The Witcher 3: Hearts of Stone teszt

  • Írta: zoenn
  • 2015. október 26.
  • dlc, hearts of stone, pc, the witcher 3: wild hunt
Link másolása
Hiába a grandiózus finálé a Wild Huntban, egy witcher nem akaszthatja szögre az ezüstkardját és új megbízások után néz. Megérkezett a CD Projekt RED RPG-jének első tisztességes kiegészítője. A hangsúly a „tisztességesen” van.

Nem volt nehéz visszaszoknom a játékba, lévén mind a mai napig visszatérek az Északi Királyságokba, néhány felfedezetlen terület, esetleg egy jól fizető mellékküldetés erejéig. Ha viszont már mindent láttál benne, akkor az éhségedet csupán a 15 órás játékidővel kecsegtető expanzió csillapíthatja. A lengyel stúdió DLC-politikáját ismerve kicsit aggódom, hiszen a megjelenés után kiadott modkittel új küldetéseket és pályákat nem készíthetünk – ezt a CD Projekt RED megtartja magának, így a két beígért fizetős bővítménnyel egy évig plusz pénzhez jut. Persze eddig már 16 kisebb csomagot kaptunk teljesen ingyen, szóval az éremnek két oldala van, és egy szavam nem lenne, ha a Hearts of Stone igazi változásokat hozna, de nem hoz, csak a kötelező köröket futja: egy izgalmas és olykor humoros sztoriszálat, mellékküldetéseket és új Gwynt-lapokat kapunk. Az új régióra a jövőre érkező Blood and Vine-ig kell várnunk.  


Ami a történetet illeti, az se nem jobb, se nem rosszabb, mint az alapjáték kampánya. Egy rutinmunkára indulunk Velenben, így hamarosan az Oxenfurt alatti nyirkos csatornában találjuk magunkat. Meg kell találnunk a hírhedt véreskezű bandavezért, Olgierd von Everecet, akiről később kiderül, hogy halhatatlan, így nem sok értelme van kardpárbajban kiállni ellene, de Geralt a saját kárán tanul. Olgierd inkább alkut ajánl, és innen nincs megállás. Igen, később el is fognak és gúzsba is kötnek minket, ahogy azt már az előzetes lelőtte. Ami a szereplőket illeti, hamar kiderül, hogy a szálakat egy kereskedő, bizonyos Gaunter O’Dimm mozgatja. Vele már a Wild Hunt prológusában is találkoztunk Yennefer keresése közben – a fickó természetesen nem az, akinek mutatja magát, egy jámborság álarca mögé rejtőző gonosztevő, de furcsamód szimpatizáltam vele. Ez a kettősség szinte az összes karakterről elmondható, nem vagyunk abban a helyzetben, hogy előre kiismerjünk mindenkit, csak rajtunk múlik, hogy mennyire adunk igazat nekik. Ennél többet viszont nem nagyon árulnék el a sztoriról, lévén legalább olyan lebilincselő és csavaros, mint az alapjáték felhozatala, talán még egy csöppet változatosabb is.

Miért válaszd a dobozos verziót?

Egyrészt azért, mert így támogathatod a forgalmazót abban, hogy a jövőben is ilyen színvonalas honosításokkal lepje meg a játékosokat, másrészt egy rakás kézzel fogható finomsághoz is hozzájutsz elhanyagolható árkülönbség fejében. Csak hogy egyet említsek: fizikai Gwynt-pakli!

És persze ott van Shani, a könyvekből és az első játékból ismerős vörös medika, akivel Geralt korábban egy szenvedélyes éjszakát töltött együtt, s már a történet elején hozzánk csapódik. A régi emlékeket persze fel lehet idézni, de a tudóshölgynek sokkal fontosabb szerepet szántak a készítők. Shani tele van élettel, kihívóan viselkedik, dúl benne a fiatalság heve, így tökéletes párost nyújtanak a megfontolt és szigorú Geralttal, szinte tapintható köztük a jó értelemben vett feszültség. Míg a lány az életek mentésére esküdött fel, addig witcherünk pont a kioltásukra, ami jó pár drámai pillanatot eredményez. Megkockáztatom, a leányzó küldetéssora leginkább egy korabeli romantikus komédiához hasonlít, iszonyúan élveztem minden percét. Még egy esküvőre is meghívást kaptunk, ahol szörnyvadászunk labdákkal zsonglőrködik, és bárgyún mosolyog – a derűs percek borítékolhatók. Az átvezető jelenetek rendezésével sincs baj, érdekesek is, bár olykor a kelleténél többször veszik ki a kezünkből az irányítást.


Noha minimum a 30. szinttől lehet nekiugrani a kiegészítőnek, még egy 34. szinten álló karaktert is érhetnek meglepetések - magam is meglepődtem, hogy az alaposan feltápolt witcheremet úgy csapták le röviddel az indítás után, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. A játékidő szempontjából nem túloztak a fejlesztők, noha a tíz óra csak szigorúan a fő küldetésekre értendő. Ahogy azt már megszokhattuk, a lengyeleknek nem okoz gondot tartalommal teletömni a játékot, elvégre mit ér az öreg és tapasztalt szörnyvadász, ha végzetének hajszolása közben nyugodtabb kenyérkeresésre vágyik? Ha szépen végigrágjuk magunkat az összes misszión, alsó hangon is 15-20 óra sajtolható ki a Hearts of Stone-ból.


Novigradtól északra találunk még felfedezésre váró területet, ha nem is túl nagyot. Továbbá rengeteg apró popkulturális utalás csalt mosolyt az arcomra, aukciókon licitálhatunk műkincsekre és rejtélyes tekercsek nyomába eredhetünk. Még egy adóellenőrrel is összefutunk, ha korábban haszonszerzés gyanánt kihasználtuk a játék egy hibáját. Folytathatjuk a sort egy sanyarú sorsú békaherceggel, akit kardélre hányhatunk, vagy a Grand Theft Auto V rablásaira emlékeztető mókával, amiben csapatot toborozva, aprólékosan tervezhetjük meg a balhét. Ha pedig új cuccokra vágyunk, nekiállhatunk az új fegyvereket, vagy a keleti stílusú Ofieri páncéldarabokat összeszedni (ez utóbbihoz vagány napszemüveg is jár), de mondok ennél jobbat!


Nevezetesen, a bővítményben már bájolhatjuk is fegyvereinket a megfelelő mesterembernél, a Runewrightnál, akit Novigradtól északra, a Hét macska fogadóban találunk. A fickó meglehetősen borsos áron kínálja a szolgáltatását, a beugró 5 ezer arany, ám később is egy kisebb vagyont hagyhatunk nála (30 ezer pénzt), ráadásul a receptben szereplő összetevőket is nekünk kell felkutatnunk. Csakis a legnemesebb mestermunkákat vértezhetjük fel olyan extrákkal, amitől a köszörűkövekkel élesített fegyverek soha nem kopnak el, vagy a páncélunkról egyszerűen lepattognak a nyílvesszők. A fickónál ráadásul a legjobb rúnakövekbe is beruházhatunk, például olyanba, amelynél a harcok során az első jelhasználat nem kerül semmibe. Szóval, ez az új mesterség további mélységet ad a játéknak és felborítja a korábbi mechanikát is. A bájolás használata persze nem kötelező, haladhatunk tovább a már kitaposott úton, de miért is tennénk? Hiába volt kőbe vésett elképzelésünk arról, hogy milyenné formáljuk Geraltot, újfent a kísérletezés útjára kell lépünk. Soha rosszabb időeltöltést!

A legviccesebb szexjelenet evör

Talán nem lövöm le a poént, de sejthettük, hogy Geralt lefektetheti a Hearts of Stone legbájosabb karakterét, Shanit. Nos, az affér roppant poénos és egyben ismerős végeredménnyel zárul, feltéve, ha előtte felöntünk a garatra. Ha nem félsz a spoilerektől, kattints ide.

A harc maradt a régiben, csupán új eszközökkel bővült a repertoárunk. A készítők alaposan rágyúrtak a főellenségekkel vívott harcokra is, a folytonos kitérés és vetődés, majd odaszúrás már nem vezet sikerre, csak sokkal összetettebb taktikával érvényesülhetünk (vagy megvárjuk, mire egy patch segít a balanszon). De ugyanez érvényes a normál ellenfelekkel vívott csatákra is. A fejlesztők úgy voltak vele, hogy a többség már 100 óra után kiismerte az alapjátékot. és hogy ne érezzük magunkat nyeregben, jó pár övön aluli ütést bevittek. Persze ilyenkor már hiába siránkozunk azon, hogy megvolt az adott küldetéshez szükséges szint, célszerű inkább máshogyan megközelíteni a dolgokat. Ezzel el lehet nyújtani a játékidőt, ahogyan a New Game Plusszal is, de az igazi endgame kihívásokhoz ez édeskevés. A folyamatosan érkező javítások miatt már feltűnő hiányosságokkal sem találkoztam a tesztelés alatt, azon kívül, hogy PS4-en még mindig gondot okoz a 30fps megtartása. 


Nagyjából ennyi van a Hearts of Stone-ban, se több, se kevesebb. Félreértés ne essék, iszonyúan élveztem az új történetet, ám most mégis hiányérzetem van. Hiába van egy új mesterség (amit igazából nem is mi gyakorlunk), hiába tömték meg friss teendőkkel és néhány eddig soha nem látott lénnyel a Novigradtól északra elterülő vidéket, érezhető, hogy ez csak egy főpróba a sokkal monumentálisabbnak ígérkező Blood and Vine előtt. A csip-csup ügyek olyanok, mint korábban, megint a witcher-érzékünket vetjük be, követjük a nyomokat, aztán majd kialakul a helyzet. Ettől eltekintve a fejlesztők még mindig kiválóan értenek a történetmeséléshez és a változatos kalandokhoz, és mindezt átjárja a semmi mással össze nem hasonlítható kelet-európai íz, ami miatt kikezdhetetlen rajongással tekintünk mindenre, ami witcher.

Kapcsolódó cikkek

25.
25.
Red-E-Kamp Van
Most folytattam egyben, hogy kijött a blood & wine is.
és a legutóbbi, 1.04es patchről ment fel a legutóbbira és teljesen oda is vágta a játékot, mert játszhatatlanul akadni kezdett.Miután ezt sok kompromisszummal tűrhetőre kiküszöböltem(de még így is szaggat), most tarthatok a vége felé ennek a kiegészítőnek és hát igen. Tartalmas. Nem kicsit.
Amit a magyar felirathoz hozzáfűznék, hogy kelletlenül erőszakos.
Az alapjátékban nem tűnt fel, ha ott is ennyire az volt. De az itteni főküldetésekben rengeteg szembántó szó olvasható, míg egyáltalán nem hangzik el ekkora erejű szitok az adott karakter szájából.
Hamarosan Toussaint.
24.
24.
Gykrizsi
#23: Hálál után boxon is sokat tölt, szerencsére gyorsutazás nem vésze, ott pár másodperc.
23.
23.
PBalazs
Zseniális az alapjáték és a kiegészítő is. Viszont a ps4-es verzióval van egyetlen gondom, mègpedig az, hogy nekem nagyon sokat tölt. Vannak részek, ahol konkrétan egy és fél percig vagy még annál is tovább . Más, aki ps4-en játszik, mit tapasztal ezen a téren?
22.
22.
br1Koo
http://i.imgur.com/Edm5fGc.gif
20.
20.
NorbiGO
Nálam 10/10 a cucc, mert az alapjátékhoz képest szinten mindenben túllicitálták magukat a készítők. Sőt, a történetvezetés illetve a questek csak előnyükre változtak, a bossfightok pedig szerencsére nem csak izomból oldhatóak meg. Külön örülök, hogy látszólag nagyon tiszta vízió vezeti a RED-et, és ez a jövőre nézve a tripla A kategóriában lassan egyedülállónak mondható... ami emellett azért a nagy stúdiókat is minősíti (de ez megérne egy külön témát). Nagyon várom a Blood and Winet mivel ott már a beigért új területen is galoppozhatunk végre.
19.
19.
Ruga
#12 Nálam sem volt probléma a dlc-vel, az alapjátékban egy mellékküldit nem engedett befejezni, más buggal nem találkoztam pcn. A game+ modban írták, hogy lehet vele macera, de azt még nem tolom és asszem nem is fogom, ha újrakezdem vmikor akkor 0-ról indítok majd.
18.
18.
Gykrizsi
#17: Ja, What a lovely day! (bár miután találkoznak Geralttal, biztos nem lesz valami csodás a napjuk)
17.
17.
moonborn
Ki találkozott már a Mad Maxből megszökött lángoló rózsa lovagokkal ? :)
16.
16.
godach
Bazki. Bele kell kezdenem ebbe a játékba....
15.
15.
FATE
Köszönöm a segítségeteket. Ps4-en van meg amúgy. Szerintem akkor letörlöm és újratelepítem.
13.
13.
Gykrizsi
#12: Nem, nem találkoztam. Ha box-on van meg, lehet hogy rosszul van letöltve. Ugyanis 1. nap véletlenül a beta lett feltöltve, bár utólag magától frissült, de lehet, hogy valamiért nem töltötte le (én még a betat töltöttem le, és volt pár textúra hiba). Talán egy törlés, re-install megoldja.
12.
12.
FATE
Tényleg hatalmas még mindig nyüstölöm. Az én problémám az, hogy a side quest-ek szörnyen bugosak még az 1.11-es patch után is. Más is találkozott ezzel vagy kb csak én? Digitálisan van meg a DLC. A rúnamesternél nem találja meg a csákányt a pajtában mert nincs majd ugyan ennek a questnek az első részét bugosan feldobja. A tekercsek keresésénél pedig a rejtekhely átkutatását kéri, holott semmit nem tudok loot-olni. Akinek van megoldása vagy hasonló tapasztalata kérem ossza meg velem.

U.I.: Sosem voltam Witcheres, de hát amint megvettem ismerős ajánlására gyorsan bele is raktam 100 órát. :)
11.
11.
kamgecam
Az biztos hogy feljebb tették a mércét az rpg-k között.

10.
10.
matyi1992
Még az alapjátékot ütöm, hát azt kell mondjam, hogy életem játéka. Eddig a PoP trilógia vitte a pálmát, de ez most változott. :D Alig várom, hogy ebbe is belekezdhessek. Egyértelműen GOTY.
9.
9.
Gykrizsi
#7: Az esküvös rész zseniális, rég láttam ilyen szórakoztató dolgot játékban, azért megéri végigvinni.
8.
8.
redsovi
Mestermunka ez is, tökéletesen kiegészíti az alapot <3
7.
7.
Ruga
#4: Teljesen egyetértek, engem is eltemetett egész hétvégére a cucc, nem tudom milyen dlc-hez lett mérve, de nálam is 10-ből 10. Az meg hogy a bossfightokban rohadtul kellett taktikázni, értsd. megfelelő varázslat, ital és olaj, azért külön + pont a készítőknek. A történet pazar, a párbeszédek hihetetlenül eredetik, az esküvős részen konkrétan hahotáztam. Olyanok a párbeszédek, hogy egyszerre érezted magad forgatókönyv írónak, rendezőnek, főszereplőnek. Több jelenetet is újrajátszottam, hogy megfigyeljem a hatásait, de szinte soha nem tudsz tökéletes döntést hozni, zseniális, ahogy a fő karakterek kettőssége is. Kötelező darab.
6.
6.
Gykrizsi
Zseniális darab, és külön öröm, hogy lehet csak a dlc-t indítani új játékként. Nálam 9 és fél pont, csak azért, mert a rúnázás túl sokra lett belőve, és szerintem csak a következő dlc-ben tudom majd rendesen kihasználni (drága, mire elérek valamit benne, nem marad más küldetés).
5.
5.
LAZLOW20
Az elsö DLC az életemben amit vakon minden teszt olvasása nélkül megvettem,ugyanis a Wild Hunt-tal amit szintén elözetesek nézegetése nélkül vettem meg,teljesen elnyerték a bizalmamat.A kiegészítöröl sajnos még véleményt nem tudok mondani ,met jelenleg a New Game + mód elején járok,ott pedig az ajánlott szint a Hearts of Stone hoz Level 62,tehát most ezerrel gyúrom Geraltot.
4.
4.
azureknight0715
Nem tudom hogy mihez hasonlította a tesztíró a mércéjét de ez a kiegészítő zseniális volt minden tekintetben. Pl én nemis emlékeztem a tükörmesterre az elejéről de miután megnéztem valóban ott volt a rejtélyes fickó. Másik hogy Geraltot is bemutatták egy másik szögből, a boss fightokban meg igazi kemény sokszor dark soulshoz hasonló nehézségeim voltak ami miatt külön köszönet mert volt diadal érzetem miután egy-egy bosst lecsaptam. Nálam 10/10 és várom nagyon a köv kiegészítőt:)
3.
3.
Kelan
Semmi szükség arra, hogy játékmeneti dolgokon módosítsanak egy kiegészítőnél. Pláne ha az alapjátékban is nagyon el van találva. Hiányérzet max. azért van a végén, mert hát vége. Egyszerűen tökéletes volt ez így, ahogy!
Elfogultság ide vagy oda :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...