerek ezt követően dönthetnek arról, hogy továbbra is streamelve folytatják a játékot, vagy letöltik azt.)

Rubin szót ejtett arról is, hogy mi a helyzet az iOS-szel: az előzmények ismeretében nem meglepő, hogy a Facebook cloud gaming szolgáltatása sem tud elrajtolni a platformon (legalábbis a natív alkalmazás részeként biztosan nem), őket azonban ebben csak és kizárólag az Apple szabályai akadályozzák meg, és nem a lehetséges bevételkiesés - ahogy láttuk, a Facebook a jutalékáról az Android esetében is hajlandó lemondani.

És hogy mi a helyzet a rajttal? A Facebook egy ideje már teszteli a szolgáltatást, élesben azonban első körben csak az USA-ban, és ott is bizonyos államokban rajtol el a rendszer. Ez alapján eléggé valószínű, hogy eltart még egy darabig, amíg hozzánk is eljut az újdonság.

2 komment - szólj hozzá!