Nagyon megdrágulhat a PS5-exkluzívok fejlesztése

  • Írta: Shifty
  • 2021. szeptember 6.
  • Hír
Link másolása
Lassan két éve már, hogy lemondott tisztségéről a SIE Worldwide Studios egykori elnöke, Shawn Layden, aki nemrég a Bloombergnek adott interjúban elmondta, akár meg is duplázódhatnak a PS5-exkluzív játékok fejlesztési költségei.

Shawn Layden, a SIE Worldwide Studios volt elnöke még 2019 októberében mondott le tisztségéről, azóta viszont néha nyilatkozik, ráadásul egészen érdekes dolgokat. Legutóbb épp tavaly nyáron, a GameLab Live-on szólalt meg, ahol elmondta, szerinte érdemes lenne megfontolni, hogy a jövőben inkább 12-15 órás játékokat készítsenek a stúdiók, mert nem lesz fenntartható a játékok fejlesztési költsége és így azok bolti árcédulája sem.

Korábbi gondolatával szorosan egybecseng mostani véleménye is, amit a Bloombergnek adott interjúban fejtett ki. Layden állítása szerint ugyanis míg egy PlayStation 4-exkluzív fejlesztési költsége nagyjából 100 millió dollár körül mozgott, ezzel szemben a PlayStation 5-re készülő házon belüli játékok akár a 200 millió dollárt is el fogják érni, ami a már említett árképzést is alapvetően befolyásolja.

De azt is meghatározza, mennyire lesznek majd kockázatvállalóak az egyes csapatok és stúdiók. Azaz nem érdemes meglepődni, hogy főleg folytatásokat és újrakiadásokat kapunk manapság, egy teljesen új cím bevezetése ugyanis elképesztő költségekkel jár, a megtérülés pedig közel sem biztos. Éppen ezért nem kizárt, hogy a jövőben főleg három-négy játéktípus pörög majd, a kreatív ötleteknek, az újdonságoknak pedig nem jut tér, legalábbis az AAA-szegmensben.

Üdítő kivételek természetesen mindig akadnak. Ott van például a Days Gone-t fejlesztő Bend Studio, akik teljesen új IP-n dolgoznak.

Ne feledjétek, szeptember 9-én, magyar idő szerint este 10 órakor veszi kezdetét a negyvenperces PlayStation Showcase, ahol akár az is kiderülhet, milyen új játékokat vagy éppen folytatásokat tartogat még nekünk a Sony.

54.
54.
Helium Prime
Te komolyan minden nap belekötsz valakibe! Ennyire fáj,hogy amúgy a kutya nem szólít meg?
53.
53.
Helium Prime
#52: Nem hinném,hogy azt írtam volna valaha,hogy 4k 60 fps lesz SS-en standard felbontás mivelhogy még a vásárlási szándékod előtt leírtam,hogy a SS a gyereknek lesz nálunk 1080p tv-re kötve! Azt mondhattam,hogy 60-120 fps-el futó játékok lesznek! Szóval te is másold,be ha így volt vagy pofa be roló le,de csak nyugodtan mint a műlégy!
52.
52.
delphijos
#51: Nyugi van. Ne olvasgass labilis állapotban. Ja, ha meg régebbi kommentek, még várom a listádat az SS-en NATIV 4K/60fps RTON-ban futó játékok listáját.
51.
51.
Helium Prime
Inkább olvasgasd azokat a kommenteket amiket azelőtt firkantottál folyamatosan lelkibetegen mielőtt befizettél XSX-re! :)
50.
50.
Helium Prime
#41: Nahát!Miért én mikor magasztaltam az egekbe bármilyen xbox játékot vagy akár pc-ps vagy nintendo játékot? Megint rádjött a roham,hogy valakivel mindig személyeskedni kell? Hülye vagy te édes fiam! :)
Az,hogy nem vágom magam hanyatt bármilyen csudi művészi extől az még nem jelenti azt,hogy xy platform játékai tökéletesek!
48.
48.
Neo1989
"Nagyon megdrágulhat" Na ja mert a videojátékozás az eddig is egy olcsó hobbi volt.
Ma 20 E egy játék megjelenéskor. :(
"meg is duplázódhatnak a PS5-exkluzív játékok fejlesztési költségei" 40 E-s árcédulával biztos hogy visszafognak esni az eladásaik.
39.
39.
zozo76hun
eddig se vettem a start-nal jatekot, es nem csak az ara miatt: fizessek egy valag penz es akkor meg szar is a jatek szinte kivetel nelkul. kesz rohej hogy kesobb olcsobban es KEVESEBB HIBAVAL kapom meg.

tehat: olcson jot (jobbat), vagy dragabbat szart (szarabbat).
36.
36.
Ps fanboy
#34: Ezeket a bizonyos tényeket azért sokféle képpen lehet prezentálni, szemethunyóan vagy felnagyítva. Ha utálni akarsz valamit nyilván az utóbbit választod. A személyes véleményed is torzulhat az érdekeid mentén. Ezért nem kell a legkomolyabban venni a másik ember véleményét ilyen téren, vitázni róla meg egyenesen felesleges. Láthatóan itt egyikünk sem olyan bölcs, hogy ezt belássa, különben most nem beszélgetnék erről.
Amúgy a marketing költség minden AAA játéknál pofátlanul magas. De nem minden játéknál van az, hogy ezt a fejlesztési költség sínyli meg, ami nem mindegy.
35.
35.
delphijos
#31: Hát jó, bár fura hogy egy ex-nél a rajongók már “brutál hype” egy CP-nél meg csak az hype amit a kiadó generál ? Na mindegy.

Amúgy meg ha már Halo, ott is egekben vannak a költségek, csak konkrétan erre kihegyezett cikk most nincs, és az MS “benyeli” a hosszabb távú cél érdekében, meg “bele is fér” nekik. Egy Elder Scrolls mai minőségben se lesz olcsó. Aztán hogy exkluzív lesz vagy sem az ebből a szempontból tök mindegy.
34.
34.
#30: Csak két dolog ehhez:

1: a saját személyes vélemény nem egyenlő azzal, hogy az adott tényeket letagadjuk, mert az magukon a tényeken nem változtat.

2: A költségek: a Call of Duty Modern Warfare 2 már akkor (2009-ben) mintegy 250 millió dollárból készült!!! Fent va na neten, utána lehet menni. De ebből a pénzből csak 125 volt a játék büdzséje mindennel (pizza+üdítő beleértve), míg a másik 125 milla csak a marketing.

Tehát ahogy a PS játékok prezentálva vannak, egy 200 millás büdzséből akár 100 is lehet a marketing, de 50-nél szerintem mindenképp több. Ezt csak azért mondtam,. mert annyival kevesebb marad magára a játékra és nem az viszi el, hogy nincs két ugyan olyan moha, hanem a sajtónak kiküldött lootboxok és tárgyak, valamint trailerek és reklámok.
33.
33.
Ps fanboy
#27: "most nem fogom veled kiellemezni a Tshusima-át, hogy a behatároltságaitól eltekintve, mégis mekkora mestermű, mert nem játszottam vele"

Ez így igaz, nem is mondtam, hogy játszottam vele, mert pont nem toltam. Viszont egy haver, akinek nagyon bejött és imádja ezt a szamurájos témát, ő kielkemezte nekem és neki hiszek, + végigjátszást is néztem.xd
Tudom tudom, milyen dolog ez, hogy végigjátszás nélkül mondok véleményt valamiről. Ez biztos csak egy Sony ex lehet, tipikus fanboy mentalítás. Hát ez van, az is vagyok.
De mondjuk a Cyberpunk al sem játszottam anno mikor megjelent, a ps4 en produkált minősége miatt. Mégis zseniális játékként hivatkoztam rá a tesztben, meglehet nézni a hozzászólásaimat. Pedig abból is csak egy végigjátszást néztem, (ami számomra mindig sokkal többet mond bármilyen tesztnél) és az mégcsak nem is Sony ex.
31.
31.
#28: *fanboyhype*, legalább így értsd meg: fanboyok általi

CP-vel meg ne értsél egyet annyira, ha gondolod, nekem az az utolsó másfél-két évben megjelent 2-3 gameplay videó és az a híradós cucc 1-2 nyilatkozattal még nem meríti ki a brutális hype fogalmát, de ha neked igen, akkor okés. Az rendben van, hogy a sajtó többször írt róla és az emberek is emlegették, de szerintem nem volt nagyobb a kiadói, vagy sajtó hype, mint bármelyik PS ex esetén. Ráadásul a CP-ot lehúzták, az exeknél meg nem nézik a hibákat.

Mondjuk a gamestar már ott tart, hogy a világméretű felháborodásra, ami a GoT fizetős patch-ét övezte, külön írtak egy cikket, hogy az egész világ hülye, csak ők a halikopterek. Kvázi annyi tehetséggel már most meg tudnám írni előre a God of War 2 és a Halo Infinite tesztet is, ha arról lenne szó, hogy mainstream gaming sajtó minőségét és hangvételét kell képviselni, mert ugye előre tudjuk, hogy milyennek lesznek majd értékelve ezek a játékok és ezek után csak saját magunk jöhetünk rá, hogy jók-e, vagy nem. De itt ezen az oldalon is a PS-re nem érkező Psychonauts 2-nél is úgy kezdődik a dolog, hogy negatív tulajdonság, hogy a játék egy második rész és az első után kezdődik, míg majd a Dad of War 2-nél ez pont pozitívum és különleges tulajdonság lesz. Konfekció-újságírás.
28.
28.
delphijos
#27: Jó, oké de fórumokba írogató egy játékot esetleg indokolatlanul túldicsérő emberek kommentjei azért azért ne legyenek már a “brutális hype” definíciói.

A CP-vel meg nem értek annyira egyet, az volt az a játék aminél még nálunk is dugig volt reklámplakatokkal minden. Ha az nem hype ami azt övezte ( ráadásul évekig ) akkor nem tudom mi…
27.
27.
#26: Brutális "fanboy-hype". Tehát akik előre eldöntött, vagy szektás módon és csak azért vannak oda érte, akár látatlanban is, mert egy márkához tartozik. Esetünkben a GoT csak azért jó és van dícsérve, mert időleges PS ex. Idézet a 15-ös kommentből:

"most nem fogom veled kiellemezni a Tshusima-át, hogy a behatároltságaitól eltekintve, mégis mekkora mestermű, mert nem játszottam vele"

Amúgy szerintem a rendes brutális hype, ami nem fanboy-hype, az nem is a CP és nem is az RDR2, hanem a Watch Dogs 1 volt.
25.
25.
nemfontos
Igazából ez nekünk teljesen mindegy. Az, hogy ezek az óriások hogyan oldják meg hogy folyamatosan legyen vásárlójuk és piacuk, csakis az ő dolguk. Szóval túl sok könnycseppet azért nem hullajtsatok el értük, egyékiért sem.
19.
19.
#16: Hát van benne valami és az is helytálló, amit Hogthar mond. Elég csak, ha elővesz az ember valami régi játékot, mondjuk egy szerepjátékot, amivel akkoriban maga is játszott. Azt sem tudod, hogy mihez kezdjél annyi funkcióval és lehetőséggel, ami benne van és még dumálni és 4-6-10 különböző választ is lehet adni. Meg amit az elmúlt napokban mondott az egyik kommentelő Battlefield témában, hogy a BC-k idején fullon és egy minimálisan még a BF3-ban is ment a rombolhatóság, ma meg ott vagyunk, hogy végtelen nyílt terep a játék (amúgy nem a PC miatt, ahogy mondta, hanem a gagyi engine miatt, de ez most mindegy). A Bad Company-k 3-szor annyit tudtak mindenben, mint a mai Battlefield-ek, aztán PS360-on ment simán. Vagy a Far Cry 2 2008 meg a Crysis 1 2007 szintjét ow FPS el nem tudja érni az óta sem. Lehetne folytatni a sort nagyon hosszasan...

Ma meg mi van? Hát kapsz 15 acsit a játék első 14 percében. 1 amiért rá tudtál nyomni a new game-re, egy amiért lement az intró, 1 amiért lőttél egyet, stb, aztán vagy állsz a három multi pálya egyikén a Duck Hunt klónban, vagy állsz a végtelen lapos terepen (kivéve CP2077) ezer ikon között és csak az a lényeg, hogy a legtávolabbi sarkaitól a másik legtávolabbi sarokba fuss az ismétlődések között. Egyszer meg majd csodálkozni fognak, amikor a kockás indie cuccból több megy el, mint a milliárdokba kerülő AAA-ból.
16.
16.
Ooorky
#7: Már 2001-ben volt az egyik PC Guruban egy cikk, hogy a grafika javulásával fokozatosan el fognak tűnni a játékelemek a játékokból és lassan átmennek interaktív filmekbe, mert már olyan mennyiségű erőforrást fog felemészteni a grafika megalkotása, hogy nem fognak másra költeni feleslegesen..

Végül is így 20 év távlatából igazuk volt.
15.
15.
Ps fanboy
#9: Jaj, most nem fogom veled kiellemezni a Tshusima-át, hogy a behatároltságaitól eltekintve, mégis mekkora mestermű, mert nem játszottam vele. De nyílván vannak a Sony-nak olyan presztízsnek szánt játékai, amekkora törődést, büdzsét, ezeken kívül nem minden játékuk kap meg. Én azokra gondolok, amik megkapják, és ezek rendszerint nem egy csúnya, tucat játékok, ha jól gondolom. És ne legyél debil, mert nem minden Sony játékos olyan, hogy mindent benyal a Sony-tól, én például jó pár nagy címükkel nem játszottam a ps4 érában, mert nem a zsánerem. A ps5 meg várat magára, de amint közeleg az első olyan cím, ami számomra kihagyhatatlan, majd benevezek rá és közel sem biztos, hogy az exkluzív lesz, sőt, szerintem a DS remake. Szóval nem velem járasd itt a bolondok keringőjét, megy az neked egyedül is.
12.
12.
DarkCrash
Hmm. Na vajon miért mondta el ezt az úriember pont most? Gondolom a sok felháborodott játékost akarják lenyugtatni, hogy miért nem lesz ingyenes már a Nextgen Patch ( ugye Horizon miatti felháborodásra gondolok ), plusz a játékok árai ami irreális annak fényében, hogy félkészen veszi az ember. Kezd vicces lenni ez a gaming ipar is. De hát ez van ezt kell szeretni.
9.
9.
#8: Lol, csakhogy a játékaik nem ilyenek. Pfffft ez a vetítést. Tudod mi a lehetetlen videojátékos szemmel? Hogy a GoT open world aztán csak ott lehet leugrani egy 1 méteres dombról, ahol a készítők meghatározták. Meg a Life of the Black Tiger és a fekete Pókember és az LGTVFULLHD ++ propaganda. Ember, ezért nem lett volna szabad kábszizni. Jövőre kapod az emelt áron a multis exeket, azt majd megbeszéljük, hogy mennyi plusz munkaóra kellhetett hozzájuk.
8.
8.
Ps fanboy
#7: Rengeteg utómunka van egy-egy komolyabb ex esetében, ami más játékoknál nem igényel ilyen mértékű odafigyelést. Mint például a szájanimációk tökéletesítése, nem lehet két ugyanolyan olaj megfojás vagy rozsda egy tárgyon, a fákon a moháknak is különbözniük kell, és hasonló baromságok, amik a realisztikusságot próbálják videójátékos mércével nézve már-már lehetetlen szintre emelni. Ezek rengeteg plusz munkaórát szülnek. Sokak számára ezek a dolgok feleslegesnek hathatnak egyszerű videójátékokban, de ezek nem egyszerű videójátékok, ezek a Japán tulajdonú Sony cég exkluzív videójátékai és ők így állnak a kib@szott játékaikhoz.
7.
7.
Hogthar
#6: Volt korábban is ilyen cikk előző Gen-nél és PC-nél is.
Számomra ez inkább a kiadók puhítása a fogyasztók felé.
Az újabb játékoknak nem lesznek összetetted mechanikái, így nem igényelnek extra programozói tudást.
A Fény/árnyék hatások már előző generációban ki lettek dolgozva maximálisan. Az új ray tracing belövéséhez pedig nem kell akkora tudás mint fake renderinghez.
A texturák mérete nő, de annak generálása ugyan az a folyamat.
A modellek esetén nő a poligon szám, de eleve magasabb poligonszámmal dolgoznak és később butítják vissza, nem is beszélve a 3D Scan rendszerekről.
Persze nem vagyok szakértő így lehet valamit rosszul gondolok, vagy átsiklottam valamin.

Szerintem, ha valami többlet költséget okozhat az max a hardver ami szükséges ezeknek a játékoknak a készítéséhez, de szerintem így is bőven nagyobb haszonnal dolgoznak mint az normális lenne.

De tudod minél többször elmondják és reklámozzák, hogy mennyire költséges a a játék fejlesztés annál többen elhiszik és hajlandóak fizetni jóval többet egy játékért mint amit egyébként rááldoznának.
6.
6.
gorbesz
Valami ertelmes cikk van arrol hogy mi az eg kerul 200!!!!! Millio dollarba olyan gameken amelyek 0 day patch nelkul sok esetben hulladekok. Tisztelet a kivetelnek. Komplett lakotomboket epitenek kevesebbol nemhogy egy SW-t. Valaki atver hazudik. Hogy aztan minket huzzanak le?!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...