Medal of Honor: Airborne

  • Írta: Daks
  • 2007. szeptember 14.
Link másolása
Miután 2002-ben a Medal of Honor fejlesztőgárdájából 22 programozó kiszállt, és megalapítva az Infinity Ward-ot, nekiálltak a Call of Duty fejlesztésének, az EA második világháborús FPS sorozata hanyatlásnak indult. Persze jó páran ebből semmit se vettek észre, de az igazi rajongók érezték, hogy ezek után már nem azt a MOH-ot kapták, mint korábban.
A Spearhead még elment, kellemes epizód volt, de az azt követő Breakthrough és Rising Sun borzalmas lett. A sorozat a 2004-es Pacific Assault, és a rá egy évre megjelenő European Assault részekkel kezdett újra lábra állni, aztán a Heroes és a Vanguard ismét elhasalt a nagy rivális mellett. Idén megjött az Airborne, és csak reménykedni tudunk, hogy ezúttal egy valamirevaló, igazi Medal of Honor-t kapunk!


A MOH széria tizenegyedik részét, az Airborne-t az EA Los Angeles stúdió fejlesztette, szeptember elején jelent meg PC-re és Xbox 360-ra, míg a PS3-as átírat premierjét sajnos novemberre tolták. A játék ismét a második világháború európai színterére vezet minket, a főszereplő pedig nem más, mint Boyd Travers, az Amerikai Hadsereg 82-es Légideszant Hadosztályának őrvezetői rangban álló tagja. Bizony, amolyan Elit Alakulatosan az ejtőernyősök kapták a főszerepet, velük kell ezúttal bevennünk Európát, és visszaszorítani Hitler halálseregét.


A játék indítása után egy rövid kiképzésen kell részt vennünk, ahol azonnal bedobnak (avagy kidobnak) minket az ejtőernyősök világának sűrűjébe. Repülőgépünk komótosan szeli a levegőt, majd kigyullad a zöld fény, és lehet is ugrani. Mi a mélybe vetjük magunkat, az ejtőernyő kinyílik, a feladatunk pedig nem több, mint elmanőverezni a föld füstbombával jelzett területre. Egy pár ilyen gyakorlóugrás, és indul is a bevetés!


A Husky hadművelet az olaszoknál indítja küldetéssorozatunkat. 1943. július 9-ét írunk, Szövetséges repülőgépek armadája közelít Olaszország felé, fedélzetükön több tízezer fiatal katonával. Mi egy vagyunk a sok közül, parancsunk pedig az, hogy kiugorva a gépből, épségben földet érjünk a megadott helyen, majd csatlakozva az egység tagjaihoz közös erővel legyőzzük Mussolini embereit. A hatalmas utcai harcokon szinte soha el nem fogyó olasz katonákkal nézünk farkasszemet, és persze ott van még a mission objective is, a légvédelmi ágyúk felrobbantása. Nem piskóta!


Ha végeztünk, akkor indulhat a többi küldetés. Utunk ezután a Salermóba vezet minket, az Operation Avalanche személyében, majd irány Normandia és a Neptun Hadművelet, ahol a partraszállást kell biztosítanunk a náci védvonal hátulról való szétbombázásával. A Market Garden-t senkinek sem kell bemutatni, ezt követi az első németországi küldetésünk, az Operation Varsity, majd a nagy finálé, a Der Flakturm.


A küldetések tehát ismét a valós történelemből merített ötletek, igaz a nagy összecsapások itt csak kicsiben elevenednek meg előttünk. Az első négy küldetés átlagosnak mondható, igazából semmi olyan nincs bennük, melyet ne láttunk volna még világháborús játékban. Anélkül, hogy lelőném a végét (igen, a Szövetséges győzelmet), elárulnám, hogy az utolsó két hadművelet mesterien lett megrendezve, és ha másért nem is, ezért erősen ajánlott végigtolni a kampányt.


A játékmenet gyakorlatilag ugyanaz minden helyszínen. Kiugrunk a repcsiből, földet érünk, kinyírunk mindenkit, felrobbantjuk a célpontokat, majd széles mosollyal a szánkon bezsebeljük a kitüntetéseket. A játék kellemesen nagy kihívást nyújt, bár a nehézség itt gyakorlatilag abból áll, hogy az ellenség emberei hatalmas létszámban vannak jelen a pályán, és egy halott helyére mindig beáll egy következő. A célzás se valami jó, hiába sorozzuk a nácikat, fejre is legalább két golyó kell, hogy ellenfelünk végleg megfeküdjön. Kicsit kiábrándító, de legalább nem lehet eszetlenül végigszaladni a pályán – gondolná a laikus ember.


Pedig végig lehet. A teszt során kipróbáltuk, hogy nem állunk le adok-kapokozni az ellenséges katonákkal, hanem átszaladva rajtuk azonnal a felrobbantásra váró agyúhoz rohanunk. Bevált. Szellem módjára tudtunk elrohanni a náci csapat között, azok pedig vagy a meglepődéstől, vagy a mesterséges intelligencia fogyatékossága miatt alig tüzeltek ránk. Persze páran követtek, őket a bunker sarkából egy Thompsonnal simán le lehetett kapni, főleg azért, mert libasorban eredtek nyomunkba. Emellett a barát katonák is megérdemelnek pár mondatot. A játékban mindig előreengednek minket, bárhova is kelljen betörni, és hiába rohanunk vadul a célpontként megjelölt ágyú felé, senki se követ, és még csak nem is fedeznek. Nem lehet velük együtt dolgozni, gyakorlatilag csak arra jók, hogy néhány kósza golyóval megsorozzák a nácikat.


A stukkerek közt legalább nincs hiány. Újra kézbe vehetjük a második világháború összes kedvencét, így a Colt-ot, a M12-es Shotgun-t, az M1 Garand-ot, a BAR-t, a Thompson-t, de még a Springfield-et is. Ha az ellenféltől kívánunk muníciót lopni, akkor rendelkezésünkre áll Mauser, MP40, MP44, G44, és Kark 98k. Nagy újítás a játékban, hogy minél többet harcolunk egy fegyverrel, annál több bónuszt kapunk rá. A gyorsabb újratöltés, nagyobb sebzés, pontosabb célzás ficsőrök bezsebelése mellett puskánkat átalakíthatjuk gránátvetővé, a pisztolyt gyorstüzelővé, gépfegyvereink pedig kaphatnak távcsövet is.


Jó pont továbbá, hogy a küldetések alatt bármerre mehetünk. Nincs lineáris játékmenet, és előre megrendezett esemény, ha kedvünk tartja, akkor már a landolásnál az ellenfél védvonala mögé manőverezhetjük magunkat. A taskokat tetszőleges sorrendben is meg lehet csinálni, ily módon kedvünkre taktikázhatunk a pályán.


A grafika nagyon szép lett, erről az Unreal Engine 3.0 erősen módosított motorja gondoskodik. A lighting effectek jók, a textúra tökéletes, a robbanások gyönyörűek (repkedő darabok, és egyéb nyalánkságok), a pályák kidolgozottsága remek, a karakterek pedig hozzák a megszokott nextgen formájukat. A füst nagyon el lett találva, ilyen grafika mellett a lebombázott európai nagyvárosok pazar összképet mutatnak, és noha azért van egy-két elnagyolt részlet, nagyjából minden a helyére került.


A multiplayer nagyon ott van, bár kicsit ugribugri-rohangálósra vették annak stílusát. Német oldalon harcolva láthatjuk, ahogy az amcsik ejtőernyőikkel megérkeznek a pályára, és még földet sem értek, már lehet őket vadul sorozni. A netkód jól sikerült, kevés a lag, a játék nem szaggat, a többjátékos móka jó hangulatú lett.


Zárásul annyit, hogy nem ez lett minden idők legtutibb második világháborús FPS-e, de az előző Medal of Honor részeknél mérföldekkel jobb. Call of Duty pótléknak remek, kellemesen el lehet vele szórakozni, sőt még az újrajátszási rátája is igen magas. Az egyetlen gond csak az, hogy a legtöbb ATi videókártyát kifejezetten gyűlöli a játék, és el sem akar velük indulni. Ezzel pedig nem kevés játékosnak okoznak bosszúságot!

Kapcsolódó cikk

19.
19.
respectpele10
Üdv !

Le van már lőve a játékban a multi, tudja valaki ? :D
18.
18.
feher576
Sziasztok
Hatalmas egy jó háborús játék, nálam ez is 10/10. Grafika is szép nagyon és a játékélmény szuper. Köszike :)
17.
17.
Monty
#16: Egyetértek Davidsone-nal. Bár az Airborne-nak is voltak komoly hiányosságai, a mai napig eljátszogatok egy-két küldetésével.

Részletes kritikám róla:
http://monty.blog.hu/2008/08/24/pc_medal_of_honor_airborne
16.
16.
davidsone
ez a 2007-es game jobb mint a 2010es moha...(szégyen) változatosabb, ötletesebb és izgalmasabb inkább ezt toljátok:P
15.
15.
Chavez
Egyetértek K.G.-vel. Óriási csalódás, nulla korhű, nulla történelmi moh hangulat. A cikkíró túlpontozta! Küldetések felépítése nagyon csőlátásű. Túlságosan is. Flakturm pályán nagyon nem történelem hű volt, annyi sturminátorral, sturminátor szintű lénnyel még egy fantasy fps-ben sem találkoztam!



Grafika: 9

Hangulat: 6 (ha moh gyöerekhez viszonyítjuk: 0)

Hangok: 9

Játszhatóság: 1 (nekem egyszer elég volt végig vinni)

Küldetések: 6



Összeségébe: 5.5-6 pont közötti nálam ez a játék.
14.
14.
torolaci
és még 1... aki még nem játszott vele: ) sajna én ide tartozok : S
13.
13.
Daks
a vilagon alapvetoen ketfele ember letezik. akinek tetszik az airborne, es akinek nem.
12.
12.
KD
én is a demót nyomtam eddig (haverom gépén max grafix szaggatás nélkül) és sokkal többet hozott a játék mint amire számítottam. nekem kibbb*szottul tetszett
11.
11.
K.G.
Én csak a demóval játszottam, de kiábrándultam.

Ugyani én az eddigi hírek alapján egy afféle náciölő szerepjátékot vártam. Persze nem úgy, mint mondjuk egy Oblivion.

Hanem úgy, hogy ledobnak minek egy marha nagy pályára és ott tényleg őrákta kell játszani, rejtőzködve, fegyvereket fejlesztve, taktikázva stb. Nem ezt, hogy még így is, hogy oda érkezünk ahova akarunk csak egy csőben lehet haladni. Egy FPSnek jó, de semmi több.
10.
10.
renatodelakancso
Hát nekem már 1 hete megvan a játék és annyit tudok mondani hogy valami überkirály mindenkinek csak ajánlani tudom!
9.
9.
Sogi
nekem bejott a game, ujra el is kezdtem, de erre az ejtoernyo trukkre nem gondoltam:D talan majd kiprobalom, de jobb ez igy, h nem csinalom:) azok az elit katonak telleg gecik:D
8.
8.
Daks
jaj majdnem elfelejtettem megemlíteni. az, hogy nincs atvezeto animacio, meg semmi atvezetes a kuldetesek kozott gyakorlatilag ertheto. az amcsi kozlegenyek bevetes elott fel nappal kaptak meg a tervet, gyakorlatilag azt se tudtak, hogy hol és miert harcolnak, csak ott volt a parancs, hogy mit foglaljanak el, mit robbantsanak fel.



emlekeztek az elit alakulatra? az elejen azt se tudtak, hogy hol lesz a partraszallas. felzsufoltak oket a hajora, nagyjabol annyi instrukcioval, hogy ha megerkeznek, lojjenek mindenre.



amit szinten elfelejtettem, de leirom gyorsan, az az, hogy nagyon elbaltaztak az ejtoernyos respawnt. aki gyorsan vegig akarja jatszani, az leugrik a célponthoz, felrobbantja az ágyút, megöleti magát, a kovetkezo ugrasnal pedig a kovetkezohez ugrik. ez igy kicsit kiabrandito, onkenytelenul en is kihasznaltam... kicsit osszetori a jatekelmenyt.
7.
7.
Daks
az allied assault es a pacific tenyleg jok voltak(azokat a mostani infinity ward csinalta), a Breakthrough és a Rising Sun volt eszmeletlen pocsek :((. amugy sokat gondolkoztam, hogy megadjam-e neki a 9-et, 8.x-et akartam mindenkepp, de aztan e mellett dontottem. az elozo reszekhez (nem az első reszekhez kepest) elorelepes, pozitiv iranyban javult nem is keveset :).



a naci terminator nekem is az idegeimre ment, foleg a vonatos palyan, amikor eloszor talalkoztunk vele. allitolag voltak ilyen elit katonák a naciknal, de azokat nem kellett 4x fejbelőni. amúgy a buci gránát remek ellenuk, mert nem futnak el.
6.
6.
t.roli
Hát igen. Ebben a játékban a hülye katonákat nem tom megbocsájtani. De mindig is tudtam, ha MOHA ról van szó, akkor egyedűl fogok végigrohanni a pályán, nem úgy mint a CODban. Nem beszélve arról, h a német katonák elég jól kiképzettek voltak, és szinte csak a legjobbak harcolhattak (a háboró elején)... Szal igazából én minden játékban reálisabnak látnám, ha egy német nyr ki 5 amcsit, mint egy amcsi 5 németet. Nem véletlen foglalták el Erurópát csak az 1900 as években 2x!!!!!!!!!!!
5.
5.
Daks
lemon akkor nem jatszottal az elozoekkel... :D



amugy az xbox360 verziot teszteltem, de felesleges lett volna kulon kihangsulyozni, hiszen gyakorlatilag ugyanaz mint PC-n. most kiderult, hogy nem, nincs benne annyi bug. mindig tanul valamit az ember :)



ja és a moha PCn utalja az ati kartyakat, a demo pl itt a GK-n se ment egy csomo atisnak.
4.
4.
Daks
nincs semmi parancs, katonaink nagyon butak, orulj ha inkabb bekenhagynak es harcolhatsz egyedul :))).

fegyver? en a kedvenc párossal: mp44, kark98k - ha ez nem volt, akkor thompson és m1 garand
3.
3.
torolaci
hy!

szóval itt már nem lesznek olyan apróbb parancsok (támadás!, vissza vonulás!, tüzet nyiss!, fedezzetek!,) mint a pacific assault-ba (ami nekem nagyon is bejött)?

és még az lenne a kérdésem hogy melyik fegyverrel harcoltatok a legtöbbet? :)
2.
2.
Daks
Ezeknek a nagy reszet a cikkben is felsoroltam. 6 kuldetes, buta AI (mindket oldalon), elfogyni nem akaro ellenseg, stb stb. nagyon idegesito dolgok szerintem is. Felesleges volt mégegyszer leírnod más szavakkal :).



A beakadt ember és megnyúlt test bug nálam nem jött elő. a rosszpljatekok blogon láttam csak, hogy van ilyen, nálam egyszer se fordult elő. (azért volt fejjel a földbe furodott ember, de az elmegy)



a mentes funkcio minden jatekban a "sose halunk meg" feelinget hozza :). hiszen erre talaltak ki :D



Azt felejtettem el beleirni a cikkbe, hogy tul rovid. valoban 2 delutan vegigjatszhato, ezt adom. azért én kitartok a 9 pont mellett, foleg azert, mert kozel, s távol egy normalis vilaghaborus jatek sincs, most ő az egyetlen. és ennek örülünk.
1.
1.
Mast3rmind
lemon75: Ez a cikk nem a PC verzióról szól... Egyébként az említett hibákkal például én nem találkoztam. Jogosan kérdezhetném, hogy kalóz (Warez) verziót szedtél le a netről... Ha igen, akkor a reklamálásod nem helyénvaló, hiszen, így nem a dobozos, végleges játékról alkottál véleményt. A fegyver fejlesztés meg sztem mókás :). A többi érvedet, pedig a cikkben alátámasztja a kolléga :). A játékmenet terén, pedig az ugri-bugri tényleg egyedi... Képzeld magad a fejlesztők szemszögébe, hogy ilyen játékba milyen újjtást lehetne még hozni... ennyi erővel a CoD4 is lináris lesz, majd...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...