Fable Anniversary teszt

  • Írta: InGen
  • 2014. március 2.
  • fable anniversary, teszt, x360
Link másolása
Úgy látszik, a Microsoft szereti az újrakiadásokat, így a Halo Anniversary sikere után a Fable is megkapta a renoválást tizedik szülinapjára. Ha lemaradtál volna az eredetiről, most mindent bepótolhatsz!

Különös elégedettség töltött el, amikor a napokban maga Peter Molyneux nyilatkozta azt, hogy a Fable-sorozat gyakorlatilag nem sikerült kifejezetten jól. A harmadik részt egyenesen egy balesethez hasonlította, amivel jobban egyet sem tudnék érteni. És míg a rajongók kedvence továbbra is a második epizód maradt, szépen lassan mindenki elfelejtette, honnan indult ez az egész. Nos, ahogy Molyneux-től megszoktuk: ígéretekből. Ez az ígéret több mint tíz évvel ezelőtt Project Ego munkanéven indult, és olyan tételeket tartalmazott, mint: leesik egy makk a fáról az egyik faluban, és mikor húsz év múlva visszatérsz, már egy hatalmas tölgy nő ki belőle. Hogy minden cselekedet hatással lesz a viágra és  a történetre. Hogy a választásaidnak következménye lesz.


Ezekből persze szó szerint semmi nem valósult meg. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a Fable még akkor készült, amikor a szerepjátékokban szinte egyáltalán nem volt divat, hogy minden sarkon választhatunk a jó vagy rossz döntések között, mint ahogy a világban permanensen nyomott hagyó cselekedeteket is a legtöbbször technikai akadályok miatt nem valósították meg előtte (és persze sokáig utána sem). Ne legyen félreértés: aki egy kicsit is a józan eszénél volt, az már a megjelenés előtt tudta, hogy amit Molyneux ígér, az gyakorlatilag megvalósíthatatlan. Végeredményben azonban kaptunk egy játékot, amit szeretett a nép, annak ellenére, hogy valójában csak egy rendkívül leegyszerűsített akció-RPG-ről van szó.


A kérdés tehát az, hogy ez a játék megállja-e a helyét 10 évvel később? Nos, hogy a küszöb ne legyen túl magas, nyilvánvalóan a grafikát kellett modern köntösbe átültetni. A Fable Anniversary esetében nem csak arról van szó, hogy magasabb felbontásban fut az anyag, hanem arról, hogy több mint 100 ember dolgozott az összes grafikai elem teljes újraalkotásán. Az összes épület, növény, páncélzat, karaktermodell, fegyver és effektus teljesen új, vagy teljesen átalakított, és persze ahhoz, hogy mindez működjön, a korábbi motort is le kellett cserélni. A mérnöki gárda az Unreal Engine 3 mellett döntött, vélhetően azért, mert az erre épülő játékok korábban is szépen futottak az Xbox 360-on.


Ez azonban hozott magával egy olyan változást, amire nem számítottam. Míg az eredeti Fable rendkívül színes és hívogató képi világgal rendelkezett, addig az Anniversary egy kicsit természetesebb, valóságosabb lett. Nem tudom, hogy ez pontosan minek a számlájára írható, de valószínűleg az új bevilágítási modell miatt lehet így, ami ugyan teljesen modern, és grafikailag teljesen 2014-es szintre hozza a játékot, mégis elvesz valamit az eredeti változat sármjából. Ráadásul míg a grafika tényleg csodás, és még a karakterek arcmimikáját is feljavította a Lionhead, sajnos az eredeti animációkhoz nem nyúltak. Ez azt jelenti, hogy főhősünk pont olyan bután fut, mint 10 évvel ezelőtt, a harci mozdulatok pedig annyira kilógnak az egészből, mintha az egri várat betennék Dubaj közepére.


A játékmenet alapjai továbbra sem változtak: karddal, távolsági fegyverrel vagy mágiával vehetjük fel a harcot a goblinok, trollok és banditák osztagaival, és az egész továbbra is rendkívül egyszerű. Pedig valójában az első Fable még összetettebb ebből a szempontból, mint például a harmadik rész, ami az irányítási sémákban is remekül megmutatkozik. A készítők ugyanis bölcsen azt gondolták, hogy akik hozzászoktak a legújabb Fable irányításához, azoknak idegenül fog hatni az eredeti első rész vezérlése, ezért betették (sőt, alapnak állították be) a Fable 3 kontroller beállításait. A probléma csak annyi, hogy míg a Fable 3-ban egy varázslatot használhattunk, addig az elsőben összesen hármat, és mind a három azonnal elérhető volt a kontroller elülső gombjain. Ami azt jelenti, hogy ha a harmadik rész irányítási sémáját használjuk, akkor folyamatosan váltogatnunk kell majd az aktív varázslatot, ami eléggé lecsökkenti hatékonyságunkat. Szerencsére azonban vissza lehet állítani az eredeti sémát is, így aggodalomra tulajdonképpen nincs ok.


Maga a tartalom persze nem változott a felújítás során: a küldetéseket továbbra is a Guildből tudjuk felvenni, küldetésünk pedig továbbra is az, hogy megbosszuljuk gyerekként elvesztett szüleink halálát, rájöjjünk, hogy többre vagyunk hivatottak, mint a répatermesztés, megöljük a gonosz nagyurat, aki terrorizálja Albion békés lakóit, és intézményesítsük az ingyenes vezetékes sört. A fő történeti szál annyira gyenge lábakon áll, és annyira könnyű teljesíteni, hogy ha csupán ezt néznénk, a Fable (Anniversary) nem sok jóval kecsegtetni. Töméntelen mennyiségű aranyat kapunk menet közben, olyan tápos fegyvereket veszünk meg, amilyeneket csak nem szégyellünk, karakterünk olyan ütemben fejlődik, hogy egyáltalán nem érdemes gondolatot pazarolnunk arra, hogy vajon a közelharcra vagy a mágiára specializálódjunk-e, és a főellenséget beleértve sem kerülünk szembe olyan ellenféllel, ami bármilyen szinten kihívást jelentene a mai gyakorlott játékostársadalomnak.


Nem, a Fable varázsát a világ adja. Ami ugyan nem olyan nagy és összetett, hogy bármilyen modern nyitott világú szerepjátékhoz lehessen hasonlítani, de megvan a bája a maga egyszerűségében. Ha megmentünk egy falusit a banditáktól, akkor a kocsmába betérve örömujjongás fogad minket (és persze a sok jó cselekedettől majd glória jelenik meg a fejünk felett), de ha a főtéren mészároljuk le a szerencsétlen járókelőt, akkor nem számíthatunk meleg fogadtatásra (és persze hősünk is elkezd ördögi alakot ölteni). Minden rendkívül alapvető szinten van jelen a játékban, mintha egy gyerek tervezte volna, gyermeki lelkesedéssel. Így persze a legjobb szórakozás csirkét utánozva fel-le mászkálni a városban, vagy éppen lefingani mindenkit.


Aztán persze nem felejthetjük el a démonkapukat sem, amik bármilyen más játékban egyszerű ajtók lennének, amit valamilyen kulccsal kell nyitni. De nem a Fable-ben. Itt odaállsz, majd a kapu elkezd trollkodni veled, és azt mondja, csak akkor mehetsz be megtalálni a kincset, ha valamilyen feladatot teljesítesz. Például mutatsz neki valami igazán gonosz dolgot. Hogy mit, azt már neked kell kitalálnod, de például egy rakás aranyos kiscsirke megzabálása jó ötletnek tűnhet. A Fable szerencsére sosem vette komolyan magát, akció-RPG-nek ugyanis rendkívül gyenge. A hangulat és a brit humor azonban tökéletesen elviszi a hátán, és szórakoztató egy olyan módon, ahogy kevés játék tud lenni. Azt persze már neked kell eldöntened, hogy vevő vagy-e erre, főleg másodjára. Ha pedig korábban kimaradt, akkor az Anniversary kiadás tökéletesen helyettesíti az eredetit.

15.
15.
Pearson d' Saap
Kiváló teszt. Az első részt rojtosra pörgettem anno xboxon, és valóban sajnálatos hogy a számtalan ígéretet nemhogy az első részben, de még a harmadikban sem teljesítették.
Erről a feldolgozásról annyi tudok mondani, hogy : szép.
De ha rosszindulatú akarnék lenni, inkább azt mondanám, vegyük meg pici pénzért a régi Fable-t, tegyük rá B. Vorontsov legjobban sikerült Enbseries-ét, és kb. a látvány is, és a gépigény is ott lesz, mintha ezzel a felújított jubileumi csodával játszanánk:(
Azt pedig nem is értem így tíz év távlatából, hogy sikerült megint elsütni azt, hogy az óriási 23 méteres pályaszakaszok közt töltőképernyőket kell nézni. Akkoriban, konzolon még talán érthető volt, de a pc-s kiadásnál már egyáltalán nem. Most meg egyszerűen ciki.
Javaslok 30 perc gameplay figyelést egy esetleges vakvásárlás előtt/helyett.
14.
14.
drat576
"Akció-RPG-nek továbbra is gyenge, ahogy az eredeti is az volt"
- nem értek egyet

"A harmadik részt egyenesen egy balesethez hasonlította, amivel jobban egyet sem tudnék érteni."
- igen, ez viszont sajnos így van (szerintem is)
13.
13.
kastorhun
#9: Az első rész nehéz lett volna, az a kedvenc játékom és elismerem hogy egyszerű, kicsi, könnyű , rövid.
12.
12.
kastorhun
#9: A Fable 1-et hogyan lehet jobban leegyszerűsíteni, a Fable 2-ben rengeteg lehetőség van csak kutakodni kell benne.
10.
10.
Blade96
#8: Most lehet hülye vagyok, de ez hogy jön ide? A Project Natal a Kinect kezdeti elnevezése volt.
9.
9.
DON GONDOCS
Az első része Tényleg jó volt a világa magába szippant a harc könnyen tanulható, a zene kellemes. Ehez képest a 2 rész annyira fájóan fapados lett hogy nem értem kellet ennyire leegyszerűsíteni az egészet. Még a 3 befejezés sem volt különösen eltérő. A 3 rész azért megért egy misét legalább volt benne nehéz fokozat és volt benne annyi kihívás mint az elsőben.
8.
8.
theo9311
Molyneux-nek hagyta már el egy igaz szó is a száját? (Emlékszik még valaki a Project Natalra? :D )
7.
7.
kastorhun
#3: Miért jöjjön ki ez ha ott van a fable 2, te neked is van ám logikád.
6.
6.
jszili32
Hol van ebbe angol humor?
5.
5.
Ghost26Dave
Hát mostanában eléggép középszerű játékok jelennek meg castlevania thief meg ez.Várjuk már az áprilisi játék dömpinget :D
3.
3.
adriano28
#2: csak a magad nevében beszélj ember! A fable 2 az soha a világon nem fog pc-re jönni, de ez remélem, hogy igen!
2.
2.
kastorhun
Remélem hogy soha az életbe nem jön pc-re, inkább a 2. része az úgyis jobb, a fable 1 a kedvenc játékom.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...